Zadel schuift....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Zadel schuift....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 09:33

Ik denk dat ik een probleem heb, waar ik niet zo blij mee ben….Voor mijn vorige paard, een kleine Paint merrie heb ik destijds een superfijn nieuw Crates zadel gekocht, gepast voor haar rug, dus goed liggend. Toen ik haar verkocht, eigenlijk om te stoppen met rijden (hrmm) heb ik mijn zadel gewoon gehouden, je weet nl nooit.. Natuurlijk kwam er toch weer een paard, mijn Dreamer. Gekocht met 3 jaar, nog wat ielig, maar dik pad eronder, Crates erop. Het paste toen niet, het klapperde van achteren, maar omdat 3 jarige iele paarden zeer breed kunnen uitgroeien, heb ik het even volgehouden met het zadel. Nu is het dus zover, Dreamer is groot, breed en sterk geworden Cool , zadel klappert niet meer, maar schuift! Hoe strak ik ook aansingel, na wat circels schuift het gezellig met me mee….Dit is niet goed voor mijn paards rug, maar ook zeker niet voor het mijne…Ik merk dat er iets niet lekker in de schouder of rug van Dreamer zit, ik wijt het aan het zadel…Maar voordat ik een nieuw zadel moet gaan aanschaffen (zucht..dit zadel zit zooooo lekker Lovers ) wil ik ff jullie mening….Wat zouden jullie doen? Nog even aanzien of….


Silke

Berichten: 49
Geregistreerd: 14-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:08

Op afstand is het niet goed te beoordelen of een zadel wel of niet
goed past.
Maar aan de hand van je verhaal, ligt deze zeker niet goed.
Ik denk dat hij inmiddels te smal is geworden, waardoor hij boven het paard komt te liggen en gaat schuiven.
Een Crates is goed te verkopen, en eventueel ook in te ruilen voor een nieuwe, of een andere passende twede-handse.
Misschien wel met dezelfde zit, en met een wat bredere(passende) boom.

-Silke-
Dancing Hills Quarter Horses

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:47

Brede paarden met weinig schoft hebben snel een probleem met schuiven. Natuurlijk moet het zadel goed passen, maar heb je al eens gecheckt of je paard aan beide kanten gelijk ontwikkeld is? Wat voor singel en billets gebruik je; leer of kunststof. Keihard aansingelen is niet de oplossing en vind je paard ook niet prettig. Heb je in je buurt mensen die ook western rijden, probeer hun zadels eens uit of die hetzelfde effect geven.
Je kunt natuurlijk ook een borsttuig en/of een crupper gebruiken, maar ook dat zijn vaak lapmiddelen.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-02 14:38

Natuurlijk is hard aansingelen niet de oplossing, ik probeer dat ook niet te doen. Van lapmiddelen hou ik niet. Het past of het past niet, als het niet past moet er wat anders komen. As simple as that.
Bij mij op stal heb ik de andere zadels erop gehad, maar dat die hebben dezelfde boom, dus dat maakt geen verschil.
Dit is niet leuk.
Huilen

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:44

Vraag anders eens of Evelien langs kan komen of ga zelf eens langs bij Arthur ofzo, dan kun je verschillende zadels met verschillende bomen proberen. Ik denk dat je dan pas kunt zeggen of het aan het zadel of aan het paard (of de ruiter Knipoog) ligt.

Probeer eens een Equiflex, het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Suc6

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 08:16

Ik had bijna zo'n zelfde probleem. Dacht ook dat het aan mijn zadel lag, Don en Ron zijn langs gekomen (Eef was op vakantie) en die hebben met zo'n mal dr rug opgemeten en toen naar het zadel gekeken. Met beide was niks mis, maar mijn pad was te dik!
Dus andere pad besteld die ik hopelijk volgende week binnnen heb (vlak voor mijn vakantie) en dan zien we wel of het uitmaakt (na een week crossen in de bossen).
Succes ermee!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:43

Je kan ook kijken voor en 2e hands crates, ik weet niet welke maten je nu hebt, maar ik heb een 16 inch, semi QH bars crates liggen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 23:16

ja, hadden wij ook met onze crates op onze brede merrie. Dunnere pad hielp een heel eind. En een beetje schuiven is niet erg liet ik me destijds vertellen door een deskundige instrukteur. Als je zit maar goed is heb je er alleen met opstappen last van Cool


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers