Jaja! Ik wil ook ooit endurance gaan rijden!Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Jaja! Ik wil ook ooit endurance gaan rijden!Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-02 18:09

Hoi allemaal!

Ik ben helemaal aangestoken met het endurance virus Knipoog en ben ook van plan dat ooit te gaan rijden (pony is nu pas 3 en ik heb begrepen dat je met hun 5e pas mag starten *LOL* dus dat duurt nog ff Haha! !
Nu heb ik dus wat vraagjes:
Hoe trainen jullie je paardje voor deze wedstrijden?
Kan een welsh K (dat is mijn mistytje Tong uitsteken ) redelijk meekomen in de endurance?
Wat kost het inschrijfgeld?
Zijn ze ook hier in de buurt bij mij (nb, bij eindhoven) want vervoer is oook een klein probleempje...
Verder zijn alle andere tips ook welkom, maar ik probeer gewoon zoveel mogelijk informatie te krijgen voor ik eraan begin Knipoog Heb tenslotte nog 2 jaar om te kijken of ik het echt ga doen Haha!

Alvast bedankt!
Groetjes iris


Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-02 19:11

Zijn de endurance mensjes niet online?:(

Gaby
Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 19:45

Een Welsh K kan iig goed in klasse I meekomen.
Als het een kruising uit een Welsh keer Arabier is , zal ze waarschijnlijk een goed uithoudingsvermogen hebben ( wel trainen voor de enduranceritten , he ) , en meer aankunnen.

Hier is informatie over de training te vinden --> http://www.horses.nl/
Ga naar de Encyclopedie , en dan naar Endurance.

Hier vind je meer informatie over wedstrijden ( en over meer zaken ) http://www.her-en-der.net/

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-02 21:38

Bendankt!
Heb je ook nog andere tips? kleding, enz?;)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 21:54

Je mag in de klasse I starten als je paard 4 is, voor de klasse II moet hij/zij 5 zijn.

Kleding liefst zo makkelijk mogelijk, wat het lekkerste zit met buitenrijden. Als dat bij jou schoenen en chaps zijn, dan rijd je daar lekker mee, als dat leren laarzen zijn, dan is dat ook geen probleem, want zo'n beetje alles is toegestaan. Wel moet je een goedgekeurde cap of helm op je hoofd en moeten je schoenen een hak hebben, zodat ze niet door de beugel kunnen schieten.

Zoek eens met de zoekfunctie op 'endurance', dan kom je een heleboel topics tegen met informatie en wedstrijdverslagen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:00

Een Welsh K voert sowieso Arabisch bloed. Tot klasse 2 zul je met de juiste training geen problemen hebben. Daarna wordt het stukken zwaarder, en hangt het ar van af hoe je pony Endurance vind, ermee om gaat, het aankan.. enz.. Sommige hebben het inzich, andere hebben de max op 60 km. liggen..

Leuk dat je ook van plan bent te ´endurancen´, het is heerlijk!! Zoals iedereen je wel zal zeggen.. :kijk uit, het is superverslavend..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 11:01

haha! ja, ik vind het heel jammer dat ik nog een jaar moet wachten voor ik zou mogen starten, maar het is denk ik wel terecht! Waar zijn die wedstrijden trouwens vaak? is het niet vaak aan zee?
Verder heb ik absoluut niets aan 'endurancespullen', ben namelijk 'normaal gesproken Knipoog " dressuurruiter Tong uitsteken
Nou als je nog meer tips heb alles is welkom!
Oja, waat zijn de afstanden in verschillende klassen?


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Jaja! Ik wil ook ooit endurance gaan rijden!Ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:09

Destinietje schreef:
Hoi allemaal!

Ik ben helemaal aangestoken met het endurance virus Knipoog en ben ook van plan dat ooit te gaan rijden (pony is nu pas 3 en ik heb begrepen dat je met hun 5e pas mag starten *LOL* dus dat duurt nog ff Haha! !
Nu heb ik dus wat vraagjes:
Hoe trainen jullie je paardje voor deze wedstrijden?
Kan een welsh K (dat is mijn mistytje Tong uitsteken ) redelijk meekomen in de endurance?
Wat kost het inschrijfgeld?
Zijn ze ook hier in de buurt bij mij (nb, bij eindhoven) want vervoer is oook een klein probleempje...
Verder zijn alle andere tips ook welkom, maar ik probeer gewoon zoveel mogelijk informatie te krijgen voor ik eraan begin Knipoog Heb tenslotte nog 2 jaar om te kijken of ik het echt ga doen Haha!

Alvast bedankt!
Groetjes iris


Leuk een nieuwe fan!
De prijzen hangen rond de 20 a 25 euro, als lid van de DER. Als niet lid, mag je drie wedstrijden rijden, dan liggen de kosten iets hoger. De kosten van het lidmaatschap zijn goed te overzien, en je krijgt ook een endurance blad thuis gestuurd.

Over trainigs manieren zijn al verschillende topics, leve de zoekfunctie!

Tja...of een welsh K kan kan meekomen, hangt voor een deel van het paard zelf af. Zoals eerder gezegd bezit een welsh sowieso een scheut bloed, wat de prestatie waarschijnllijk ten goede zou komen. Klasse I ( 25- 40) is zogoed als met elk paard te doen, mits met een goede conditie, maar daar is aan te werken, ik heb een tinker, en die houdt het ook goed vol. Klasse II moet ook nog goed haalbaar zijn. Verder hangt het ervan af of jou paard een 'vechter' is bijv.
Als ie van nature sloom is, zal het ook minder makelijk zijn, want 80 km. constant met moeite voorwaarts houden is natuurlijk ook niet handig en fijn. Verder is het misschien leuk om nu al zijn hartslag in de gaten te gaan houden, wat slechts door ervaring wordt je handig in het schatten van de hartslag. Meet dan bijv. ook een keer zijn rusthartslag.

Succes, als je nu rustig aan begint met uitbouwen van de conditie, kan je nu je paard zonder te overhaasten klaarmaken om bijv. volgend jaar een keertje te starten.

Myrthe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 20:07

Bedankt voor de tips! Nou, dan moet de klasse 2 ook wel haalbaar zijn, want er zit veel energie in en hij is goed voorwaarts. Ik ben er ook achter (weet niet of het klopt, misschien iemand van jullie) dat een volle broer van Misty ( Limb-lopper x hanassie) in de klasse 3 loopt?
Dan moet het dus kunnen;)
Nou misschien over 15 jaar?;)

Groejtes iris

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 20:59

Goh! Wil ik net toch het zelfde topic starten Verward
Ik had hierbij alleen nog een vraagje, en die stel ik dan maar nu Haha!

Moet je voor het starten je nou ook wegen met zadel en al?

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 07:43

Irisjuh schreef:
Moet je voor het starten je nou ook wegen met zadel en al?


Nee, dat is alleen bij internationale wedstrijden, v.a. klasse III

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 08:06

Destinietje schreef:
Nou, dan moet de klasse 2 ook wel haalbaar zijn, want er zit veel energie in en hij is goed voorwaarts.


Ho maar, kalm aan. Ga nu eerst maar eens klasse I starten. En vergeet niet, na 3 keer klasse I gekwalificeerd te zijn, MAG je klasse II starten. Dat wil echter niet zeggen dat je paard er al aan toe is! Als vuistregel kun je aan houden dat wanneer je een rondje klasse I hebt gedaan en je paard 't nog een keer aan zou kunnen, DAN PAS kun je een langere afstand overwegen. Schijnheilig

Succes ermee en veel plezier!

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 08:46

Alvaron"]
[quote="Destinietje schreef:
Nou, dan moet de klasse 2 ook wel haalbaar zijn, want er zit veel energie in en hij is goed voorwaarts.


