Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 23:38

:wave:

Het is al laat, en het houd me al 3 dagen lang bezig.

Tot voor kort was ik altijd aan het vechten met mijn paard, nooit wilde ze ontspannen, ik kon echt niet meer genieten van het rijden.
Vrijdag avond ging ik slapen, en opeens schoot het me te binnen, bitloos. Dat wilde ik gaan proberen.
Niks ostheopaten, rantsoenen, andere bitten....Gewoon heel wat anders, iets heel onbekends.

En dat is het voor grotendeels van bokt: Onbekend.
Bitloos is niet populair in Nederland. De bitloze rijders worden vaak gezien als 'vreemde' mensen. De relschoppers tegenover de 'normale' ruiters.
Toch wil ik hier graag aandacht aan geven, aangezien ik zelf 3 dagen terug nog zo iemand was die er niets van wist.

Als fanatiek wedstrijd ruiter kwam ik er dan ook al snel achter dat de KNHS bitloos niet toestaat.
Ja, op aparte wedstrijden, deze zijn alleen in het westen van ons land en maar een paar keer per jaar.
Bij het springen daarintegen is het wel toegestaan.
Ik ging mij afvragen: Waarom??
En om eerlijk te zijn, weet ik nog steeds geen antwoord.

Dat leidde dus tot een mail naar de KNHS, en zoals altijd, wordt je dan heerlijk van het kastje naar de muur, en weer terug gestuurd.
Nou is het mijn 'probleem', dat als ik iets wil, ik er 100% voor ga.
Al snel had ik in mijn allerbeste engels een brief naar de FEI gestuurd, en ben nog in afwachting van een antwoord.
Ook had de KNHS directeur sport ontwikkeling al snel een bericht in zijn inbox.
Voor de geinteresseerden: In die mail heb ik mijn eigen verhaal gedaan. Argumenten en vergelijkingen gegeven over waarom het toegestaan zou moeten worden. Ik heb ideeen gegeven om dit te kunnen realiseren, en gevraagt of zij hier iets mee willen doen.
Hoe dit verhaal gaat aflopen hoor je waarschijnlijk morgen. ;)

Ik ben benieuwd wat de bokkers vinden die wel met bit rijden.
Zouden jullie erop tegen zijn dat bitloze rijders concullega's worden op de wedstrijden?
Zijn jullie bereid om het plan te steunen?


Er is een petitie gestart, zodat we letterlijk aan kunnen tonen dat wedstrijdruiters, maar ook andere mensen hierachter staan.
Zie: http://www.petities24.com/bitloos_rijden

Noem me een zeur/dramaqueen/weetikveelwat, maar ik vind het echt belachelijk dat het niet toegestaan is. Ik kan mij geen enkele reden bedenken waarom het niet mag, en wil er echt wat aan doen. :)

Goed, het leek mij wel een interessante discussie, waar de bitloze mensen ook iets aan hebben.
Dus ik zou zeggen, deel je mening. :)

Dit is overigens niet het topic om je mening te uiten over dat een bit helemaal niet slecht is.
Ben zelf ook niet tegen een bit, heb er jaren mee gereden en mijn andere paard nog steeds. Dus a.u.b. niet off-topic gaan.

cyclo86
Berichten: 683
Geregistreerd: 01-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:44

Ik vind het een goed iniatief en zie ook niet in wrm het niet zou mogen. Het is allang niet meer heel raar om biloos te rijden. Wil geen discussie beginnen, maar hoor mensen met bit altijd zeggen dat het bitloos niet zo goed kan dus dit lijkt me dan een ideale manier om het gewoon te testen. Gezellig samen wedstrijden rijden iederen doen wat goed bij zijn paard past lijkt me eerlijk :)

ik heb dus petitie ondertekend ;) succes met je actie hoop dat het lukt

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:47

ik sluit me aan, ik vond het bitloos toestaan op wedstrijden een goed initiatief, maar de uitvoering ervan wat matig, inderdaad ivm de wedstrijden die zo weinig worden uitgeschreven, en de juryleden die een speciale opleiding/cursus moeten volgen om bitloos-jurylid te kunnen zijn. Het was al een stapje in de goede richting mbt meer openstaan voor 'andere' dingen, maar nu moeten de pasjes verder gezet gaan worden :)

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:48

Volgens mij zijn hier al tig topics over.
Wat mij betreft mag iedereen rijden met wat hij/zij wil, zolang correct gebruikt.

