Volte openen , waar handen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Volte openen , waar handen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 20:07

Je gebruikt natuurlijk ook je gewichts- en beenhulpen , maar om het even over de handen te hebben ,
waar hou je die bij het openen (vergroten) van een volte ?

Binnenhand van de hals af + buitenhand ertegen (en met je binnenbeen naar buiten duwen?) ?

Ik vind dit zo onlogisch , doe zelf altijd binnenhand tegen de hals maar wel stelling vragen , en buitenhand geeft de ruimte voor die stelling , maar begeleidt het paard wel richting hoefslag door het wat van de hals af te halen.

Welke methode gebruiken jullie ?

Heb vandaag voor het eerst sinds jaren weer les gehad en ik blijk het dus precies verkeerd-om te vragen.... Verward

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:14

jah ik drijf iets sterker aan met me binnenbeen en probeer hem dan naar buiten te drijven en ook dmv een halve ophouding op me buitenteugel en beetje toestaan van de binnenhand.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:37

Ik doe me hand wat naar binnen, maar dat vooral omdat Bonanza het meeste nog aan het leren is... Verder sterker binnenbeen en beetje buitenbeen ( dit omdat bonanza soms zo'n lompert is om te denken dat een grotere en ovalere volte mooier is)

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:42

Ik heb geleerd de binnenhand van de hals te doen en de buitenteugel tegen de hals aan met iets druk. Je duwt het paard dus eigenlijk de volte op met je buitenteugel. De binnenhand zorgt, samen met het binnenbeen, voor de stelling (het binnenbeen dus iets aangedrukt). Met de buitenhand en het buitenbeen zorg je ervoor dat het paard niet wegloopt over de schouder (buitenbeen ligt iets naar achter).
Ik wist het ook nooit, dit heb ik geleerd van mijn vroegere instructrice en toen ik er eenmaal aan gewend was, snapte ik ook veel beter waarom ik het zo moest (tenminste, zoals ik geloof dat het goed is, sta natuurlijk open voor correcties, zo´n goede ruiter ben ik niet Haha! ).