Zware bak : krijgen ze spieren van ....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Zware bak : krijgen ze spieren van ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 15:22

Ik probeer nog steeds regelmatig aan m'n stalgenootjes uit te leggen waarom ik niet met Marena in de nieuwe bak ga rijden.

Het is een bak met een flinke laag schelpen- en stenenzand , dat zware grijze zand , ken je waarschijnlijk wel.

Het is sowieso al zwaar om in te lopen , maar er wordt nooit gesleept en dus krijg je een maanlandschap met uitgesleten hoefslag die flink de hoeken afsnijdt.

Als zij gaan rijden blijven ze voornamelijk op de hoefslag en rijden ze niet echt serieus .

Als ik ga rijden , dan wil ik juist van de hele bak gebruik maken , veel figuren van allerlei soorten en maten , en pony DOOR de hoek heen.

Ze is dan constant aan het klimmen en wegzakken , niet dramatisch maar het is heel wat anders dan lekker ontspannen losjes door haar lijf lopen , en dat is nu juist waar ik met haar aan wil werken.

Nu legde ik vanmiddag dus weer uit dat de bak zoals 'ie er nu bijligt gewoon niet goed is om serieus netjes in te rijden.

Toen kraag ik als antwoord dat het juist WEL goed is om daarin met het paard aan het werk te gaan , daar krijgen ze juist spieren van !

Tja weinig tegenin te brengen , tuurlijk krijgen ze daar spieren van....

Maar dat is niet de training die ik m'n paardje wil geven .....

Zijn jullie het ermee eens , zo'n zandbak is beter dan bv. een fijne vlakke bak van tapijtsnippers , omdat ze daar spieren van kweken ?

Misschien dat jullie een fijne uitleg weten waarom een vlakke , lichte bodem veel beter is ?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:24

Tja, spieren krijgen ze ervan, waarschijnlijk alleen niet op de juiste plaats. Maar voor pezen en bandwerk is het echt fataal hoor!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:24

Ach voor 1x in de week 30 minuten in die bak is goed voor de spieren, maar elke dag is vragen om moeilijkheden.
Ik denk dat je verstandig bezeig bent om daar niet te veel in te rijden.
Je paard moet zoveel werekn dat de aandacht bij jou weggaat.
Wat voor zand ligt erin? Stierenzand zeker?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:26

Ten eerste: boeie wat die andere mensen zeggen, je weet zelf waar je t voor doet.
Ten tweede: Voor het doel waarvoor jij in die bak rijd is die bak ook het meest geschikt. Waarom zou je dan in die oude gaan rijden!??!
Laatst bijgewerkt door vlieg op 03-07-02 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:31

Kun je zelf niet trekker rijden??
Anders sleep je hem toch zelf!!

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 15:35

Ik snap je niet helemaal Vlieg , er is 1 bakje hier ,
en nu dat dus zo'n zandbak blijkt te zijn heb ik een andere bak gezocht die ik mag huren , die is super !

Ik weet niet precies wat stierenzand is , het lijkt iig wel van de Maasvlakte
gejat Lachen

Dat grijze zand dat lekker stoft *au , in m'n oog* en helemaal vol zit met schelpen , steentjes en af en toe een hele aso grote steen .

Toen de bak gesleept werd opgeleverd kon je er zelf hartstikke goed op lopen , zakte maar een klein beetje in , dus het viel me reuze mee !

Maar sinds de paarden erin lopen zitten er overal van die diepe afdrukken
van een dravend paard zie je op het moment dat de hoef op de grond staat nog net de kogel , zo diep is het .

Die bak die ik mag huren is dan geweldig , zacht en toch stevig , zakken de hoeven helemaal niet in weg , lekker gelijkmatige bodem.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Zware bak : krijgen ze spieren van ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:37

pmarena schreef:
zo'n zandbak is beter dan bv. een fijne vlakke bak van tapijtsnippers , omdat ze daar spieren van kweken ?


Oh ja, vast, als je niet eerst te maken krijgt met overbelaste pezen en banden....

Hoe wil je je paard ooit in balans en tactmatig laten lopen als het bij iedere pas weer een verassing is waar z'n voeten nou weer in terecht komen?! Gevolg is een paard dat zich vasthoudt in z'n lijf en niet wil/kan ontspannen, dus met dat spieren opbouwen kon het ook nog wel eens tegenvallen. Om de juiste spieren op te bouwen, moet je toch op de juiste manier kunnen trainen en dat gaat volgens mij niet echt soepel in zo'n bak.

