prima hoor

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

prima hoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-02 20:50

Tja, lala
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 05-08-02 22:53, in het totaal 3 keer bewerkt


Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Met unique gaat het prima volgens artsen maar ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 20:59

GribaldiFAN schreef:
Tja, bij mij zakt de moed me in de schoenen. Je zult zeggen wat een onzin. Tja de artsen zijn nu erg tevreden over de manier van de genezing. Ze eet goed en lijkt geen pijn te hebben, krijgt nog wel antibiotica en pijnstillers. Maar ze gedraagt zich heel normaal ze loopt normaal. (in stap aan een touw dan) Ze staat wel vast in de stal want ze mag er niet aan komen en moet zo min mogelijk bewegen. Maar zo te zien maakt dat haar niets uit. Dus dat zit tot nu toe wel goed. Ze mag nog niet naar huis want dan moet de wond eerst dicht zijn (niet met huid natuurlijk) maar dat het grootste gevaar weg is en ze geen antibiotica en pijnstillers meer nodig heeft. Tot mijn verbazing is ze helemaal niet afgevallen en haar groei lijkt ook geen klap gehad te hebben. Nou wat zeur ik dan... Ik heb steeds het gevoel dat unique unique niet meer is. Gewoon omdat ze mijn mooie en in mijn ogen perfecte paardje was en als je haar zo ziet met zo'n wond tja dan is het je mooie paardje niet meer. Met de gedachte alleen al dat ze er geen gigantisch litteken aan over kan houden zijn al mijn gedachten dromen etc. overboord. Tja hoe gaat dat op een keuring als ze geneest kan dat dan nog wel hoe beoordeeld een jury haar dan? Op wedstrijden, etc in de sport valt het op wordt je er op beoordeeld (benadeeld). En als je dan in de strengen kijkt tja dan is het ook gedaan met mijn droom de pavocup te rijden. Tja aangezien merries daar al bijna niet komen (maar ik met unique een kans dacht te maken) Maar nu is ze niet meer mooi (nouja haar been dan) en daar worden ze toch op het exterieur bekeken. Kijken ze daar dan ook naar?
Ik wil niet dat het zo maar een afgedankte fokmerrie wordt. Ik heb ook wel de gedachten gehad hadden we haar maar meteen naar de slager gebracht. Maar dat kan ik gewoon niet, en van te voren hadden we niet eens gedacht dat het zo erg zou zijn, de artsen zelf ook niet. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar kwijt te raken de gedachten alleen al. En het is ook wel de juiste beslissing voor haar geweest!! want ze staat er zo vrolijk bij. Net of er niets gebeurd is. Maar ik ben zo bang dat ik mijn unique kwijt ben dat er geen toekomst is voor een paard met litteken er wel van uitgaand dat ze welhelemaal goed wordt. Want ze heeft een grote kans volgens de artsen op een genezing van bijna 100 %
Maar hoe enthousiast hun ook zijn ik heb zo mijn twijfels en bedenkingen. Is dat raar/? egoistisch? tja ik weet het niet, hebben jullie hier ervaring mee? Mijn gevoelens en gedachten zijn zo tegenstrijdig met elkaar. Ik weet wel het is nu eenmaal zo maar ik vind het echt moeilijk om nu naar unique te gaan.



Als je bij het KWPN met een dierenartsenverklaring komt hoef je je geen zorgen te maken over littekens.
Als jouw paardje als 3 jarige naar de keuring gaat en de sterren van de hemel draaft kunnen ze echt niet om haar heen.
Ookal is het moeilijk wacht rustig af en niet te veel piekeren he?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 21:00

Je hebt toen de keuze gemaakt voor leven....
met die keuze moet je nu verder, wees blij voor je veulen dat ze zich goed voelt. Het litteken, je droom... toen je de keuze nam om alles te doen haar een leven te geven, nam je die 2 mogelijke nadelen op de koop toe. Had ik maar... is er niet meer, is weg, voorbij.
Ze is nu nog zo jong, tegen de tijd dat ze onder het zadel kan, kun je misschien dmv plastische chirurgie iets aan het litteken verfraaien?
Ik weet natuurlijk niet hoe het eruit ziet.
Kijk door het exterieur heen, kijk in d'r ogen, geniet van het leven dat jullie zo hard voor gevochten hebben.

