Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 16:01

Even een (korte) inleiding voor de foto's, want helaas zijn Umpire en ik er weer een paar maanden helemaal uit geweest. Sommigen herkennen deze foto wellicht uit een ander topic, maar eind juni liepen we er helaas zo bij:

Afbeelding
Oke de foto zelf is wel grappig :Y) Maar de reden is wat minder. Umpire had namelijk een abces onder zijn oor die steeds groter werd en uiteraard verwijderd moest worden. Doordat het abces bij zn kaak zat mocht Umpire na de operatie ruim 5 dagen geen vast voedsel eten, en eigenlijk uberhaupt niet kauwen. Los van het feit dat Umpire daar nogal ehh ongezellig :+ van werd, was er ook niks meer van zn vet en bespiering over. En aangezien ik ook nog eens in het gips zat heeft het uiteindelijk tot half augustus geduurd voor de training weer enigszins opgepakt kon worden.

Ondertussen zijn we heel voorzichtig weer terug aan het krabbelen richting ons oude niveau. Umpire wil heel graag, maar ik moet hem en mezelf echt even op de rem zetten zo nu en dan. Dat het namelijk de ene dag al wel kan wil nog niet zeggen dat zn spieren er ook echt al klaar voor zijn. Over het geheel gezien mag ik absoluut niet klagen, Umpire doet (meestal) hard zn best en langzaam maar zeker begint alles weer een beetje terug te komen.

Nou genoeg inleiding :Y) op naar de foto's

1. Umpire was wat strak in zijn lijf deze training. Dan opent hij zn kaak niet helemaal en komt hij er niet helemaal mooi doorheen
Afbeelding

2. Dit probeer ik dan op te lossen door veel af te wisselen in zijn houding. Door wat lager en ronder te vragen rekt de rugspier mooi op en wordt hij bijna altijd weer losser door zijn lijf. (wat op deze foto nog net niet helemaal het geval was)
Afbeelding

3. Hier gaat ie al wat meer op eigen benen
Afbeelding

4. Ter afwisseling pakken we ook de galop mee. Hij hoeft nog niet verzameld te gaan, het is meer een gehoorzaamheidsoefening en dan kan ie even wat meer de benen strekken.
Maar hij sprong hier wel heel mooi klein aan, dus het zit er nog wel in :)
Afbeelding

5. Waarna het vervolgens na 3 passen al zo gaat hoor :D Ik laat de lijn dan vieren waardoor hij ruimte heeft om harder te gaan.
Afbeelding

6. En zo :')
Afbeelding

7. Terug naar serieuzere zaken: In stap pakken we spelenderwijs de travers en appuyementen weer wat op. Inzet travers:
Afbeelding

8. Stukje verder. Mag zeker nog meer lengtebuiging in, maar ik ben absoluut niet ontevreden
Afbeelding

9. Inzet appuyement:
Afbeelding

10. Opperste concentratie in het appuyement :Y)
Afbeelding

11. Nog wat drafwerk, hier begint ie zich al fijner te dragen en wat meer van de grond te komen :j
Afbeelding

12. idem
Afbeelding

13. Gewoon een fijn plaatje :)
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, en een berichtje is natuurlijk altijd leuk :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:04

Ik heb met genot gekeken naar de foto's, wat zijn jullie een goed team, petje af! Tips/opmerkingen kan ik niet geven want zover ben ik nog lang niet als het op lange-teugel-werk aan komt.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:05

Wat ziet het er weer heerlijk uit,fijn dat jullie allebij weer hersteld zijn.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:38

Ik heb zelf erg veel aan die foto gehad waar je hem lager en rond reed! :D nu snap ik beter hoe laag dat dan mag zijn ;) En verder ziet het er allemaal goed uit zeg! :j

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:41

Jij heb een paard met flap oren als hij geconcentreerd is :+.

Ziet er goed uit hoor!
Wanneer kom je hier een lesje geven? (en meteen nog even veulentjes knuffelen)

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:46

Ziet er super goed uit, hopelijk over een paar maandjes dat ik dan ook zo ver ben met mijn shettert.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:06

Heel fijn beeld om naar te kijken zo, fijn dat jullie alletwee weer zijn opgeknapt! :)

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 21:36

Bedankt iedereen voor het leuke commentaar :)

Dennis schreef:
Jij heb een paard met flap oren als hij geconcentreerd is :+.

Ziet er goed uit hoor!
Wanneer kom je hier een lesje geven? (en meteen nog even veulentjes knuffelen)


Haha ja grappig he :') Het viel juffie vandaag ook al op :)) Die zei ook al, wat staan zn oren schattig opzij wanneer ie hard aan het werk is. Nouja goed teken, betekent dat ie ontspannen is.

Nou als ik in mn herfstvakantie een gaatje weet te vinden kom ik zeker weer een keertje langs!

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:00

ziet er echt goed uit! die eerste foto vind ik bijna aandoenelijk, idd reden is niet zo leuk

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 22:41

MiniLoe schreef:
ziet er echt goed uit! die eerste foto vind ik bijna aandoenelijk, idd reden is niet zo leuk

haha ja we waren wel schattig samen :+ Ik moest ook wandelen met m, want hij moest in zn stal blijven de eerste 2 weken ivm de wond, en zo kreeg ie dan wel zn beweging. En dan liepen we over de weg en werden we wel een beetje aangestaard :')

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:50

Wat een onwijs mooie pony, ik heb hier geen verstand van maar het ziet er erg knap uit!