Nulla tenaci invia est via

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:40

nou dan zou ik daar lekker in blijven rijden!

Groetjes Nicole


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:42

inderdaad, ik zou ook lekker in die bak die je huurt blijven rijden.
Onze bak is momenteel ook zwaar K*T
maar ze zeggen dat er weer niuewe snippers in komen, dus ik houd moed

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 15:51

niet serieus rijden in zo'n ...!! bak idd, het is vragen om moeilijkheden met de pezen en banden.En wb. die spieren? nou die train je toch echt beter in een werkbare bak, toch!

Overigens sleep en egaliseer ik onze bak met een oude eg achter de auto of onze haf.

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 16:23

Precies wat Margreet zegt , dat vind ik dus ook !
Mooi verwoord Lachen
Zo IS het gewoon , een paard kan nooit met vertrouwen , balans en regelmaat lopen van kuil tot kuil , en in en uit een hoefslag.

Zelf slepen kan niet , dan worden m'n stalgenootjes erg pissed omdat ze weer een nieuwe hoefslag uit moeten slijten , en de hele bak dan weer
zwaar is.

Ik heb al eens een keer de hoeken enz. vlak geharkt en toen waren ze al niet blij .....

Het rotte is dat de anderen er prima in rijden dus vinden ze maar een zeurpiet , dat is toch niet leuk .....

Maar ik voel zelf goed genoeg dat het rijden niet vooruit gaat in deze bak , eerder achteruit .
Ik heb het een paar keergeprobeerd maar ik doe het niet meer , hier hebben we samen niks aan.

Ik hoop dat de bak wel beter wordt , zal wel lang duren ben ik bang als hij nooit gesleept gaat worden....

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:37

Ik snap echt niet hoe hun fijn in die bak kunnen rijden hoor!Wij hadden toen ook dat zware zand en dat vond NIEMAND bij ons op stal fijn,de meeste reden liever buiten.
De hoefslag werd juist wel geharkt omdat je anders na een tijdje op het zeil loopt,en het werd ook besproeit zodat ie nog een beetje te rijden viel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:46

Dus je stalgenootjes vinden het fijn dat er een hoefslag in de bak gesleten is???? Nou dan moet je je zeker maar niets van hen aantrekken. Hoe wil je een sb, travers of renvers rijden in een bak met zo'n ingesleten hoefslag? Dat is dus vragen om blessures.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 16:55

pmarena schreef:
Zelf slepen kan niet , dan worden m'n stalgenootjes erg pissed omdat ze weer een nieuwe hoefslag uit moeten slijten , en de hele bak dan weer
zwaar is.


ten behoud van mijn paard zou ik een andere locatie zoeken. Ik zou in ieder geval mijn paard niet aan wagen aan een te zware bak.

Het is toch van de gekke dat jij een andere bak moet gaan afhuren omdat in die van jullie niet te rijden is? Je staat er zeker gratis? (dit is cynisch bedoelt. Lips are sealed )

Je suis Charlie.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 17:17

Hihi , nee ik sta niet gratis Knipoog

Wel vrij goedkoop , met een "eigen" wei , nieuwe stal (2-onder-1-kap)
en kleinschalig .

Als ik ergens met een super bak moet gaan staan dan betaal ik 3x zoveel
en zit waarschijnlijk in zo'n lekker zeik-sfeertje waar anderen zich wat teveel met jou en je paard bemooeien , en waar ze mischien de wei niet op kan wanneer ik wil.
En dat is het belangrijkste voor mij !

Toen ik er kwam was er helemaal nog geen sprake van zelfs om een bak aan te leggen , en nu de bak er is betaal ik geen cent meer dan ervoor.

Dus ik kan er alleen maar blij mee zijn dat hij er is , mag er niet over klagen .
Jammer alleen dat ik dus te kritisch ben om er gebruik van te maken...

Ik kies er dus ook voor om buiten te rijden , en ga daarnaast voortaan
2 x in de week die andere bak gebruiken , 1 x les , 1x zelf rijden.

Wordt tijd dat dat paardje lekker relaxed en soepel gaat worden ,
en wie weet wat ik allemaal fout blijk te doen ......

Heb echt zin in les !! Lachen

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 17:28

Ha ha wel grappig krijgen ze spieren van.....
je trekt banden pezen enz allemaal kapot...

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 17:42

Citaat:
Ik snap je niet helemaal Vlieg


Ik snap t zelf ook niet meer.... Verward
Kheb al iets veranderd, maar volgens mij klopt er nu helemaaaal nix meer van....maargoed...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 17:56

Ik ben ook een zeikerd wat de ondergrond of afmeting betreft. In een te kleine bak krijg je me niet. Een kletsnatte (zoals die er hier het halve jaar bij ligt...) of super mulle, of juist ontzettend harde, vind ik ook niet te doen. Veel te grote kans op blessures! Al galoof ik best dat een keertje wat duinen trainen of een wat mulle ondergrond best goed doet voor de spiertjes, maar dat is wat anders dan dagelijks..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 19:22

Haha vlieg Haha! *gniffel*

Duintraining ofzo kan best wel eens goed zijn , maar vind ik toch niet te vergelijken met oefeningetjes rijden in een bak .
Dat moet toch meer gecontroleerd en geconcentreerd , meer wendingen ed dan een zandpad volgen .

Nu het zo regent lijkt de bak best wel mee te vallen als ik er in kijk ,
niet meer zulke diepe kuilen ....

Toen ik het de vorige keer had aangeharkt was het trouwens nauwelijks beter , de kuilen waren wel weg , maar ze zakte er toch nog behoorlijk diep in .. jammer !

Ik begrijp ergens ook best wel dat de anderen die hoefslag willen hoor.
Ze rijden toch meestal op die hoefslag hun rondjes en hebben liever dat het daar goed te rijden is dan dat het overal bagger is....

Dat rondjes rijden is gewoon niks voor mij en Rena , en het telkens uit die hoefslag moeten klimmen ook niet , dus dan heb ik maar pech.

Kunnen de anderen tenminste op hun hoefslagje rijden.

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 22:11

Ik vraag me af wat de lol is van hoefslagje rijden, maar goed ieder z'n meug.
Ik zou inderdaad die bak laten voor wat ie is, laat anderen hun pezen er maar op stuk lopen. Triest voor het paard, maar je kunt helaas niet alle paarden van de wereld redden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 07:24

Van een zware bak krijgen ze idd heel veel spieren ja maar is inderdaad belastend voor banden en pezen, vooral bij een jong paard. Als je geen andere keuze hebt dan een zware bak moet je kijken of het af kan wisselen met over de weg stappen en draven. Dat is weer super voor de banden en pezen.

Vroeger reed ik met mijn 3 jarige ook in een superzware bak maar reed veel op de weg en hij heeft nooit ergens last van gehad....die is zo uitgehard nu....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 08:01

Heel bekend, wij hebben ook zo'n 'strand-zand-bak'. Overal schelpen, stenen en zelfs glas! Heel zwaar, en zo'n groot uitgevallen grote volte dat men hoefslag noemt...
Gelukkig is er 2 km verderop een hele lekkere bak, van de rijvereniging, met houtsnippers en zand, en gedraineerd (schrijf je dat zo Verward Haha! ) en daar rij ik dus meestal in. Als het heel hard heeft geregend kunnen we in het voorste stuk van onze bak nog wel rijden, dat is dan gewoon een vlakke grond met een beetje plassen...

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 17:29

Hier vlak bij op de manege hebben ze dus ook houtsnippers met een klein beetje zand er doro heen. Dit veert gewoon, en rijd echt heerlijk! De manege heeft ook nog een buitenbak met alleen zand, je merkt het verschil duidelijk. Indie binnenbak zijn ook van die watersproeiers( ofzoiets) aan het plafond, zo stoft het niet.
Ik zou zeker niet naar die meiden luisteren, daar bij jou! Ze krijgen zeker wel spieren, maar of dat het zó ook goed is?! Niet dus...
Gewoon bij die gehuurde bak blijven lijkt mij het beste!

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-02 17:57

Ik vraag me toch altijd af of een bak met houtsnippers niet glad wordt door de regen ?

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 19:05

pmarena schreef:
Ik vraag me toch altijd af of een bak met houtsnippers niet glad wordt door de regen ?


Nee alleen als het gaat vriezen.....
Het is de bedoeling dat zand en houtsnippers vermengd raken...

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, GoogleAdsense, GrapeshotBot, Nalonyda, Poldermenner, Trendiction, YandexBot en 44 bezoekers