Fjord scheren in de winter??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Fjord scheren in de winter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 12:32

Ik denk er dus heel erg over om Rivjenn te gaan scheren in de winter.
Wat zijn jullie ervaringen ermee?
Wat bevalt beter, heel of half scheren?
Krijgen ze geen schuurplekken van de singel tijdens het rijden?
Hoe doen jullie dat met dekken?
1 hele dikke, 2 dunnere, een dikke en een dunne...
Staat hij overdag gewoon buiten?
Graag alle info...

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 12:42

Een meisje bij ons op stal heeft 2 fjorden, moeder en zoon. Zij heeft afgelopen winter haar merrie geschoren omdat ze zo dik in haar vacht elke winter zat dat het rijden niet meer leuk voor haar was. Elke keer was de merrie door en door bezweet en droogde ze niet snel genoeg op omdat het dan te koud was. Ik heb begrepen dat het haar heel goed bevallen is om haar paardje te laten scheren en dat ze het aankomende winter weer gaat doen. Wel heeft ze dan een winterdeken op zowel in stal als in de paddock, anders is het te koud en zit haar paard binnen no time weer in haar wintervacht!

Het is dus goed te doen om een fjord te scheren maar je moet wel zorgen dat ze dan 's nachts binnen staat met een goede deken, eigenlijk zoals elk ander paard dat is geschoren. Veel succes ermee Knipoog

P.s. zij heeft haar paard helemaal laten scheren en eigenlijk vondt ik het er veel mooier uitzien....


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:19

een vriendin van mij scheert haar fjord ook altijd, heeft dan onder z'n deken schuimrubber zitten, om te zorgen dat de manen niet kapot gaan, is een tip.
heeft ze helemaal ingeknipt, maar wel dik schuimrubber!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:25

als je hem geschoren hebt, moet je er wel écht heeeeeeeeel goed om denken dat hij niet in de kou komt te staan, dan zijn ze zomaar ziek
en als je goed passende spullen gebruikt zullen schuurplekken wel wat meevallen hoor

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:49

nee, maar ze is heel voorzichtig met haar fjordie, omdat ze er ook keuringen mee loopt enzo!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:49

scheren! ze kunnen hun energie dan ook beter verdelen. ik bedoel omdat ze eigenlijk geen haar hebben ze er ook geen energie in hoeven te steken om warm te blijven dat doet het dek al.
Mariska scheert rohan en loske ook altijd en het bevalt haar perfect. 1 warme water dichte deken is genoeg.

Wodan en ik onderweg in de M2

Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 16:16

wodan schreef:
scheren! ze kunnen hun energie dan ook beter verdelen. ik bedoel omdat ze eigenlijk geen haar hebben ze er ook geen energie in hoeven te steken om warm te blijven dat doet het dek al.
Mariska scheert rohan en loske ook altijd en het bevalt haar perfect. 1 warme water dichte deken is genoeg.


Rivjenn loopt super op dit moment, netjes aan de teugel, veel vlotter en mooi slank.
Dit zou ik graag zo houden, als hij dan straks weer zo'n dikke vacht heeft stort hij weer helemaal in en dat zou ik heel jammer vinden.
Vandaar dat ik hem graag wil scheren.
Ik heb een dikke waterdichte weather Beeta met borgvoering, als het heel extreem koud zou worden kan ik er nog evt. een staldek onder doen.
Dit zal toch wel goed zijn dan?

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:47

Ik scheer ook altijd, en al vrij snel in het seizoen. In totaal drie of vier keer per stalseizoen.
Direct na de eerste keer scheren (eind oktober) gaat er een 200grams dek op, en nagelang het kouder wordt bouw ik dat uit naar 400grams waterdicht (outdoordeken). Daarmee kun je je paard op de Noordpool parkeren, krijgt 'ie het nog steeds niet koud Haha!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 20:22

ja hoor san dat is voldoende mariska heeft ook weather beeta dekens voor rohan en loske . helaas zie je deze dekens niet veel meer, terwijl ze juist zo goed zijn.

Wodan en ik onderweg in de M2

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 21:50

Mijn Haflinger heb ik (nou ja, Sonja) vorig jaar half geschoren (rug, kont, hoofd en oren niet) en dat is me prima bevallen. Dit jaar weer dus!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 06:16

Ik schorr Tjootje ook in de winter, simpelweg omdat ze anders na 10 minuten instappen al zeiknat is en niet meer droogt na een uur rijden.
Ik scheer haar helemaal (behalve hoofd en benen) en doe er dan een winterdekentje op (geen idee hoeveel grams, is er een van harry's Horse). Verder geen rare poespas (ik loop ook keuringen) van schuimrubber ofzo.
Ook geen nadelige gevolgen gemerkt voor zomervacht, ze heeft een mooiere dan ooit tevoren.
Ze staat ook in de winter gewoon buiten in de paddock met dr kale lijf en winterdeken. Ze is er nog niet slechter van geworden.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:46

ik zou het nooit midden in de winter doen.
als je het aldoet.
moet ie altijd 2 dikke dekens om hebben tot zijn nek.
en na het rijden moet ie ook een deken op.
en ik kan je zeggen ik heb he took gedaan ''maar mijn shet's kregen later stekels leek nergens op .

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, greendragon, IASCrawler en 27 bezoekers