Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:45

Ik ben benieuwd hoe jullie je tuin op een makkelijke en goedkope manier opfleuren als je eens wat anders wilt.
Dan bedoel ik meer home-made versieringen/plantenbakken, hergebruikte materialen/planten, planten verplaatsen of anders snoeien ed.
Dus geen nieuwe tuinset van 1500,- maar wél je oude tuinbankje wat een nieuw verfje heeft of een zelf gemaakte pergola.
Bij voorkeur met foto's en duidelijke beschrijving, waar nodig ook bouwtekeningen ed.

Barst los allemaal!
Ik had zelf een idee om 's avonds wat sfeer in de tuin te krijgen dmv waxinelichtjes in bomen hangen maar dat is niet erg origineel geloof ik, ik zal eens kijken of ik daar foto's van kan vinden.
Edit; lichtjes als deze maar die wil ik dan zelf gaan maken van jampotjes ed.
Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:54

Ik wil een waterput gaan metselen van een aantal oude bakstenen die nog over waren :D

Heb je geen foto's van je tuin? Dan kunnen we eens zien wat er leuk bij past :)
Een vijver misschien iets voor je?

Zoefff

Berichten: 2232
Geregistreerd: 10-02-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:01

ik heb een oud houten laddertje van mijn opa met allemaal fleurige plante bakjes erop, wat bakken vol met petunia's en nog een laddertje waar ik mijn rozen struik aan op gebonden heb.

En oude klompen aan schutting met vetplantjes erin

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 17:04

Ik heb een vijverbak, die moet ik nog installeren.
Ga je een vijver maken van de put of bloembak oid?
Ik ben meer 'algemeen' nieuwsgierig naar hoe creatief iedereen is en wat er mogelijk is zonder dat het meteen duur hoeft te zijn.

Ik zoek zelf een leuk idee om een zithoekje in de tuin te maken, onze tuin is een groot grasveld met rondom beplanting, aan één kant dikkere en hogere beplanting vanwege wind en daartussen is een inhammetje, daar wil ik het een beetje knussig maken. Ik heb een bankje gekregen voor mijn verjaardag dus ik zoek nog een romatisch idee qua licht/beplanting oid.

Maar alles is welkom, ik hoop bij de ideen van anderen vanzelf iets tegen te komen wat met een beetje aanpassing geschikt is voor mijn situatie :)

Vjestagirl

Berichten: 26646
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:05

Ik vind grote bloempotten altijd zo ontzettend duur, maar op mjn balkon wat grote planten wel fijn. Ik heb nu bij de IKEA prullenbakken gehaald als bloembak. €2 per stuk, en kunnen gigantische planten in.
Afbeelding

Ook te krijgen in het wit en in het rood.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:09

Die onderste lichtjes in de op, daar hebben wij er een paar van. Hartstikke leuk voor in de bomen!
Grote bloempotten vind ik ook mooi :j

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:17

Je kan een kruidenspiraal maken van oude bakstenen

Afbeelding

Verder kan je vaak bij bekenden wel wat stekjes lospeuteren. Wat bloembakken betreft, rieten manden (oude wasmanden bv) kan je hele leuke dingen mee doen, het enige waar je op moet letten is dat je de grond in een plastic zak doet en daar de plant in zet.
Een plukhoekje met aardbeien, frambozen (heb ik nog voor de liefhebber) etc is ook leuk.
En verder....maar dat is voor volgend jaar, zelf zaaien ipv plantjes kopen. Erg leuk en heel erg lowbudget.

Edit: oude rieten manden kan je zelf gewoon een nieuw likje verf geven. Dus je kan ze zo flitsend maken als je zelf wil.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 09-05-11 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:19

Dat lijkt me ook erg leuk, zo'n kruidenspiraal! Kwam 'm laatst al ergens tegen maar deze is wel heel mooi :j

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:19

Ik zie leuke ideeën voor bij komen hier :j

Even in gedachte houden :)

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:23

Zo, ik meld me hier ook even. Wat een toffe ideen staan er nu al!!
Ben ook vooral voor goedkoop momenteel maar wil de tuin wel wat aankleden (zit een grindbak in met betegeling er omheen) dus da's erg saai. Heb al een leuke bloembak van mn schoonouders en ben wat zonnebloempjes aan het planten maar die plantenbakken zijn erg duur. Die prullenbakvervaning is dan ook erg snugger!

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:26

Je kan ook gewone emmers kopen van 0.79 cent stuk, handvat eraf slopen, verfje erop en plantjes erin.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:28

Die kruidenspriaal is echt ontzetten leuk!
Ik zal mijn vriend maar gaan vertellen dat er werk aan de winkel is }>

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:29

Ragebol1977 schreef:
Je kan ook gewone emmers kopen van 0.79 cent stuk, handvat eraf slopen, verfje erop en plantjes erin.


