volte sturen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

volte sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 20:43

Zoals jullie misschien al op Rijtechnisch gelezen hebben heeft Rena wat moeite met lekker soepl en rond een volte naar links lopen.

Ze valt dan vooral in de tweede helft erg naar binnen en gaat als een blok beton.

Rechtsom stuur ik haar gewoon heel licht op m'n zit en m'n binnenhand van de hals , buitenhand ertegen voor de juiste stelling ,maar het stuur zit echt in m'n zit en benen.

Linksom "werkt" dit gewoon niet en valt ze naar binnen , volg ze enkel
die binnenteugel die van de hals af gaat.

Nu doe ik dus de binnenteugel nog maar een klein stukje van de hals
en iets naar me toe halen om toch maar een stelling af te dwingen.
En buitenteugel van de hals af om haar op de goede lijn van de volte te houden. Als ik die buitenteugel niet van de hals af houdt knikkert ze domweg naar binnen hoe duidelijk ik ook met m'n gewicht en benen inwerk.Frusty

Hoe zouden jullie hieraan werken ?

Is alleen op de volte , in de hoeken of wendingen , halve cirkels niet.


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:09

Gewoon veel op te volte linksom gaan oefenen. Buitenhand van de hals, binnenhand tegen de hals, binnenbeen, tot ze recht blijft lopen. Ik denk dat ze op links gewoon redelijk stug is in de mond op voltes. Houdt ze het bit vast? Wanneer je dan stelling naar links vraagt, valt ze automatisch naar binnen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 21:19

Tja dat doe ik nu ook dus , op deze manier.
Ze houdt het bit niet vast Haha! , want ik rijdt op Hackamore *grijnz Knipoog*

Stelling naar links is geen probleem , een halve cirkel gaat ook prima , maar als ik dan een hele cirkel vraag raakt ze halverwege de weg kwijt Lachen

Als ik die buitenteugel van de hals afhaal geef ik eigenlijk de verkeerde hulp ....... da's toch ook niet goed ?

Zeg Colin , ik heb over 2 weken vakantie , worden er bij jou op stal ook lessen gegeven op paarden van daar ?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:25

Jazeker pmarena Lachen Anders had ik nu de hele tijd niets te rijden Haha! De paardjes bij ons zijn overigens voor manegepaarden goed op de hulpen hoor. Ik rijd altijd een arabiertje (komt incl. streken Knipoog) en die rijdt heerlijk, en is supergoed op de hulpen. Kom gewoon eens kijken zou ik zeggen! Lachen

Maargoed, om even op het onderwerp terug te komen Haha! Het is inderdaad niet goed om altijd de teugel van de hals af te halen op een volte, maar wel goed om het haar zo te leren. Helpt het als je geen stelling vraagt (wat in de western ook niet wordt gedaan)?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 21:40

Mja gaat wel redelijk als ik geen stelling vraag maar ze heeftverg de neiging om ipv voorwaarts door de cirkel een beetje pootje-over door de cirkel te gaan , over haar schouder te krabbelen ipv te buigen.

Ik wil juist wel stelling , iig dat ze goed in de richting kijkt waar ze naar toe gaat.
Zij wil graag wat naar buiten kijken linksom , is ook aan de longe te merken trouwens.

Misschien heeft het iets te maken met het stukje spierweefsel dat ze mist onder bij haar oksel/borst?
Als ze in de wei staat ofzo heeft ze altijd haar linkervoorbeen achter staan ,
dat is haar gewoonte-houding, voelt het best aan voor haar.
Je betrapt haar zelden of nooit op het voor hebben staan van het linkervoorbeen.

Maar als het is dat ze daar wat last van heeft dan zou volgens mij rechtsom juist moeilijker moeten gaan omdat zedan een grotere pas met links moet maken ?

Ik kom zeker eens kijken daar en wie weet mezelf voor gek zetten op een vreemd paard in (toch Knipoog ) voor mij vreemde rijstijl Haha! .

Zijn er ook nog interessante groepslessen aan te bevelen om te komen kijken ? Lachen

Ik dacht dat jij op een privé-paardje reed eigenlijk !

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 22:11

binnenbeen!!! circle onmiddelijk proberen te vergroten als ze er "doorheen" loopt! En binnenhand vooral niet tegen de hals, daar gaat ze alleen maar haar hoofd straks van kantelen!

