Hoe verzorgen jullie je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Hoe verzorgen jullie je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 21:13

Wij (mijn vriendin en ik ) vroegen ons af. Scheve mond

Er zijn verschillende mensen die hun paard verschillend verzorgen.
Mijn vriendin is "gemakkelijker " in haar verzorging met haar paard dan ik.

Ze heeft b.v. 1 winterdeken en verder niet.(geen zweet deken voor wedstrijden etc.)Ontwormt 2x per jaar.krijgt brok waar de afkomst niet duidelijk is.(zou ik niet willen)

Zelf poets ik altijd voor het rijden,benen spoelen na het rijden, wassen,deken op benen na kijken hoeven uitkrabben.etc.
Vindt het belangrijk dat ze een schone box heeft,regelmatig buitenkomt.

En met dit vieze weer b.v.een regendekentje op heeft (wij zitten hier erg in het noorden en het scheelt meestal meer dan een jas dan als je zuidelijker zit.) Haha!

dus de vraag is hoe verzorgen jullie je paarden.
(hebben ze bandages om,of stalbandages,)
Kortom het gehel plaatje ,daar zijn wij nieuwschierig naar en we kunnen er natuurlijk altijd weer wat van leren. Knipoog Knipoog

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:26

ik maak me wel heel snel zorgen om haar, als ze vies is MOET ik haar van mezelf altijd weer gaan poetsen of wassen Haha! ik doe zoveel mogelijk aan haar verzorging, zo veel tijd als ik heb. En dan zijn we ook nog eens met z'n 2en *LOL* Bij ons op stal staan veel dure hengsten enzo, maar ze zeggen dat het kleine haflingertje van ons wel het meest verwend is *LOL*

maar ik vind dat je je paard niet té veel in moet pakken enzo, ze zijn niet van suiker....

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:28

ik verzorg mijn paarden heel erg uitgebreid Lovers ze worden heel goed gepoetst voor dat ik ga rijden meestal wel een half uur Dromen ze hebben altijd been bescherming om. ik doe dit altijd uitgebreid en ik heb voor ze allebei dekens verschilende poets spullen dekjes alles ik vind dit allemaal heel erg belangrijk!!!!want door veel met je paard te knuffelen en zo krijg je ook een betere band met ze en daar bij ik zou ook niet uit de wei geplukt willen worden zadel er op hup goed rijden en weer in de stal gegooid worden en voer daar ben ik ook heel streng in ik wil altijd weten wat er in zit en zo das heel erg belangrijd vind ik.
groetjes

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:32

ik heb geen eigen pony maar voor mijn verzogpony (een gewone manegepony) zorgde ik wel alsof het mijn eigen paard was.
-ik had een eigen hoofdstel voor hem gekocht omdat het manege hoofstel te slecht was (vond ik)
-hij kreeg alleen maar bix terwijl de andere paarden ook haver of maais kregen dus kocht ik dat zelf voor hem
-voor en na het rijden hoeven uitkrabben.
-na het rijden benen afspuiten en droogwrijfen met hooi/stro
-ik was aan het sparen voor een winterdeken
-ik liet hem een paar keer per in de wei grazen
-als hij niet hoefde te rijden gooide ik hem los in de bak
dat soort dingen allemaal...alles wat ik beter voor hem vondt zorgde ik voor dat het ook veranderde...alleen het beste voor mijn paardje

ik denk dat als ik een eigen paard zou hebbe dat ik dan van alles wil weten waar het vandaan komt enzo..ik snap niet dat iemand zijn paard zomaar brokken geeft zonder te weten waar ze vandaan komen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:32

ik heb verschillende dekens: een wollenachtige zweetdeken,winterdeken,zomerdeken en regen deken, poetsen doe ik totdat hij goed schoon is.. met springen en buitenrijden altijd peesbeschermers en soms ook met dressuur.... hoe bedoel voer waar geen afkomst van weet? de ingredienten kijk ik wel maar ben ik niet kieskeurig naar..
ik doe meer aan verzorging dan rijden ,vind het leuker voor de rest
staat ie 24 uur per dag in de wei

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:33

ach een paard is idd niet van suiker en denk dat je er niet veel goed aan doet om ze overdreven te verwennen.
gewoon grondig verzorgen e.d maar al die extra dingen als (stal)bandages of dekens op terwijl ze binnenstaan vind ik onnodig (niet dat ik een eigen paard heb, maar stel..Knipoog)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:48

Ik kan er dus echt niet tegen als Camil vies is.. Nu is ze echt super vies, hoeveel ik ook poets, een hele lading stof! Zaterdag is de keuring dus ga ik haar uitgebreid wassen. Doe ik wel vaker, maar nu heeft ze Make erbij en tja dan gaat t wat moeilijker allemaal.
Ik heb ook altijd been bescherming om, op t begin ook met losgooien maar nu niet meer altijd. Als ik bijv. ent gereden heb ofzo en ik gooi der ff los dan niet.. Maar als ze een paar dagen stilg estaan heeft en ik wil der dan even losgooien dan wel!
Verder netjes optijd de wormkuren, optijd hoefsmid.
Ook enten altijd op tijd!!!
Ik heb nu 2 winterdekens voor der, 1 onderdeken. 1 zomerdeken. en 3 zweetdekens (1 transport/wedstrijd, 1 uitrij en 1 wolle voor na het zweten of wassen).
Ook heb ik verschillende halsters voor der, concours halster, weidehalster, stalhalster. Haha! (al gebruik ik t stalhalster de laatste tijd ook als weidehalster Schijnheilig )
Ook heb ik heel veel dekjes voor der, zodat ze niet 2 weken met t zelfde dekje op dr rug zit. Tja, verder houd ik har maantjes goed bij, de snorharen en haar lange wimpers, en haar voetjes.. en natuurlijk haar staart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:49

Ik poets goed van te voren en poets ook altijd daarna.
Ik heb een hele garderobe dekens.
Kawa heeft wat ik ook doe een hele dikke wintervacht dus die scheer ik in de winter, en dan kom je al snel op veel rommel uit.
Altijd zuivere dekje onder het zadel.
Benen spuit ik in de zomer wel af, in de winter niet.
Ook het paard spons ik alleen af als hij echt heel nat is geweest.
Ik heb geen beschikking over een spuitplaats met warm water of een binnenbak om hem te laten drogen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:56

Tiko word iig elke dag even gepoetst en komt elke dag zijn stal uit. Dat heeft hij ook echt nodig, eigenlijk moeten we hem ook elke dag beweging geven of moet hij een tijdje in de wei, anders wordt hij heel chagerijnig. Verder gaat hij (als we niet meer hoeven te rijden) ook als het regent gewoon zonder deken het land op. Als het koud is en hij heeft erg gezweet krijgt hij een zweetdeken om. Waarschijnlijk gaan we hem komende winter voor het eerst scheren, dus dan krijgt hij ook een winterdeken e.d.. Als wij een dag niet kunnen, zorgen we dat iemand anders hem even longeert/rijd/ in de wei gooit en hem voert. We gebruiken eigenlijk zo goed als geen beenbescherming voor hem, heeft hij ook niet nodig.
's zomers spuiten we hem wel eens helemaal af, verder wassen we hem als het warm genoeg is, zijn benen vaker (soms noodzakelijk voor de mok).

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:57

dekens op voor binnen zijn juist wel nodig.. in de winter, buiten lopen ze dus krijgen ze het warm.. in de stal staan ze maar stil..

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 22:13

Hij is niet van suiker, maar wel van paard. Ik poets hem elke dag als hij erg vies is, maar met vies weer houdt hij zich altijd schoon Haha! moet ik natuurlijk niet te hard zeggen. Voor t rijden poetsen, na het rijden vaak, maar iig hoefjes krabben. Stal is echt altijd schoon. Vieziheid wordt direct weggehaalt hij gaat er niet is voordat stal schoon is. Altijd op tijd wormenkuur en enting. In de winter is hij geschoren en staat met 1 dek. Verder heb ik 1 zweetdeken en 1 deken voor snachts als het te koud is voor geen en te warm voor zn echte.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 22:22

Mijn paard is in de zomer vrij makkelijk schoon te houden, met goed weer en over het algemeen zal hij niet in modder rollen.
Meestal ben ik voor het rijden met 10 minuten a 15 minuten toch wel echt klaar, vieze vlekken die wat donker zijn haal ik na het rijden weg met een spons, water en handdoek Lachen maar ook alleen met lekker weer.
Afspuiten doe ik met warm weer alleen na het rijden.
Afsponzen met warm weer de zweetplekken en vervolgens zweetmes erover en in de paddock lekker rollen.
Voor het rijden in de bak hoeven schoonmaken, met buitenrijden doe ik het meestal pas erna.
Met gietende regen krijgt hij wel een regendek op, ik heb 2 zweetdekens een zonder hals en een met hals komt eraan Haha!
Verder heb ik een tussendek en een winterdek.
Wormenkuren worden gedaan op stal, stal wordt elke dag uitgemest,
inentingen krijgt ie de mix voor eens per jaar.
Ik zit te twijfelen of ik hem wel of niet scheer dit jaar, vorig jaar kreeg ie namelijk net zo goed nog een wintervacht en daarbij van die dunne lange haren ertussen.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 22:43

Ik heb een verzorgpaard maar doe met haar alles behalve rijden...tenzij ik haar lease of in de les.. Haha!
___________________________________________________________
Als ik er kom ga ik eertst met haar wandelen. Soms laat ik haar ook even rollen en even vrij rennen door de bak. Vervolgens ga ik door naar de spuitplaats om haar hoeven te doen. Moet iedere dag van de hoefsmid tenzij het niet nodig is..Ook spuit ik haar benen af en controleer is hoe ze aan voelen want daar let ik altijd heel erg op, of haar benen goe din orde zijn.
Daarna maak ik haar vast en ga ik haar uitgebreid poetsen zodat het vet even kan intrekken enzo. Meestal ga ik dan weer naar buiten om te grzen (30-45 min) en dan zet ik haar in een lege stal zodat ik haar stal kan doen. Even uitmesten dus. Daarna ga ik haar nog even vertroetelen en zadel ik haar op voor de les. Zodra ze de les uit komt spuit ik haar benen weer af en krab ik haar hoeven uit en haal ik even ene borstel er over heen. Als ze erg zweet laat ik haar nog rollen en wrijf ik haar verder droog met stro evt. een zweetdeken als het koud is. Daarna laat ik haar gewoon op stal want meestal krijgen ze tegen die tijd wel weer eten. Zoniet, dan ga ik gewoon weer met haar grazen, dit vindt ze fantastisch want ze staat dag en nacht op stal.
Verder krijgt ze 3 keer per dag 1,5 kilo biks (dus 4,5 kilo per dag) en ze krijgt 1 tot 2 ker per dag veel hooi (soms kuilgras).
In de winter krijgt ze een winterdeken op en zodra het kous wordt. In de zomer niet want op stal is het bijna altijd wel warm. Kyra draagt meestal in de herfst, winter en begin lente een deken, ligt aan het weer dus.
Verder wordt ze iedere dag opgestrooid (schoon stro erbij) en ze krijgt optijd haar eten.
Ze rijd met een dekje (dus geen shabrak) en met 2 paar pijpkousen. Verder worden de zadles en hoofdstellen iedere maand schoongemaakt en ieder keer voor een wedstrijd. De dekjes wordne op tijd gewassen. Ze wordt 2x per jaar ingeent en krijgt ze om de 6 weken een wormenkuur. Ze gaat op tijd naar de hoefsmid en zodra ze iets heeft (koliek, dikkebenen enz.) wordt de D.A. gebeld.

In de vakanties (als ik haar huur) doe ik meestal extra dingen met haat maar niet echt verschil kwa verzorging.
Laatst bijgewerkt door co2 op 01-07-02 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 22:45

Ik geloof dat ik wel wat op jouw vriendin lijk. Alhoewel ik zeker niet makkelijk denk of doe wat betreft de verzorging. (ze hebben het goed)
Ik verzorg ze alleen heel sober.
Ik heb maar 1 deken, die ze amper op heeft. Ik rijd zonder bescherming in principe, alhoewel ze nu met strijklappen loopt.
Brok krijgt ze niet, zelfs niet nu ze praktisch dagelijks werkt. Ze doet het al jaren achtereen goed op gras en in de winter voederbieten/ wortel.

Wassen, benen spoelen en extreem borstelen doe ik niet. Ik was hooguit haar ene witte been en haar staart, maar ook dat maar sporadisch.
Als ik longeer en ze is vies (zoals vanavond) borstel ik haar alleen onder het tuig en de rest laat ik zitten als ik weinig tijd heb.

Ik denk dat het heel persoonlijk is en dat het ook per paard verschillend is. Isolda heeft wat dat betreft "weinig" verzorging nodig. Ik ben van huis uit ook niet gewend om paarden te "verwennen".
Want zo zie ik dat in mijn ogen, ook al vind ik het niet iets negatiefs hoor Knipoog

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 23:18

Ik kijk eigelijk best op van de manier van verzorgen van veel van jullie..
Ik heb een fjordje (en een haflinger jaarling) ik poets hem 3 keer in de week (ongeveer) hij heeft helemaal geen dekens aangezien ik dat nu onzin vind.. maar ik denk dat ik voor de winter toch wel dekens ga aanschaffen...
Ik rij vrijwel altijd zonder bandages ik heb ze wel maar vind het voor in de bak onnodig (buiten krijgt ie ze wel altijd om) verder was ik hem eigelijk nooit alleen zijn staart krijgt af en toe een opknapbeurd!
Het enigste wat ik elke dag doe bij alle twee mijn paarden is de hoeven krabben!
Dat vind ik heel belangerijk, en dan kijk ik ze gelijk even helemaal na of ze geen rar plekken of bulten hebben..
Verder krijgen ze wel genoeg beweging ( ze staan dag en nacht buiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 23:20

Ik ben een redelijke pietlut met mijn paarden. Ik heb een hekel aan ongetoiletteerde paarden, maar ook bij mij schiet dat er wel eens een poosje bij in. Ik ben wel heel strict in de omgang, niet in de laatste plaats uit veiligheidsoverwegingen. Mijn paarden komen nog niet in de stapmolen zonder beschermers. Ik kan helemaal niet tegen onopgevoede paarden die half over je heen denderen of in je nek springen.
Verder wil ik ze strak in het haar hebben, dus bij dit weer heeft Nescio al een dekentje op.

Maar hoe precies je ook bent, sommige dingen houd je niet tegen. Rio is vorig jaar op stal gestorven, eigenlijk zonder dat iemand daar echt invloed op had. Aan de ene kant ben ik daar ontzettend van geschrokken, aan de ander kant nu soms wat "makkelijker". Het zijn en blijven levende wezens, en sommige dingen kun je nu eenmaal niet tegenhouden. Je kunt ook te beschermend zijn.

Overigens heb ik een kennis die nog 10x erger is dan ik denk iedereen hier op bokt bij elkaar. Op wel moment je daar ook langskomt, altijd hagelwitte zaagselboxen. Hij zit nog net niet op zijn knieen in de stal, maar het scheelt niet veel. *LOL*

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 23:32

Mijn ijslander staat dag en nacht, winter en zomer in een paddock die voor de helft overdekt is. Ze mag twee uurtjes per dag op de wei, ze krijgt hooi van de laatste persing omdat ze erg gevoelig is voor eiwitten. Ze krijgt alleen ponybrok of onderhoudsbrok als ze gereden heeft met een schep vitamine c en een scheut olie erdoor. Verder rij ik zonder dekje maar met gelpad, het zadel ligt zo het best. Ik heb geen een deken, na het rijden gaat ze gewoon de paddock weer in, bezweet in de winter maakt niks uit, in het overdekte waait het niet. Ze word verder gewoon gepoetst voor het rijden en gewoon gevaccineerd en ontwormd, maar niks hoeven spul, bandages en nog meer van zulk soort dingen. Ik geef toe dat dat niet zo met elk paard kan, zji is een ijslander en die zijn heel makkelijk te houden, met hele weinig hulpspullen. Dresuur paarden die altijd op stal zijn moeten gewoon dekens en al die bandages, ik heb zelf met mijin dressuur verzorgpaard vaak genoeg gemerkt dat zweet dekens en uitrijdekens en peesbeschermesr nodig zijn. De meeste grote paarden zijn gewoon zwakker, maar het ligt er ook aan wat ze gewend zijn, als je een groot paard vanaf z'n geboorte gewoon op de wei laat zonder ooit een deken te gebruiken of gelijk binnenhalen met slecht weer, kunnen ook deze een heleboel aan zonder voor elke weersverandering een andere deken om te hoeven. het is gewoon wat ze gewend zijn, of je ze altijd hebt betutteld of niet, en sommige rassen zijn gewoon soberder te houden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 23:58

Nou, ik heb voor Buddy niet overdreven veel spullen (ik heb hem ook maar pas)...maar hij is niet van suiker hoor. Ik krab zijn hoefjes elke dag uit, voor we gaan klooien, en ik haal er een borsteltje overheen. Soms heb ik van die dagen dat hij helemaal schoon moet, dus wassen, poetsen met 20 verschillende borstels enzovoorts. Maar verder krijgt hij momenteel niets extra's...hij is inderdaad niet van suiker. Niet teveel mutsen, wordt hij hard van Knipoog

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 00:08

mijn paard krijgt als het nodig is hulp van de DA
maar niet bij elk plekje.
ik maak me niet heel snel zorgen maar ik gooi er ook niet met de pet naar *LOL*
ze krijgt elke 7-8 weken een wormenspuit
elke 8 weken de hoefsmid
elke dag schoon water (3x per dag, 2x bijvullen 1x verversen)
ze staat op een ' bed' dit betekend dat je niet elke dag uitmest, maar dat je wel elke dag de drollen eruit haalt en opstrooid
na een tijdje (ong 2 weken) is het ' bed' dik genoeg en loopt het vocht naar de bodem terwijl het paard dus droog staat
natuurlijk blijven we elke dag ' uitmesten' en opstrooien
verder gaan er om de zoveel dagen een halve zak zaagsel door, (dit zorgt ervoor dat het ' bed ' nog drooger blijft)
vandaag was het tijd om het ' bed' eruit te halen (heel wat werk)
na dat alles eruit was hebben we de hele stal (van plafon tot in de diepste gaatjes) schoongespoten met water.
zodat de hele stal schoon is (ze staat nu in een andere stal dus de stal kan 1 nacht drogen )
en dan gaat er weer een nieuw bed in enz enz enz
verder krijgt ze altijd hooi,biks,kruidenmelange, knoflook en soms zeewier
dekens heb ik nog niet allemaal ( heb haar nog geen heel jaar)
dus ik heb nu zweetdeken winterdek en nog een zweetdek
kortom ik verzorg haar (naar mijn idee) goed.
maar niet te pietlutterig
ze komt wel elke dag buiten (hele dag) en krijgt regelmatig beweging en ekle dag flink veel aandacht Lovers