Wat voor verf doe je er dan op? Neem aan dat niet alle verf zomaar blijft hangen, gaat bladderen etc.
Of gewoon spuiten werkt misschien ook wel goed.

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:32

Nou ja, dan gaat het bladderen op de duur. Ik zou er gewoon goedkope latex op donderen. Ik denk dat dat wel redelijk blijft zitten. Nadeel is wel dat het op waterbasis is, dus niet teveel in de stromende regen laten staan.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:09

Ik heb flextubes op mijn terras. Daar maak ik gaten in, als ik nog kurken heb, gaat daar een flinke laag van onder in. Scheelt tuingrond en gewicht. Door dezelfde kleur te nemen, creeër je rust.
Ik krijg altijd veel complimentjes hierover.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 00:23

imd schreef:
Die onderste lichtjes in de op, daar hebben wij er een paar van. Hartstikke leuk voor in de bomen!

Maar ik wil ze dus zelf maken van jampotjes ed :j
Ik moet alleen nog even uitvogelen welke verf geschikt is om ook op glas te gebruiken.

Iemand nog originele hanging baskets, etageres ed? Behalve de 'gewone' bloempotten?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:42

oeh leuk topic! zie gelijk leuke ideetjes!!!
http://issuu.com/magic1963/docs/doe-het ... ukste-tips vanaf pagina 34 staan grappig en handige tips ;)

grappig want ik moest ook direct aan jampotjes met ijzerdraad denken, kost bijna niets! en die groene in de op is van de action, kost 2,29 ofzo, ook niet heel duur ze hebben er ook leuke van met armeluiszilver

die flextubes in de tuin is ook handig. Grote gaten er in maken en dan bijv. piepschuim er in (anders til je je een rugblessure ;) )

wat je ook leuk zelf kunt maken zijn de hang zakjes die je nu bij de hema ziet. http://www.vtwonen.nl/2011/03/gezien-in ... en-kratje/ maak je van vijverfolie of worteldoek en er dan zelf van die nagels in slaan, staat leuk aan je schutting Afbeelding Afbeeldingzijn die van de hema
Afbeelding en dit zijn andere leuke http://www.buiteninspiratie.nl/thuis/ze ... ntuin.html

http://www.rtl.nl/(/huistuinkeuken/eige ... oembak.xml is ook wel leuk maar eigenlijk zocht ik een bloembak gemaakt van die 30x30 tegels (die je overal gratis nu vind op mp) en die braken ze dan doormidden en dan kreeg je een hele stoere bloembak oid, supergaaf zag dat er uit maar kan de klusbeschrijving niet vinden (was wel bij EH&T)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 01:21

Bij mijn ouders in de straat woont iemand die heeft een oude paal in de grond gezet en daaraan in een spiraalvorm oude drinkbakken met zo'n lepel gemaakt en daarin plantjes gezet.

Zoiets wil ik ook alleen vind ik die drinkbakken dan weer niet mooi (en ik heb er ook geen 10 over :P), of iets wat opgehangen kan worden in een boom oid.

Ik ben benieuwd watvoor ideen er nog meer komen, hebben jullie ook foto's van je tuin?

Anoniem

Re: Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:32

flextubes,zijn dat die flexibele emmers?waar koop je die?
leuk topic zeg,word er helemaal creatief van...

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Re: Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:36

De action heeft die flexibele emmers heel goedkoop.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:05

Scubadoo schreef:
De action heeft die flexibele emmers heel goedkoop.

1,79 :)

Mintgroen

Berichten: 3529
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Westland

Re: Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:30

Wat een leuk topic!

Ik heb zelf ook een keer wat bedacht. Bij vriendlief lag een oud cd/dvd kastje in de tuin die weg moest. Met een beetje verf erop heb je een hele leuke bloembak of een bak om kruiden, groenten of aardbeitjes ofzo in te kweken :) Heb helaas geen foto, want ik heb het weggegeven ;)

Dav

Berichten: 3022
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:00

Een stapel oude tegels
goeie handschoenen.... en dit is het resultaat. :D

Afbeelding

Afbeelding

Ze liggen los op elkaar,wel overlappend uiteraard.
Van beneden naar boven iets naar binnen toe opgestapeld om het zo solide mogelijk te krijgen.

(en de lampje's zijn van de action) _O-

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:14

Leuk met die tegels! Ik heb op die manier een waterval gemaakt bij mijn vijver.

Het idee met de flextubes heb ik al in uitvoering gebracht! +:)+

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Makkelijke en goedkope tuinideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:52

Leuk Dav!