Begin met de volte, zodra je voelt dat ze naar binnen valt, met je binnenbeen weer naar buiten drukken, en recht uit gaan. zo door blijven gaan tot ze een hele volte kan maken en wel "wakker" voor het binnenbeen blijft.

Uiteraard niet verwachten dat ze het in een paar sessies goed doet, langzaam de volte uitbouwen...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 22:25

Probeer ik ook in eerste instantie , gewoon op m'n zit en binnenbeen op de juiste lijn te laten lopen..
Maar zolang als ik die binnenteugel van de hals af heb krijg ik daar geen reactie op behalve dat ze dan maar gefrustreerd sneller gaat lopen...

Doe ik echter die buitenteugel van de hals af om de weg te wijzen dan reageert ze wel weer prima op m'n gewichtshulp ?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 00:01

pmarena schreef:
Maar zolang als ik die binnenteugel van de hals af heb krijg ik daar geen reactie op behalve dat ze dan maar gefrustreerd sneller gaat lopen...

Doe ik echter die buitenteugel van de hals af om de weg te wijzen dan reageert ze wel weer prima op m'n gewichtshulp ?


Hoi,

Wat ik geleerd heb, is dat als een paard naar binnen valt, hij dus zijn 'binnenschouder' laat zakken en 'over' zijn schouder dus naar binnen valt.
Een paard wat zijn schouders laat 'zakken', krijgt bijvoorbeeld op een rechte lijn ook de neiging op de voorhand te lopen, daarom wordt ook dan weer aangeraden : "pick up the shoulder" door je handen even 'op te tillen' ...
Hetgeen wat je dan moet doen, is inderdaad, zoals Jeddah al schrijft : binnenbeen !!!
Maar het kan zijn, als het haar 'stijve' kant is, dat ze dan wel op de volte blijft, maar dat ze niet meer 'rond' is/wordt...
Daarom moet je haar schouder als het ware 'optillen' ...
Dus :
Zodra ze 'neigt' naar binnen te vallen, binnenbeen er goed aan (die zorgt ervoor dat ze niet verder naar binnen valt), en til je binnenhand omhoog,
zover dat je voelt dat ze niet naar binnen valt, maar dat haar stelling/buiging goed blijft....
Zodra je voelt dat het werkt, gelijk loslaten (ontspannen in je handen) en verder coordineren met je zit/benen.

ehh... ik hoop dat je het een beetje snapt en er misschien iets aan hebt Verward

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 00:11

Inderdaad, Jolanda heeft gelijk, het paard wil op de voorhand lopen. Dat betekent dat hij op de achterhand nog te zwak is. En dat betekent weer dat jij daar juist aan moet werken!

Dus veel overgangen, ook van de jog naar de extended jog. Veel verzamelen, weer voorwaarts enz. Hij MOET sterker worden van achteren!

En, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, rustig op bouwen! Anders creeer je alleen spierpijn en een paard dat daardoor nog minder wil "werken"!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 06:44

Ze is absoluut niet zwak op de achterhand , en loopt ook niet teveel op de voorhand , dat is het probleem niet.

Misschien wel bij de volte linksom maar bij alle andere werk is dat absoluut geen probleem.
Het is ppur die tweede helft van de volte linksom.

Zoals gezegd in bochten , wendingen , halve voltes enz. linksom gaat ze heel licht en netjes , net als bij voltes rechtsom. Gaat super ! Lachen

Bedankt Jolanda , voor de tip van binnenhand omhoog.
Ik ga dat wel proberen , maar zolang als ik die binnenteugel van de hals afheb komt ze dus in die tweede helft ineens met haar hele lijf achter die teugel aan en is er geen reactie meer op m'n naar buiten duwende zit en been.
Echt pas als ik met m'n buitenteugel de weg wijs.

Om 1 of andere reden snapt ze het ineens niet linksom....?

Ik stuur haar toch naar binnen , waarom ben ik zo aan het duwen met m'n binnenbeen dan ?

Ze snapt er geen fluit van , wat wil ik nou ?

Erg typisch vooral gezien dat allerlei andere dingen hier totaal geen probleem zijn.....

Ik ga haar iig vandaag lekker longeren met touwtjes , goed de stelling vragen linksom , dat kost haar echt moeite .

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 10:22

Wat doe je met je buitenbeen op een cirkel??

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 12:29

Die dikke gele billen op de cirkel houden Cool

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:40

pmarena schreef:
Ze is absoluut niet zwak op de achterhand , en loopt ook niet teveel op de voorhand , dat is het probleem niet.
Misschien wel bij de volte linksom maar bij alle andere werk is dat absoluut geen probleem.
Het is puur die tweede helft van de volte linksom.
Echt pas als ik met m'n buitenteugel de weg wijs.


Hoi,

En toch vindt ik dat het antwoord volgens mij al ligt in je eigen verhaal...

Je paard is niet zwak, loopt niet op de voorhand en loopt het eerste gedeelte prima...
Waarom het 2e gedeelte dan niet?
Juist... omdat die héle cirkel toch nog te zwaar is/wordt voor haar, omdat dát waarschijnlijk haar stijve kant is....
En op het moment dat je die kant soepel gaat maken, zul je merken dat je straks van een halve cirkel 'soepel' naar een driekwart cirkel 'soepel' gaat en hoe sterker/soepeler ze wordt op haar stijvere kant... hoe beter je cirkel straks gaat worden...
Zodat je uiteindelijk wel 5 of meer cirkels kunt rijden...

Je zult merken dat het 'laten vallen van de schouder' gaat afnemen... maar ook dat je hem af en toe nog eens moet oppakken....
(paarden zoeken toch de makkelijkste weg, voor hun idee).

Ik hoor het graag van je ... of het iets helpt !!! Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 15:35

Ik ga haar zometeen even lekker longeren en daarna er nog even op.
Ga ook zo even werken aan het vergroten en verkleinen van voltes ,
als ik zo eens over nadenk reageert ze eigenlijk altijd slecht op hulpen van links en mijn linkerkant gebruik ik zelf veel minder dan mijn rechterkant op het werk enzo.

Dus dat zal er ook veel mee te maken hebben.
Dat Rena die linkerkant moeilijker vindt is voor mij onbewust waarschijnlijk een goeie uitvlucht om dan maar meer met rechts te werken , en met zulke dingen loop je er dan tegenaan.......

Ik ga er vanaf zometeen goed aan werken dat ze leert wijken voor mijn eenzijdige kuitdruk , eerst even ernaast en aan de longe zodat ze het goed doorkrijgt.

Als ik erop ga en ik krijg toch geen reactie dan kan ik wel blijven tobben maar dan wordt ik sjacho , Rena strontnerveus en ga ik uiteindelijk toch meer weer die rechterteugel van de hals afhalen .

Weer een teken dat ik haar op die rechterteugel rij....

Ik geloof ook als ik terugdenk dat ik als ze zo stug naar binnen toe frommelt , dat ik dan juist die rechterteugel naar rechts en omhoog doe , en die linker omlaag , beetje Lee Towers . Cool

Dat is dan dus al heel fout .

Dus conclusies :

* ik moet opletten dat ik niet vooral met m'n rechterkant op haar inwerk
* ze moet leren opzij gaan voor eenzijdige kuitdruk
* meer longeren en daarbij voltes verkleinen en vergroten > wennen.
* aan de hand leren opzij gaan voor druk van de kuit
* binnenhand wat omhoog als het dreigt fout te gaan , er goed op letten dat ik dus die binnenhand van de hals af houdt en de buitenhand ertegen,
buitenbeen begrenst en binnenbeen houdt rond.
Lekker voorwaarts erdoorheen zodat ze niet op die voorhand gaat mutsen waardoor het allemaal nog moeilijker wordt.

Ik vind het toch erg tegenstrijdig (ja ik ben een zeurpiet , excuseer)
om de binnenhand van de hals af te halen , en dan mag het paard niet naar binnen lopen .
Je stuurt met je teugels naar binnen eigenlijk maar met je benen naar buiten , ik kan best begrijpen dat ze het dan niet snapt.
Je geeft met je handen dan eigenlijk totaal niet aan dat ze niet naar binnen mag vallen ?
Daarom haal ik die buitenteugel er ook bij , dan snapt ze wel wat de bedoeling is.

