Privéles - pure ontspanning!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 09:09

Dit bericht schrijf ik even naar aanleiding van een stukje over de ORUN-cursus die ik bij het vraag-maar-raak-forum had gelezen.
Op dinsdag ga ik altijd met Muzefee naar de vereniging voor dressuurles. Deze les wordt gegeven door een jonge meid die in de tweede of derde (?) fase van de ORUN-cursus zit. Op zich zegt ze wel nuttige dingen en we hoeven de paarden ook niet echt in de krul te trekken, maar ze zegt ook dingen die volgens mij nergens op slaan. Ik weet even geen voorbeelden...
Als ik op de hoefslag rijd, moet ik de hele tijd wat stelling naar binnen vragen door mijn binnenhand een beetje van de hals af te houden. Hier blijft ze de hele tijd op hameren. Steeds is het "binnenhand van de hals!" zowel op de rechte lijn als op de volte.

Afgelopen woensdag heb ik privéles gehad van een intermediair-amazone. Zij zei juist tegen mij dat ik die binnenhand wat meer moet laten rusten. Eerst moest ik wel vragen, maar dan gewoon met de hand op de plek. Binnenbeen en een beetje vragen met de binnenhand om de stelling te krijgen. Daarnaast begrenzen met het buitenbeen en de buitenhand. Buitenhand gebruiken om tempo terug te nemen en daarbij de benen om toch het impuls te krijgen/houden. Ik moest de teugels er wel aan houden, maar veel losser dan tijdens de verenigingsles...
Ik heb drie kwartier les gehad en Muzefee liep geheel ontspannen zonder wat voor protest dan ook (moet je haar soms tijdens de verenigingsles zien...). Ik weet niet of ik dit helemaal duidelijk heb omschreven, maar het is even om een beeld te scheppen van de verschillen tussen instructeurs/trices.

Nog even kort een vraagje: wie herkent dit en hoe zou ik dit aan moeten pakken als ik weer in de verenigingsles rijd komende dinsdag? Aangezien zij steeds op mijn binnenteugel zit te hameren en ik die juist veel meer ontspannen wil houden.


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 09:27

Volgens mij is het inderdaad niet goed om <b>altijd</b> die stelling naar binnen te hebben.
Wij hebben ook vanaf het begin van het rijden geleerd om stelling naar binnen te nemen.
En nu bij een andere instructrice horen we juist dat het goed is om je paard op de rechte stukken echt <b> recht </b>te hebben. En inderdaad, zoals zij het uitlegt, je paard moet gewoon recht kunnen lopen, eigenlijk heel logisch, de manegepaarden moesten het allemaal weer een beetje afleren, liepen allemaal scheef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 09:36

Hoi Kitty, vraag eens aan je instructrice waarom je steeds zo op de binnenteugel moet rijden? Het is nl. absoluut niet goed om je binnenhand constant van de hals te hebben, het is juist de bedoeling dat je paard gericht is waar hij heengaat. Dus op een rechte lijn moet je paard ook recht zijn, tussen je benen en tussen je teugels, hulpen "basic" zonder stelling of beencorrecties.

De binnenteugel is overigens uberhaupt niet belangrijk, dat is echt alleen een "stelling-vraag-teugel". Die buitenteugel, dat is de allerbelangrijkste. Die regelt je tempo, de begrenzing van hals en buitenschouder, grootte van voltes etc.

Als je verenigingsinstructrice het er niet mee eens is, dan kun je gewoon zeggen dat je in je priveles de tip hebt gekregen om het anders aan te pakken, en dat je dat graag een tijdje wilt proberen. Als het een goede instructrice is, zal ze hier OF alle begrip voor hebben, OF met redelijke argumenten proberen je van haar gelijk te overtuigen.

Succes, en GENIET ERVAN!!!!!! *LOL*

Sonja

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 09:40

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-02-22 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 09:43

Ik heb het al eens aan haar gevraagd. Ze zegt dat geen enkel paard recht is (is ook zo, volgens mij) en dat je een kleine stelling naar binnen moet vragen om hem/haar recht te laten lopen.
Die privé-instructrice zei idd ook dat die binnenteugel alleen is om stelling te vragen. Dat dacht ik zelf eerder ook al.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 09:51

NEe, want elk paard is scheef dus zal je hem op zijn scheve hand nog meer naar binnen laten kijken (nog schever zeg maar) dan maak je hem alleen maar schever. Je hoort een paard IMO op de buitenteugel te rijden. De buitenteugel is de rem en om de grove hulpen door te geven en de binnenteugel is voor de fijne hulpen. Zoals bv stelling ed.
GroetjeS!
PS nog iets erbij schrijven. Dit klinkt of je alleen maar hand gebruikt (mijn post bedoel ik) en dat is dus niet de bedoeling.


_________________
zoekt een nieuw onderschrift.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef.. op 2001-05-21 10:54 ]</font>


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 12:04

Nou Kitty, dan heeft ze het theorieboek van de ORUN niet goed doorgenomen *LOL* *LOL*.
Juist bij een scheef paard mag je niet x-tra stelling vragen omdat ze dan in een S gaan lopen en dat is helemaal uit den boze!
Het is dus niet typisch van de ORUN maar een verzinsel van haarzelf.
Trouwens alleen op de buitenteugel rijden is typisch een Duits systeem, ik begrijp dat de meesten onder jullie zo rijden.
Ik ben van het 'op beide teugels gelijke druk systeem'omdat je naar mijn mening je paard zo het beste recht houdt.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 12:06

In het bochtenwer gebruik ik m'n buitenteugel inderdaad voor ophoudingen wbt het tempo en geeft mijn binnenhand aan en vraagt indien nodig voor de stelling ik probeer 'm altijd van binnenhand naar de buitenteugel en mijn buitenbeen te drijven.
Zodra ik 'm rechtstel rijd ik wat fitz zegt 2 teugels evenveel druk en een ophouding maak ik dan tegelijk met 2 handen...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 16:30

R$9jden op de binnen of buitenteugel moet er voor iedere ruiter vanaf hangen hoe zijn paard loopt. Kijk, als een paard over de buitenschouder wegvalt en je gaat aan die binnenteugel hangen (even overdreven)komt er van rechtrichten natuurlijkl helemaal niks meer terecht. Andersom hetzelfde verhaal.

Dus of je nou Duits, Nederlands, Amerikaans of voor mijn part Hawaiiaans rijdt...IMO zal je toch met beide teugels iets moeten doen........anders krijg je helemaal een scheef paard. Toch?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 20:47

En is daarom gelijke druk op 2 teugels niet gewoon het beste??? Dan kun je ook geen scheef paard krijgen ...
Uiteraard moet je daar waar nodig corrigeren maar ik ben echt geen voorstander van het op 1 teugel rijden.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 21:00

Fitz wat vind je van de manier ik die gebruik? (van mijn instructeur) eerlijk gezegd had ik nooit van een duitse manier etc. gehoord *oeps*
Wel gezien bij iemand die les gaf op als maar spelen met die buitenteugel dat het paard steeds zijn hoofdkantelde maar of dat aan die manier lag of aan de ruiter?
en hiervoor had ik altijd les op hoe harder je zaagt hoe beter en vooral flink trekken dan loopt ie pas mooi Misselijk Misselijk manier....

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 21:04

Ja maar je kunt je paard wel recht krijgen op een teugel. Je drijft met je binnenbeen dan ahw naar je buitenteugel teo. dus eigenlijk is je binnenbeen je binnenteugel. Ik zit ook niet constant aan 1 teugel hoor. ik heb op de binnen wel contact maar met de buitenteugel ondersteun je hem zeg maar.
Groetjes!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 21:09

Je binnenbeen is je binnenteugel??????? Dat is alleen zo bij een paukenpaard!!
Vind je het zelf ook niet een beetje onlogisch klinken??