En verder ga ik met Levi mee.
Laatst bijgewerkt door orri op 20-07-02 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 21:02

orri schreef:
Je hebt toen de keuze gemaakt voor leven....
met die keuze moet je nu verder, wees blij voor je veulen dat ze zich goed voelt. Het litteken, je droom... toen je de keuze nam om alles te doen haar een leven te geven, nam je die 2 mogelijke nadelen op de koop toe. Had ik maar... is er niet meer, is weg, voorbij.
Ze is nu nog zo jong, tegen de tijd dat ze onder het zadel kan, kun je misschien dmv plastische chirurgie iets aan het litteken verfraaien?
Ik weet natuurlijk niet hoe het eruit ziet.



Kijk door het exterieur heen, kijk in d'r ogen, geniet van het leven dat jullie zo hard voor gevochten hebben.


Je had het niet beter kunnen verwoorden!!!!!!!!!!!!!!!

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 21:05

Heb vertrouwen in het genezingsproces,ze is nog jong dus.Veel sterkte igg.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-02 21:05

stel
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 05-08-02 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:12

Ik moet nu eigenlijk een beetje heel hard huilen en voel me ook best wel kwaad.
Jou veulentje, net een paar maanden oud krijgt door jou beslissing een 2e kans , een kans op een leven als gezond paard.
Ik heb hier een 11 jarige staan met een chronische kreupelheid.
mischien is er voor mij een oplossing maar misschien ook niet.
En jij maakt je dan druk om wat anderen dan van je paard gaan denken?
Ik wou dat mijn paard dan maar met een litteken liep, maar hij is er dan nog en vooral hij is bruikbaar en je beste vriend.

Je hebt een prachtig veulen en wat kan jou het nou schelen of ze zo denken over jou paard,
Een pavocup niet kunnen rijden om een litteken? Als ie straks weer goed is en je legt er over 3 jaar een zadel op dan zou ik maling hebben en gewoon voor die pavocup gaan.


Geef het nou niet op.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:15

Misschien helpt het wat als ik zeg dat het veel mensen niet eens opvalt dat ze een lelijk litteken heeft? Natuurlijk weet en zie je het zelf wel(alhoewel je ook daar aan went), maar ik vind het zelf erg opvallen hoe weinig anderen zien. De mijne heeft ook een ontzettend lelijk litteken op haar achterbeen als gevolg van een breuk, twee eigenlijk, en mensen die het niet al weten zien het gewoon niet. Ik krijg best vaak te horen dat het een mooi paard is (ja ook op wedstrijden, niet alleen van 6 jarige manege meisjes) en als ik dan iets zeg in de geest van ja zonde van dat litteken he, weten ze niet waar ik het over heb..en geloof me, om dat litteken van de mijne kan je echt niet heen zou ik denken...
Ik heb geen idee of je nog met haar naar de keuring kan voor ster ofzo en in hoeverre het bij de pavo cup een rol speelt maar als het verder goed geneest kan je er toch een hartstikke goed sportpaard aan hebben? Die pavo cup is leuk maar waarom zou je niet net zo veel lol kunnen beleven aan een sportcarriere als aan een eenmalig optreden bij de pc?
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het hartstikke rot is om je paard daar zo te zien staan maar verlies niet de moed hoor, je hebt een hartstikke mooi paard, litteken of niet!

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:34

Ik kocht een lelijk paard met een joekel van een litteken. Het is een prachtdier om zijn karakter en uitstraling.
Kop op, er komt vanzelf wel iemand wiens dromen jouw mooie veulen WEL waar kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:45

GribaldiFAN"]
Tja dat gevoel heb ik dus ook!!! maar mijn gedachten zijn bang dat mensen er anders tegen aan gaan kijken. Ik ben gewoon bang dat anderen niet meer in haar zien wat ik in haar zie!!
[/quote]
Het is helemaal niet belangrijk wat anderen in jouw paard zien, als jij het maar ziet toch??

[quote="GribaldiFAN schreef:
Ik bewonder haar trouwens enorm als je ziet hoe ze nu erbij staat na zo'n zware klap begrijp ik ook dat de artsen positief zijn. Maar het doet gewoon zoveel pijn je eigen lieve mooie paardje daar zo te zien staan.

Wees maar trots op haar, dat ze zo hard wil vechten.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:46

Wacht nou eerst eens af hoe het eruit gaat zien straks, ze is erg jong dus kan best allemaal meevallen. Geen zorgen maken voor de dingen die nu nog niet aan de orde zijn!

liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 01:00

Niet wanhopen.

Het ziet er in het begin altijd vreselijk uit.
Maar het meeste trekt wel weg.
Mijn vriendin had een paard met een ernstige wond.
Zijn vel hing los van af het bot op zijn schouder in een enorme winkelhaak naar beneden.
Er hing dus echt een lap vel los met een hoop vlees eraan.
Het is nu ongeveer twee jaar geleden.
Ze moet mij aanwijzen waar het zat, anders zie ik het niet meer.
Je hebt nu zoveel doorstaan met je paardje, je moet nu gewoon afwachten hoe het zich ontwikkeld en dat kan nog wel even duren.
Geduld!!

Veel liefs en beterschap voor Unique,
Liset.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 08:12

Mijn merrie heeft 1.5 jaar geleden een ernstig ongeluk gehad waarbij zeg maar haar halve hoef eraf gerukt is. Toen ik in de kliniek hoorde dat er nog een kans in zat dat ze het zou redden (dat ze zich redelijk kon gaan redden) heb ik die kans genomen. Het heeft heel veel inspanning, onzekerheid en geld gekost maar als ik nu naar buiten kijk en ik zie haar buiten staan samen met haar supermooie veulen Lovers dan ben ik zo ontzettend blij dat ik het gedaan heb.

Wat de pavo-cup betreft, in de strengen staat net het verslag van 1 van de geselecteerden: een paard met 2 piephakken. Dus een litteken hoeft ook een goed resultaat niet in de weg te staan. En in de dressuurbaan lijkt een litteken me ook geen probleem. Ik heb ooit een 3 jarige gekocht met zware draadwonden aan het been. Hij heeft het tot lichte tour geschopt Overigens werden die littekens met de jaren steeds minder.

Dus, geen twijfels meer. Ga ervoor zou ik zeggen. Als het paard echt kwaliteit heeft zien mensen die littekens niet meer. En misschien moet je het verhaal van Jura over Razinda nog maar eens nalezen en zien wat het resultaat is van haar eerste wedstrijddebuut *LOL*

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 10:28

Wat ben ik blij dat het zo goed gaat!
Wat ik alleen niet snap? Waarom maak je je zo druk om dat litteken? Wat maakt dat nou uit?
Het is toch geweldig dat dat paardje zich er zo goed doorheensleept? Ik vind dat echt een teken van een paard met een enorme wilskracht! Die kan alles bereiken!
Echt volgens mij is ze zo dapper! Echt heel gaaf dat je haar tóch een kans op een nieuw leven hebt gegeven!
Ik was eerlijk gezegd echt bang dat je haar zou verliezen.
En nu klauterd ze er toch weer boven op, maak je dan asjeblieft geen zorgen om zo'n litteken.
Unique blijft unique, litteken of niet.
Besef goed wat voor wereld paardje je hebt, en wat een vechter het wel niet is.
Op de pavo cup zal ze net zo hard voor je vechten...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-02 10:40

is geweest.
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 05-08-02 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-02 10:46

jep
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 05-08-02 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-02 10:56

maar
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 05-08-02 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 11:15

Hee meid, kom op hoor! Ze moet nog groeien en de huid herstelt zichzelf vaak hoor! Grote kans dat je er straks alleen nog maar een klein streepje van ziet...
Ik heb een paar jaar geleden een jong paardje van anderhalf gezien, die is in het prikkeldraad gelopen: haar hele front lag open, zelf tot op het bot in de voorbenen. Het is goed behandeld en ik heb haar pas weer gezien, 2 jaar later: omdat ik weet dat het dat paardje is zag ik hier en daar wat littekenweefsel, maar ik moest wel heel goed kijken!
En je zegt het zelf al, 't is veeeeeel belangrijker dat ze er nog is dat prachtpaardje met zoveel levenslust, toch?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 12:04

Misschien is het nu tijd voor jou om te leren dat er meer dingen in het leven zijn anders dan mooie uiterlijke schijn....

Je paard is dus geen voorwerp om anderen de ogen mee uit te steken, dat zou toch niet gebeurd zijn eigenlijk want "beauty is in the eye of the beholder", voor ieder ander is Unique gewoon een paard zoals er wel meer zijn...

Als je had verwacht van jouw toekomst met Unique dat zij je status en aanzien in de paardenwereld zou brengen, was je over 3 jaar alsnog van een koude kermis thuisgekomen.
Dat was geen realistisch beeld van je.
Nu zit er op dat wat je liefhad om haar schoonheid en perfectie (in jouw ogen dan) een vlekje.. nu komt het werkelijke karakter van jouw liefde voor haar naar boven...
Hoe volwassen ben je, het is tijd om in de spiegel te kijken....

Ik wens je veel wijsheid toe

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 12:14

Oké om te beginnen kan ik wel een beetje indenken hoe je je voelt. Ik begrijp dat die pavocup een grote droom van je is, en dat je dacht dat unique de mogelijkheid zou bieden om samen met jou die cup te rijden.
Oké.
Waar ik nu een beetje moeite mee heb, is het volgende. Je wist al vrij snel hoe ernstig de situatie van unique was (dat meldde je op bokt) en dat die situatie ook langer aanhield, daarmee bedoel ik dat de toestand een aantal dagen kritiek was. Die dagen zijn waarschijnlijk ontzettend emotioneel geweest, en de gedachte van de pavocup moet vast (vooral omdat ik hier lees hoe belangrijk dat voor je is) door je hoofd zijn gespookt. Je had toen een keuze gemaakt de behandeling voort te zetten en nam dus de consequenties voor je rekening. En nu lijk je helemaal niet echt blij te kunnen zijn met die consequenties, omdat je veel te veel denkt aan wat anderen van haar vinden en ook denkt dat je geen toekomst meer met haar hebt. Dat vind ik echt zonde. Luister gewoon naar je gevoel, sta achter je keuze die je hebt gemaakt en maak het jezelf niet zo moeilijk. Puur zakelijk ben jij in mijn ogen namelijk niet, een ander had haar afgemaakt en op zoek gegaan naar een nieuw paard. Want zakelijk gezien is unique misschien wel een goed veulen, maar voor haar 10 anderen, er zijn zat paarden die een goede kans kunnen maken in de pavo cub.
Maar voor jou is unique speciaal, in ieder geval dat hoort ze te zijn. Als jij je niet over het gevoel heen kan zetten dat wat anderen vinden belangrijker is, dan doe je unique gewoonweg onrecht aan. Dan zou mijn advies ook zijn om haar weg te doen en op zoek te gaan naar een nieuwe kandidaat om je pavo cub droom te verwezelijken.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 12:54

Mirte zegt het eigenlijk precies hoe ik het bedoel. Ik kan me je gedachtengang heel goed voorstellen, maar vind je wel een beetje naief eigenlijk.

Van ieder veulen, hoe goed het ook lijkt, moet je nog maar afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal, daar heb je heel weinig invloed op, het is gewoon domme pech. Zelfs van een gezond veulen blijft het afwachten of hij het echt in zich heeft om een sportpaard van klasse te worden. Dus waarom zou je je nu al zo druk maken om de verre toekomst van Unique?

Je hebt een keuze gemaakt die consequenties met zich meebrengt. En wie A zegt moet ook B zeggen. Het is heel moeilijk te voorspellen hoe dit zich gaat ontwikkelen. Wees dankbaar dat je paard nog leeft, en bekijk gewoon hoe zich dat ontwikkelt. Goede veulens met een apart papier lopen er zat! Misschien heelt het zich goed, misschien niet, en dan mag je imo blij zijn dat je mogelijk nog een goede fokmerrie hebt!

Als je met levende wezens werkt, word je nou eenmaal geconfronteerd met tegenslagen en botte pech. Je moet je verwachtingen steeds bijstellen. Geloof in je paard, maar blijf realistisch.

En dan spreek ik je over 4 jaar nog wel een keer.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-02 13:23

ach
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 05-08-02 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 14:48

Hoi

Ik kan me heel goed voorstellen hoe jij je voelt, ik heb nu ondertussen al 3 jr een verzorgpaard, en zij heeft een groot litteken van links naar rechts, zij heeft een half jr in de kliniek in Utrecht gestaan, ze had van alles en ze moesten allemaal aders uit haar hals halen omdat die afgestorven waren.
Ik heb vorig jr. met de chirurg gebeld en hij vertelde mij dat hij dankzij het karakter van de merrie niet opgegeven heeft.
Mijn verzorgpaardje doet dus wel dienst als fokmerrie, maar ze heeft wel een mooi leven.

Jou paard heeft meer kans op volledige genezing als ik alles zo lees, wat heel belangrijk is dat je je niet anders moet gaan gedragen tegen over je paardje.
Mijn verzorgpaard was 3 jr geleden een draak iedereen was bang voor het paard, maar door veel aandacht en geduld is het weer voor 99 % goed gekomen met haar gedrag.

Jou paardje is nog een enter dus geef haar veel aandacht en probeer die negatieve gevoelens los te laten het duurt nog wel 2 jr voordat je haar op kan zadelen.

Mijn verzorgpaard is is ook gitzwart, dus het litteken zie je wel, maar ik heb in die tijd dat ik er ben nog geen vreemde reacties gekregen ook niet op keuringen als we er met de veulens heen gaan en ze loopt er ook niet anders om, ze ziet er hartstikke goed uit.

Gr. Adriana

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 15:01

Kan heel goed begrijpen wat deze hele toestand met je doet.. idd, een droom is in een klap weg,zo lijkt het. Zoals ik jouw Unique 'ken' ( van een paar foto's) is het ook mijn droom-dress. paard! Schitterende uitstraling, idd mooi getekend ( imo perfect) en kan ongetwijfeld leuk lopen. En de afstamming doet er nog een schepje boven op!

Alleen 1 ding: Nu zijn er blijkbaar velen die jouw beeld van haar bevestigen, dus dat zal ongetwijfeld veel zeggen. De kans is dan ook aanzienlijk aanwezig dat ze een goed sportpaard kan worden. Maar da's altijd nooit 100% zeker, er kan in de komende jaren best wat veranderen aan het paard, in positieve of negatieve zin.
Jij hebt nu je portie ellende met haar wel ff gehad lijkt me, maar anderzijds weet je nooit (en je weet nu nog steeds niet!) hoe ze er over 3, 4 jaar bij had gestaan/ bij staat.

Waarom zou je met een evt. lidteken op het been/front niet gewoon goed wedstrijden kunnen rijden..?

Bovenstaande berichten ( van de anderen) komen enigszins "hard" over, maar ergens zit er wel een kern van waarheid in denk ik.

Even iets 'anders', mocht Unique niet nar je zin herstellen..
je had Unique toch zelf gefokt, of niet..?
Niet dat je kunt/moet gaan 'klonen', maar zou je dezelfde combinatie niet nog een keer kunnen proberen in de toekomst..? Natuurlijk is dat altijd anders en een Unique zal ( en moet..) het niet worden.. maar de kans op een goed, chique sportpaard lijkt me met deze combinatie niet omogelijk.

Sterkte in deze vervelende situatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 15:51

Juist door je extreem hoge verwachtingen maak je het jezelf nu zo moeilijk Jeanette. Paarden zijn levende wezens, en zoiets als dit had ook kunnen gebeuren als ze 4 was, of 8 en toe aan de Prix st Georges zoals mij dan overkomen is. Je werkt nou eenmaal met levend materiaal en die dingen gebeuren.

Je hebt de keuze gemaakt om Unique in leven te laten en te proberen haar te genezen. Richt je dan ook op wat nu is en niet op wat mogelijk zou kunnen zijn. Bekijk je mogelijkheden met haar opnieuw en zie wat er van komt. Dat bedoel ik met "geloof in je paard maar blijf wel realistisch".


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, anjali, Bloemetje75, jildou1979, Paardennamen, Plonspony, Vagabondo en 124 bezoekers