kan ik een paardje met artrose rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

kan ik een paardje met artrose rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 00:08

hey iedereen,
Ik heb een oud paardje van 30jaar.ze is oud maar toch enorm vurig!ze heeft spijtig genoeg ook artrose aan haar poten.maar doordat ze in de winter stil staat wordt ze telkens kreupel.en nou vraag ik me af of ik in de winter niet ff op de weg zou kunnen rijden,zodat ze beweging heeft.maar ik zou alleen maar stappen en misschien een sukkeldrafje zodat ik haar poot nie belast.denk je dat ze dit aan kan??de hoefsmid heeft gezegd dat beweging goed is voor een paard met artrose.maar is een zadel en een persoon niet te zwaar voor haar?ik weeg 40kg.wat zouden jullie doen?
groetjes julie.



Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 08:23

Hmm, ik zou eerder met d'r gaan wandelen. Krijgt ze wel beweging maar geen belasting. Nog beter zou 't zijn als ze ook in de winter gewoon door kan bewegen, dus, meest ideaal: weilandje met een schuilstal. Dan kan ze alles zelf doseren.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 09:24

Ik denk dat ik ook zou kiezen voor de optie wandelen aan de hand over de weg. Zoals Alvaron al zegt, zou het nog beter zijn om het paardje in de winter ook op een weiland te kunnen zetten, zodat ze toch haar beweging krijgt. Of een uitloopstalletje, kan misschien ook een oplossing zijn?

Overigens krijg ik altijd kippevel als ik iemand hoor praten over de "poten" van een paard..... Geeft niets in principe, maar het "hoort" gewoon niet! Knipoog

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 09:33

Dat met die poot klinkt inderdaad raar, maar dat komt omdat we je niet echt goed kennen. Beweging voor een paard met artose is idd goed. Hangt er helemaal van af wat voor een beweging en op wat voor een ondergrond. Je moet op een vlakke bodem stappen en niet op een harde. Dus niet te zwaar en niet hard (zeg maar op een voetbalveld) Toch zal ik heel goed inschatten of je het wel zou doen. Het gaat dan nog niet eens dat het gewicht 45 kilo is, maar het gaat erom hoe het paard er op reageerd.

Mijn gevoel zegt me dat stappen en draven aan de hand beter is.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:09

Paard is al heel oud hoor, om nog gereden te worden...30 is hoogbejaard voor een paard.....
Nu ben je niet al te zwaar, dus je kan het proberen in stap. Draf is er vast niet meer bij. Maar om heel eerlijk te zijn, vrije beweging in de weide, zodat het paard kan genieten van zijn oude dag. Dit paard heeft zijn brokjes allang verdient, ik zou er niet meer op gaan rijden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: kan ik een paardje met artrose rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 12:18

someone schreef:
\.maar doordat ze in de winter stil staat wordt ze telkens kreupel.en nou vraag ik me af of ik in de winter niet ff op de weg zou kunnen rijden,zodat ze beweging heeft.maar ik zou alleen maar stappen en misschien een sukkeldrafje zodat ik haar poot nie belast.denk je dat ze dit aan kan??de hoefsmid heeft gezegd dat beweging goed is voor een paard met artrose.maar is een zadel en een persoon niet te zwaar voor haar?ik weeg 40kg.wat zouden jullie doen?
groetjes julie.


Lees zelf: ze wordt kreupel als ze stil staat. Dus... rijden! Jouw gewicht maakt niet zoveel uit. Zet je haar stil, kun je haar binnenkort afvoeren. GEwoon lichte beweging geven, beetje buiten rijden, heel rustig draven, niet op het harde overigens.

De hond is de betere mens

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 12:38

Het ligt eraan , zoalng ze niet kreupelt kun je rustig rijden.
Maar als het beestje wel onregelmatig loopt en last heeft , zou ik gewoon aan de hand beweging geven.

Ik had een paar jaar geleden een 7/8 Arabiertje met Artrose , ook heel fanatiek wakker ding verder.
Als ze lekker in de wei liep was er op zich weinig aan de hand , goed en slechtere dagen.

Maarja ze was pas 17 en wilde nog niet de hele dag maar stilstaan.

Toen kwam er later een andere oudere pony bij en zijn er 2 verzorgmeisjes bijgekomen.

Zij mochten erop en stapritten maken , af en toe een langzaam drafje zolang ze goed liep mocht ook , maar daar waren ze heel voorzichtig mee.

Paardje vond het prachtig , wilde het lieft een flinke galop ook maar dat kun je beter niet doen...

Dus zelf bekijken wat ze aankan.
Gaat ze kreupelen dan belast je haar te zwaar.

Voor een paard van 30 is het tijd om gewoon met pensioen te gaan ,
stapritjes zijn dan toch voldoende ?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 12:53

de mijne is dan wel iets jonger, maar heeft ook artrose. als het diertje er nog zin in heeft en niet meteen kreupel is als je er een keer op rijd kun je het best doen, maar gewoon niet overdrijven.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:23

Mahrusska, waar ik vroeger op reed, had ook arthrose. Zij werd veel beter van regelmatige beweging. Ze stond in een loopstal en in de zomer op de wei. Verder werd ze zo´n 5 keer per week bereden, met veel afwisseling (niet te gek veel in de bak en veel lekker rechtdoor in het bos). En je hebt nog nooit zo´n gek scheurbeest gezien als zij!
Voor een 30-jarige is het denk ik gewoon een kwestie van kijken hoe goed het beestje nog is. Vind hij het nog leuk om bereden te worden? Anders is wandelen misschien een beter idee, ook leuk! Vraag gewoon of een ervaren iemand even kijkt als je rijd, hij/zij kan waarschijnlijk wel zeggen of jouw paard nog goed te rijden is.

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 17:48

Heb je de veearts al om advies gevraagd? In zo'n geval zou ik niet afgaan op wat de hele wereld zegt, maar op wat een goede veearts zegt.
Mijn hengst heeft spat en is 18 jaar, maar we trainen nog vrijwel elke dag op Z nivo. We rijden shows, dus hij doet ook zware oefeningen als passage, piaffe, pirouettes en spaanse pas. Laatst nog hebben we een trainingsweekend met onze groep gehad en toen hebben we behoorlijk getraind, zo'n 3 uur per dag. Mijn paard is behandeld door Rodinde en we hebben daarna trainingsadvies gekregen, wat mijn instructrice ook weer aanhoudt. Hij heeft altijd op hoog nivo gelopen, maar had dus een half jaar stilgestaan, wat hem geen goed heeft gedaan. Met de juiste training en opbouw zijn we weer hier gekomen, maar dat hebben we dus niet op eigen houtje gedaan. Als ik hem stil zet wordt ie slechter en slechter. Hij vindt het werken nog hartstikke leuk, loopt loepzuiver. Maar hij staat nu ook hele dagen buiten in wei of paddock, dus hij heeft genoeg beweging.
In de winter, als de paddock bevroren is, stap ik met hem aan de hand en train 's avonds in de binnenbak. Van Rodinde moet hij 2 x pd beweging hebben...
Maar wat ik zeg: dit geldt voor mijn paard. Jouw paard is toch weer wat ouder, misschien een andere situatie......ik zou dat met een goede veearts opnemen.

Succes ermee! Groetjes Suzanne

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 21:04

Primeval atrose gelatinaat heeft wonderen gedaan bij onze 23 jaar oude Iwan. Hij wordt iedere dag een uur bereden en er wordt zelfs weer regelmatig mee gesprongen.

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:12

je vind het natuurlijk ook zelf luek om te rijden dat kanook wel in de berm niet op de weg! een beetje stappenkan best je paard geeft het zelf ook wel aan wat hij aan kan ook kan je hem longere als je daar ruimte voorhebt stap en draf

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 16:05

een beetje stappen kan misschien wel, maar zou er wel voorzichtig mee zijn, het beste zou zijn in een weilandje zetten, dan kan hij zoveel bewegen als hij wil en er mee gaan wandelen!

alweer een jaar samen Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 16:09

mijntjuh schreef:
een beetje stappen kan misschien wel, maar zou er wel voorzichtig mee zijn, het beste zou zijn in een weilandje zetten, dan kan hij zoveel bewegen als hij wil en er mee gaan wandelen!