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:42

Dat ziet er weer super uit Eline!

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:11

Wat een mooie pony! :+:
En leuk om jullie zo goed aan het werk te zien.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:36

Dankjulliewel!

Gisteren onze eerste wedstrijd sinds april weer gehad. Gelijk toch weer in de klasse Z gestart. Nog wel op een laag pitje, maar gewoon om te zien hoe Umpire de proef weer oppakte. Hij deed goed zijn best en zoals ik al hoopte waren de oefeningen nog goed bevestigd, maar mistte hij nog de kracht en power om er echt een spetterende proef van te maken. Maar ik ben al heel blij en tevreden dat hij nu voor zijn kunnen zich echt goed heeft laten zien. We hadden ook nette punten, dus de jury was ook niet ontevreden. Kreeg als commentaar erbij dat hij nog actiever mocht. Nou dat klopt :j

Fotootje van gister, kijk er wel heel serieus bij :D
Afbeelding

tinkerfunss

Berichten: 1374
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Winkel

Re: Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:42

wouw wat ziet dit er super gaaf uit!! Ik wist niet dat je er officiele wetstrijden in had! Ik wil dit zelf supergraag met mijn pony doen, we zijn al bezig, maar ik heb echt les nodig!!

Ziet er echt top uit!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:06

Fijn dat jullie weer lekker aan de slag zijn!
Ziet er goed uit! +:)+

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:52

Ziet er alweer goed uit! Gaat zeker helemaal goed komen!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:16

Wat gaaf dat hier wedstrijden in zijn. Maar hoe geef je de hulpen die je anders met de benen geeft?
Je moet zelf ook wel aardig conditie hebben om era chteraan te rennen, vooral de galop?
Of blijf je dan meer in het midden staan?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 07:27

Dankjulliewel!

tinkerfunss schreef:
wouw wat ziet dit er super gaaf uit!! Ik wist niet dat je er officiele wetstrijden in had! Ik wil dit zelf supergraag met mijn pony doen, we zijn al bezig, maar ik heb echt les nodig!!

Ziet er echt top uit!

Vanuit het Shetlandponystamboek worden deze wedstrijden al een aantal jaar geregeld :j

F_Orumster schreef:
Wat gaaf dat hier wedstrijden in zijn. Maar hoe geef je de hulpen die je anders met de benen geeft?
Je moet zelf ook wel aardig conditie hebben om era chteraan te rennen, vooral de galop?
Of blijf je dan meer in het midden staan?

De hulpen die ik normaal met mn benen zou geven geef ik nu via de teugels en eventueel met mn zweepje.
Nee het is niet de bedoeling dat je erachteraan rent. De draf maar zeker de galop moet in verzameling uitgevoerd worden. Uiteraard kan een paard dat niet vanaf dag 1 dus als ik hem nu laat galopperen dan laat ik de lijn wat vieren en blijf ik inderdaad zelf meer in het midden staan. Maar op wedstrijd is het niet toegestaan om mee te rennen, maar daar wordt de galop ook nog niet gevraagd, dat is namelijk een hele zware oefening aangezien het echt compleet verzameld zou moeten. Maar ook in de draf moet je pony jouw looptempo kunnen draven, wat betekent dat dat dus ook al best rustig/verzameld moet.

tinkerfunss

Berichten: 1374
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:05

Eliine schreef:
Dankjulliewel!

tinkerfunss schreef:
wouw wat ziet dit er super gaaf uit!! Ik wist niet dat je er officiele wetstrijden in had! Ik wil dit zelf supergraag met mijn pony doen, we zijn al bezig, maar ik heb echt les nodig!!

Ziet er echt top uit!

Vanuit het Shetlandponystamboek worden deze wedstrijden al een aantal jaar geregeld :j

.


Oohh maar ik heb een welshje, dan kan dit niet zeker? :) Weet je toevallig of er een groepje lesgevers hierin over nederland zijn verdeeld? Ik wil er graag les in, maar ik kan niets uit de buurt vinden op marktplaats.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 07:23

Nee met een Welsh mag je niet deelnemen, het is echt alleen voor (register)Shetlandpony's.

Instructeurs zijn lastig te vinden, en er is helaas geen kant en klaar lijstje met namen van mensen die dit doen. Dus ik ben bang dat ik je daarin niet kan helpen.

tinkerfunss

Berichten: 1374
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Winkel

Re: Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:59

Oke, in ieder geval bedankt voor je bericht! :)

sheila99
Berichten: 15
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:25

woow wat super mooii

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:33

Dus dit met lange lijnen is eigenlijk een soort van rijden ACHTER je pony??
(Sorry weet er niets van en nu ik het zie lijkt het me erg leuk om te doen, kan je misschien uitleggen hoe je moet beginnen en de begin oefeningetjes?? Mag ook in pb hoor )

Nista_RX

Berichten: 2945
Geregistreerd: 25-10-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Umpire Dressuur a/d Lange Teugel -terug in opbouw naar het Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:39

Onwijs gaaf! +:)+ Natuurlijk fantastisch dat jullie zo weer zijn opgeknapt, en wat jullie hebben bereikt... ik heb vol genot naar de foto's zitten kijken, echt super!