*Bal in keel*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

*Bal in keel*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 19:14

Hallo,
Mijn paard heeft een bal in zijn keel.
Het is ong. zo groot als een duivenei en is beweeglijk.
Er zijn momenten dat je het duidelijker ziet/ voelt als de andere keer.
Hij is erg moeilijk nageeflijk te rijden en ook als hij in z'n box staat te suffen dan staat hij altijd met z'n hoofd heel hoog( net als een lama).
Staat het een met het ander in verband en wat kan dit zijn?
Heeft er misschien iemand ook zoiets meegemaakt?
Het is absoluut geen droes!
Help!!


odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 19:21

ik zou als ik jouw was, de dierenarts laten komen. ik weet niet wat het is, maar het lijkt me niet echt lekker voor je paard. dus niet afwachten maar dierenarts laten komen.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:20

Ja ik zal als ik jou zou zijn de veearts bellen! Het zou best kunnen dat je paard droes heeft. Eet je paard ook minder?

22 Januari verwachten we ons kleintje

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-02 08:43

Het is zeker GEEN droes, het is volgens stalgenoten niets om me zorgen over te maken.
Volgens hen is het een sterk ontwikkelde klier of zoiets.
Ik zou graag weten als dat zo is of er dan iets aan te doen is?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 09:20

Dat is wel beter dat het geen droes is, over een klier kan ik niets vertellen
M'n verzorgpony heeft of droes of een opgezette klier
Beter is het een opgezette klier

22 Januari verwachten we ons kleintje

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

HERKEN HET !!!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 17:43

Hoi!
Ik heb zelf, nou ja, m'n moeder, een 20 -jarige fjord.
Deze heeft in nogal wat stallen gestaan, en weilanden...
Heb namelijk gescheiden ouders en mamma heeft altijd geprobeert haar aan te kunnen houden, is niet makkelijk van de bijstand................... Verward ZO is ze terecht gekomen bij iemand die graag koetsiersbewijs wilde doen, maar geen pony had. We reden haar toen veel en ook sind kort endurance dus ze was dat jaar voor het eerst geschoren. Bleek dus dat die man haar telkens onder te weinig dekens had staan!!!!!! Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Ondanks dat wij hem nog gewaarschuwd hebben! Schijnheilig
Toen heeft ze het te koud gehad en niet hoog in het voer dus is ze ziek geworden, hebben haar vervolgens er meteen weggehaald en DA erbij.
Deze heeft haar een paar vitaminepreparaten gegeven, nu is ze weer de oude en loopt ze sinds kort (opnieuw) endurance, waar ze zelfs al eens in de prijzen is gevallen!!!
Lanter ontdekten we de bobbel, bij haar zo groot als een tennisbal. WE zijn even langs de kliniek geweest en daar hebben ze gevoeld, ze zeiden dat het mooi rond was afgesloten en zolang het niet groter werd was het waarschijnlijk niets om je druk over te maken, men mompelde iets van een ingekapselde lymfeklier/lymfeknoop o.i.d.
Het is inmiddels al een jaar of 4 gelden dat ze daar stond en een jaar of 3 dat we langs de kliniek zijn geweest, maar ze klaagt nergens over. Alleen is ze inderdaad af en toe met rijden moeilijker in te buigen.
Je kunt het om die reden laten opereren (als het dat natuurlijk is...), maar dat raadden ze ons af, omdat het ook een hele gevaarlijke plek is om te opereren, bovendien is zoiets nauwelijks te betalen joh!

Nou, een lang verhaal, maar ik hoop dat het zo wel duidelijk is, dan heb je er tenminste wat aan als alleen maar van die losse fliedels, waarbij alles mogelijk lijkt!

mocht je nog wat willen weten mail gerust, ik ben hier niet zo vaak;
merel19@hotmail.com

groetjes Renske

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 18:18

Hoe weet je het nu zeker dat het geen DROES is!!!
Bij mijn paard dachten ze ook dat het geen droes was,maar later bleek het wel droes te zijn!!!
Als je er niet zeker van bent DA bellen ,en je kan er ook LAURIERZALF erop smeren!!
Kan geen kwaad en mocht er toch een onsteking zitten trekt de zalf deze naar buiten toe.

Groetjes:Corina

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Bal in keel + update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 08:20

De reden dat ik zeker weet dat het geen droes is , is omdat hij het al een halfjaar heeft en in die tijd nog geen dag ziek is geweest.
Er hebben in die tijd verschillende mensen naar gekeken en die meningen liepen nogal uiteen.
De een zei dat het z'n adamsappel was (hebben paarden die?), de ander zei dat het een klier was enz.
Dus vandaar wilde ik graag van jullie weten of het jullie bekend voorkwam.
Uiteindelijk heeft de vee-arts ernaar gekeken en die zei ik me geen zorgen hoefde te maken, omdat het een ingekapselde lymfeklier/knoop is.
Dat kan gelukkig verder geen kwaad!
Bedankt voor jullie reacties!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:47

Mijn verzorgpony had bij nader inzien geen droes...maar door de wei heeft ze die bal...staat jou paard ook in de wei? dan kan het aan de eiwitten liggen, zoiets hoorde ik van een vrouw die er alles van weet...maar ik vertel het wel verder als ik weet of je paardje in de wei staat pfff ben al een hele tijd op bokt aan het type...k word er gwoon moe van Haha!

22 Januari verwachten we ons kleintje


Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-02 20:54

Nee, mijn paard staat niet in de wei (helaas voor hem, maar het is niet anders!).

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:02

Ik zou heel snel de VA er bij halen hoor!
Al is het maar voor de zekerheid....

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 18:18

Pipi schreef:
Nee, mijn paard staat niet in de wei (helaas voor hem, maar het is niet anders!).


Oke....zoveel wei is er ook niet in omgeving Den Haag Scheve mond

22 Januari verwachten we ons kleintje

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 18:59

Is het niet gewoon de schildklier? Aan de overgang tussen hals en kaakrand, op de luchtpijp. Kan soms de grootte van een duivenei krijgen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 09:55

Ik zou er toch echt ff naar laten kijken, je weet maar nooit.

Niet echt iets voor op bokt maar onze hond had ook een opgezette klier, naar de DA geweest, moest vanzelf weggaan, prima, ff afwachten, na een tijd nog niet weg, weer naar de DA en die heeft m toen weg gehaald.
Nu loopt ze er toch echt weer vrolijker bij hoor!!
Dit was dus ook "maar" een opgezette klier maar die zat haar wel in de weg, dat kan bij jou paard toch ook zo zijn??
Laat er naar kijken, misschien is er nog een andere oplossing dan operatief verwijderen.

Jy zou je toch ook niet fijn voelen met een 'bal' in je keel???


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, woel en 28 bezoekers