paarden zonder papieren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

paarden zonder papieren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 13:50

wat vinden jullie daarvan?ik ben namelijk op zoek naar een eigen paard en loop daarbij soms tegen een paard aan zonder papieren. Zijn die er nog bij te krijgen?zijn die paarden wel goed?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 13:59

Paarden zonder papieren zijn vaak gewoon met papier gefokte dieren waarbij het papier 'in de handel' ergens verloren is gegaan.... Dat kan van alles betekenen, van echt kwijt geraakt bij een verhuizing ofzo tot echt afgekeurd en zonder papier op de markt toch doorgesluisd naar een onwetende eigenaar....

soms wordt er ook nog gefokt met eigen hengsten (zeg ik heb een mooie hengst en een mooie merrie, ik wil een veulen, maar geen hoge dekgeldrekening, ik gebruik mijn eigen niet-goedgekeurde hengst) Dat kan echt wel leuke paarden opleveren.

Soms is het ook een kompleten mengelmoes, vaak geboren uit echte ongelukjes (tuigmerrie gedekt door fjordenhengst op een mooie zomeravond terwijl de baas zat te barbecuen ergens anders }> ).

Jammer aan een paard zonder papier is dat je gewoon niet weer wie de voorouders echt zijn, je kan dus niet genieten van een pedigree waarover veel bekend is. en niet iedereen wil een paard zonder papier kopen, ook niet een echt goed paard....(raar, maar waar, papier telt voor de 'koude kak').

Laat het paard uiteindelijk bepalen of je het wilt hebben. Er zijn een heleboel echt goede paarden waarbij geen papier (meer?) is. maar er zijn ook tal van middelmatige paarden, en misschien ook wel tal van slachtpaarden in dat segment. Wel uitkijken dus...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 15:15

Inderdaad, laten keuren bij koop. Ik heb er 2 zonder papieren gehad, waarvan de laatste 1 was die afgekeurd was en toch werd door verkocht. De eerste was een ongelukje. Beiden heb ik langere tijd gehad. Nadeel is inderdaad dat je de pedigree niet kent. Is toch jammer, zeker met wedstrijden rijden. Is leuker om te weten waar je paard vanaf stamt.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 15:16

ik heb ook zonder papieren ..
Niks mis mee.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 15:25

Pinkyheeft ook geen papieren en ik weet netzoveel van hem als dat hij wel papieren zou hebben.
Pinky is een ruin, dus aan papieren heb ik helemaal nix.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:43

het is moeilijk want het kan natuurlijk stamp vol met inteelt zitten.
leeftijd weet je niet.
enz..

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:46

parouscha schreef:
leeftijd weet je niet.
enz..


Tuurlijk weet je de leeftijd wel. Dat kan je toch zien? Degene die het dier gefokt heeft weet echt wel waneer die is geboren.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:56

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

-

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 17:39

Papieren zijn makkelijk. Om bovengenoemde redenen. Maar daarom kan je wel heel goed een paard zonder papier kopen. Als je maar een betrouwbare verkoper hebt. Het dier laten keuren, maar dat moet ook met papier.
Isolda is ook zonder papier, maar zij is ook zelfgefokt. Ik ken haar moeder en vader beide (moeder is Berber, vader is paard van kennis)
Dat is prettig, ik weet dus bv. waar Isolda haar streken vandaan heeft. (vadertje-lief Haha! )
Maar als je je paard koopt, zit je in een hele andere situatie en dan is het wel fijn dat je iets over zijn voorouders weet.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 17:50

Je hebt niks aan een papier om te beoordelen of je dat paard gaat kopen of niet.

Is alleen maar leuk voor keuringen , de fok en voor jezelf zodat je wat weet over de afstamming van het paard .

Maar het papier zegt verder niks over het paard dat je eventueel gaat kopen , alle informatie die daarbij belangrijk is krijg je door het paard goed te laten keuren.

Marena had geen papier , wel paspoort , maar daar klopt geen hol van.
Zo is ze volgens dat paspoort nu 10 jaar , en volgens de tandarts 7 ...

Papier is alleen maar leuk voor het idee ,
maar het gaat om het paard zelf zoals het er bijstaat .

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 18:01

papier of niet zegt niet veel over het paard. Er kan nog zo'n geweldig papier bij zitten en nog steeds op een ezel lijken. Ga gewoon op je gevoel af. Als het diertje bezit wat jij graag wil en je er toch niet mee wilt fokken zou ik het gewoon doen.

Als je kunt achterhalen wie de ouders zijn kan je eventuweel gaan kijken bij het stamboek waar hij dan bij zou horen of er nog een papier bij kan komen. In sommige gevallen kan dat.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 18:31

Je koopt een paard, geen papier...wat op het papier ooh zo mooi kan lijken kan in werkelijkheid helemaal niets zijn..
Zo had mijn instructrice vroeger een merrie op stal staan met een veulen van... (weet niet meer, was wel een bekende) nou dat trok gewoon op niets....paar jaar later is die merrie per ongeluk gedekt door een hengst van stal zonder papieren en wat kwam daar een plaatje uit!!!

Mijn pony heeft ook geen papieren (nou ja 1 van mijn pony's) maar ze loopt daarom niet minder door, ze is beresterk om een lang verhaal kort te maken als je het niet weet zie je er ook niet aan dat ze geen papieren heeft. En dat geldt voor àlle paarden..(er zijn heus monsters met papier hoor, net zo goed alds er monsters zijn zonder papier)

Mij maakt papier dus niets uit, kan leuk zijn voor de fok maar zoals ik al zei goed papier X goed papier is niet altijd= super....Mijn merrie heeft zef geen papieren maar heeft een veulen van Ten Ankers Jerolianca..nou zeg je zoiets over je eigen veulen wel snel maar het is zeker geen lelijke of mindere omdat deze dan weer maar half papier heeft...

Mijn instructrice heeft een paard in de Z2 gereden die ook geen papieren had, je moet erdoor kunnen kijken...papiertje erbij is leuk maar maakt het paard er zelf niet mooier of beter op vindt ik.Een goede paardenman kijkt naar het PAARD, niet naar het papier zegt mijn lesgeefster altijd Haha!

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:45

ik heb geen papieren bij m'n paard en ik vind het vervelend vanwege de leeftijd.ik had hem gekocht als 7 jarige en na een aantal jaar(hij was toen 13) kwam er een paardetandarts bij hem die zei dat hij zeker 18 was maar hij schatte hem 20 en mischien zelfs nog ouder.ik heb het toen op 20 gehouden omdat dat me het beste leek.hij is nu voor mij 24 maar ik weet het niet zeker voorhet zelfde geld is hij nu 28.ik wil nu dus geen dier meer zonder papieren of ik moet bij de geboorte geweest zijn.

groetjes

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 20:52

Shaienne"]
[quote="parouscha schreef:
leeftijd weet je niet.
enz..


Tuurlijk weet je de leeftijd wel. Dat kan je toch zien? Degene die het dier gefokt heeft weet echt wel waneer die is geboren.
[/quote]

Verward
nee maar als jij um niet bij de fokker weg koopt.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 20:53

jaja ik ben altijd benieuw wat voor bloed erin zit.
iemand kan wel zeggen dat het dit en dat is maar je weet het toch nooit zeker

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:18

Papieren zegt ook niet altijd alles.
Kennis koopt een merrie met papier, aftekeningen, kleur alles klopte.
Komt er een kenner en zegt dat kan nooit van die en die hengst zijn.....
(dit op een keuring)
Dus toch voor de zekerheid bloedtest, helaas pindakaas. Klopt geen snars van wel papier en paard maar ze hoorden niet bijelkaar.
Ken er plenty die hengstjes verkopen zonder de papieren, waarom = een vaag antwoord: tis niets voor de keuring ooit, dus weg zonder papier.

En iedereen herrinert zich toch de teostand nog met Lucky Boy, dat gebeurd nog steeds, paar jaar terug nog in de welshfokkerij, 1 merrie naar de hengstenhouder, 2 bewijzen erbij gekregen van 2 verschillende hengsten, bloedtest heeft uitgewezen dat geen van beide de vader kon zijn.

