lederen rijlaarzen uittrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

lederen rijlaarzen uittrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 23:51

Ik heb sinds een paar weken leren rijlaarzen, eerst een hele tijd ingelopen (auw auw Lips are sealed ), maar ze zitten nu heerlijk. Aantrekken is geen probleem, heb tijdens het rijden ook geen last van knellingen ofzo, maar na het rijden krijg ik ze alletwee ontzettend moeilijk uit. Sta echt te klungelen met de laarzenknecht, soms schiet de laars eruit door teveel kracht zetten, ben een beetje bang dat zo de hak beschadigd of zelfs losraakt doordat ie de laarzenknecht raakt. Het knelpunt lijkt 'm in de hak/hiel te zitten waarop ik zeg maar "vastloop".

Iemand tips/tricks om dit wat soepeler en minder pijnlijk voor elkaar te krijgen?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:54

Ritsen achterin laten zetten

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 00:01

Ik denk niet dat je je laarzen zo snel zal beschadigen als je mij ziet hoe ik die dingen uittrek....met geweld!
Heb er een tijd geleden een rits in laten zetten maar dat alleen was niet genoeg heb er ook nog een stuk leer bij laten zetten.

Misschien moet je het proberen met plastic zakjes aan je voeten?
Die tip kreeg ik namelijk pas geleden toen ze me zagen stuntelen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 00:03

Een goede laarzenknecht gebruiken.
Afbeelding

Die achterste houten is waardeloos. Die voorste metalen is heel fijn. Daarmee trek je ook niet aan de hak, maar aan de schacht en wordt vanzelf je teen naar beneden gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 00:25

Wat helpt is wanneer je van te voren je laarsen goed inpoederd met talkpoeder. Ook kun je nylon panty kousjes over je sokken en broek dragen

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 00:49

Ik heb daar ook hele erge problemen mee maar lijkt me niet echt fijn om met van die zakjes in je laarzen te zitten.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 08:27

Wat jippie zeg Pantykousjes over je rijbroek Haha! Of plastic zakjes maar dan zweet je je de *piep*.
Die laarzenknecht die margreet zegt is ook erg goed, maar kon ik hier nergens vinden. Ik heb nu een luxere versie van die houten.
Verder kan een levende laarzenknecht handig zijn, maar dat was mijn ma na 3 keer ook zat (toen had ik nog geen laarzenknecht)
Nog een tip. Vaak is het probleem dat ze vacuumzuigen als je eruit wilt. Wat helpt is ff een zweepje of takje of je 'laarzenaantrekdingen' langs je been duwen, dan willen ze nog wel eens 'opeens' losschieten.
Succes (ja ik heb ook net leren laarzen)

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:51

ik heb er ook altijd problemen me gehad, als ik er geen plastic zakjes indeed dan kon mijn vader mijn laarzen nog niet eens uitrekken!!!!ben nu maar overgestapt op chaps.Boos!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 11:15

Ik weet precies wat je bedoeld.
Ik had er een tijdje geleden ook heel erg last van. Ik heb m'n laarzen denk ik ook iets te vroeg gekocht (was toen 15) maarja, ik moest en zou die dingen hebben.

Ik liep er ook prima op, tijdens het rijden zaten ze ook perfect. Alleen dat uittrekken ging niet zo Haha! . Die boog aan de achterkant drukte keihard in m'n kuit Huilen en je wilt niet weten hoe pijn dat doet. Ik heb ze bij de schoenmaker een maatje op laten rekken en nu zitten ze prima. Ik doe er na het rijden ook een hele boel handdoeken in, zodat ze goed op spanning blijven staan.

Omdat jij op de hak vastloopt, kun je misschien van die speciale laarzenspanners kopen, die je erin kan zetten.

[edit]suffe spelfouten[/edit]

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 11:44

ghhi.
ik heb het zelfde probleem als jouw!
ik heb Aigle laarzen,die rtok ik met de voering en al er uit.
elke keer als ik ze nou uittrek komt de voering mee naar buiten whahahha.
ik krijg dus ook ritsen bij mijn nieuwen

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 12:44

Margreet schreef:
Een goede laarzenknecht gebruiken.
Afbeelding

Die achterste houten is waardeloos. Die voorste metalen is heel fijn. Daarmee trek je ook niet aan de hak, maar aan de schacht en wordt vanzelf je teen naar beneden gehouden.


Die metalen heb ik ook alleen bij mij schiet heel afentoe mijn voet er met een behoorlijke vaart uit en knalt dan keihard tegen de scheen van mijn andere been.(zeer pijnlijk Boos! ) Nu zet mijn vriend zijn voet op de voorkant van de knecht zodat mijn voet er niet uit schiet. Scheelt een hoop gevloek *LOL*

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:00

Ik heb altijd dat mijn kuiten " vast gaan zitten" dat is nogal pijnlijk...
Komt omdat ik dan mijn voet als het ware met de teen naar beneden heb staan, en dan gaat het vast zitten!
Het uittrekeen is bij mij dus ook een ramp:S

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:23

Ik heb er niet zo`n last van, het gaat ook niet echt makkelijk maar ik krijg ze wel uit zonder geweld. Ik krijg trouwens wel vaak kuitkramp bij het uittrekken.

Zo`n laarzenknecht als Margreet zei lijkt me een goede oplossing, daarmee kan je ook niet per ongeluk uit je knecht schieten met je laars en jezelf blauw schoppen (zoals ik) Haha!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 18:01

Dat wat Margreet had, heb ik ook regelmatig gehad. Eerst liet ik altijd mijn sporen aan mijn laarzen zitten, maar dat heb ik inmiddels wel afgeleerd. Je voet doet al zeer maar als je met de punt van je spoor tegen het been schiet waar geen laars meer omheen zit... au!
Ik heb een metalen laarzenknecht met aan de voorkant (waar je laars tussengaat) beweegbare delen, zodat hij om de laars klemt.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 18:14

Ik heb ook nog zo een houten laarzenknecht en op zich geen problemen mee..nu ja de laatste keer wel toen heb ik me een blauwe nagel getampt..(had 1 laars al uit, geen schoen meer aan, laars schiet tussen die knecht uit en...AUW)
Op zich heb ik helemaal geen problemen met mijn laarzen uit doen, je moet enkel wel zien dat je je kuit ontspant met het uittrekken anders dan knel je je been er gewoon in vast..logisch ook.

Panty lijkt me wel een optie, en anders zo een laarzenknecht zoals Margreet al zei. Enneuh, je kuit niet opspannen met het uit doen.

katjatencate

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 19:26

Wij hadden eerst ook zo'n houten laarzenuittrekker, maar altijd als ik mijn laarzen moeilijk uit kon krijgen omdat ik erg gezweet had en veel kracht moest zetten schoot mijn voet uit dat ding en schopte ik mezelf super hard tegen mijn scheen aan. Een keer trapte ik heel hard tegen mijn grote teen aan (had aan die kant mijn laars al uit), mijn nagel klapte dubbel en mijn hele voet zat onder het bloed, was vrij pijnlijk Frusty Verdrietig Boos!
Nu hebben we zo'n metalen en die werkt echt ideaal!! Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 19:45

Je laarzen even iets laten oprekken scheelt ook al heel veel!!!!!!!!!

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 20:21

flair"]
...daarmee kan je ook niet per ongeluk uit je knecht schieten met je laars en jezelf blauw schoppen (zoals ik) Haha!
[/quote]

Waar ken ik dat van Schijnheilig Lips are sealed


[quote="fabienne schreef:
Je laarzen even iets laten oprekken scheelt ook al heel veel!!!!!!!!!


Maar tijdens het rijden zitten ze perfect, komen ze dan niet te los te zitten als je ze op laat rekken?