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 09:19

Toch vind ik wel dat Steef wel gelijk heeft. Misschien is het niet helemaal helder gezegd. Door het paard tussen beide benen te rijden, rijd je het paard juist recht. Met de rechterteugel vraag je stelling en de linker gebruik je voor ophoudingen. Muzefee loopt er in elk geval goed op. Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 09:46

Ik heb het ook op diverse manieren van diverse instructeurs geleerd en af en toe weet ik het ook niet meer... Huilen

Ik leerde dat je nageven alleen vraagt met je binnenteugel, later leerde ik dat een paard natuurlijk op twee teugels na moet geven dus dat je met twee handen moet vragen. Nu heb ik een instructrice die me weer zegt dat ik alleen met mijn binnenhand mag vragen en verder zoveel mogelijk op mijn buitenteugel moet rijden...

Wat ik nu dus doe is een mengsel. Ik probeer Toon zoveel mogelijk op twee teugels te rijden en met mijn gewicht te sturen, waardoor automatisch de buitenteugel tegen de hals komt en de binnenteugel van de hals afgaat en de richting aangeeft. Nageven vraag ik met twee handen. Ik heb wel gemerkt dat toon het beter doet als ik niet teveel met mijn binnenhand doe. Op het moment dat ik echt goed ontspan met mijn binnenhand loopt hij minder snel weg over de buitenschouder.

Als je Anky of Arjen teeuwissen hoort doen zij ook niet ingewikkeld: been is gas en hand is ho. Er zijn complete theorieen over de hulpen en in welke volgorde je ze moet geven, maar deze twee ruiters (ik noem er maar even twee, er zullen er vast wel meer zijn) houden het zo simpel mogelijk en verbazen zich ook vaak over het ingewikkelde gedoe van de meeste ruiters, die dat helaas zo geleerd hebben en dus niet beter weten.

Dus: hou je paard opgesloten tussen twee benen en twee teugels. Denk ik Verward

Groetjes Mieke

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 10:52

s
Laatst bijgewerkt door janna op 14-02-22 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 10:58

that's my way!!!!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 11:55

Ja maar....tussen twee benen en twee teuegels is soms makkelijker gezegd dan gedaan.
Als je een paard hebt dat echt scheef is en constant of met de voorhand of met de achterhand naar binnen loopt, moet je toch iets van corrigeren, anders blijftie scheef...
En aangezien geen 1 paard absoluut recht is...

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 12:32

met rust laten en goed voorwaarts rijden lost vaak al een hoop op! maar inderdaad, soms moet je wel ingrijpen, dat zullen Janna en ik niet ontkennen! Maar je moet het niet ONNODIG moeilijk maken!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 12:36

Dat vind ik dus ook zo lastig als ik een groen paard rijdt Lachen
Ik wil altijd alles regelen, en met rust laten is errug moeilijk.....en na een paar voltes en andere grappige figuren heb ik het meestal wel weer gezien.....

Ik schrijf eigenlijk toch vanuit m'n eigen paardje, en als die scheef gaat zet ik haar gewoon schoudervoor, beetje been hier, beetje zus, beetje zo....toch handig dat ik zo kan corrigeren. Op een jong paard erger ik me ook (te) snel omdat ze veel dingen niet begrijpen.
Standplaatsgebodenheid hè Lachen (even in het kader van het geschiedenisexamen)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 12:41

Ja, das waar. Maar de vraag van Kitty ging specifiek over het gebruik van je binnenhand. Zij moest haar paard op de rechte lijn constant wat naar binnen stellen, lijkt me niet goed of het moet een speciale doelgerichte oefening zijn. Maar dan had Kitty wel geweten waarom ze dat moest doen, toch?

Om scheefheid te corrigeren zijn er inderdaad vaak met 1 teugel en 1 been meer acties nodig.