Pfoe..wat een gepeins allemaal zeg voor een l*ullig voltetje Haha!
Naar rechts daar denk ik geeneens bij na , daar glijen we zo doorheen , elke pas precies waar ik haar hebben wil en ontspannen gebogen...

En dan links alsof ik nog nooit een volte gereden heb.... Bloos

Ik ga maar eens met m'n knolletje aan het werk Lachen

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

natuurlijke scheefheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:49

Hoi,

Heel goed ! Knipoog

En wat wel toevallig is... ik heb met Colinda precies hetzelfde probleem..
Ook linksom...
Nu gaan wij nog een 'stapje' verder (dus ook spinnen, roll-back etc.)...
Het viel mezelf ook al op dat ik ook meer rechtsom reed Bloos
Totdat ik haar linksom wat 'meer' ging oppakken... 3 dgn. later wilde ze niet eens meer 'normaal' aanspringen linksom Lips are sealed

Het ging steeds meer 'opvallen' ... hoe meer ik probeerde om haar 'linkerkant' soepeler te maken (dus linkerstelling meer vragen, ribbenkast naar buiten)... hoe moeilijker ze werd....

Maar ik weet wel dat dát nu de reden is waarom ze bijv. linksom haar 'schouder' laat vallen in de volte, dat ze linksom meer moeite heeft met de spin, dus ook de roll-back...

Vandaag (heb net gereden), ben ik begonnen (na het losrijden) met linkerstelling, binnenbeen (schouder oppakken) en uiteindelijk wat zijwaartse gangen...
oei oei oei wat werd ze boos
En ik maar rustig blijven... rustig aan weer oppakken... weer een paar pasjes... even stilstaan... belonen....

Dan te bedenken dat dit alles rechtsom absoluut geen probleem is... (in ieder geval veel minder).

Naja.... uiteindelijk wilde ze zelfs niet meer linksom de spin in Slapen
Arm dier... ze zal morgen best wat spierpijn hebben... Heb haar lekker afgesponsd met 'anti spierpijn spul' Knipoog
Maar hier moeten we toch doorheen, wil ik linksom net zoveel kunnen als rechtsom...
En uiteindelijk heb ik dit toch nodig om alle oefeningen soepel te kunnen doorlopen... een proef bestaat tenslotte niet alleen uit rechtsom Haha!

Ik hoor het wel, hoe het jou is vergaan...

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 18:18

pmarena schreef:
Pfoe..wat een gepeins allemaal zeg voor een l*ullig voltetje Haha!

Dat l*llige voltetje is de basis van de meeste dressuuroefeningen Haha! , dus die kan je er maar beter goed in hebben zitten, zowel voor engels als voor western.
En als hij voorruit goed gaat. moet je hem eens achteruit proberen... *LOL*

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 18:51

Moet je eens zien als de bak keurig gesleept is. Je schaamt je kapot voor de voltes die je dan ziet Party!!
Oei, een ei, een kronkel, steeds een ander patroontje. Nee, dames, het valt inderdaad niet mee. Maar, gewoon blijven oefenen he. Cool

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:14

Carys schreef:
Moet je eens zien als de bak keurig gesleept is. Je schaamt je kapot voor de voltes die je dan ziet Party!!
Oei, een ei, een kronkel, steeds een ander patroontje. Nee, dames, het valt inderdaad niet mee. Maar, gewoon blijven oefenen he. Cool


haha... nee hoor.... ik krijg de cirkels wel mooi 'rond'... nu mijn paard nog Haha!
Nee... zij loopt ook wel 'rond' , maar laat haar schouder 'vallen' op de linkerkant Lips are sealed dus ze loopt haar cirkels linksom best netjes, valt niet echt naar buiten of naar binnen... maar ik voel dat haar ribbenkast tegen mijn binnenbeen 'aandrukt', terwijl haar ribbenkast naar buiten moet....
'zwakke schouder, zwakke achterhand en vooral haar ribben niet naar buiten willen brengen' (dus ook slecht in de zijwaartse gangen) en moet haar dus daarin 'sterker' maken...
Snappen jullie het nog?

En SM : misschien is achteruit linksom op de volte wel een goeie 'losmaak' oefening Haha!
ach arme Colinda.. ze moest eens weten wat je zoal 'bekokstooft' ... morgen maar weer eens rustig aan doen... Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 19:24

Achteruit kan ik haar perfect sturen , slalommen desnoods.
Bochtje achteruit net als bij autorijles , hiiihaaaa !!

Heb ik wel eens geprobeerd om te testen hoe goed ze nu eigenlijk reageert en dat was dus ERG goed Lachen

Nu laat ik haar alleen nog maar recht naar achteren gaan Knipoog

On-topic :

Jolanda je bent briljant !!
Scheelt een heel eind zeg als ik die binnenhand wat omhoog haal ,
het "loopt" meteen veel beter , ze voelt een stuk meer aan zoals rechtsom als ik dat doe !!

Goh simpel eigenlijk zeg.....

We zijn er nog lang niet maar het is een goeie van je , da's zeker !!

Vandaag longeersingel erom en 2 halstertouwen als bijzettouwtjes , dressuurzweepje mee om haar te leren daarvoor opzij te gaan.

Ik ben er maar opgegaan zo , een klein half uurtje naar de bak gestapt.
Nog wat drafjes gepakt ook , ze was best rustig zo !

Door de longeersingel zat ik wat verder naar achteren als anders en
je gaat toch al wat meer achterover zitten om er niet meteen af te knikkeren als ze weer eens schrikt ofzo.

Daarbij weet ze dat ik minder stevig zit en daar lijkt ze ook wel rekening mee te houden Haha! .

Over die volte linksom :

Toch vraag ik me af WAAROM ik die nou per-sé met die binnenhand van de hals af wil kunnen rijden , met alle stress vandien als het niet lukt
en je telkens gefrustreerder raakt....

Kun je dan niet beter gewoon de rust erin houden en dan maar op je buitenteugel de juiste lijn aanhouden ?

Weet dat het rijtechnisch niet zo is Knipoog , maar waarom zou je steeds ruzie gaan zoeken ?

Zucht ja okee , ik ben lui en gemoedelijk van aard Knipoog

Buiten is ze ook zo kijkerig als de pest en als ze dan bv. aan de rechterkant van de weg moet lopen , en daar vind ze iets eng (echt danwel nep) dan wil ze dus ook naar links krabbelen.
Sterker nog , dat doet ze gewoon.

En als ik haar dan op de juiste plek/lijn wil houden zal ik dat ook op moeten lossen door m'n rechterteugel van de hals af en de linker en tegenaan te houden.

Dat is in feite hetzelfde probleem......
en dat los ik ook op door (weer) die rechterteugel....

Pure gewoonte dus , valt niet mee...

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:53

pmarena"]
Jolanda je bent briljant !!
Scheelt een heel eind zeg als ik die binnenhand wat omhoog haal ,
het "loopt" meteen veel beter , ze voelt een stuk meer aan zoals rechtsom als ik dat doe !!
[/quote]

Bloos dankje... maar je wist het antwoord zelf ook al hoor !

[quote="pmarena"]
Over die volte linksom :
Toch vraag ik me af WAAROM ik die nou per-sé met die binnenhand van de hals af wil kunnen rijden , met alle stress vandien als het niet lukt
en je telkens gefrustreerder raakt....
[/quote]

Je wilt met een 'losse' teugel haar álle kanten op kunnen sturen, ook in een volte... begrijpelijk en Kwijl
maar... dan moet ze wel los zijn in haar hele lijf, om je te kunnen begrijpen & te kunnen reageren op datgene (wat je liefst zo minimaal mogelijk doet) wat je vraagt...

[quote="pmarena"]
Kun je dan niet beter gewoon de rust erin houden en dan maar op je buitenteugel de juiste lijn aanhouden ?
[/quote]

Ja hoor... dat kan ook Haha! het ligt er maar net aan hoever je wilt gaan met je paard en in hoeverre je controle wilt...

[quote="pmarena"]
Weet dat het rijtechnisch niet zo is Knipoog , maar waarom zou je steeds ruzie gaan zoeken ?
[/quote]

haha... wat wil je nou?
Lekker rustig aan rijden... of wil je graag meer?
En ruzie?
Nee... je moet geen ruzie zoeken, althans... zo moet je het niet zien;
je hélpt haar juist, door haar stijvere kant soepel te maken.
Een op zichzelf staande oefening zou juist 'ruzie' worden als het niet wil, en jij gaat erop lopen 'rukken & plukken' en boos op haar worden, oftwel haar 'dwingen' of 'over haar kunnen' heen rammen...
Ja.. dan krijg je ruzie Knipoog
Maar d.m.v. 'oppakken' soepel maken, even stilstaan/belonen, dan weer rustig aan oppakken en nog eens 'oefenen' onder het geluid v. jouw aanmoedigende stemgeluid, is toch alleen maar goed?
Je zegt toch niet dat het koste wat het kost, moét doen?
Je 'vraagt'.. zij geeft aan : auw kan niet... dus zeg je : kom... we proberen het ... rustig aan... stapje voor stapje... braaf...
Wat mij betreft : vertrouwen & leiderschap zijn 2 vereisten om goed met je paard om te kunnen gaan... als je één van deze 2 hebt, kom je er niet !!!
Je paard zal jouw moeten kunnen vertrouwen, omdat je een goede leider
bent (lees leider : geen martelaar Knipoog )
Voor je band met je paard ... uiteindelijk kom je er samen 'sterker' uit Knipoog

[quote="pmarena schreef:
Buiten is ze ook zo kijkerig als de pest en als ze dan bv. aan de rechterkant van de weg moet lopen , en daar vind ze iets eng (echt danwel nep) dan wil ze dus ook naar links krabbelen.
Sterker nog , dat doet ze gewoon.
En als ik haar dan op de juiste plek/lijn wil houden zal ik dat ook op moeten lossen door m'n rechterteugel van de hals af en de linker en tegenaan te houden.


Ook hier zijn weer 'trucjes' voor :
De ene is door hetzelfde te doen als in de bak : je linkerhand optillen, binnenbeen eraan en op die manier erlangs...

Maar je kunt ook zeggen : oh.. jij wil kijken... dan moét je kijken, in dat geval pak je juist de rechterteugel op, rechterbeen eraan en ga je als het ware 'zijwaarts' langs het 'enge' voorwerp op.

en inderdaad... op beide manieren bepaal jíj dus eigenlijk hoé je langs het voorwerp wilt gaan.
Het is altijd even uitproberen welke manier het beste bij jouw paard past...
Je kunt ook 'niets' doen.. maar dan bepaalt je paard het, hoe je erlangs gaat Haha!

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 21:23

Dat doe ik ook wel eens als ik haar spuugzat ben , je wilt kijken , laat maar zien hoe ver je kan gaan dan !

Maar dan laat ik haar juist scheef lopen wat ik niet wilde , geef haar eigenlijk heel sterk haar zin en maak haar nerveus.

Af en toe wordt je het ook zo zat dat constante gemiep van dat dier ,
dan heb ik een ontzettende afranselpartij in gedachten , kan me nog maar net beheersen ...

Ik weet dat het is doordat ze te weinig kilometers maakt en dat is mijn schuld door die hoefschoentjes , dus wil haar niet nog meer over de zeik jagen terwijl ik weet datde oplossing eigenlijk simpel is : meer lopen , meer afwisseling , meer duurvermogen...

Wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben trouwens en dat jij er met je paardje ook tegenaan zit te hikken , datzelfde probleem .

Dat scheef ergens langs krabbelen gebruik ik af en toe ook door haar precies te vragen wat ze doet.

Wil ze voor iets engs links wegkrabbelen , dan stel ik haar naar links en duw haar met m'n binnenbeen naar buiten , tja dan reageert ze wel , dombo Verdrietig

Ik heb liever dit dan zo'n slome vaatdoek , maar af en toe kan ik haar wel achter het behang plakken , dan is het gewoon TE erg...

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:26

Hoi, als eerste geef ik Jolanda helemaal gelijk met het optillen van de binnenhand.
Ook mijn paard heeft dit probleem op de linkervolte. Het optillen hielp al een heel stuk. Daarnaast heb ik in het begin ook nog geholpen door de buitenteugel laag te houden (ter hoogte van je knie) en wat naar achteren. Hierdoor kan de schouder nog minder naar binnen vallen. Al Dunning gebruikt deze techniek en het werkte bij mijn paard. *LOL*
Als je nog een paar leuke tips wilt over schrikkerige paarden, moet je echt eens het boek van Antje Holtappel lezen. Zij schrijft een stukje over paarden die buiten alleen met stelling worden gereden. Dit om ervoor te zorgen dat ze ten alle tijden onder controle staan. Heeft mij erg geholpen met mijn schrikkerige paardje! Haha! En met mijzelf... Knipoog

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 22:04

Citaat:
haha... wat wil je nou?
Lekker rustig aan rijden... of wil je graag meer ?


Ik wilde graag meer , totdat ik Marena kreeg met al haar complexen en ik wil haar die wedstrijdstress niet aandoen...mijzelf ook niet denk ik Haha!

Ik wil dus lekker relaxed buiten fijne ritten maken , lekker sportief en inspannend maar ook zonder zadel een beetje rondtuffen en plezier maken.
Af en toe springen en af en toe een half uurtje in de bak ter controle en voor de soepelheid.

Ik wil wel verantwoord met haar gele lijfje bezig zijn Knipoog

en wil haar lekker ontspannen en los in dat lijf hebben , vind het alleen jammer dat ik dan hierin de confratie aan moet gaan , het kost haar zoveel moeite ......

Ik erger me er toch aan hoor als het niet goed zit dus we moeten er even doorheen....

Als ze nou toch weer naar binnen valt , mag ik dan echt niet corrigeren met die buitenteugel *kijkt lief* ?

De laatste tip van de buitenhand naar beneden en ietsjes naar je toe daar kan ik dan wel weer wat mee .

Vanuit een positie met inwerkende buitenhand kan ik haar de volte qua vorm mooi laten lopen.
Lanfzaamaan kan ik dan m'n handen op de goede plaats gaan zetten ,
eerst binnenhand langzaam steeds iets meer naar binnen en dan buitenhand nog iets langzamer naar binnen , met opbouwende druk naar buiten van m'n zit en been.

Dan kan ik haar langzaamaan na een paar rondjes laten lopen zoals het hoort.

Ik zal met een combinatie van wat in dit topic allemaal geschreven is aan het werk gaan met m'n bolletje Lachen

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 23:41

Hoi,

De tip van Finny kan je idd ook goed van pas komen, deze zorgt voor iets meer 'opsluiten'.

Dat geeft ook niet, zolang je maar duidelijk bent in datgene wat je vraagt én... duidelijk bent in de beloning...
dus zodra je voelt dat ze goed gaat, je handen weer terug naar je 'uitgangspunt', net iets voor de knop...

Dit schrijf ik er dan bij, omdat je buitenteugel voornamelijk alleen maar mag inwerken als 'neckreining' teugel...

Ik zeg altijd maar zo... het maakt volgens mij niet uit wáár je je handen houdt om een bepaalde oefening gedaan te krijgen (uiteraard in combinatie met je zit & benen), áls je ze daarná maar weer terug bent in 'uitgangspositie' Knipoog

En idd... met Colinda heb ik dus hetzelfde... bah...
Ga haar morgen of overmorgen maar eens lekker 'voorwaarts' rijden, zonder teveel inbuigwerk en zijwaarts...
kijken of ze me nog 'mag' Haha!

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 08:23

Citaat:
Vanuit een positie met inwerkende buitenhand kan ik haar de volte qua vorm mooi laten lopen.
Lanfzaamaan kan ik dan m'n handen op de goede plaats gaan zetten ,
eerst binnenhand langzaam steeds iets meer naar binnen en dan buitenhand nog iets langzamer naar binnen , met opbouwende druk naar buiten van m'n zit en been.


Precies!
Ik ben de buitenteugel gaan gebruiken op het moment dat ze wist dat ze haar schouder niet mocht laten vallen en het toch deed. Lips are sealed Mijn paard is nogal eigenwijs ja.... }> Om haar toch met een goede binnenteugel te kunnen rijden en haar te kunnen corrigeren ben ik de buitenteugel gaan gebruiken. En dan alleen op het moment dat het echt nodig is hoor. En bij mijn paard werkte het heel goed. Haha! Nu heb ik het af en toe nog nodig om haar eraan te herinneren. De rest van de tijd ligt hij netjes tegen haar hals.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers