*Hooi vervangen door kuilmais

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-01 23:33

Hoe noodzakelijk is hooi of kuilgras voor een paard. Kan een paard ook zonder hooi als het op stro staat en buiten goede brok, kuilmais krijgt? Verhoogd geen hooi niet de kans op koliek?

Jolande

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-01 12:24

wij voeren altijd hooi/voordroog.
daarbij hebben we +-2 jaar kuilmaiis gevoerd=goed voor de spijsvertering, smeert de darmen lekker.
daarbij voerden we ook nog gewoon onderhoudsbrok.
dus als je maiis voert heb je automatisch minder kans op koliek.
het is alleen wel raadzaam om gewoon hooi of kuilgras of voordroog bij te voeren.
ruwvoer hebben ze altijd nodig! Knipoog
toedeledoki
gillian

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 22:26

wij voeren naast de mais kuilvoer of kuilgras we voeren de mais als krachtvoer en de kuilgras (of hooi kan ook) als ruwvoer van de mais krijgen ze dus niet zo onwijs veel omdat het erg energierijk is

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 17:53

Naar mijn mening moet elk paard beschikking hebben over ruwvoer in de vorm van gras, hooi of eventueel kuil. Paarden zijn erg gevoelig voor de kwaliteit van kuil (met name zuurgraad) Geef een paard geen zure natte kuil. Als je als ruwvoer stro laat eten jun je wachten op verstoppings koliek.
Mais als energie bron kan wel maar ik geeft de voorkeur aan brok.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-01 09:41

Dank je wel voor de antwoorden. Ik had dit al verwacht dat mais geen vervanging is van hooi evenmin als stro, maar iemand beweerde dit anders. Nog wel even dit vraagje: komt een paard dat geen hooi, gras of kuilgras maar wel stro (bodembedekking) krijgt niet bepaalde voedingsstoffen te kort? Of zitten die in mais?

Groetjes,

Jolande

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jolande op 2001-04-12 21:02 ]</font>

yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 11:18

bij ons krijgen de paarden ook kuilmais. precies dezelfde als de koeien krijgen. maar bij ons krijgen ze die mais eigenlijk puur en alleen voor buikvulling!! ook krijgenze daarnaast prestatie brok, meusli en hooi.
Tong uitsteken

dirk2
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: west-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:27

ben toevalig op deze vraag gekomen over mais , wel ik ben van plan om mais te verpakken in kleine balen voor paarden , geiten enz maar zijn daar nog volop mee bezig aan het testen wij gaan ook mais mengen met hooi en verpakken in plestiek balen van ongeveer 25 kg doordat de mais vochtig is zal het hooi niet meer stuiven en zal het een meer voledig voeder worden , wij zoeken mensen die daarmee willen starten of die al dergelijk voer geven , de eerste resultaten zijn veelbelovend .

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:41

Ik heb juist weleens gehoord dat paarden koliek krijgen van kuilmais.?
Is dit dan niet waar? Het is eigelijk of-topic maar ik hoop dat het even tussendoor mag.

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:01

Bij ons in de buurt heeft een fok en dressuurstal 3 jaar geleden geprobeert de paarden over te zetten op kuilmais. dat is echt dramatisch verlopen paarden die normaal wedstrijden konden winnen waren na een half jaar te slap om op de benen te staan, deze man heeft mij toen geadviceert om dat bij mijn paarden nooit toe te passen, mais dat in de musli zit kan nog wel maar kuilmais is totaal ongeschikt voor paarden, het enigste dat ze er van worden is vet.

inib
Berichten: 358
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:22

piggeljay, je hebt gelijk, mais is goed om paarden die mager zijn weer dikker te krijgen, ik geef ook wel iets kuilmais maar dat is niet meer als 2 handjes per dag en zeker geen grote hoeveelheden. Mijn jonge paard eet erg slecht brokken maar de mais vind hij wel erg lekker vandaar dat ik het een beetje meng dan krijgt hij de brokken ook binnen.
Het is zeker geen vervanging van brokken of ruwvoer.

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:14

Mijn paardjes hebben onlangs op hun vorige stalling ook een tijdje kuilmais bijgevoerd gekregen. Ze kregen al hooi en mengeling, maar ik wou ze wat meer buikvulling geven. Hooi kregen ze toen veel te weinig van de staleigenaresse. Kuilmais kan zeker geen hooi vervangen. Omdat ze beiden mager stonden en vrij 'kort' tegenover elkaar van de honger, kregen ze mais om wat dikker te worden.
Ik denk niet dat ze er koliek van kunnen krijgen. Ik let op met de hoeveelheid. kdacht dat een paard tot 3 kg per dag 'mag ' krijgen,maar ik geef zoveel niet eens. Ik probeer ze ook steeds iets 'vochtig '(kuilmais, biet, wortelen) te geven in combinatie met het hooi en stro. Ze waren er in alle geval gek op.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:23

dirk2 schreef:
ben toevalig op deze vraag gekomen over mais , wel ik ben van plan om mais te verpakken in kleine balen voor paarden , geiten enz maar zijn daar nog volop mee bezig aan het testen wij gaan ook mais mengen met hooi en verpakken in plestiek balen van ongeveer 25 kg doordat de mais vochtig is zal het hooi niet meer stuiven en zal het een meer voledig voeder worden , wij zoeken mensen die daarmee willen starten of die al dergelijk voer geven , de eerste resultaten zijn veelbelovend .

Volgens mij is dit er al.
Ik heb op de beurs rond de Kerst in Nieuwegein een paar balen mais gekocht. Die meneer vertelde dat dit tevens ook ruwvoer was omdat het de hele plant is die er in zit. Het was vacuum verpakt, echter dat was na het verplaatsten van de balen al over. Hij had allerlei soorten kuilbaaltjes en bodembedekking.
Ik voer het bij omdat ik een vrij mager paard heb, dat nu trouwens al maanden vakantie heeft wegens een blessure.
Ze eet nu wel minder kuilgras, waarschijnlijk vult het behoorlijk.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:02

wij gaven het vroeger ook aan de magere pony`s die moesten aankomen.

en aan een oude shet om dik te blijven.

maar dan ook echt een grote voerbak vol ! en niog nooit 1 gehad die er niet tegen kon of er koliek van kreeg.

ze vonden het heerlijk.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:09

goed om ze dikker mee te krijgen, maar de prestaties gaan achteruit

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:20

daar heb ik geen antwoord op,het is al meer dan 20 jr geleden en wij gaven dat in de winter maanden.

en dan was de pony-club dicht.

ze hoefden dan niet te werken,alleen maar op gewicht blijven.
ze kregen er natuurlijk wel gewoon nog bix en hooi bij,en
voederbieten,witlofwortelen en oud brood.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:24

jongens, topic van 4 jaar oud.....

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:26

ja..en..??

als er vragen over zijn mag dat toch????

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 00:01

in kuilmais zit veel zetmeel en is energierijk. Kuilmais kan wel gemakkelijk broeien en er zit dus snel schimmel in. Schimmel is uiteraard niet goed. Met mais mesten ze stieren vet dus ja...ik zou het niet ruimschoots voeren.