prijs van een veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 19:58

haaai zoals jullie allemaal wel weten zijn er veulens bij mn verz pony's en ik ben helemaal gek van t hengstje. t liefst zou ik m kopen, ooit wil ik toch een eigen paardje dus waarom niet een die ik al ken?? En nu vroeg ik me dus af wat een NRPS hengstveulen ongeveer zou moeten kosten, hij heeft best goed papier volgens mij (v. Melvin, vm. Nima vd Steegeind)
iemand enig idee???

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 20:15

ikzelf denk ergens rond de 1000 en de 1500 gulden

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 20:29

denk je wel aan alle stallingskosten voordat je hem kan gaan rijden (3 jaar..) en de veeartskosten.. veulen kopen is altijd best risicovol. Is ie gekeurd? etc. Prijs weet ik niet precies

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 20:40

Volgens mij is het niet zo duur hoor flopsy!
Maar ik weet het niet...denk rond 500??? Verward

I love to love!

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 20:40

Volgens mij is het niet zo duur hoor flopsy!
Maar ik weet het niet...denk rond 500??? Verward

I love to love!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 20:41

ja heb ik wel aan gedacht, mn ouders zien t nog niet zo zitten maar daar ga ik nog maar eens een goed gesprek mee houden denk ik. met wat mazzel kan ie een tijd bij de pony's blijven staan, dan staat ie lekker op t land dus das wel fijn voor m. Hij is nog niet gekeurd, ook pas eind april geboren en ivm MKZ kon er weinig he.
trouwens, een halfzusje van m is twee jaar terug voor 600 gulden verkocht. (v. Melvin, vm. Said)

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 20:43

voor een haffie veulen betaal je zo 1000, dus voor een nrps ook wel, hangt van de afstamming af, en de verwachte stokmaat, denk dat je inderdaad tussen de 1000 en 1500 moet zoeken, als ie een hele goede bloedlijn heeft, gangen beenstand, gezondheid(logisch) wel meer.


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 20:43

ik verwacht m rond de 1.50, misschien ietsje groter

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 21:17

ik denk dat als ie een goeie afstamming heeft dat ie toch wel zoiets kost als ik zei hoor, echt niet meer

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 21:29

hmmm mijn mening heb je al gehoordt (doen!) ik dnek niet dat hij heel erg duur is. het is een hengstje de afstamming is niet super (tenminste ik heb voor de rest nooit van die hengsten gehoordt Nima is nu gecastreerd, en de ander staat erg dicht in de buurt dus geef ik daar ook niet te hoog vanop)dus ik denk dat het iets rond de 1000 zit niet veel hoger. maarreh bedenk wel dat je hem als je m een tijdje bij de ponies wil laten staan geen hengst kan laten en als je dat wel wil je hem wel ergens neer moet kunnen zetten waar ze hengsten willen hebben.
maarreh ik duim me hoor.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 21:41

Hoi,
Heel leuk om te doen natuurlijk een jong beest kopen en alles zelf leren. Maar dat moet je natuurlijk wel kunnen (ik weet niet of en wat jij kan). Want een jong paard inrijden is nog moeilijker als zelf leren rijden.
En heb je al gedacht aan de stallingskosten? En wat een jong beest allemaal wel niet kan krijgen totdat hij 3 is? Desiree kan je een verhaaltje vertellen over haar eigen jaarling! Ik zou het niet doen. Ik zou wachten tot hij 2/3 is. Of ik zou een ander zoeken maar wel leuk dat je misschien een paardje krijgt!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 22:11

Dat zou wel een goedkoop veulen zijn, f500,- als ie een goede papa heeft...weten jullie hoe duur zo'n kwakkie alleen al is??? Ik had een leuke hengst gevonden voor Escala, kwakkie van f3000,- exclusief....argh!!! Hellup!!! Ga nu bij andere potentiele kandidaat kijken, kosten: f800,- alleen voor het dekken....en das dan echt niet duur....

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 15:14

jep ik vind 500 erg weinig vaak is dat het dekgeld alleen al...Tja het ligt er helemaal aan hoe goed ie is en wat de eigenaar er zelf van vind.
Vorig jaar hebben wij 2 merrie veulens verkocht waarvan 1 voor 4000 het was een leuk veulen maar niet goed genoeg om zelf te houdennou is een paarden veulen misschien anders dan een pony veueln? inderdaad heb je dan een veulen zoals iemand hier boven zei maar dan ben je er niet het zijn aardig wat kosten voor je er eindelijk eesn wat aanhebt en helaas kan het niet altijd goed gaan.
misschien houd de boer 'm aan tot ie 2 jaar is ofzo en kun je 'm dan kopen?Hij is dan wel duurder maar vergeleken met de kosten de je in 2 jaar maakt ben je bijna altijd goedkoper uit

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 18:21

Jep paarden veulen verschilt heel veel van pony veulen qua prijs. En inderdaad is het dekgeld al 450 a 500 gulden en dan heb je geen mega goede hengst *LOL* Dus die prijs krijg je als iemand erg graag van zn veulen af wil, hengsten zijn trouwens wel goedkoper dan merries(bij ponies meestal in ieder geval, kan je weinig mee he, als ie niet super goed is, merrie kan je altijd nog wat veulens uithalen)

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-01 20:12

Kim de boer houdt m nooit tot ie twee is, dat zweer ik op mn eigen leven gewoon!! ze worden verkocht zodra t kan.
Zn papa is dus geen superbekende hengst, lang niet iedereen heeft van de NRPS hengst Melvin gehoord toch?? naja en de papa van zn mama is ook niets over te vinden (Nima vd Steegeind). Dus wat dat betreft heeft ie geen super afstamming. dat scheelt al in geld. En als je je er dan bij bedenk dat ie EN hengst is EN zn halfzusje is twee jaar terug voor f600,= verkocht, denk ik toch niet dat ie superduur zal zijn. Lijkt mij dan hoor

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 07:00

Nouh hij heeft wel een overopa(hoe zeg je dat??) met goed bloed Juravel. die moet je niet vergeten (maakt denk ik weinig uit)
maar over de aanschaf zou ik me niet druk maken. het onderhoud wat je aan een veulen hebt (ook bij een gewoon paard) is uiteindelijk stukken duurder dan alleen t beestje

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 10:10

Ik zou het niet doen,... dat beestje moet je nog 3 jaar onderhouden, even een rekensommetje:
36 maanden onderhoud x fl. 150,00 (dit is een schijntje!) = fl. 5.400,00
12 wormspuiten x fl. 20,00 = fl. 240,00
12 bekappen x fl. 40,00 = fl. 480,00
3 entingen x fl. 100,00 = fl. 300,00

ziehier een totale optelsom van alleen het basisonderhoud (dus zonder onvoorziene gebeurtenissen) fl. 6.420,00

Zonder aanschafkosten een aardig kostenplaatje dus voor een beestje waar je eigenlijk nog niet zoveel mee kan ondernemen. Voor dat geld kan je hele leuke, 4 / 5 jarige pony's en ook paarden kopen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjuimpje op 2001-05-21 11:11 ]</font>

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 12:23

Hallo
Ik heb het me eens allemaal gelezen.
De prijs is moeilijk te zeggen, die is vaak afhankelijk van de omstandigheden. Als ze het dier perse kwijt moeten, zijn ze vaak tegen dekgeldkosten af te halen, maar hebben ze plaats genoeg om hem te houden dan zouden ze inderdaad rons de f1000,- kunnen vragen. Maar het was je verzorgpony? Dan kunnen ze toch zeker wel een speciale regeling (prijs) voor je maken.
Je moet inderdaad veel ervaring en geduld hebben om een veulen, zeker een hengstveulen goed op te voeden en af te richten, dat kun je niet zomaar even doen. Bovendien als je hem nu al laat castreren blijft het een "sulletje", dan zal hij nooit mooi uitgroeien. Dan moet je al een plaats in een opfokkudde zoeken met allemaal jonge hengsten, maar dan komt ie pas weer terug met een jaar of 2/2,5 Dan heb je er dus niets aan al die jaren. En als ze zijn zusje voor maar 600,- hebben verkocht, wat helemaal niet duur is voor een NRPS-pony (zelf eng goedkoop) Kun je beter wachten tot ze weer een merrieveulen hebben, als je perse toch een veulentje wilt.
Wat beteft onderhoud: bekappen is niet elke maand en de wormkuur hoeft ook niet zo vaak
Bij ons kost bekappen 25/30,- per pony/paard. Wormkuren heb je in meerdere prijsklassen van 15,- en de betere rond 27,50
Het is aan te raden om 1/2 keer per jaar eens van merk af te wisselen.
Het hoeft niet zo duur te zijn, maar je stopt er toch heel wat geld, tijd en moeite in en je moet maar afwachten wat eruit komt. Je kunt nu niet weten hoe hij over een jaar of drie zal zijn, je neemt dus heel veel risico's en je moet flink wat geld achter de hand hebben!
Veel succes met je beslissing en weet waar je aan begint!
Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers