jaarling veulen op de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

jaarling veulen op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 19:08

Onze merrie heeft ons dit jaar een mooi veulen gegeven Lachen
en nu zeggen veel mensen tegen ons dat het goed is om het diertje volgend voorjaar (dan is het veulen 1) met nog vele andere jaarlingen op de wei te zetten voor 2 jaar..
zijn er mensen die daar mee ervaring hebben?
lijkt het jullie verstandig?(o.a. IVM. de opvoeding en beleren)
bedankt!!!
groetjes Nicole!!

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 19:40

Uhm, bij ons op stal zetten ze meerdere veulens tot ze 2 a 3 jaar zijn samen op een wei.
Dit is tot nu toe altijd goed gegaan, alleen moet je er denk ik wel aand8 aan besteden want anders zijn ze niet aan mensen gewend, maar paarden onderling voeden elkaar ook op...dus dat lukt wel Knipoog

succes,

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 19:44

dankje...

ben er vergeten bij te zetten dat het dus niet vlakbij is..dan gaan ze met een stuk of 20 veulens op een grote wei in duitsland.. en dan zien we het veulen dus ong. 2 jaar niet..ja af en toe erheen om te kijken maar verder niet..

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 19:47

is super voor het veulen, lekker onbezorgd opgroeien en zelfvertrouwen kweken!!!

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 19:57

ja hoor super toch, tot volgend jaar heb je nog genoeg tijd voor de basis opvoeding dus ik zou het gewoon doen.
Als ze nu netjes opgevoed wordt is het over 2 jaar echt geen probleem.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 21:41

kan makelijk. het is maar wat jezelf wilt. ik heb er een van 1 jaar en die loopt met verschillende leeftijden in het land. 1 veulen van net 2 maanden tot 9 jarige ruin en daar tussen ook nog ander jong spul.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 23:27

Ik heb pas 2 veulens gekocht. Deze komen zodra ze van de moeder af mogen bij mij aan huis (weiland) te staan. Zo kunnen ze samen opgroeien en hoef ik ze niet elders in te scharen. Als het niet anders geweest was had ik dat ook gedaan.

Het is voor een veulen heerlijk om met leeftijdsgenootjes op te trekken en zo sociaal te worden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 01:37

Inscharen als de mogelijkheid van een kleine kudde aan huis niet mogelijk is is echt heel goed. Voor zowel sociale ontwikkeling als voor de gewrichten, jonge paarden die voldoende beweging krijgen hebben veel minder kans op ontwikkeling van aandoeningen als ocd.
Maar er zijn veel inscharingsplaatsen dichterbij dan duitsland!
Hier brengen veel het jonge grut naar friesland.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 07:42

Wij hebben op dit moment 2 paarden ingeschaard.
De 1 staat in Eemnes, dat is bij mij zowat om de hoek.
De ander in Gouda.

er zijn veel verschillende inschaaradressen, houdt de paardenbladen maar in de gaten want nu komen de kleine advertentietjes al weer.

Als je het veulen al hebt geleerd om voetjes te geven, alleen te staan, vast te staan, mee te lopen e.d. zullen ze dat nooit verleren!
In nog geen 10 jaar.
Je kan dan ook gerust je veulen al rond begin oktober wegbrengen, het leukste is dan een stal waar ze grote loopstallen hebben met groepen van zo'n 10 veulens die allemaal in dezelfde leeftijd ziten en allemaal met hetzelfde geslacht.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 12:15

orri schreef:
Inscharen als de mogelijkheid van een kleine kudde aan huis niet mogelijk is is echt heel goed. Voor zowel sociale ontwikkeling als voor de gewrichten, jonge paarden die voldoende beweging krijgen hebben veel minder kans op ontwikkeling van aandoeningen als ocd.
Maar er zijn veel inscharingsplaatsen dichterbij dan duitsland!
Hier brengen veel het jonge grut naar friesland.
ja maar duitsland is voor ons dichterbij dan friesland Knipoog

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:24

mijn veulen blijft in de winter bij me. Ze kan dan wel de wei op, maar is dan wel bij me zodat ik met haar kan truttelen enzo. zomers gaat ze de wei op met leeftijdsgenootjes. van april/mei tot oktober/november. dan komt ze weer terug.
Dit vind ik het fijnste omdat ze dan goed worden voorberijd op hun leven als rijpaard, maar wel voldoende speel en bewegings tijd krijgen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:29

Het is erg goed om het paard bij leeftijdsgenoten neer te zetten. Ze voeden elkaar goed op. En alles wat het veulen nu al heeft geleerd aan contact met de mens dat vergeet het niet meer. Laat het veulen nog een paar jaar onbezorgd genieten, leren kan daarna altijd nog.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 12:32

bedankt voor de reacties..
Vicotry gaat nwaarschijnlijk met veel leeftijdsgenootjes volgend voorjaar op de wei...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 17:49

Ik heb goede ervaringen met jonge paarden in een kudde. (niet iedereen, gebruik de zoekfunctie maar eens)
Isolda is als kleintje ook ingeschaard en nu staat Udinde ook in een kudde. Hoofdzakelijk 1 en 2 jarigen, maar ook een aantal oudere merries.
Ze staat er nu sinds 1 mei en is net anderhalf/twee weken thuis geweest voor een keuring.
Ze is heel sociaal, maar niet geheel onbelangrijk: Ze heeft niets vergeten van wat ze voor haar inscharing geleerd heeft. Ze deed het zelfs nog beter, alsof ze het allemaal nog eens nagedacht heeft Haha!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 18:50

Gebeurt bij roeling ook....ook een hele zooi jaarlinge in de wei

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 20:48

Ik wensde dat DC in de wei kon staan met haar leeftijd genootjes. Het is ontzettend goed voor die kleintjes om bij elkaar te zijn. Zodoende kunnen ze nog wat leren van elkaar. Laat lekker je veulen bij zijn leeftijd genootjes staan. Het is goed voor hen! Knipoog