Ho maar, kalm aan. Ga nu eerst maar eens klasse I starten. En vergeet niet, na 3 keer klasse I gekwalificeerd te zijn, MAG je klasse II starten. Dat wil echter niet zeggen dat je paard er al aan toe is! Als vuistregel kun je aan houden dat wanneer je een rondje klasse I hebt gedaan en je paard 't nog een keer aan zou kunnen, DAN PAS kun je een langere afstand overwegen. Schijnheilig

Succes ermee en veel plezier!
[/quote]

Ja en vergis je niet in klasse I. Ik heb het zondag voor het eerst meegereden in de Lage Vuursche, en geloof me Die lange is ontzettend eneriek en gaat als een trein... maar dit is toch wel heel erg zwaar, ondanks dat we zeker 3 maanden intensief getraind hebben. Daarnaast was het niet alleen voor het paard maar zeker voor mijzelf een uitputtingsslag!!! geloof me ik was gebroken, en heb nu nog spierpijn..... Scheve mond

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 08:47

Nog even voor de duidelijkheid: het was een rit van 35 kilometer!!!

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 09:19

ik liep ook met de gedachte om aan endurance te gaan doen volgend jaar alleen vraag ik mij af is mijn pony niet te oud ik wilde alleen in klaase 1 gaan rijden en heb geen ambitie om verder te komen Haha!
vraag me af of dat nog kan?

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 09:28

Debbiedee schreef:
ik liep ook met de gedachte om aan endurance te gaan doen volgend jaar alleen vraag ik mij af is mijn pony niet te oud ik wilde alleen in klaase 1 gaan rijden en heb geen ambitie om verder te komen Haha!
vraag me af of dat nog kan?


Ja hoor, ik ken een merrie van 18 die meerdere 160 km ritten heeft uitgereden (EN daarna werd goedgekeurd). Jouw paardje is 17 en als jij lekkere bosritten mee kunt maken kun je zeker een klasse I rit rijden. Of je op winst (15 km/u) moet gaan rijden - zou ik in ieder geval niet mee beginnen. Begin lekker met te proberen 10 km/u gemiddeld te gaan rijden en zie hoe het gaat.

Veel plezier!

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:23

Het belangrijkste is een rustig, koel karakter dat nergens van schrikt (dus een bom-proef paard), maar een paard dat toch lekker door wilt lopen zonder dat je moet aandrijven óf inhouden.
Het is helaas wel vrij prijzig, maar het is het geld meer dan genoeg waard!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:04

hoi

in de hoefslag van deze week staat een heel verhaal en er staat ook een lijst met webadressen waar je alles kan vinden over endurance

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 19:39

Hoi Destinietje.

Leuk dat je ook wilt gaan endurancen. Je zal zien dat het erg verslavend werkt. Hoe je traint is per paard verschillend. Om conditie op te bouwen is het eerst belangrijk veel te stappen. Hoe gek het klinkt stap schijnt de moeilijkste en zwaarste gang voor een paard te zijn. Staptrainingen zijn dan ook bij uitstek geschikt om conditie op te bouwen. Later als je bijvoorbeeld 2 uur aaneen lekker kunt stappen kun je drafsessies inbouwen. eerst vijf minuten, dan tien minuten. UIteindelijk ook wat galopjes erin. Je moet ervan uit gaan dat uiteindelijk je pony in staat moet zijn om een gehele klasse I rit in draf en galop af te leggen. Ieder paard dat regelmatig gereden wordt heeft al een goede basisconditie. Probeer ook andere dingen dan rijden alvast te oefenen. Bijvoorbeeld de hartslag meten met een stethoscoop voor training en na training. En nog interessanter is alles per dag opschrijven. Ik heb daar een speciaal logboek voor. Als je het wilt hebben geef je maar een gil.

Mijn website is geheel aan endurance gewijd. Ik ben ook nog maar een beginner maar als je je oren en ogen open houdt en je staat open voor de mening van ervaren mensen kun je heel veel leren. www.lostera.nl ga maar eens kijken.

Als je wat wilt weten kun je me altijd mailen.

Groejtes Hanifa

'Paint' it 'Black'


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers