* dik en opgezwollen aan onderkant van het hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

* dik en opgezwollen aan onderkant van het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-02 13:58

Normaal hoort er zo'n soort 'gleuf' onder het hoofd te zitten.. maar bij Mazzel zitten er bulten die dik en opgezwollen zijn. je kunt ze wel indrukken, het is net zoiets als een slappe ballon indrukken. Eigelijk zie je het alleen aan de rechterkant van zijn hoofd, aan de andere kant zie je er vrijwel niks van. Hij heeft er verder ook geen last van, en eet gewoon.
Tegen mij zeiden ze dat ik het beter nog even aan kon kijken omdat het nog niet heel erg is, en hij er geen last van lijkt te hebben.. maar ik maak me toch zorgen.. (en ik denk aan droes, maar daar weet ik ook niks over.. als iemand daar foto's van heeft en/of info, is dat heel erg welkom!)

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:00

Als hij koorts heeft moet je wel even oppassen, maar aangezien hij nog eet zal dat wel meevallen, ik denk dat hij gewoon een ontstoken lympfekleir heeft, even aankijken, zal wel meevallen.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 16:37

Droes begint meestal met koorts, slecht eten en lusteloos staan. Later pas komen de klieren op. Daarom gebeurt het nogal eens dat een dierenarts even afwachten moet met antibiotica te geven want dat mag met droes niet. De ontsteking moet uitbreken. Je kan dan de bulten insmeren met een bepaalde zalf, dat bespoedigd het doorbreken doordat het de huid zacht maakt. Mijn paard had ontstoken klieren in de keel en zelfs op het laatst eentje boven haar oog, die trok gelukkig zonder doorbreken weg. Het is wel een smerig gezicht! Hopelijk is het dat niet wat je paard heeft.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:25

Mijn pony heeft altijd van dat soort bulten eronder,ze zijn idd superzacht,maar zij heeft het dus altijd gehad(misschien pony-eigen?)het valt verder niet echt op ofzo

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 18:58

Hier op stal staat een oud paardje dat 1 grote bult in haar kin/keelgroeve heeft , heeft er ook geen last van.
Gaat met slikken even weg en zit er dan meteen weer , apart wel...

Gewoon maar even aankijken of het droes of zoiets blijkt te zijn , of even de veearts bellen/ laten kijken..

off-topic : ik keek in je profiel , wat een schitterend vlakke wei heb je zeg ,
ik ben JALOERS !!!! *zucht.....* Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 20:00

Hee Elke, die nek van Mazzel was toch ook zo dik? Hoe lang is dat eigenlijk al?

veel succes in ieder geval

Groetjes Leon en Snowdon


Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-02 20:12

Leon; gisteren toen jij erbij was toen merkte ik het eigelijk pas voor het eerst onder z'n hoofd..
zijn nek is al een tijdje zo.. ik denk al een maand ofzo, maar omdat ie verder ook best wel dik is, en ook niet meer aan de teugel wil, dacht ik (en ook anderen) dat die dikke nek daarvan kwam..

Pmarena; meeste stukken gelukkig wel, achterin de wei is het wel een beetje ongelijk.. gelukkig dat het ene beetje gelijk is, want ik rij er ook in Lachen

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 22:42

ieder paard heeft een bultje in die kaakgroeve zitten maar als die opgezwollen is kan het droes of iets anders zijn
daarom is het ook heel handig om te weten hoe groot die bult is als je paard gezond is

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 18:06

Kleefkruid is goed voor dat soort dingen, als het droes is springt het ook sneller open...gewoon door blijven voeren

Bij ons op stal had een paard ook zoiets eerst zag je niets en we bleven het voeren en opeens sprong het open (deze had toevallig droes)

En bij Marilyn zijn de bulten ook weg (was geen droes)

Die vrouw bij ons op stal zei ook ja als ze het niet nodig hebben etene ze het niet, eten ze het wel dan hebben ze het nodig

22 Januari verwachten we ons kleintje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:22

http://www.simicur.nl/droes.htm


Kan ook horzelbulten zijn. Mijn paard heeft ook een verdikte zachte bolling onder zijn keel. Zag dat de horzels er graag zaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Babootje, Dennis, Mitch_Beauty, xrobbiee en 30 bezoekers