Leanne1
Berichten: 9
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:50

Helemaal mee eens. Ik ga tekenen!

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 23:54

MariekeA schreef:
Volgens mij zijn hier al tig topics over.
Wat mij betreft mag iedereen rijden met wat hij/zij wil, zolang correct gebruikt.


Dat is het nou juist, het komt nooit verder dan een topic op bokt.
Ik wil echt weten of er ook mensen zijn die er helemaal op tegen zijn en waarom.
De KNHS wil tenslotte goede voor en tegen argumenten horen, en op deze manier kan ik daar wat mee doen.

En door middel van wedstrijden denk ik ook dat het meer bekend wordt, mensen zich er meer mee bezig houden, en je zo waarschijnlijk ook een deel incorrect gebruik door kennis tekort beperkt.

Ik zeg niet dat iedereen bitloos moet gaan rijden, helemaal niet.
Iedereen weet zelf waar zijn paard het best op loopt.
Maar is er iemand op tegen om tegen iemand te starten die bitloos rijdt?

kalama
Berichten: 138
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 00:01

Heb net getekend! :) Hoop dat het lukt!!! :j Ik zou ook wel eens willen weten of er mensen tegen zijn en waarom.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:18

Zeg TS, ik weet niet waar je woont... Maar enkele weken geleden werd hier in het heele hoge noorden een bitloos uitgeschreven op een normale wedstrijd. Heb je wel goed gekeken?

En bitloos niet populair op bokt??? :=

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:24

Ik heb de petitie ondertekend.

Ik kan eigenlijk geen goede reden bedenken waarom het niet zou mogen. En ik zou het ook erg jammer vinden als het niet mag (ik was hier niet van op de hoogte) want dat zou betekenen dat ik nooit zal kunnen starten ;). Ik rij mijn beide paarden namelijk uitsluitend bitloos. Ik dacht dat als je het van te voren aangaf dat het dan wel was toegestaan (overigens ook raar dat je dat van te voren moet aangeven maar goed...).

Misschien eens navragen bij de actieve juryleden hier op Bokt? Die weten vast hoe het zit?

basilicum
Berichten: 70
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:02

Ik zou bitloos graag in alle klassen zien, maar dan wel in uitzondering van de laagste klasses. (Denk aan bixies).
Ik zie niet graag dat de beginnelingen hier al mee zouden beginnen.
Overigens in de hoogste klassen zou ik het top vinden!

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:04

Ik zou ze ook in alle klassen wel willen zien..
Als iedereen wel even eerlijk beoordeeld word.
Niet dat iemand in de ZZ bitloos rijdt, meer punten krijgt dan iemand met S&T omdat het "moeilijker" zou zijn!
En ik denk dat uiteindelijk daar discussie gaan komen onder de "bitruiters" naar de "bitlozeruiters"

ik rij tevens gewoon met Bit, ik zie het nut van Bitloos niet (druk op de neus)

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:09

De KNHS heeft hier net vorig jaar (geloof ik, voordat het werd toegestaan in ieder geval) uitgebreid onderzoek naar gedaan. En zijn daarbij tot de conclusie gekomen dat bit en bitloos niet in dezelfde rubriek kan, omdat bijvoorbeeld het punt 'aanleuning' niet op dezelfde manier beoordeeld kan worden. Ze hebben testwedstrijden georganiseerd, er is best veel aandacht aan besteed door de KNHS hoor! Het is nu toegestaan om op iedere normale wedstrijd een rubriek voor bitloze dressuur uit te schrijven...

Dit gebeurt bijna niet, dat klopt. Ik woon meer in het zuiden, en hier zijn vorig jaar enkele rubrieken uitgeschreven op normale wedstrijden. (heb ik op het vraagprogramma gezien, 2 of 3x)
Op deze wedstrijden is geen één bitloze combi verschenen. Oftewel, er is heel weinig interesse, ik woon in zo'n beetje de meest paarddichte regio en niemand rijdt hier op concours bitloos.

Ik vraag me af wat je nu eigenlijk wil bereiken met je acties. Bitloos is al toegestaan, op alle wedstrijden, alleen niet alle verenigingen schrijven het uit. Reden hiervoor is dat er geen interesse is. Heb jij dus wel interesse, mail dan gewoon de vereniging en vraag om een rubriek. Het zou daarbij wel helpen als je meerdere mensen kent die willen starten op die wedstrijd, voor jou alleen is de kans natuurlijk minder groot dat je je zin krijgt.

Bitloos en met bit in één rubriek gaat niet gebeuren, dat is namelijk al uitgebreid onderzocht. Dus nogal mosterd na de maaltijd als je daar nu nog eens met een petitie en brieven achteraan gaat, alles is namelijk al afgerond.
Het enige manco dat ik kan bedenken is dat je maar t/m L2 bitloos mag starten. Ik kan me voorstellen dat degene die vorig jaar april in de B of L zijn begonnen, nu graag de overstap zouden maken naar het M en daarvoor liever niet overschakelen op een bit. Echter weet ik dus niet of die mensen er wel zijn, als die er zijn vind ik wel dat de KNHS door moet zetten en hen de kans moet geven hun verdere wedstrijdcarriëre ook bitloos af te laten maken.

Ik bedoel bovenstaande niet om je aan te vallen ts, maar ik krijg een beetje het idee dat jij (en anderen hier) de acties en publicaties van de KNHS tov bitloos rijden gemist hebben en daardoor nu iets proberen voor elkaar te krijgen wat al oud nieuws is. En dat is zonde van je tijd en energie.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:12

als bitloze ruiters zo graag wedstrijd willen rijden,waarom is er dan helemaal geen animo voor?ik heb meerdere wedstrijden georganiseerd zien worden,maar er kwam geen enkele reactie op.
logisch dat verenigingen hier dan minder aandacht aan besteden als er toch zo weinig opkomst is.

wbt mijn eigen mening,ik vind het prima als iemand bitloos wil starten hoor.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 11:37

_Esther_87_ schreef:
De KNHS heeft hier net vorig jaar (geloof ik, voordat het werd toegestaan in ieder geval) uitgebreid onderzoek naar gedaan. En zijn daarbij tot de conclusie gekomen dat bit en bitloos niet in dezelfde rubriek kan, omdat bijvoorbeeld het punt 'aanleuning' niet op dezelfde manier beoordeeld kan worden. Ze hebben testwedstrijden georganiseerd, er is best veel aandacht aan besteed door de KNHS hoor! Het is nu toegestaan om op iedere normale wedstrijd een rubriek voor bitloze dressuur uit te schrijven...

Dit gebeurt bijna niet, dat klopt. Ik woon meer in het zuiden, en hier zijn vorig jaar enkele rubrieken uitgeschreven op normale wedstrijden. (heb ik op het vraagprogramma gezien, 2 of 3x)
Op deze wedstrijden is geen één bitloze combi verschenen. Oftewel, er is heel weinig interesse, ik woon in zo'n beetje de meest paarddichte regio en niemand rijdt hier op concours bitloos.

Ik vraag me af wat je nu eigenlijk wil bereiken met je acties. Bitloos is al toegestaan, op alle wedstrijden, alleen niet alle verenigingen schrijven het uit. Reden hiervoor is dat er geen interesse is. Heb jij dus wel interesse, mail dan gewoon de vereniging en vraag om een rubriek. Het zou daarbij wel helpen als je meerdere mensen kent die willen starten op die wedstrijd, voor jou alleen is de kans natuurlijk minder groot dat je je zin krijgt.

Bitloos en met bit in één rubriek gaat niet gebeuren, dat is namelijk al uitgebreid onderzocht. Dus nogal mosterd na de maaltijd als je daar nu nog eens met een petitie en brieven achteraan gaat, alles is namelijk al afgerond.
Het enige manco dat ik kan bedenken is dat je maar t/m L2 bitloos mag starten. Ik kan me voorstellen dat degene die vorig jaar april in de B of L zijn begonnen, nu graag de overstap zouden maken naar het M en daarvoor liever niet overschakelen op een bit. Echter weet ik dus niet of die mensen er wel zijn, als die er zijn vind ik wel dat de KNHS door moet zetten en hen de kans moet geven hun verdere wedstrijdcarriëre ook bitloos af te laten maken.

