Bevestigde zit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Bevestigde zit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 21:13

Tijdens het ruiterbewijs examen is dit een onderdeel waar je op beoordeeld wordt. Nog erger : als je matig scoort voor dit onderdeel ben je zondermeer gezakt.
Kan mij iemand uitleggen wat ze daar nou precies mee bedoelen ?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 21:27

Moet dat niet in het boekje van et ruiterbewijs staan?

Ben je trouwens geslaagd?

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 21:54

lijkt mij dat je zit bevestigd is, dat je je vertouwd voelt op het paard, dat je goed zit, dat je paard op zij springen kan, dat je dan nog goed zit, dat je je paard niet hinderd in z'n bewegingen, en dat je gewoon goed met het paard mee gaat
lijkt mij

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 22:36

erg subjectief klinkt dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 09:24

Chrissie schreef:
lijkt mij dat je zit bevestigd is, dat je je vertouwd voelt op het paard, dat je goed zit, dat je paard op zij springen kan, dat je dan nog goed zit, dat je je paard niet hinderd in z'n bewegingen, en dat je gewoon goed met het paard mee gaat
lijkt mij

lijkt mij ook dat het dit is.
En dat heb je hard nodig als je paard ineens omdraait of opzij springt.
Dus eigenlijk wel goed dat daar zwaar aan getild word.

Maar wat ging er bij jou mis dan, pega?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 19:58

Weet ik niet, snap er niks van.
Volgende keer vraag ik of ik het zonder zadel mag doen,
misschien geloven ze dan dat ik kan blijven zitten Verward Verward Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 20:05

Zou ik maar doen Pega...
"dat je in evenwicht en een ontspannen zit behoudt in alle mogelijke situaties???" komt ongeveer wel overeen met Chrissie geloof ik Knipoog

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 20:07

Overigens wordt dat niet eens getest in het examen. Als ze nou eens het paard opzij zouden kunnen laten springen, ok. Maar zo is het maar erg subjectief. Natuurlijk zit ik niet meer zo soepel op een paard als een meid van 16. Maar moet dat dan ?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 20:11

Het paard opzij kunnen laten springen... hmmm misschien moet je de mijne eens mee nemen volgende keer Knipoog die kan dat vast heel goed demonstreren... wel blijven zitten, anders heb je er nog niks aan Knipoog *LOL*
Spring ik wel uit de bosjes terwijl ik roep; "worteltjes" Knipoog *LOL*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 20:28

Zou je meer plezier beleven als je wel een ruiterbewijs had?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 20:40

precies mijn gedachten, rom. ik begrijp de meerwaarde van het ruiterbewijs ook niet helemaal.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 20:41

Beste kabouter, er zijn steeds meer plekken waar je niet mag rijden als je geen ruiterbewijs hebt. De SRR zou het liefste hebben dat iedereen die buiten rijdt een ruiterbewijs heeft. Ze overleggen voortdurend met allerlei instanties. Dus het antwoord is ja.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 20:43

o, sorry, ik woon ook op het platteland dus dat wist ik niet.
Misschien mag het hier ook wel niet zonder.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 20:44

waar is het allemaal verplicht dan? wat ik begrepen heb, alleen bepaalde plekken op de veluwe.
van: http://www.recreatieruiter.nl/ruiterbewijs.htm:
Citaat:
<knip>
Het Ruiter- en koetsiersbewijs is, op een enkel gebied na, (nog) niet verplicht. De NVVR zet zich er vooralsnog voor in dit zo te houden.
<plak>

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 10:55

SuperPepeijn schreef:
waar is het allemaal verplicht dan? wat ik begrepen heb, alleen bepaalde plekken op de veluwe.


Dat heb je dan niet helemaal compleet begrepen. In het Goois Natuur Reservaat is het ook verplicht. Je moet een vergunning kopen om daar te mogen rijden en die vergunning kun je alleen kopen op vertoon van een ruiterbewijs. (Of je moet natuurlijk zwart rijden: boete kost meer dan een vergunning).

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 13:36

Hoi Pega,

Weet je zeker dat als je alleen op dat onderdeel matig scoort zakt ?
Mij is vorig jaar uitgelegd dat als je in totaal 3x matig hebt, je gezakt
bent. Of hebben ze het examen weer verzwaard Verward

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 15:42

Zal het nog eens nakijken. Ik heb niet meer op het briefje met de uitslag gewacht, dat duurde nog uren. Dat ga ik nog wel halen en daar staat het op dacht ik.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 16:19

Verkeerde info weggehaald. Je hebt helemaal gelijk Frusty
op het briefje staat:
Geslaagd praktisch examen indien:

geen onvoldoende

maximaal 2 matig en tenminste voldoende voor bevestigde zit/beheersing paard/pony en voldoende voor alle onderdelen op de openbare weg.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 16:29

Margreet"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
waar is het allemaal verplicht dan? wat ik begrepen heb, alleen bepaalde plekken op de veluwe.


Dat heb je dan niet helemaal compleet begrepen. In het Goois Natuur Reservaat is het ook verplicht. Je moet een vergunning kopen om daar te mogen rijden en die vergunning kun je alleen kopen op vertoon van een ruiterbewijs. (Of je moet natuurlijk zwart rijden: boete kost meer dan een vergunning).
[/quote]

Ah Margreet dan kom jij maar mooi hier eens rijden... hihihi
Zal ik voorlopig niet bij jou komen zwartrijden...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:45

orri"]
[quote="Margreet"][quote="SuperPepeijn schreef:
waar is het allemaal verplicht dan? wat ik begrepen heb, alleen bepaalde plekken op de veluwe.


Dat heb je dan niet helemaal compleet begrepen. In het Goois Natuur Reservaat is het ook verplicht. Je moet een vergunning kopen om daar te mogen rijden en die vergunning kun je alleen kopen op vertoon van een ruiterbewijs. (Of je moet natuurlijk zwart rijden: boete kost meer dan een vergunning).
[/quote]

Ah Margreet dan kom jij maar mooi hier eens rijden... hihihi
Zal ik voorlopig niet bij jou komen zwartrijden...
[/quote]

Oh maar ik weet waar de boswachters altijd staan Schijnheilig
En als je geen aanleiding geeft, netjes op de paden rijdt etc. controleren ze je meestal niet hoor. Of je moet natuurlijk net een kwaaie treffen.
Even wachten tot ik m'n E heb! En dan wil ik best een naar jou toe komen hoor, mag ik dan jouw trailer lenen?

Zwaar off-topic trouwens, excuses!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:48

Margreet"]
[quote="orri"][quote="Margreet"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
waar is het allemaal verplicht dan? wat ik begrepen heb, alleen bepaalde plekken op de veluwe.


Dat heb je dan niet helemaal compleet begrepen. In het Goois Natuur Reservaat is het ook verplicht. Je moet een vergunning kopen om daar te mogen rijden en die vergunning kun je alleen kopen op vertoon van een ruiterbewijs. (Of je moet natuurlijk zwart rijden: boete kost meer dan een vergunning).
[/quote]

Ah Margreet dan kom jij maar mooi hier eens rijden... hihihi
Zal ik voorlopig niet bij jou komen zwartrijden...
[/quote]

Oh maar ik weet waar de boswachters altijd staan Schijnheilig
En als je geen aanleiding geeft, netjes op de paden rijdt etc. controleren ze je meestal niet hoor. Of je moet natuurlijk net een kwaaie treffen.
Even wachten tot ik m'n E heb! En dan wil ik best een naar jou toe komen hoor, mag ik dan jouw trailer lenen?

Zwaar off-topic trouwens, excuses!
[/quote]

Hahaha ja hoor mag je mijn trailer lenen... Haha!
Gezellig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:50

Voordat jullie hier uitgebreid gaan bespreken hoe en waar je wel en niet met een vergunning cq ruiterbewijsmag rijden. De vraag die Pegasus stelde ging ergens anders over.

Back on topic svp!

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 23:35

Volgens mij is dit idd beslist een welles/nietus 'spelletje' van degene die het examen afneeemt Boos! Zelf had ik voor dit onderdeel vorig jaar een voldoende gekregen maar een matig voor: lichtrijden, doorzitten, met één hand rijden, wegrijden van de groep.
Dit lijkt mij toch een belangrijkere onderdeel van de, in totaal 15 verrichtingen waarop je beoordeeld wordt. Hm...ik had wel de pech dat de
examinatrice door haar opperhoofd, uiteraard geheel onverwachts, werd gecontroleerd waardoor wij veel langer zonder beugels moesten rijden dan een andere groep.
Ook heb ik ooit ergens gelezen dat als je op je eigen paard het examen doet, je strenger beoordeeld wordt.
Pegasus: ik weet niet op welk paard je je examen hebt geprobeerd te halen. Kan je hier iets meer over vertellen ?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 20:46

Dat was inderdaad op mijn eigen paard. Maar hoe weten ze dat nou ?
Dat staat er toch niet op aan de buitenkant ? Wat me wel opviel is dat vorige jaar bijna en nu alle volwassenen zakten op het genoemde punt. Tja, ik ben 48 en beweeg natuurlijk niet meer als een meid van 16 ...

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 21:10

Klinkt misschien zuur voor je maar ik heb juist het tegenovergestelde mee gemaakt: Vorig jaar heb ik ik bij stal het Realer in 1 weekend mijn ruiterbewijs gehaald. Iedereen (22 mensen) zijn toen geslaagd. 1 meisje is tijdens het examen er zelfs 2x vanaf gevallen Lips are sealed Zelf ben ik ook niet meer piepjong, 36. Ook mijn moeder is de jongste niet meer, 62 maar toch geslaagd...ok, ze rijdt dan ook al bijna 30 jaar maar de laatste jaren 2x per maand 1 manegeles. Sta je bij een manege waar ieder jaar een examen wordt afgenomen ? Misschien een idee om het elders proberen te halen ?