vraag over kuilgras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 20:34

Op stal zijn er een paar mensen die kuilgras voeren. Mijn paard krijgt gewoon hooi. Wat ik me afvraag is wat het verschil nu is Verward . Ik weet dat in kuil meer energie zit en minder stof, dat je er ook minder van hoeft te voeren etc.
Voor mij ziet het er bijna hetzelfde uit maar waar zit 'm dat verschil nu precies in.


marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 21:03

in kuiol zitten meer voeding stoffen het is ei wit rijk je hoeft er dus niet zo heel veel van te geven mibder dan hooi ieder geval

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 21:07

Ik voer al een paar jaar kuilgras.
Het is eiwitrijker dan hooi en het stoft niet.
De paarden vinden het erg lekker Vingers aflikken- .
Als je overgaat van hooi naar kuilgras moet je dat wel geleidelijk doen, anders gaat je paard aan de poeperij.
Het ruikt erg lekker!
Pas wel op dat het niet beschimmeld is. Beschimmelde pakken kun je meestal weer terug geven aan de leverancier, dan krijg je gratis een nieuw pak.
Als je een pak open gemaakt hebt, dan moet je het in een paar dagen opvoeren. Omdat wij maar 2 paarden hebben, kopen wij altijd 50 kg pakken (is ook nog enigzinds te hanteren).
Je hebt ook grotere pakken van 100 en 200 kg
die zijn in verhouding wel goedkoper. (een 50 kg pak kost bij ons fl 17,-).
Petra

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 21:13

kuilgras wordt direct vanaf de snede verpakt,luchtdicht,zodat de voedingstoffen optimaal benut worden.het wordt dus niet eerst te drogen gelegd op het land zoals bij hooi.in kuilgras zit geen stof,maar is wel eiwitrijker dan hooi,dus voorzichtig voeren.mijn pony doet het er heel goed op sinds ze problemen heeft gehad aan de luchtwegen.als de baal een gaatje heeft in de verpakking,kun je het weggooien,dan bederft het.dus je moet een baal kuil ook binnen een paar dagen op voeren anders heb je teveel kans op bederf.hooi heeft langer op het land gelegen om te drogen,maar daardoor zijn nagenoeg alle voedingstoffen kwijt.het dient voornamelijk als ruwvezel voor de darmflora van je paard en als tijdverdrijf,maar kuilgras geeft ook nog eens echt voedingstoffen,en hooi nauwelijks.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 08:40

Wij voeren ook sinds een paar jaar kuilgras. Laten het door de boer van ons landje verpakken in van die ronde kleine pakken.
Ik ben er erg over te spreken, vooral omdat Berber super-hyper-ontzettend-verschrikkelijk niet tegen stof kan. We hebben haar een winter dampig gehad, alleen al door het stof.
Toen dus direct naar buiten gegooid tot het over was en nu kan ze weer op stal. Dankzij kuilgras zonder stof en goede kwaliteit stro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 10:57

De kwaliteit van kuil is veel minder stabiel dan die van hooi. De echte ouderwetse kuil (uit de kuil dus, niet uit de baal) is eigenlijk te eiwitrijk voor paarden. Die in die ronde balen is wat droger, en zit er een beetje tussenin. Wij hebben het van eigen land, en laten het als het weer het toelaat zo lang mogelijk drogen voor het geseald wordt, je krijgt dan namelijk iets dat prachtig stofvrij is, en eigenlijk het dichtst bij hooi zit.


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 12:23

Mijn paardje kan het dus niet hebben omdat ze gevoelig is voor eiwitten. Ik moet al uitkijken metgars en aan kuil begin ik helemaal niet. Ik heb het wel een periode gevoerd, toenze een beetje dikker moest worden. Maar dat was dus geen succes. Ze wordt er stijf van.
Dit verschilt per paard natuurlijk, en ze vinden het inderdaad wel erg lekker!
De kuil die wij hadden, hebben we gewoon van de buurman gekregen!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 20:40

zep,mijn pony krijgt precies datzelfde,hier halen ze het ook van eigen land en eigenlijk is het niet echt kuilgras maar meer kuilhooi maar dan zonder stof.......ideaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 20:56

ik begrijp het nu helemaal, bedankt voor jullie reacties
Party!! *LOL* Party!!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 10:04

Wij kuilen het altijd zelf in en laten het ook altijd eerst drogen. De eerste snij verkopen we altijd aan een boer die het aan de koeien voert (eerste snij is nl. eiwitrijk). De tweede en soms derde snij houden wij altijd zelf. Ons uitgangspunt is altijd om er baaltjes hooi van te maken, maar we laten het altijd afhangen van het weer. Als het als kuil verpakt wordt laten we het ook minimaal 3 dagen drogen. Op deze manier kun je ook er ook gemakkelijk een maand over doen voordat een baal kuil opgevoerd is. Het gaat niet broeien of schimmelen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 12:24

bij ons zijn een jaar geleden 10 paarden omgekomen door het eten van kuilgras.
was op een manege bij ons in de buurt.

gr lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers