Alle paarden thuis en nu???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Alle paarden thuis en nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 14:40

Eindelijk is het dan zover, ik heb al m'n paarden thuis. Geweldig......zou je denken. Nou, nee dus! Ik heb nu vakantie en het gaat allemaal prima, maar ik zit me opeens vreselijk veel zorgen te maken over hoe het straks moet als ik weer aan het werk ga. Het gaat vooral om mijn oudste paard, dat jaren in pension heeft gestaan, half dagje naar buiten, werd binnengehaald met regen enz. Het is een vreselijke hittepetit (een echte merrie). Als ik weer aan het werk ga, moet ze met de rest van de club gewoon mee, 's morgens vroeg naar buiten, 's avonds weer naar binnen (en als het gaat regenen heeft ze pech, want ik kan niet van m'n werk even weer naar huis komen). Met m'n andere paarden heb ik hier zelfs nooit over nagedacht, maar goed, die zijn hier ook opgegroeid, dat voelt zo anders! Pieker, pieker..... Er is ook weinig toezicht overdag dus ik moet maar hopen dat het allemaal goed gaat. Maar ik ben vast niet de enige die de hele dag aan het werk is en de paarden 'onbeheerd' achterlaat, toch? Maken jullie je ook zoveel zorgen? Of hebben jullie toch iets geregeld?


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:35

Ken je niet iemand die smiddags even kan gaan kijken voor je eigen gemoedrust? In principe denk ik namelijk dat ze zich wel redden, als je je omheining inorde hebt als ze drinken hebben en genoeg gras dan blijven ze wel rustig lopen.
Als ze veel regen voorspellen op een dag dan kun je haar misschien een regendeken opleggen of een schuilstal maken ofzo is dat geen idee?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:35

Een paard is niet van suiker! Aan een beetje regen wennen ze wel hoor, en anders moeten ze er maar aan wennen. Eventueel de eerste tijd met een dunne regendeken op.
En als de weersverwachting heel slecht is, dan laat je ze toch gewoon binnen? Dan kan je ze na je werk nog op het land zetten.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:51

Ik kan me wel voorstellen dat je je zorgen maakt om het wel en wee van je paardjes.
Alles wat "nieuw" is, is eng... toch ?
Daarom denk ik ook dat het goed is dat je nu je vakantie hebt.
Als je eenmaal met eigen ogen gezien hebt dat je paardjes zich best redden, dan geeft je dat vast een beter gevoel.
Het zou natuurlijk wel fijn zijn als er iemand is die zo af en toe een oogje in het zeil houdt.
Misschien kun je iets regelen met de buren, vrienden, bekenden of een (school)meisje uit de buurt dat zo af en toe eens langskomt ?
Als je bijv. een goede band hebt met je buren, dan kun je daar al erg veel aan hebben.
Ik bedoel dan niet om je paarden compleet te verzorgen, maar mocht er eens een "noodgeval" zijn, dat ze je een seintje geven op je werk.

Over de regen zou ik me zeker geen zorgen maken hoor.
Daar kunnen ze wel tegen, en als het echt slecht is, dan kun je 's ochtends altijd nog besluiten om je paarden die dag op stal te zetten.

Tot slot: ik zou proberen om vooral veel te genieten van het feit dat je paardjes nu zo lekker dichtbij staan, en probeer om niet te veel te piekeren, als je alles goed geregeld hebt (afrastering etc.) dan redden ze zich vast wel !

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 16:30

bij ons staan ze in de stormende regen en onweers buien gewoon buiten.
al hoewel het laats wel heeel raar ging.
echt de straten liepen vol met water.
toen ben ik erom half 12 snacht's uit gegaan.
ik was toch bezorgt om mijn drachtige merrie.
zijn we er heen gegaan de rest stond met de hele kudde bij elkaar behalve mijnmerrie stond in er uppie bij het hek.
dus ja ze worden er wel hard van.
maar ik zit er nooit over in we gaan nu opvakantie en de paarden staan in het land ze redden zich maar

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 09:38

Ik zou me geen zorgen maken als ik jouw was. Paarden passen zich heel snel aan. Ze staat niet alleen. Een beetje regen kunnen ze wel hebben.

3 weken geleden is mijn paard de wei opgegaan 20 km van zijn stal vandaan. Staat met nog een ander paard en moest van de een op andere dag ook s'nachts buiten zijn. Geen probleem, misschien heeft hij even gewacht dat ik hem kwam ophalen om naar stal te gaan, maar dat gevoel gaat gauw over hoor. Ze zijn samen, lekker buiten. Was me niet duidelijk of ze op een wei staan, zo ja, hebben ze lekker de hele dag de tijd om grasjes te eten, zo niet zorg je voor genoeg hooi. Stel dat er een buitje valt, lekker verfrissend en minder last van de vliegen.

Wel kontroleren of de afrastering goed is en of er genoeg stroom op staat. Er kan altijd wat gebeuren en de kans dat je er snel bij bent is ook niet altijd groot. Denk aan s'nachts of zo, duurt het ook uren voordat je het zal zien.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 10:09

mijn pony staat niet bij mij thuis, maar bij mijn tante (samen met nog twee shetjes en een engelse volbloed)
die staan overdag gewoon buiten, tenzij het al van smorgens vroeg stroomt van de regen, dan blijven ze wel eens een dagje binnen
in de winter krijgen mijn pony en de volbloed soms een nieuw-zeelands dek op

die beestjes staan daar ook de hele dag zonder toezicht, maar de buurvrouwen houden wel een oogje in het zeil en bellen mn tante op wanneer er eentje ontsnapt is, in het draad hangt(nog niet gebeurd), ze in paniek zijn of zich vreemd gedragen,... en dan staat mijn tante of oom binnen het half uur weer thuis (ze zijn gelukkig wel zelfstandigen)
zolang je iemand heb die je kan verwittigen wanneer er iets ernstig aan de hand is, kan je je beestjes denk ik gerust een ganse dag alleen laten
wel zorgen er voor zorgen dat de kans dat ze kunnen ontsnappen minimaal is enzo

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 13:12

Die twee van mij staan met mooi weer overdag de hele dag buiten, wel in het land dan. Ik moet toch werken om de brokjes te verdienen, dus ik moet ze wel alleen laten.
Mijn omheining is voor die paarden genoeg imponerend om er niet over heen te klimmen, er staat stroom op (die heb ik dus altijd aan als ik er niet ben!) en het gaat prima.
Ik laat ze niet alleen achter in de bak, watn de kans dat ze zich daar gaanv ervelen en snode plannen bedenken is mij weer wat te groot...in het graskampje is die verleiding er veel minder sterk.
En als het slecht weer is (regen/opvallend koud met sterke wind) dan blijven ze binnen met wat extra knabbelstro...

Kijk, het liefste bleef ik gewoon thuis, maar dat is niet noodzakelijk om de paarden, want die redden zich wel...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 19:07

Mijn paardjes staan ook vaak met regen enzo buiten. Ik zit vaak hele dagen op school (en volgend jaar stage) Mijn vader zet ze voor mij buiten, maar hij haalt ze niet binnen (of het moet echt heeeeeel hard onweren, want ze hebben hier geen beschutting) Ze kunnen prima in de regen staan en paarden passen zich makkelijker aan dan je denkt.
Ik kocht mijn paard 3 jaar geleden. Hij had altijd met andere paarden op een "manege" gestaan. Ze stonden maar een paar uurtjes per dag buiten. Hier bij mij thuis staan hij de hele dag buiten en er zijn van het beging af aan geen problemen geweest, ook niet nu ik er een shetlander bij heb. Wat wel gezegd werd als er iemand is die in nood jou kan bellen is natuurlijk altijd een goed idee. Ik denk dat dat ook een stuk veiliger voelt. ALs er voor je paarden genoeg water is zou ik me niet zo heel erg druk maken als het regent. Ik weet niet of je paarden ergens beschutting kunnen zoeken (van bijvoorbeeld een paar bomen of een inloopstal) maar denk dat dat al wel voldoende is anders zoeken ze toch wel beschutting bij elkaar.
Heel veel succes er mee en geniet er maar van dat je je paarden nu lekker bij huis hebt!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

manzano

Berichten: 23904
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 19:28

Als ik jou was zou ik de paarden nu al behandelen, zoals ze het straks als je weer werkt ook krijgen. Dus gewoon alles naar buiten en de hele dag (OOK in regen!!!). Nu heb je nog vakantie, maar dat weten die paarden toch niet. En nu kan je dan zelf controleren hoe het gaat en tegen de tijd dat jij weer aan het werk gaat, zijn ze het wel gewend en kan jij zonder onrust gaan werken. Want het zal dan echt niet opeens anders gaan.


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-02 23:52

Bedankt voor jullie antwoorden, eigenlijk wist ik dit natuurlijk ook wel. Zoals ik al zei: mijn andere paarden staan gewoon altijd de hele dag in de wei en ik maak me daar in principe nooit zorgen over. Maar deze dame, m'n eerste paard...... toch maar gewoon met de meute mee, jullie hebben gelijk. Ondertussen is ze drie dagen hier, het begint voor alle partijen te wennen. Morgen regent het vast - ik zal eens kijken hoe dat gaat!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Liiesjjj, lina1998, maaaikkee, Rainer en 114 bezoekers