Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ann_moi

Berichten: 3849
Geregistreerd: 11-04-06

Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-11 18:17

Hoihoi!

Mijn vader is een fanatiek ligfietsfanaat en komt ook regelmatig paarden tegen, zowel voor de kar als onder het zadel. Elke keer weer spannend hoe ze zullen reageren op zijn ligfiets.
Nu is hij ook lid van een ligfietsblad en kwam ik een mooi artikel tegen die in het blad staat over paarden.

Ik vind het toch wel leuk om het even op bokt te zetten want ik vind het erg goed dat ook ligfietsers proberen om ongelukken te voorkomen.
En het is voor ligfietsers natuurlijk ook in eigen belang, een paard op je fiets en je kan 4000-5000 euro afschrijven en je bent zelf ook zo plat als een pannenkoek.

Hier een linkje van het ingescande artikel. :)

http://i55.tinypic.com/25jxzjm.jpg

Groetjes Anniek

“We must be free, but to have real freedom, you must be wild and free yourself.”
B+8 :)


Goof

Berichten: 28732
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:21

Jammer dat er niet gewoon alleen verkeersmakke paarden buiten komen....

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:21

Mooi artikel en top dat er in het fietsblad aandacht aan wordt besteedt.

Goof, je hebt imo het artikel niet goed gelezen.

opisop_shop

Berichten: 15058
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:26

vind het wel een goed stukje info, voor mensen die echt niets van paarden weten :)
Zou zelf niet stoppen met trappen maar heel lichtjes doortrappen, zodat je niet het ttrrrrrrr geluid maakt maar wel vaart mindert en rustig oogt.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:26

mijn pony is super verkeersmak (schrikt niet van autos, trekkers, fietsen, hardlopers, brommer, moters enz), tot ik een ligfietser tegenkwam. Ik had met mijn domme hoofd er nooit bij na gedacht dat hij zou kunnen schrikken dus lette niet echt op, in een keer Bam rende idefix zo weg, tauw uit mijn handen getrokken (brandblaar), rende hij zo de auto weg op die naast het fietspad waar ik liep zat. Gelukkig konden de autos nog remmen. De volgende keer zorg ik ervoor dat idefix de fietser lang van tevoren ziet, + dat ik dan wel ga vragen of de ligfiets fietser langzaam wil gaan zodat idefix ook gelijk van dat gedrag afkomt. Helaas ken ik geen ligfiets fietsers, anders had ik wel geoefent

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:26

Goof schreef:
Jammer dat er niet gewoon alleen verkeersmakke paarden buiten komen....

Hoe wil je een paard verkeersmak maken zonder op de weg te komen? Elk paard moet dat eerst leren.
Goed artikel! Veel mensen weten gewoon niet hoe een paard in elkaar zit, dus zo kunnen leken ons in elk geval zo veilig mogelijk passeren. Top!!

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:27

Verkeersmak betekend imo ook dat een paard niet meteen van alles wat onbekend is aan de kletter gaat.
Als ik hier iets zie wat ze nog niet kennen, worden ze er meteen met de neus bovenop gezet.
Resultaat: Als ze iets nieuws zien tegenwoordig, is het "zucht ik ga al kijken, is waarschijnlijk toch weer zo'n saai ding..."

Mijn ontmoetingen met ligfietsers, zowel gewone als die mooie gele en anders gekleurde bananen, zijn dan ook altijd vlekkeloos verlopen. De eerste keer is het interessant, maar daarna al niet meer eigenlijk.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:30

Ik kan die tekst niet zo goed lezen,is een beetje wazig?

FB Groep Second Chance.

Ann_moi

Berichten: 3849
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-11 18:38

Ik moet zeggen dat ik ook erg verbaast was dit artikel tegen te komen, maar kan niet anders zeggen dan dat ik het echt heel goed vind. Vooral omdat er steeds meer ligfietsers komen, maar ze nog steeds zeldzaam zijn. Over het algemeen hebben de meeste fietsers of misschien beter mensen in het algemeen weinig verstand van paarden, dus denk ik dat dit voor velen wel een verhelderend artikel zal zijn. :)

Het kan inderdaad kloppen dat het iets wazig is, het blad heeft namelijk een grijs gestippelde achtergrond. :P

“We must be free, but to have real freedom, you must be wild and free yourself.”
B+8 :)

_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:09

Top dat de ligfietsers zoveel aandacht besteden aan paarden in het verkeer. Laatst liep hier nog een topic over:
[BRT] Paarden en ligfietsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:14

Dit heb ik me nou ook al een paar keer afgevraagd!

Ik heb trouwens ook geen idee hoe Kim op een ligfiets zal reageren en ik hoop daarom dat we er een keer één tegen komen.
Heb wel genoeg controle over haar dat ze niet óp de fietser zal springen, maar vraag me ook gelijk af hoe je een paard op zulke dingen moet voorbereiden.
Auto's, fietsers, trekkers, vrachtwagens, motoren.. die komen regelmatig over hoofdwegen en op die manier kun je je paard daar aan laten wennen, maar ligfietsen zijn een stuk 'zeldzamer'.
En lopen daarbij ws. ook een groter risico op ongelukken.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:19

Ik ben een ligfietsteren ik heb een paard. Waarom WEL benen stilhouden?: omdat je met de benen omhoog ligt, kan je op het paard overkomen als een roofdier. Het ' ratelende' geluid is niet zo erg hard(was vroeger harder) . Ik hou altijd mijn benen stil als ik een paard nader en passeer. Nader ik een paard van achteren, dan waarschuw ik de ruiter, passeer langzaam met de benen stil.

Ik weet als paardenmens natuurlijk dat een ligfiets angstaanjagend kan zijn. Mijn man en ik waren blij verrast met het artikel in het ligfietsblad. Mijn man rijdt ook op een ligfiets, maar is geen paardenmens. Hij houdt wel rekening met paarden, natuurlijk. Nu is hij extra alert!

Meestal springt een paard WEG van het enge ding!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:23

Super artikel van de redactie van dit blad! +:)+ Natuurlijk moet je zelf op blijven letten (duh...) maar het is wel fijn als mensen ook snappen hoe een paard werkt.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:25

Wat een goed stukje een paard waar ik vaak mee buiten reed was er als de dood voor.

Angela_28

Berichten: 479
Geregistreerd: 04-12-10
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:41

Goed stuk! Het blijft natuurlijk ook bizar voor een paard om dat tegen te komen :D .

@ Goof: Mijn paard is ontzettend verkeersmak maar kan ook nog schrikken voor iets wat hij niet kent :o . Logisch, paarden blijven vluchtdieren en bomproof is een relatief begrip.... gelukkig!

Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Tancreda4

Berichten: 24009
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:13

Goof schreef:
Jammer dat er niet gewoon alleen verkeersmakke paarden buiten komen....


En hoe krijg je je paard verkeersmak als je de weg niet op gaat van te voren? :O En verkeersmak betekend niet dat ze 100% nergens meer van schrikken, schrikken kan altijd van dingen die ze niet kennen. Hoevaak kom jij ligfietsen tegen om het te trainen?? Of heb jij er eentje op het erf rond rijden zodat je paard er inmiddels aan is gewend? Handig, mag ik hem lenen?

Goed dat daar aandacht aan wordt besteed, lijkt mij voor een ligfietser ook best eng met een paard. Wij hebben er hier zo nu en dan ook eentje rijden, en dan met zo'n kap erop; FEL GEEL! Als ik hem aan zie komen dan stap ik af, want mijn paard vind hem echt dood eng := Komt hij van achteren dan is hij vaak al voorbij voor mijn paard het gele opmerkt, dat scheelt wel. Van achteren vind ze dingen toch minder eng, dan als het van voren komt.

sannehelena

Berichten: 175
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:27

Super goed dat ze daar rekening mee houden!
Ik ben nog nooit met mijn pony een ligfiets tegen gekomen!
Ik ben benieuwd hoe ze daar op reageert, want ze is verder overal wel voor verkeersmak! :D

Brenda L1 dressuur, B springen

Wendy v. Jars ♡

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:29

Goof schreef:
Jammer dat er niet gewoon alleen verkeersmakke paarden buiten komen....

Dit vind ik zo'n waardeloze opmerking....

Mooie Brahma kuikens te koop!

Sodeletuut

Berichten: 21300
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:32

Nou, laten we een keer een ligfietsen+paarden meeting organiseren, ik heb wel een ligfiets.

Mijn paard vindt ligfietsen raar, maar die ligfietsen met zo'n kuip er omheen zijn écht zó eng, pff.. Arme ding wist niet waar ze heen moest!

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:37

Dan vraag ik me af, wat maakt dat veel paarden hier het mega eng vinden, en die bij ons allemaal zoiets hebben van "oh... ok"
:')

Mijn aanpak bij alles wat eng is: Hopppaaaa neus erop en ik ga pas weg als je ontspant.
Dus als ze hier iets engs zien hebben ze zoiets van jaaah zucht ik ga wel kijken. :roll:


Sodeletuut

Berichten: 21300
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:43

Gypsy schreef:
Dan vraag ik me af, wat maakt dat veel paarden hier het mega eng vinden, en die bij ons allemaal zoiets hebben van "oh... ok"
:')

Mijn aanpak bij alles wat eng is: Hopppaaaa neus erop en ik ga pas weg als je ontspant.
Dus als ze hier iets engs zien hebben ze zoiets van jaaah zucht ik ga wel kijken. :roll:

Ja maar dat is niet een angst reflex. Als een paard écht bang is, gaat hij niet zelf bedenken er even naar toe te lopen.
Dat zijn dan eerder spannende dingen denk ik. Mijn paard is totaal geen renner, ook met zo'n fiets niet, maar ze vraagt me wel of ze daar alsjeblieft héééel snel weg mag. Als ze iets ziet wat ze spannend vindt (snuiven), dan moet ze er ook naar kijken, maar schrikreactie is denk ik moeilijk te voorkomen in zo'n geval.

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:47

suuzepuus schreef:
Goof schreef:
Jammer dat er niet gewoon alleen verkeersmakke paarden buiten komen....

Dit vind ik zo'n waardeloze opmerking....



:j een ligfiets is namelijk in de perceptie van een paard heel anders dan een auto of vrachtwagen of tractor, een ligfiets is namelijk en erg laag bij de grond, vaak fel geleurd en gaat erg hard met amper geluid, hooguit dat rrrrrrrrrzzzzzzzz van de banden. Tja, waar lijkt dat toch op? Een auto is als een olifant dan is een ligfiets als een... cheeta? Een olifant vreet je niet op (en die loop je als paard er wel uit), een cheeta waarschijnlijk wel. Dus het is instinctief voor elk paard om een paniekreactie te krijgen. Zelfs de liefste, braafste en meest ervaren verkeersmakke paarden worden nog gespannen van ligfietsen, juist om die reden.

Zoolgangster

Berichten: 9567
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:50

Waarom paarden ligfietsen zo eng vinden? Omdat de hoogte (laagte) paarden doet denken aan een sluipend roofdier.

Neus "erbovenop" en rustig laten besnuffelen/bekijken is inderdaad een goede manier om paard aan het verstand te brengen dat ligfiets niet bijt. :j

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:53

Gypsy schreef:
Dan vraag ik me af, wat maakt dat veel paarden hier het mega eng vinden, en die bij ons allemaal zoiets hebben van "oh... ok"
:')

Mijn aanpak bij alles wat eng is: Hopppaaaa neus erop en ik ga pas weg als je ontspant.
Dus als ze hier iets engs zien hebben ze zoiets van jaaah zucht ik ga wel kijken. :roll:

Misschien omdat wij onze paarden niet met hun neus bovenop een voorbij fietsende ligfietser duwen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paarden en ligfietsen: Hoe worden ongevallen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:57

Bij een ligfietser duw ik ze er niet bovenop nee, maar ze moeten er wel gewoon even naar kijken. Vinden ze niet grappig nee, maar goed rennen doen ze ook zeker niet nee.
Maar zeker Flame vind zoveel dingen t waard om helemaal zich op te spannen (rug als een plank etc) dus ik ben er niet zo meer van onder de indruk. := Doe je ding, kijk er naar, en dan weer door.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers