nerveuze pony , welke oefeningen voor rust ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

nerveuze pony , welke oefeningen voor rust ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 17:41

Marena is nogal bangig / vluchterig in de bak ,
als ik er lekker met haar op-uit ga en veel met haar bezig ben dan is ze altijd veel rustiger in haar koppie.
Buiten is ze op zich ook erg braaf geworden , maar in de bak is het dan weer nerveusheid troef .

Stappen met figuurtjes en alles , halthouden , achterwaarts , gaat allemal prima.

Maar zodra we gaan aandraven wil ze rennen , het is eigenlijk meer vluchten , dit probleem had ze al heel erg toen ik haar kocht.

Door het buitenrijden is het al een heel stuk minden maar het stresserige blijft en ik moet telkens weer terugnemen wat maar even effect heeft , dan moet ik WEER met m'n handen inkomen.

Dit probleem lossen we door veel oefenen met geduld ook wel weer op net als buiten.

Maar weten jullie toevallig nog nuttige oefeningetjes om haar te helpen relaxen
en dat rennerige tegen te gaan ?

Veel overgangen maken werkt juist stresserig op haar .

Ik denk zelf dat het gewoon met veel geduld moet komen en rustig consequent eraan werken.
Even rijden in de bak > braaf > klaar .

Gebeurd verder niks engs en hoe braver je bent hoe eerder je klaar bent en je van een tevreden baasje je biksje krijgt.
Niks om je druk over te maken dus Knipoog

Maar als jullie nog wat nuttige oefeningetjes weten om de rust erin te krijgen in de bak ,
dan hoor ik het graag natuurlijk !! Party!! Party!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:21

Probeer als het kan haar de hals te laten strekken.
Toen ze mij dat bij mijn eerste nerveuse paard zeiden vroeg ik ook of ze wel wijs waren, maar toch is dit te oefenen.
Gooi hem daarbij uiteraard niet los, maar probeer mm. voor mm. hem een beetje naar beneden te krijgen.

Gaat hij verder zo te hard zet hem op de volte, sluit deze volte als hij te hard gaat, hij moet nu wel zachter.
is hij braaf maak je de volte weer wat groter.
op het moment dat hij braaf is beloon je hem uiteraard.

Ik heb zelf altijd bij nereuse paarden dat ik steeds tegen het paard zit te praten, dit werk vaak ook heel goed.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 19:35

Ik rij haar al met veel halsvrijheid , daar kwam ik al heel snel achter toen ik haar net had dat dat perfect werkte om haar rustig te krijgen Lachen
ze loopt graag met een ontspannen western-halsje en het bevalt mij ook prima.
Ze is er in principe relaxed en heel simpel stuurbaar mee , vnl. op m'n zit.
Behlve dan die volte linksom soms , zie elders op RT.

Ook rij ik haar voornamelijk op m'n stem en dat werkt ook erg goed.

Buiten dan , want in de bak heeft ze weer dat bekende van het begin ,
lijkt wel een soort trance waar ze in terechtkomt , zodra we in draf gaan gaat het knopje om en is de relaxed-heid weg en gaat ze eigenlijk domweg vluchten , heel nerveuzig rennerig alsof ze nooit anders doet en
precies doet wat ik vraag. Ze sluit zich ook af dan.

Heeft ze wel vaker dat ze ineens moeilijk bereikbaar is en op de automatische piloot reageerd .
Dan kun je alleen nog door een paar flinke stompen op de hals weer contact krijgen , echt vreemd.
Daarna is ze dan weer relaxed , vrolijk en aandachtig bij je.

In de bak blijft het dus zo , dat afgesloten vluchterige .

Ik twijfel er eigenlijk over of ik haar wel op die kleine volte moet zetten , ze raffelt 'm dan af en dat wil ik haar natuurlijk ook niet leren.....

Ik doe het wel steeds hoor omdat je toch WAT moet , maar wordt er zelf ook erg geirriteerd van dat stomme gestress en dan spuug ik er al weer van en ben het meer dan zat .

Dan wil ik niet blijven ruzieen en vechten want ik zit zelf ook voor geen meter op zo'n spichtige pony natuurlijk.....

Waarom ze nou zo vlucht...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:45

Ik weet niet of je vaak vaak in de binnen bak rijd of vaak toch maar de buitenbak kiest omdat dit fijner rijd.
misschien als je haar er wel vaak in rijd, went ze dat het allemaal toch niet zo eng is.

En misschien kun je er haar elke dag even in los laten, kan ze zelf rondlopen en ook ervaren dat vluchten niet nodig is.

Maar verder denk ik dat als ik het bovenstaande lees, dat het wel goed komt.
Aleen sommige dingen hebben zoveel tijd nodig Dromen Haha!

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 19:51

Hihi , ja , tijd en vertrouwen , dat is het in alles bij Marena.
Het blijft een angstig diertje....met rare reacties ook af en toe.
Heb je met een pony met een verleden he , je weet niet wat er allemaal mee gebeurd is en je koopt andermans problemen...

Binnenbak heb ik nog nooit in gereden , heb ik jammer genoeg niet tot m'n beschikking.
En in de goede buitenbak die we nu mogen gebruiken pas 3 keer.

Losgooien is geen probleem , longeren ook niet en in stap vanalles en nog wat doen gaat ook erg braaf en soepel (op die volte linksom na Haha!) .

Draaf ik aan dan gaat het knopje om en gaat ze in trance , vluchten.


Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:28

Luna heb het ook erg. Maar nu gaat het stukken beter. Ik weet niet of jij het hebt maar ik word altijd druk ongemerkt van drukke pony's. Ik zei eerst ook dat het niet zo was maar het is dus wel zo.
Iemand heeft een keer tegen me gezecht, breng rust over. Ik heb er op geoefend en het is nu al zo'n stuk beter. Ik rij wedstrijden en ik heb nu in dat kleine tijdje weer winstpunten gehaald omdat Luna nu veel rustiger is in alles. Dus het is een aanradertje. *LOL*

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:55

praten ,praten en nog eens praten.
Ik rijd nu tijdelijk een paard dat ook vreselijk vluchtig is.
Op dit moment heb ik het er in de draf eruit maar is de galop nog steeds een ramp.
Op de grote volte wat verkleinen en maar praten en maar ophoudingen blijven maken.
niet vast zetten of je teugels kort maken (maar dat had je zelf al door)
ga niet je benen afsteken he houd die gewoon op de plek.
als de rust er is ga je steeds weer iets verder openen en je volte verplaatsten dus als je bij C op de volte zit dan eerst voor X dan op X dan erover etc net zolang tot je de hele bak door gaat.
elke pas proberen te beheersen 1 pas harder weer die volte in.
1 pas rustig meteen braaaaaaaaaaaf met je stem.
geduld en rust

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 13:24

Waarom laat je hem niet gewoon lekker lopen? Hij houdt echt wel een keer op! Ik heb een Engels volbloed gehad die van de renbaan kwam en omgeschoold moest worden tot dressuurpaard. Zodra je daarmee ging draven kreeg hij een enorme knieactie en spande zich aan alle kanten.

Je kunt hem het beste(denk ik) op lichte aanleuning (hoeft niet aan de teugel, maar wel contact houden) rond laten draven of galopperen. Op een gegeven moment wordt hij rustig en wil hij langzamer gaan. Op dát moment moet jij juist doorrijden....je kunt dan in ieder geval met je been komen! Probeer hem dan, desnoods in een te hoog tempo, wat op te vangen en hem wat ronder te maken. Als je dan een fijne aanleuning hebt, kun je ook weer langzamer gaan draven..maar ga wel terug op je zit en hou je hand losjes, want anders krijg je weer spanning als je hem in elkaar trekt! Dit lukt je echter niet in een paar dagen hoor!

Ook kun je het beste niet teveel overgangen maken, maar lange stukken draven, overgangen worden ze snel van en dat veroorzaakt vaak meer spanning. Verder hielp het bij mij ook om heel rustig adem te halen, net of je completely happy met de situatie bent, ga je niet ergeren, want dat voelt je paard ook en wordt nog onzekerder. Wanneer hij verkeerd aanspringt, gewoon belonen, doorgalopperen en rustig terug in draf, niet trekken, wachten tot hij op je zit terug komt.
Gewoon lekker laten lopen dus, totdat je met je been kunt komen, je hebt dan ook meteen weer "contact" met hem.
Bij mij heeft dit goed geholpen, dat paard waar ik het over had, heeft de eerste proef die ik met hem reed volledig in galop afgelegd (ja, ook het halthouden Cool ) maar liep na 2 jaar op M nivo en sprong keurige wissels.

Heel veel geduld dus met zo'n mafkeesje......succes!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:52

Citaat:
Door het buitenrijden is het al een heel stuk minden maar het stresserige blijft en ik moet telkens weer terugnemen wat maar even effect heeft , dan moet ik WEER met m'n handen inkomen.

Zo'n paard rijd ik nu. Bij dit paard is het echter wel zo dat wanneer ik teveel met mijn hand rijd, zij alleen maar drukker en vluchtiger wordt. Wanneer ik zoveel mogelijk op been rijd, blijft zij veel rustiger in haar koppie en draaft ze mooi ontspannen.
Dus probeer, ook al is ze druk, rustig te blijven met je handen. Zet hem eens op een volte, praat tegen hem en ga heel rustig lichtrijden.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 20:37

Kitty , dat is bij Rena net zo ,
met een heel licht contact van voren , vooral rijden op stem en zit + been ,
dat gaat toppie Lachen

Maar in de bak wordt ze erg angstig , vluchterig.

Hele overdreven vlucht-reactie.
Dan zal ik toch met m'n handen in moeten komen omdat ze anders veels te hard gaat.

Geruststellen op stem dat komt ook nauwelijks meer door , ze is echt zo gespannen dat ze zich afsluit. Heel typisch.

Ik ga nu ook alleen nog maar in de bak rijden als ik de dagen ervoor lekker met Rena buiten ben bezig geweest , ze geen opgekropte energie heeft en zich goed , soepel en relaxed voelt.
Rustig en fris in het koppie.

Dat zijn de voorwaarden waarmee we moeten beginnen , echt vanuit rust.
Als ze eenmaal zo vluchtig is valt er weinig meer te redden op een zachte manier , je dringt nauwelijks tot haar door.

Daarom moet ik zien te voorkomen dat het zover komt door haar al lichtelijk "moe/ maar voldaan" de bak in te rijden , dat er nog net een fijn
drafje met wat figuurtjes en een galopje op beide kanten vanaf kan voordat we stappend naar huis gaan Knipoog

Voorkomen dat de stress in de kop komt.

Het blijft wel de vraag WAAROM ze nou meteen zo gespannen en angstig is zodra ik in de bak in draf aan het werk wil....er is zolang als ik haar heb iig niks gebeurd om dat vluchtgedrag te rechtvaardigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 22:25

Is ze voorheen misschien heel erg overvraagt in de bak?

Dus nu bang dat dat weer gaat komen?

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 00:07

Kunnen het geen balansproblemen zijn ? Van paard en/of ruiter ? Dat kan nl. ook voor een vluchtreactie zorgen, ze voorkomt op die manier dat ze op haar neus valt bij wijze van spreken. En tempowisselingen zijn inderdaad niet aan te raden, die zijn juist nuttig om slome paarden wat pittiger en voorwaartser te krijgen, druktemakers worden er alleen maar drukker van. Vlucht ze ook aan de longe ?

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:55

Mijn pony was ook zo'n streskip. Zodra ze ook maar het idee had dat ik met de hand in kwam ging ze rennen. Ik zette haar altijd op een grote volte, hield contact met de buitenhand en deed mijn binnenhand vanuit ene contactteugel heel langzaam, pink naar voren naar beneden. Op een gegeven moment komt dan je binnenteugel los te hangen. Geeft niet, opnieuw beginnen. gweoon kijken wanneer je reactie krijgt, en bij maar een beetje reactie natuurlijk met stem belonen.
Onderwijl zo met de teugels spelen, zelf proberen langzaam licht te rijden. Niet makkelijk op zo'n renner, maar als je hardop gaat tellen lukt het steeds beter. Eerst tellen (1-2) in het ritme van je paard, en daarna steeds langzamer. Uiteindelijk had ze zoveel vertrouwen in mij dat het allemaal niet meer nodig was.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 12:52

Tinkie schreef:
Kunnen het geen balansproblemen zijn ? Van paard en/of ruiter ? Dat kan nl. ook voor een vluchtreactie zorgen, ze voorkomt op die manier dat ze op haar neus valt bij wijze van spreken. En tempowisselingen zijn inderdaad niet aan te raden, die zijn juist nuttig om slome paarden wat pittiger en voorwaartser te krijgen, druktemakers worden er alleen maar drukker van. Vlucht ze ook aan de longe ?


Nee.
Aan de longe niet , met buitenrijden niet , in de bak in stap niet.
Zodra ik ga aandraven voel je de stess al opborrelen , zet ik een half baantje verder een figuur in dan slaat de stress toe.

Buiten ook trouwens , op een grasveldje ofzo , als ik dan wat voltetjes ga draaien wordt ze wat onrustig , ze snapt er misschien geen fluit van , wat wil ik nou ronddraaien , waar moet ze nu naar toe ? Knipoog
Ze ziet het nut er niet zo van lijkt het , gaat liever echt ergens heen dan dat gedraai , ze denkt misschien dat ik geen keus kan maken welke weg we gaan volgen Clown

Citaat:
RunningKawa schreef: Is ze voorheen misschien heel erg overvraagt in de bak?

Dus nu bang dat dat weer gaat komen?


Dat denk ik ook dus.
Wat ik weet van Rena is dat ze op 3 - jarige leeftijd door een instructrice uit omgeving Amsterdam in Belgie is gekocht.
Zij heeft haar ingereden maar kreeg erge rugproblemen en omdat ze er niks meer mee deed heeft ze haar uiteindelijk verkocht aan een gezin waar ze meerdere palomino's hadden.
Ze zochten nog een pony voor hun dochter en kochten Rena voor haar.
Die dochter vond er niks aan/kon haar niet aan en dus bleef het beestje in een modderig weitje met prikkeldraad haar dagen doorbrengen...
Af en toe reden de man zelf of zijn zoon er een keertje op , meteen weggalopperen en crossen of springen.

Toen de vorige eigenaresse haar daar weghaalde kon ze alleen maar galopperen...en mocht je niet aan haar rechterkant komen , strontnerveus en alles.....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-07-02 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:00

Vooral zelf heel rustig en kalm blijven. In de lessen begeleiding vragen om d´r meer met je zit terug te rijden is ook een optie.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:27

Code
Af en toe reden de man zelf of zijn zoon er een keertje op , meteen weggalopperen en crossen of springen.

Toen de vorige eigenaresse haar daar weghaalde kon ze alleen maar galopperen...en mocht je niet aan haar rechterkant komen , strontnerveus en alles.....
[quote]

Ik denk dat je hier de oorzaak van het probleem misschien al te pakken hebt. Ze is blijkbaar gewend altijd te mogen (en misschien zelfs wel moéten) scheuren.
Dus zul je haar vertrouwen moeten terug winnen, en dat kost tijd. Ze moet door gaan krijgen dat "sneller dan stappen" niet meteen betekend dat ze moet gaan rennen, dat er ook nog een middenweg, nl. draf, is.
Dus korte stukjes rustig draven, ontspannen zitten en aan een losse teugel. Zodra je voelt dat ze zich gaat opnaaien direct terug naar stap en vooral uitgebreid belonen. Tenminste, zo zou ik het denk ik aanpakken.
[/quote]

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:00

Weet je wat ook wel eens wil helpen? Spelletjes doen!
Het klinkt misschien raar en kinderachtig maar zet eens wat afleidende dingen in de bak. Misschien heb je wel van die pionnen of wat emmers en balkjes waar je tussendoor en omheen kunt rijden. Hang eens wat dingen langs de bakrand, bv een jas of ( heel gevaarlijk Knipoog ) een plastic tasje dat een beetje ritselt, een oud stevig vloerkleed om overheen te stappen is ook zeer bruikbaar. Het doel hiervan is uiteraard iets nieuws en afleiding.
Het helpt mij en mijn pony ook goed en ze raakt meteen gewend aan vreemde zaken.

Wat niet is kan nog komen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 46 bezoekers