Erger erger ERGER

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-01 19:26

Sommige mensen kunnen toch zo onnozel met paarden omgaan. Onze buren bijvoorbeeld. Ze hebben 8 paarden (7 Arabieren, waarvan 1 een veulen, en een Quarter Horse). Nou hebben ze toch zeker al een aantal jaren paarden en sinds 2 jaar houden ze ze aan huis, maar ze hebben dus absoluut geen idee hoe je met paarden omgaat. Ik begin me soms echt af te vragen hoe zulke mensen ooit kunnen overleven in deze wereld als ze zo dom zijn. Zelfs iemand die nog nooit een paard heeft aangeraakt zou waarschijnlijk beter weten hoe je er mee moet omgaan. Een paar voorbeelden. Dochterlief van 16 rijdt praktisch nooit. En als ze rijdt, dan wel met een flinke laag make-up op, sexy topje aan en dan maar rondjes rijden door het dorp waar iedereen d`r goed kan zien. Ze rijdt altijd in westerntuig en draagt ontiegelijke sporen terwijl ze d`r poten niet stil kan houden. Rijden gaat als volgt: ze plukt de Quarter uit de wei, smijt het tuig erop. Vervolgens pakt ze het hoofdstel van een van de Arabieren, dat natuurlijk veel te klein is. Na veel gepriegel en het stangbit flink tegen de tanden te laten kletteren heeft ze het bit eindelijk in, de mondhoeken helemaal opgetrokken tot zijn oren zowat. Aansingelen vergeet ze standaard, zodat ze iedere keer als ze opstapt er spontaan weer naast ligt. Vaakt pleurt ze er een te dunne pad onder waardoor het zadel op de schoft ligt. Tijdens het rijden kan ze alleen maar crossen, terwijl ze met d`r achterwerk metershoog opvliegt uit het zadel bij iedere galopsprong. Als ze ff wil stappen geeft ze een flinke ruk aan het bit. En als ze harder wil geeft ze een flinke prik met d`r sporen. Ditzelfde paard is dan net zo`n maand niet bereden maar dat let d`r niet om de hele dag de hort op te gaan. Weer thuisgekomen smijt ze het zeiknatte paard terug in de wei, pleurt het tuig op de grond (waaronder de dure Bob Loomis van d`r vader) en gaat naar binnen. Vervolgens gaat het regenen en oeps na twee dagen komt ze erachter dat het tuig nog steeds buiten in de modder ligt. Het paard waar ze het meest op rijdt (als ze rijdt) is de Quarter. Het beest moet leven van hooi en krijgt geen korrel brok na extra inspanning. Het is gelukkig een sober dier dus hij redt het er redelijk op. Maar deze winter besloot het wicht na 2 maanden niet gereden te hebben, naar een wedstrijd te gaan. Alleen, de Quarter had een dikke wintervacht en dat staat natuurlijk niet hip he! Dus huppakee, moeders koopt een scheermachine en kind scheert d`r paard helemaal kaal. Maar doet hem vervolgens geen deken op!!!!! En hij staat dag en nacht buiten, terwijl het `s nacht vroor! Nee, volgens haar had ie vet genoeg om zich warm te houden. Toen ging ze een keer rijden. Het was koud en winderig en toen ze met een zeiknat paard terugkwam wou ze eerst binnen opwarmen. Dit geloof je niet: ze bindt het paard in de wind aan een paal en laat hem daar hem half uur staan! Volgende dag was het dier doodziek, koliek, snotteren. Gutte gut, hoe kwam dat nou he! Gelukkig waren ze wel zo snugger om de veearts erbij te halen en het dier is dankzij zijn sterke weerstand en strontgoede karakter (die hij wel nodig heeft om deze mishandeling te doorstaan) er weer boven op gekomen. Haar ouwelui zijn al net zo stom. Snappen er ook geen hol van en zijn ervan overtuigd dat de dochter een wereld talent is. Ze hebben een veulen, en de dochter vond dat het tijd was voor de eerste longelessen met 8 maanden oud! WAHHHHHH!!!!!! Laatst zag ze mij rijden. Ik was bijna klaar en liet m`n paard zijn hals strekken in draf, een beetje rond en helemaal naar beneden. Dat vond ze wel interresant staan. Dus volgende dag komt ze langs op een van de arabieren met een tie down, het paard met zijn hoofd tussen z`n benen gesnoerd. Want zo leer je een paard dat he! Vastzetten doet ze met het touw zolang dat het paard er net met zijn been overheen kan stappen. Meestal zet ze d`r paard vast aan de teugels. Ze heeft een ontelbaar aantal hoofdstellen en zadels gesloopt. Iedere keer als het sweety weer wat sloopt krijgt ze het nieuw terug van haar mammie. Ze ging een Arabier "inrijden". Een klein ielig paardje (gelukkig wel al 3) van een krappe 1.40m. en zij zelf is 1.75m. Het beest had nog nooit van beendruk gehoord, dus dat kind verbaast dat het dier niet voorruit gaat op een trap. Dus, sporen om en doordat ze zo lang is geeft ze het beest een enorme peut in z`n liezen. Grote bok, kind op de grond. BEHHH stomme knol en ze kijkt hem twee maanden niet meer aan. Laatst ging ze voor het eerst van d`r leven proberen op een engels zadel te rijden. Ze is er binnen 5 minuten tijd 4 keer afgedonderd, en besloot toen dat het zadel niet deugde. Ja en ze reed nog in stap ook! En zo kan ik dus nog wel honderd dingen opnoemen. Uiteraard ben ik al zo`n 10000 keer woest op dat kind geworden maar het helpt voor geen ene ruk, ze nemen niets aan. Ik probeer het altijd tactisch te doen maar dat help dus ook niet. Vertel me niet dat er nog meer van dit soort onnozelhalsen op de wreld zijn. (Hoewel ik nog aantal debielen kennen die dit niveau benaderen). Het probleem is, ze zijn zich er totaal niet van bewust dat ze verkeerd bezig zijn. Ze denken dat dit de manier van omgaan met paarden is. Zucht.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 19:35

inderdaad diep,diepe,diepe zucht.

Maar wat doe je eraan? een boek kopen en in de brievenbus duwen?

eigenlijk moet ze er maar eens flink hard afdonderen zodat de paardje weer even een tijdje rust hebben.....

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 19:48

Aaaaaarrrrghhhh!!
Ik ken ook van die mensen ( ,eestal meiden tussen 10-18) die volgens mij alleen rijden om gezien te worden; tig sieraden om, inderdaad geplamuurd dat t net niet scheurt, half aangekleed ( tot grote vreugde van het mannelijk volk in herkingen..) en dan liefst zo stoer moghelijk rijden midden door het dorp, want daar wordt je natuurlijk r meest gezien!
paard lekker laten dribbelen ( " kijk 'ns wat hij/ik kan"), buiten zo hard mogelijk ( maar daar wordt je bijna niet gezien..) etc etc.
Ik heb echt zwaar medelijden met zowel die kinders als de paarden/ponies.
Het verhaal komt me helaas erg bekend voor!
Paardrijden is voor sommigen vooral een soort statussymbool, die meiden hebben iets gemist in hun jeugd denk ik dan maar..
Ik geef toe; ik koop ook een leuk dekje dat ik mooi vind /god bij t paard vind passen, en bruin ipv zwart tuig omdat ik dat aparter vind. En leen laarzen omdat ik die lekkerder vind zitten..
Maar dat vind ik toch ff iets anders, bwt, bij mij lijden de paarden er niet onder, als ik weinig rijd, rijd ik ook erg rustig als ik dan eens rijd. En neem vooral de tijd voor de verzorging ( heerlijk toch??).
Ik voel me helemaal geiriteerd raken en da's slecht voor mijn hart!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 20:08

Hier reed ook altijd zo'n meid met een gigantische strakke spijkerbroek.......dat ik dacht jeetje hoe ben je in hemelsnaam op dat paard gekomen en dan heel nonchalant op dat paard zitten en maar rond zitten loeren en zo'n rotte arrogante kop......inderdaad dik van het plamuur.......en dan ook nog een peuk in de handen........nou en als ik ergens wel een hekel aan heb dan is dat roken op het paard......walgelijk!!!!

Jacqueline

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 20:24

tja helaas ken ik ze ook!maar ik zeg er meestal wel wat van als ik vind dat het te erg wordt.....dieeeeeeeeeeeeeppppppppeeeee zuccccccccccccccchhhhhhhht

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 20:33

Jaja, wie kent ze niet? En hoe frustrerend ze zijn!! Om uit je vel te springen!!
En als je er wat van zegt, krijg je de wind van voren en wordt je uitgemaakt voor oen!.

Zou er dan geen enkele oplossing voor zijn? Ik vind het zeer moeilijk, je hoeft ook niet bij de dierenbescherming aan te komen, want zo erg is het meestal ook weer niet.

Grrr *grom* irritant!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 23:28

wahhhhhhhhhhhhhhhhh zo'n paasei wil ik voor haar bek rammen!
waar woont ze!
bam bam bam bam
ik ben zo kwaad geworden dat de toetsen er bijna afflikkeren!
paasei!

sorry andere bokkers!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-01 07:42

Tja weet je Steef, ze is niet onaardig ofzo, alleen gewoon ongelooflijk dom. En door d`r stommiteiten brengt ze haar paard in gevaar. Het is gewoon niet aan d`r verstand te peuteren dat ze verkeerd bezig is. (En met zulke ouders lukt dat dus al helemaal niet). Toen we dus zagen dat ze haar geschoren paard zonder dekens in de vrieskou liet staan heeft mijn zusje haar iedere avond gebeld om te vragen of het paard al een deken op had, anders "vergat" ze het rustig weer. Oja, nog zo wat: de Quarter heeft zomerexeem en samen met het uitraggen van de staart met staalborstel heeft het dier nu haast geen haar meer over. Toen vroeg ze aan mij of ik niet een manier wist hoe ze haar paard een mooie staart kon geven voor de wedstrijd. Dus ik zei dat de enige manier was, een paarden staart halen bij het slachthuis (ja, ik weet het, klinkt bot) en die dan invlechten bij haar paard. Weet je wat ze zegt? "Oh maar dan kan ik net zo goed de staart van de fokmerrie (die overigens bijna dood was gegaan aan ondervoeding toen ze een veulen zoogde, ipv meer voer geven hebben ze het veulen met 2 maanden gespeend) gebruiken want dat paard doet toch niets anders dan in de wei staan". Vanzelfsprekend heb ik haar dit afgeraden en hee, ze luisterde naar me!