drachtig tot hoelang doorrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

drachtig tot hoelang doorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 19:15

ik had een vraag je paard is drachtig tot hoelang zou je dan door rijden voor dat het veulen komt??

groetjes xxxx

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:24

Ik verplaats het even naar de kraamstal Lachen

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:02

Vanaf 8 maanden moet je een beetje rekening gaan houden met het veulen en je merrie. Na 9 maanden gewoon lekker wandelen, of longeren enzo. Maar blijf wel met haar bewegen. Ze moet natuurlijk nog wel een beetje conditie houden voor de bevallig.

Maar elke merrie is anders. Je moet zelf naar je merrie kijken, wat ze nog aankan!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:06

Ik heb gisteren aan mijn dierenarts gevraagd tot hoelang ik nog door kon rijden. Die zei dat het het beste was als ik haar een maand van tevoren op rust zette (dus niet meer fanatiek rijden maar rustige stapritje zonder zadel enz) en dat ik het vanaf deze maand wel wat rustiger aan moet gaan doen maar wel nog gewoon kan blijven rijden (rij wel recreatief dus nooit ontzettend intensief)

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:11

ik heb tot 9,5 maand nog wekelijks vrij fanatiek les gereden
Kon ze prima aan, liep juist erg fijn.
Ze moet nu nog een weekje, en rij al zijn 3 wkn niet meer
ze krijgt overdag weidegang en ik wandel zo af en toe een blokje

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:42

Die van mij moet nog 6 weken, en daar heb ik vorige week zaterdag nog op gereden Lachen Half uurtje, maar heb denk ik nog wel 10 minuutjes wat geoefend in de draf. Gewoon goed rekening houden met je merrie! Ineens stoppen lijkt me helemaal niet goed. Ik ben nu ook aan het afbouwen. Paar weekjes geleden reed ik nog 2 keer in de week, 1 keer in de bak en 1 keer buiten. En nu 1 keer in de week, gewoon lekker rustig aan doen.

martju
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: vierpolders is daar dood saai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:39

hoi ik heb nog wat
daar over ik heb zelf een merie gereden die
drachtig was en van die mensen moes ik drie maanden van te vooren rustiger en als ze te dik was moest ik stopen
vanaf die derde maan moest ik ook zonder zadel gaan rijden wand dat was beter en ik moest rustig aan doen en je moch niet galoperen

groetjes my OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:29

Ik kijk naar de merrie zelf. Als ze moeite met rijden krijgt(sneller buiten adem, minder vlot) doe ik het rustiger aan. Springen doe ik de laatste 4 a 5 maanden niet meer. Als ze nijdig gaat doen met aansingelen of het zadel zit niet meer goed ga ik alleen nog een rondje zonder zadel. Longeren kan ook nog lang. Beweging is in mijn ogen juist goed, zo blijft mijn merrie fit en happy, niet te dik. Het ene paard is ook eerder zwaar dan het andere.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:52

Ik heb mn merrie de vorige dracht tot een week of 3 voor de geboorte gereden, maar toen reden we nog 100% recreatief. En was het dus van; je ziet maar wat je wel en niet kunt.

Momenteel moet ze nog ongeveer 6 weken, iets minder...maar ben al sinds een dikke maand aan het afbouwen. Momenteel ga ik er gewoon op zitten en we zien wel wat het wordt. Ze geeft zelf duidelijk aan wanneer dingen als stukken draven haar teveel wordt. Dan zakt ze terug en ga dan meestal ook maar meteen stappen. Maar over het algemeen kan ze het nog goed houden. Stelling ed begin ik nauwelijks meer aan. Haar veulen ligt over links, dus het bochtje naar links wordt twee keer zo groot als een bocht naar rechts, dat vergt gewoon veel meer.

En gister ben ik voor het eerst een stuk met r zonder zadel gaan rijden, was maar klein stukje, maar ging wel super...dus dat gaan we denk ik binnenkort maar eens vaker doen...

Wil eigenlijk zo lang mogelijk als kan met r blijven rijden. Denk dat het weer tot een week of 2/3 voor ze uitgerekend is wordt, dat ik dan pas echt volledig stop met rijden, maar dan gaan we voor het wandeltje. Ze moet gewoon in beweging blijven Haha! houd haar fit en is ze ook minder geflipt!!

EsvanEs

Berichten: 136
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:06

Ik rij sowieso niet elke dag op mn verzorgpaardje...zo'n 2 a 3 keer per week, maar ben eigenlijk pas vanaf vorige week zaterdag aan het afbouwen..

ze moet nog ruim 5 weken, maar ze vond t niet zo heel fijn meer om te draven...dus doe nu alleen nog maar wat stapwerk met dr, gewoon om dr lekker bezig te houden! verder staat ze over dag buiten dus kan ze zelf weten wat ze doet.

denk dat je gewoon naar je paardje moet 'luisteren', kijken wat ze nog aan kan en wat niet! de een kan meer hebben dan de ander.

tweeling
Berichten: 71
Geregistreerd: 23-01-05
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:26

zou gewoon rustig saan doen en langzaam afbouwen

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:59

ik heb op mijn welshcob gewoon door gereden tot op de dag van de bevalling ze geeft zelf wel aan wat ze wel en wat ze niet wilt ik rij alleen recreatief

JulienSVU

Berichten: 3535
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:00

Ik houd inderdaad mijn paard in de gaten wat ie aankan.. bij mijn vorige paard reed ik gewoon tot een week van te voren en dan gewoon alleen nog maar wat stappen en draven enz. Inprincipe kan je zolang doorrijden totdat je paard het aangeefd. Mijn veearts zegt zelfs dat het beter is om door te blijven rijden zodat ze niet stijf worden, zo zijn ze leniger tijdens de bevalling en dat is ten goede.

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:44

Gewoon je paardje in de gaten houden. Zij zal vanzelf aangeven wat ze nog wel en niet kan. In princiepe kan je haar tot de laatste dag berijden, maar dan zal het zeker meer gaan over buitenritjes stappen. Dan houd je ze toch nog lekker in beweging en dat vinden ze nog fijn ook.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:50

Inpricipe kan je gewoon doorrijden, maar niet meer trainen natuurlijk. Aan het eind zal het meer rechtuit stap en draf zijn. en als ze echt top zwaar zijn Haha! lekker aan de hand wandelen. Maar ik zou de merrie nooit stilzetten. worden ze juist dik van. Klinkt miss raar voor een drachtige merrie. maar ik bedoel dikker van vet dan de dracht

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: drachtig tot hoelang doorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:54

De Friese merries bij ons op stal krijgen allemaal hun veulen in April.
En we zijn net afgelopen zondag gestopt met rijden.
Dus 2 maanden van te voren? Degene die later in April krijgen die hebben dus iets langer rust. Ligt er maar net aan wanneer het veulen eruit komt Tong uitsteken

Esther_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: drachtig tot hoelang doorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:26

De haflinger die ik rij is nu zo'n 7 maanden. Ik wil het eigenlijk rustiger aan gaan doen. Maar het enige wat ze de laatste tijd doet is dribbelen en heel hard racen. Dus volgens mij kan ze er voorlopig nog wel even tegen. Ik rij momenteel zo'n 2-3 keer per week, de rest longeren, wandelen of losgooien.

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Re: drachtig tot hoelang doorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:43

Gewoon aanvoelen wat je paard het prettigst vind. Odess heeft een hele tijd een 'race fase' gehad, ze wou alleen maar hard galloperen. Afgelopen weekend was dat ineens over en wou ze niet eens meer draven. Sinds dien staat ze nu op rust, ze heeft zelf aangegeven dat ze niet meer wil. Natuurlijk staat ze overdag lekker in een weiland zodat ze zelf voor de nodige beweging kan zorgen.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: drachtig tot hoelang doorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:37

dat is per paard en bevalling verschillend.
wel moet je een maand of 3 a 4 van te voren wel goed in de gaten houden hoe t met r is.

in t eerste jaar moest ik met mijn merrie al 3 maand van te voren totaal stoppen..
ze kon echt niet meer.

t 2de jaar heeft ze op de dag van de bevalling nog zitten racen door wei.. echt knetter hard met r dikke buik.

maar ik heb weleens gezien dat een beest tot een week voor de bevalling heel rustig gereden werd...

(meer stap als draf en geen gallop meer)
en volgens DA was dat zeer goed, vanwege dat de spieren dan los waren en t paard op conditie was dus het makkelijker met bevallen had...

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: drachtig tot hoelang doorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 13:11

mijn oude merrie was een fokmerrie die al zo ongeveer 14 veulens had gehad.
haar reden we tot een week voor de bavalling.
ze vond het heerlijk om lekker te bewegen.
ze liep niet zo soepel als normaal maar ze wilde wel.

en de merrie die we nu hebben zijn we wel eerder mee gestopt, omdat het voor haar dr eerste veulentje was.
we hebben wel lekker gestapt en gewandeld maar niet fanatiek gereden..

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: drachtig tot hoelang doorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:44

Vandaag nog op Noor door het bos gecrosst. Laat haar echt een beetje gaan, ze zit finaal vast op links, maarja, wil haar ook niet meer TE aan het werk zetten, dus peuter in het begin het een klein beetje los, maar op een gegeven moment geeft ze dan ook wel aan dat ze het gehad heeft met dat werk. En dan laat ik het vaak maar voor gezien....willen de laatste weken wel gezellig houden.

Dus....zaten we vandaag weer in rengalop en middendraf. Het zijn echt van die momenten, maar ze houd alle paarden nog best bij hoor momenteel. Rij haar niet al te vaak meer (ca. 3x p week), maar als ik dr rij dan is ze ook wel fit en houd ze alles goed bij...

Wat zeg ik....soms is ze haast nog enthousiaster...en dat moet gewoon nog maar 5 weekjes...dikke buik, uiers beginnen langzaam te groeien, maar energie...nog in overvloed!! Sta er elke keer weer verbaasd van, maar vind het ook wel weer mooi dat ze nog zo energiek is Knipoog

En had in gedachten om vanaf volgende week te stoppen met het rijden, maar ga dat denk ik nog maar even uitstellen, want anders hebben we een bommetje op stal....hahaha

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Re: drachtig tot hoelang doorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:14

Ik rij nu alleen nog buitenritjes, stappen en af en toe een klein drafje. Sanne moet als het goed is haar veulen eind maart krijgen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Re: drachtig tot hoelang doorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:11

Merrie geeft het zelf aan. Pride moet nog 26 daagjes, en gister hebben we een buitenritje gemaakt. Vooral stap, beetje gedraaft. Ze is ontspannener als ooit lijkt wel. Ze had ook altijd een tikkie singelnijd, nu ook niet. Heel apart. Zeker omdat ze pas sinds 2 weken weer op stal is na een aantal maanden met Baduh de wei op. We hebben een merrie op stal waar ze een klein rekenfoutje bij maakte. Zij beviel een paar uur na een pittige buitenrit van anderhalf uur die ze ontspannen en met plezier had gemaakt. Ik zie niet in wat er schadelijk aan is. Als Pride los staat ploegt ze de hele bak om en bokt ze zo hoog dat ik soms bang ben dat het veulen een hersenschudding krijgt, hihi. Goed op de merrie letten, en als ze aangeeft niet meer te willen, gelijk stoppen en daar respect voor hebben.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: drachtig tot hoelang doorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:42

nou ik heb dus die middag nog gereden met me meisje... snachts is ze bevallen. als we nie tmet haar gingen rijden was ze zo chagerijnig dat ze je gewoon ging aanvallen in de wei als je er iemand anders uithaalde om te gaan rijden! niet intensief natuurlijk gereden ma wel 3 kwartier en aardig draven. maarjah ze is echt zo lief en sterk. als ik na stap wilde ging zij doordrammen en wilde ze ook echt neit terug na stap!!! maarjah veulen kwam ook 3 weken te vroeg. als we dat hadden geweten hadden we niet gereden hoor...veulen is gewoon gezond te wereld gekomen dus opzich maakt het niet uit hoelang je van te voren stopt

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: drachtig tot hoelang doorrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:08

Die van mij rijd ik al zeker 1, mnd niet meer in de bak. Stelling e.d. werdt echt rampzalig. Nu rijden we lekker buiten, ze geeft dan zelf wel aan wat ze wil; stappen, draven, soms crossen.
Ze is nu bijna 9 mnd drachtig.

longeren ben ik al helemaal snel mee gestopt, niet meer vooruit te branden. Als ze straks genoeg heeft van het rijden gaan we gewoon wandelen verder Lachen

Ze is met vlagen heel chagrijnig op haar buik, volgende keer kan je weer overal aanraken. "t is maar net hoe het veulentje ligt Haha!
Heb nu ook een keer gehad dat ik haar buik voelde bewegen toen ik erop zat en we nog stil stonden (lang leve het boomlooszadel).