Inderdaad papier is leuk.
Maar er worden er ook genoeg gefokt met (goede) papieren die niet deugen.
Je ziet een paard en staat die je aan, dan koop je die met of zonder papier.
Eerlijkheidshalve ik vraag ook altijd of er papier bijzit, maar is voor het rijden het minst belangrijke vindt ik.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 22:07

ja dat is waar.
maar als je een keuringmens bent vind je dat denk ik wel van belang.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 22:31

Dat klopt Parouscha. ik fok serieus en ik wil dus ook papier bij mijn paarden hebben. Met papier heb je het voordeel dat je weet hoe sommige lijnen kunnen fokken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:19

Shaienne"]
[quote="parouscha schreef:
leeftijd weet je niet.
enz..


Tuurlijk weet je de leeftijd wel. Dat kan je toch zien? Degene die het dier gefokt heeft weet echt wel waneer die is geboren.
[/quote]

Dat hoop je te weten.
Jamaica lijkt me hier het levende voorbeeld van.

Verder heeft jamaica dus ook geen papieren.
Ach, ik zou het leuk vinden hoor, kunnen we eens naar de keuring enzo, maar ze zal er echt niet beter of liever van worden

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:48

Hier zeggen ze wel eens 'op een papier kun je niet rijden', aan één kant terecht en aan de andere kant niet.

Probleem van juiste leeftijd vind ik heel belangrijk en als het een merrie is komt onbruikbaarheid voor de fokkerij er nog bij.
Toch heb ik zelf ook een merrie zonder papier die nu Z1 dressuur loopt - niks mis mee dus.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 00:23

Mijn reactie op dit onderwerp was dat het ging om een paard puur voor het rijden.
Ja, als je naar keuringen gaat heb je papieren nodig.
Ja, als je (bewust = lijnenfokkerij, rasfokkerij enz) fokken heb je papieren nodig.
Wij zijn (beginnende a-welsh) fokkers, en onze merries hebben papieren.
Maar we zijn ook op zoek naar een pony voor onze dochter, puur rijden, knuffelen, frutselen,tuttelen wat kan mij dan dat papier boeien en al helemaal als het een ruin is, voor een pony puur voor het plezier van mijn dochter, en dan mag hij/zij er zelfs uitzien als een ezel, als hij/zij maar braaf, betrouwbaar en kindvriendelijk is.
Als iemand een onderwerp start over papieren ga ik er vanuit dat het gaat om een paard/pony voor onder het zadel/aangespannen werk (sport of recreatie), zou het zijn voor fokkerij of keuring neem ik aan dat men zich verdiept in het ras, type, fokkerijrichting(dressuur, springen, aangespannen/tuig, keuring, enz) en dat men dan niet deze vraag gaat stellen.
Kan het mis hebben.............................. Haha! (ben ook maar een mens)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 07:30

Toen ik aan het kijken was voor een pony, had ik de voorkeur aan papier... Maar naar verschillende ponies te hebben gezien, ook zonder papier... Ach wat maakt het papier uit? Het is goed voor een fokmerrie, dan zijn de veulens meer waard, en je weet de preciese geboortedaum, wat afstammelingen...
Maar het gaat mij om het paardje, niet om de ouders...
Tos heeft geen papieren, maakt het dat tot geen haflinger?
(heb al vaker reacties gehad wie zij vader was.)
En hij is ruin, ik weet uit welk jaar... en ach, we vieren meerdere keren zijn verjaardag...
Haha!
Het is maar waar je eisn aan stelt!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 07:35

Ik heb mijn fjordje Mick gekocht en de vorige eigenaren zeiden dat hij 10 was...
Toen kwam de D.A hoe oud is Mick... dus ik zeg mij is verteld dat hij 10 is..
Na gekeken te hebben bleek hij al rond de 16 te zijn....
Dat is t nadeel van geen papieren vind ik...

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 07:41

Je hoort heel vaak dat papieren uiteindelijk niet bij het juiste paard horen..

Het is voor mij iets dat leuk meegenomen is als ik een paard koop, maar zeker geen must..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dolce_pony, Fayyah19, fjord_brucht, Iejoorr, kouwene, Linde_C, Monody, Soepkipje en 131 bezoekers