Wat een onzin.
Wij hebben een manege pony van 32, die loopt nog 1 a 2x in de week een lesje mee, gaat prima, beest vind het leuk, dus waarom niet?
Gewoon je paard in de gate houden

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 20:42

Stef , Mijntjuh heeft gewoon gelijk.
Het gaat niet om de leeftijd , het gaat om de Artrose.

Voor een paardje met Artrose is het het fijnst als het zelf kan bepalen hoeveel beweging het neemt.
Gedoseerde , vrije , onbelaste beweging , dat is het beste.
En stapritjes met af en toe een drafje , net wat je paardje nog goed aankan , kan ook prima. (mits het dier niet kreupelt en er zelf zin in heeft natuurlijk)

Longeren zou ik zeker niet doen !
Veels te zware belasting zo telkens dat rondje lopen.

Op een goede dag kunnen ze soms nog aardig wat hebben , maar de dag erna kan het een stuk minder zijn als ze teveel gedaan hebben.

Rustige oude dag !

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 22:02

stef schreef:
Wat een onzin.
Wij hebben een manege pony van 32, die loopt nog 1 a 2x in de week een lesje mee, gaat prima, beest vind het leuk, dus waarom niet?
Gewoon je paard in de gate houden


Bij ons loopt er een manegepony van 34 nog 1 a 2 uurtjes per dag, niet springen en niet te wild maar hij vind t nog super leuk en hij loopt nog als een trein. Eigenlijk vind ik wel dat hij pensioen verdient maarja daar heb ik niks over te zeggen.

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 00:00

in verhouding met mensen is je paardje 90!! (x3) ik vind dat je het niet kan maken om er weer op teklimmen. Ik zou er gewoon lekker mee gaan wandelen!

Dilayla Shadow
Stacy Shadow

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 07:21

Ponies kunnen veel ouder worden dan paarden,
30 jaar is voor een pony geen uitzondering (toch, wel oud!) maar voro een paard is 30 eigenijk wel bijzonder, dat gebeurd niet zo vaak...het paard is dus echt stok, maar dan ook stok oud...

Wat ik de hele tijd afvraag sinds ik eerder gereageerd heb....WAAROM wil je er nog mee beginnen? 30 jaar, kom op zeg, ze blijven gewoon niet eeuwig goed, en op zo'n leeftijd is het eigenlijk toch geen weg meer? BEst kans dat ze elke keer na 10 minuten opwarmen weer kiplekker kan lopen, maar moet je zo'n oud paard nog wel door die eerste 10 minuten heen duwen? En dan nog, Waarom? Wat wil je ermee bereiken? Dat ie nog langer kan leven?
Is het niet beter dat paard los te laten (zowel in weide als in psychische zin?)..
someone, leg eens uit; Waarom?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 10:53

Wat ik veel belangrijker vind dan al die adviezen die hier boven staan is HOE kreupel het paard op dit moment loopt. Is ze de 1e 10 minuten stijf en loopt dat goed, dan zou ik zeggen spring er maar op en ga hele stukken stappen (wel meerdere keren per dag of zij moet ook in de wei staan). Loopt het dier stokkreupel en wil hij niet meer, dan zou ik haar eerst in de wei gooien en kijken of het beter wordt, zo ja, kun je dan gaan rijden. Wordt het niet beter, dan moet je aan andere dingen gaan denken. Pijn is niet fijn!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 21:46

ik wou gewoon weten of ze dat aankon!!ikheb toch nie gezegd da ik het ging doen.
en oja,ze is niet kreupel in de zomer,alleen maar een beetje stijf.maar ik denk ook da het beter is als ik alleen een beetje ga wandelen met haar.
groetjes julie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Little_Gift en 136 bezoekers