manege kinders die achter elkaar hobbelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

manege kinders die achter elkaar hobbelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 14:32

Gister heb ik wederom geholpen met de les. De normale instructrice is nog steeds ziek, zaterdag is er wedstrijd, dus kunnen ze 1 voor 1 in de normale bak hun proef oefenen, terwijl ik ze in de grote bak bezig hou.
Ergernis nummer 1:
Het hobbelt allemaal maar achter elkaar aan. Als ik zeg bij E grote volte, de voorste hoort dat niet en volgt hoefslag, Bam, gelijk alles volgt hoefslag.
Veel pony's vinden het helemaal niet erg en hobbelen graag achter hun voorganger aan. Hierdoor zijn ze ook wat moeilijker uit de rij te sturen zeg maar. Maar ze proberen het niet eens. Als de voorste rechtdoor gaat terwijl ze af hadden moeten wenden, gaat alles gelijk rechtdoor.
iemand tips hoe ik dit (als ik nog vaker lessen over ga nemen, dat weet ik niet) het beste op kan lossen?
Ik heb het al verschillende keren uitgelegd, dat ze voor hunzelf rijden bla bla bla, maar het gebeurt gewoon niet.
Lessers zitten tussen de 7 en 13 jaar

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:37

Gewoon steeds 1` kind bij naam noemen en die een opdracht geven. Bijvoorbeeld kindje A bij E een grote volte BEB. Daarna moet kindje D bij EBE een volte enz. Werkt echt hoor. Wel duidelijk zijn.
Want iedereen rijdt voor zichzelf is geen kindertaal. Een kind denkt alleen maar: ik zit toch op een pony die ik met niemand hoef te delen dit uur? En ik rij toch voor mezelf, ik vind het immers leuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:43

Steeds iemand anders voorop zetten.
Duidelijk uitleggen dat als je te dicht op je voorganger zit, dat er een volte gereden mag worden.
En wat Germie zegt, iemand midden in de groep een figuur laten rijden.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:43

In eerste instantie alles op het midden stilzetten. Iedereen een voor een een rondje laten draven. en terug op het midden. Je pikt er gelijk uit wie wel of niet zijn of haar pony onder controle heeft (voor zover mogelijk). Dan zet je ze allemaal op de hoefslag met minstens 2 paardlengtes ertussen en laat dat zo blijven (die lengtes ertussen (desnoods maar even stappen).
Je laat ze ronddraven en roept (hard zodat ze niet om je heen kunnen!)willekeurig een naam, diegene maakt een volte op het eerst volgende punt waar dat kan (A,E,C,B) Degene die nog niet zelf kan sturen mag met zijn voorganger mee, maar wel met minstens 2 paardlengtes ertussen.

Om ze goed spelenderwijs zelf te laten sturen is tikkertje doen (de laatste 10 minuten) ook erg leuk! dan worden ze wat fanatieker namelijk.

Succes!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 15:23

Wat wij altijd moesten doen (reden met z'n zessen ofzo) dan werd er gezegd; de achterste bij A halthouden, dan de 1 na achterste een letter verder, volgende weer een letter verder enz. of allemaal een opdracht geven om ergens een volte te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:09

Als je je daar aan irriteert, heb je geen goede basis om les te geven. Hou maar voor ogen dat 99% van je lesklanten het nooit maar dan ook nooit leert. Als je met die gedachte een verhoogde hartslag krijgt, ben je niet geschikt om zulke lessen te geven Haha!

Hou voor ogen dat het kinderen zijn, en geen bloedfanatieke dressuurruiters. Die koters komen voor hun lol, willen lekker met die ponies bezig zijn, en lekker een uurtje rijden. Zorg dus vooral dat het LEUK blijft, OOK voor jezelf want het is immers maar hobby.

Niet stilzetten op het midden, is niet leuk, bovendien wekt het spanning op bij veel kinderen, omdat ze dan het gevoel krijgen dat ze moeten presteren als het hun beurt is, en je zult altijd zien dat die snertpony het dan niet doet en dat het dus dikke tranen worden Haha!
Ik kan me wel vinden in Germies advies. Gerichte opdrachtjes, die ook goed uitvoerbaar zijn, zodat het leuk blijft.
Alleen maar roepen dat ze voor zichzelf moeten rijden heeft totaal geen zin, is veel te abstrakt voor jouw doelgroep. Hou het simpel.

PS Hoe heb je het geregeld met je verzekering? Als jij in het midden van de bak staat, ben je nl. verantwoordelijk voor de hele bende.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:39

Oh ja, je kunt ook zeggen wanneer ze allemaal op de lange zijde zijn, tegelijk op jouw sein afwenden en op de middellijn halthouden.

Daarna nr. 1, 3, 5 naar voren draven en op de linkerhand bijv., en pas als die wat verder weg zijn mogen 2, 4 en 6 ditzelfde doen... dat soort dingen.

Veel succes en sterkte grijnz...!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 17:56

Maar er een spelletjes dag van, op jouw sein moeten ze tussen de staanders die je op de ac lijn uit zet doorrijden...
Bv 4 pony's die oversteken er tussen doorgaan en de ander aan de overkant aan tikken dat die weer gaan.
Wij deden ook vaak schipper mag ik overvaren ( 9 a 10 jaar)...
Pas als je ze een beetje helpt wat meer iniatief te nemen met die beestjes, zullen ze dat straks zelf kunnen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:11

Ook wat germie al zei,gewoon om de buurt een volte rijden en dan vanachter aansluiten ofzo.Ook eens allemaal spelletjes doen,iedereen staat op de korte zijde,en bij G of D zet je 4 zweepjes ofzo,en dan om ter eerste een zweepje te pakken krijgen Lachen .
En twee groepen maken,elk op een lange zijde,en dan afwenden en elkaar een hand geven.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:37

Je kan ook spelletjes spelen bijvoorbeeld Tikkertje of je gaat een wedstrijdje slalommen! zo leren ze ook hun paardje onder controle te houden...

Je kan ze ook allemaal in het midden laten staan en willekeurig een naam noemen en het kind dan wat laten doen zoals opeens halt houden of van stap naar draf gaan en dat ze het helemaal zelf moeten doen....

eek volgends mij is dit al eens gezegd he?? Nouja nog een keer dan! Haha!