Ik bedoel bovenstaande niet om je aan te vallen ts, maar ik krijg een beetje het idee dat jij (en anderen hier) de acties en publicaties van de KNHS tov bitloos rijden gemist hebben en daardoor nu iets proberen voor elkaar te krijgen wat al oud nieuws is. En dat is zonde van je tijd en energie.


Waarom is het punt aanleuning anders?
Ik merk totaal geen verschil in aanleuning bij mijn paard. Behalve dat ik dit via mijn zit moet doen.
Ook mijn paard laat zich totaal los, en heeft een schuimmond na het rijden. Daar heb ik overigens ook een onderzoek van gezien. :)

Juist omdat er niet heel erg veel animo voor is, kunnen ongeveer een stuk of 50/75 bitloze ruiters die het wel willen, bijna niet rijden.
Daarom is de vraag of je die paar bitloze mensen dan niet mee kunt laten doen op de normale wedstrijden.
Het is niet aantrekkelijk voor organisaties om een bitloze rubriek erbij te doen, en daarom gebeurt dit ook niet. Evenals een complete wedstrijd organiseren. :)

En het punt is in mijn ogen: Waarom niet?
Het is toch belachelijk dat je wel bitloos mag springen, maar geen dressuur. :)
Zoals jij het zegt, zou het in de B dan ook een probleem zijn om stijlpunten te geven. En dat is het ook niet.

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:43

basilicum schreef:
Ik zou bitloos graag in alle klassen zien, maar dan wel in uitzondering van de laagste klasses. (Denk aan bixies).
Ik zie niet graag dat de beginnelingen hier al mee zouden beginnen.
Overigens in de hoogste klassen zou ik het top vinden!


Ik zou het ook juist in de lagere klassen fijn vinden om te zien.
Dat een beginner geen bit heeft om (per ongeluk) aan te trekken.

En als de bitloze ruiters willen dat er meer georganiseerd gaat worden moet er wel meer animo zijn.
Ik ken (behalve mezelf maar heb geblesseerd paard) heel erg weinig mensen die bitloos rijden, en degene die t doet heeft geen wedstrijdambities.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:48

Begint het hele gezeur nu weer van voor af aan. Volgens mij zijn er net een jaar bitloze wedstrijden. KNHS heeft heel veel moeite gedaan, onderzoek gedaan, speciaal juryleden opgeleid. Maar er komt geen hond op af. Lijkt me duidelijk dat als de animo er niet is, we niet weer opnieuw moeten gaan zitten zeuren.

Als je zo graag bitloos wil starten heb je alle mogelijkheden om wedstrijden te organiseren. Wat wil je nog meer bereiken?

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:48

Wat mij betreft mag bitloos toegestaan worden op alle wedstrijden tot Z2. Juist doordat het nu niet toegestaan is om op wedstrijden bitloos te rijden is de reden dat ik niet vaak bitloos rijd terwijl het me wel erg trekt. S&T afschaffen in het Z1 en Z2 en bitloos toe staan :+

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:05

Ik zou juist wél zonder bit willen starten tussen de bitrijders, dus niet in een aparte categorie!! Dat is voor alle betrokken partijen veel makkelijker. En men moet dan gewoon alle combinaties jureren alsof er met bit gereden wordt (of allemaal zonder bit for that matter ;)). Jammer dan als dat betekent dat ik zonder bit minder snel winstpunten scoor, dan weet ik teniminste dat ik ze écht verdiend heb als ik ze krijg :D.

Overigens zou er uiteraard geen verschil moeten zijn tussen rijden met bit of zonder bit!! Een jury zou prima moeten kunnen beoordelen of een paard correct gereden wordt, op eigen benen loopt en een goede aanleuning heeft ongeacht wat voor optoming er op ligt!!

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:13

Anoeska schreef:
Begint het hele gezeur nu weer van voor af aan. Volgens mij zijn er net een jaar bitloze wedstrijden. KNHS heeft heel veel moeite gedaan, onderzoek gedaan, speciaal juryleden opgeleid. Maar er komt geen hond op af. Lijkt me duidelijk dat als de animo er niet is, we niet weer opnieuw moeten gaan zitten zeuren.

Als je zo graag bitloos wil starten heb je alle mogelijkheden om wedstrijden te organiseren. Wat wil je nog meer bereiken?


Waarschijnlijk is er dus weinig animo, omdat het aparte wedstrijden zijn. Maar weinig en in het westen van het land. Als je bij iedere wedstrijd bitloos zou mogen starten zal je het veel meer gaan zien verwacht ik.

Ik heb mijn handtekening achtergelaten :D

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:20

Als mensen allemaal zo graag bitloos zouden willen starten, dan zouden verenigingen wel overstelpt worden net aanvragen. En dan zouden er echt wel meer bitloze rubrieken worden georganiseerd. Het zijn namelijk geen aparte wedstrijden, maar aparte rubrieken. Dus zo te organiseren als de vraag er zou zijn.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:21

Dat hoeft niet hoor Anoeska, je hebt ook heel veel mensen zoals ik die zich neerleggen bij het lot en dus maar niet starten ;).

Nogmaals, als er geen onderscheid gemaakt zou worden (ik begrijp überhaupt niet, ondanks de onderzoeken, dat er onderscheid gemaakt wordt) zou ik wél starten. Dat is voor verenigingen ook véél makkelijker, hoeven ze geen extra voorzieningen te treffen.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:24

De overstap naar bitloos wordt dan een stuk makkelijker, zeker aangezien er nu amper (1?) wedstrijden worden uitgeschreven! En aangezien het in een correct tot stand gebrachte aanleuning niet mag uitmaken, ben ik zeker voor! :))

Wel met een kanttekening: de juryleden zullen dan wel een stukje bijscholing over bitloos moeten krijgen neem ik aan. Dat is waarschijnlijk ook de overweging van de KNHS en de meest belangrijke reden om het niet te doen. Zoveel juryleden bijscholen is een hele klus, en niet ieder jurylid staat er echt om te springen. ;)

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:25

Ik heb een mail gehad van de knhs met daarin ook uitleg over het onderzoek, en meer over bitloos.
Mijn conclusie : wat hebben die mensen een enorm bord voor hun kop.
Ben wel blij dat ze de moeite hebben genomen om het duidelijk uit te leggen.

De mail kopiëren is tegen de regels helaas. Voor wie het interesseert maak ik vanavond een samenvatting.
Dit is wat er bijvoorbeeld in staat:


Citaat:
In totaal zijn er van 1 april 2010 tot 1 april 2011 29 rubrieken verreden met een totaal van 85 starts. In totaal zijn 22 combinaties dit jaar gestart in deze rubrieken. De kwaliteit van de deelnemers is goed en ligt voor zover dit te vergelijken is gezien het kleine aantal, boven het gemiddelde van de reguliere dressuur.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:44

Ik heb mijn handtekening ook achtergelaten :)

Ik ben ook van mening dat het voor de organisatie en de ruiters zo veel makkelijker zou zijn als het gewoon gecombineerd wordt met de reguliere rubrieken. Ik verwacht dat er dan ook meer animo voor zou zijn.

Goed dat je actie onderneemt TS!

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:56

daNiielle_ schreef:
_Esther_87_ schreef:
De KNHS heeft hier net vorig jaar (geloof ik, voordat het werd toegestaan in ieder geval) uitgebreid onderzoek naar gedaan. En zijn daarbij tot de conclusie gekomen dat bit en bitloos niet in dezelfde rubriek kan, omdat bijvoorbeeld het punt 'aanleuning' niet op dezelfde manier beoordeeld kan worden. Ze hebben testwedstrijden georganiseerd, er is best veel aandacht aan besteed door de KNHS hoor! Het is nu toegestaan om op iedere normale wedstrijd een rubriek voor bitloze dressuur uit te schrijven...

Dit gebeurt bijna niet, dat klopt. Ik woon meer in het zuiden, en hier zijn vorig jaar enkele rubrieken uitgeschreven op normale wedstrijden. (heb ik op het vraagprogramma gezien, 2 of 3x)
Op deze wedstrijden is geen één bitloze combi verschenen. Oftewel, er is heel weinig interesse, ik woon in zo'n beetje de meest paarddichte regio en niemand rijdt hier op concours bitloos.

Ik vraag me af wat je nu eigenlijk wil bereiken met je acties. Bitloos is al toegestaan, op alle wedstrijden, alleen niet alle verenigingen schrijven het uit. Reden hiervoor is dat er geen interesse is. Heb jij dus wel interesse, mail dan gewoon de vereniging en vraag om een rubriek. Het zou daarbij wel helpen als je meerdere mensen kent die willen starten op die wedstrijd, voor jou alleen is de kans natuurlijk minder groot dat je je zin krijgt.

Bitloos en met bit in één rubriek gaat niet gebeuren, dat is namelijk al uitgebreid onderzocht. Dus nogal mosterd na de maaltijd als je daar nu nog eens met een petitie en brieven achteraan gaat, alles is namelijk al afgerond.
Het enige manco dat ik kan bedenken is dat je maar t/m L2 bitloos mag starten. Ik kan me voorstellen dat degene die vorig jaar april in de B of L zijn begonnen, nu graag de overstap zouden maken naar het M en daarvoor liever niet overschakelen op een bit. Echter weet ik dus niet of die mensen er wel zijn, als die er zijn vind ik wel dat de KNHS door moet zetten en hen de kans moet geven hun verdere wedstrijdcarriëre ook bitloos af te laten maken.

Ik bedoel bovenstaande niet om je aan te vallen ts, maar ik krijg een beetje het idee dat jij (en anderen hier) de acties en publicaties van de KNHS tov bitloos rijden gemist hebben en daardoor nu iets proberen voor elkaar te krijgen wat al oud nieuws is. En dat is zonde van je tijd en energie.


Waarom is het punt aanleuning anders?
Ik merk totaal geen verschil in aanleuning bij mijn paard. Behalve dat ik dit via mijn zit moet doen.
Ook mijn paard laat zich totaal los, en heeft een schuimmond na het rijden. Daar heb ik overigens ook een onderzoek van gezien. :)

Juist omdat er niet heel erg veel animo voor is, kunnen ongeveer een stuk of 50/75 bitloze ruiters die het wel willen, bijna niet rijden.
Daarom is de vraag of je die paar bitloze mensen dan niet mee kunt laten doen op de normale wedstrijden.
Het is niet aantrekkelijk voor organisaties om een bitloze rubriek erbij te doen, en daarom gebeurt dit ook niet. Evenals een complete wedstrijd organiseren. :)

En het punt is in mijn ogen: Waarom niet?
Het is toch belachelijk dat je wel bitloos mag springen, maar geen dressuur. :)
Zoals jij het zegt, zou het in de B dan ook een probleem zijn om stijlpunten te geven. En dat is het ook niet.


Ik heb geen flauw idee, ik rijd namelijk niet bitloos en heb me er ook niet in verdiept verder. Ik vertel alleen wat ik heb meegekregen aan berichtgeving vanuit de KNHS vorig jaar.

Het enige punt wat ik wilde maken, is dat ik vind dat je met deze actie anderhalf jaar te laat bent, en denk dat je er daarom dus niks mee zal bereiken.

De enige mening die ik over het hele gedoe heb, is dat ik het erg jammer vind dat er zo ontzettend gezanikt is om bitloze wedstrijden, en er vervolgens vrijwel niemand start. Dat vind ik gewoon vreemd. En ik denk dat hierdoor de KNHS tegenover een volgend initiatief, wat dat ook moge zijn, nog veel sceptischer zal zijn en dat vind ik zonde. Maargoed, daar kan jij verder niets aan doen dus dat is eigenlijk offtopic. Ik was gewoon heel benieuwd waarom je hier nu mee komt, ruim een jaar na dato en op een moment dat het totaal niet meer in de aandacht staat.