Maar het blijft natuurlijk vreemd om nageeflijkheid alleen te vragen met je binnenteugel! En tempo controle alleen met je buitenteugel. Voordat een paard dat allemaal snapt en uit elkaar houdt!

Als toon terug moet komen in tempo doe ik dat eigenlijk alleen op mijn zit, ik sluit pas mijn beide handen als hij niet voldoende reageert of als ik vind dat hij zich wat meer moet sluiten.

Maar ja, het is maar net wat je altijd geleerd hebt en wat het beste bij jou en bij je paard past. Ik probeer dus maar wat bij mij en bij Toon werkt en dat hoeft voor een ander helemaal niet fijn te zijn.

En het principe dat je met je binnenbeen naar je buitenteugel rijdt vind ik wel goed, op deze manier blijf je ook beter van de binnenteugel af.

Ben ik nu aan het zeveren? Verward

Groetjes Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-05-22 13:45 ]</font>

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 15:04

Nee, je bent niet aan het zeveren.
Mijn prive-instructrice zei idd ook dat je met je lichaam moest gaan zitten in de richting waar je heen gaat. Hierdoor gaat idd de buitenteugel tegen de hals en de binnenteugel wat van de hals. Op de rechte lijn heb je dan evenveel in handen en blijf je overal ook zoveel mogelijk vanaf. Het paard moet op eigen benen lopen en moet uit zichzelf voorwaarts gaan. Als hij dat niet is, moet je ervoor zorgen dat hij het wel wordt!
Maar goed, op de volte moest ik dus de binnenteugel alleen gebruiken om stelling te vragen en ik moest haar als het ware om mijn binnenbeen heen rijden door met mijn buitenbeen (en buitenteugel?) te begrenzen. Ik weet het ook niet precies meer allemaal, heb maar een keer kort les van haar gehad. Volgende week woensdag weer. Vanavond weer verenigingsles, "binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals"... waar ik het dus niet helemaal mee eens ben. Bij die prive-instructrice loopt Muzefee helemaal ontspannen Cool en bij de verenigingslesinstructrice (galgje...!)loopt ze zich de halve les op te vreten. Nou, dat zegt voor mij eigenlijk wel genoeg.

Ik heb soms moeite met het omschrijven van hoe het precies gezegd is, dat blijkt hier wel weer. Het komt er in elk geval op neer dat die PI het naar mijn idee wel goed zegt en de VI niet.

PI --> Van binnen naar buiten op de volte.
VI --> Vooral vragen met binnenhand, buitenhand wat geven en met buitenbeen begrenzen. Zij is echter ook Z1-dressuur, dus zal ze er wel wat vanaf weten... Verward

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 15:13

Nou Kitty, het feit dat zij Z1 rijdt hoeft nog niet te bewijzen dat zij er wat van weet.... Helaas kunnen veel bokkers daarover meepraten!

Ik denk dat jij heel veel baat zult hebben bij die andere instructrice, vooral omdat je paard er zo goed op reageert! Dat is het belangrijkste toch? Volg je gevoel, dan komt het allemaal goed!

Ik vond trouwens dat je het prima uitlegde hoor!

Groetjes Mieke

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 15:15

s
Laatst bijgewerkt door janna op 14-02-22 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 19:38

Ik heb misschien een idee wat ze bedoelt. Heb ik zondag bij mijn instructrice ook gedaan. een fijne oefening om te kijken of je paard echt recht is, is hem gewoon te laten lopen zeg maar (hangt ook van je nieau af natuurlijk) en dan proberen te buigen in z'n nek, dus niet de hele hals maar als het ware alleen het hoofd heel ietsjes naar binnen. Als je dat voor elkaar krijgt, en de benen blijven netjes op de hoefslag met z'n vieren, dan vole je hem zo recht zijn...heel apart. Maar het is een gevoel dus ik weet niet of jullie het snappen......

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Celebi, Fly_high, Mark0919, pillow, pluklief, Rinkex, su72 en 41 bezoekers