ik denk dat je nu al een redelijk beeld heb van mij en mijn paardje

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 09:03

Nou mijn haflinger staat nu dag en nacht in de wei en zeer moeilijk schoon te houden met dit weer overal drek en modderpoel dus ik doe er ook niet zoveel aan want het eerste wat ze doet is gaan rollen als ze dan terug in de wei komt. Maar staat ze op stal dan wordt ze goed verzorgt!
Als ze veel arbeid verricht krijgt ze brok met daarover knoflook en vaak wat extra's zoals appels brood(wij hebben een hele lieve bakker) of wortelen maar niet alles het is of het een of het anders.
Na het werk benen afspuiten en natte delen afsponzen daarna zweetdeken op. 's avonds kom ik dan weer om de deken er af te halen en eventueel een andere op te leggen.
Ze staat altijd in een schone stal met genoeg schoon stro en water.
Ze wordt regelmatig gewassen als het weer dat toe laat en de staart krijgt soms wat extra aandacht. Ze heeft verschillende dekens en dekjes ook heeft ze meerdere halsters als ze los gaat heeft ze altijd beenbescherming om omdat ze erg onvoorzichting is en altijd noodstops maakt. Als ik niet aanrijden of andere arbeid toe kom gaat ze in ek geval naar buiten in de bak of klein landje.

Het is gewoon zo dat als er mensen op stal komen dat ze denken van mijn pony dat ie er gezond uitziet en een frisse stal heeft. Daar hou ik van en ook de complimentjes vind ik leuk.

Ze staat er nu bij als een varken maar daar is nu weinig aan te doen wachten op beter weer dat is het enige.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 09:27

Sinds ze op haar nieuwe stal staat, ben ik erg prutterig…
Muzefee heeft met dit weer een zomerdekentje op. Het moet erg warm zijn, wil ze zonder deken buiten staan.
Rijden doe ik met peesbeschermers en strijklappen en af en toe ook met neopreen springschoenen. Na het rijden gaat het sjabrakje in de was en haal ik even snel een doekje over het leer. Muzefee wordt na het rijden helemaal afgespoeld met lauw water (of koud in de zomer), ik spons haar hoofd af en na er met het zweetmes over te zijn geweest krijgt ze een deken op en komt ze op stal.
Ze loopt er eigenlijk altijd netjes getoiletteerd bij. Benen opgeschoren, oortjes uitgeschoren, derde oortje eraf, staart recht afgeknipt.
Na les of wedstrijden krijgt ze een zweetdekentje op op de vrachtwagen.

Misschien lijkt dit allemaal wel wat overdreven, maar ze loopt er glimmend en appelend bij en ze is erg vrolijk de laatste tijd. Nou, dan heb ik het er voor over!

Als voer krijgt ze een halve kilo haver en anderhalve kilo sportbrok. Ook krijgt ze een portie kuilgras. ’s Ochtends vroeg komt ze eerst een tijdje in de stapmolen en daarna mag ze een paar uur in de wei (als het droog of zo goed als droog is).

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 09:47

Ik besteed ook veel tijd aan het poetsen en verzorgen. Voor het rijden zo’n half uur en daarna ook nog zoiets. Het is een zwart paard, wat maakt dat je er altijd wel stof op ziet. De laatste tijd doe ik ook steeds iets om haar benen (bandages of peesbeschermers) omdat ze zich soms kwetst bij zijgangen of bij loslopen etc. Ze heeft nu duidelijk minder last van zulke wondjes. Ze staat overdag op stal (wordt wel geregeld buiten gelaten), dus een deken heb ik nu niet nodig. Ik begin er wel redelijk vroeg mee om een deken op te leggen. In de winter wordt ze geschoren, omdat het anders te lang duurt na het rijden eer ze droog is (hebben geen solarium op stal). Dus, dan heeft ze wel 1 of meerdere dekens aan en heb ik ook zo’n dekentje om mee in te rijden etc.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 09:51

Levi staat nu dag & nacht op de wei en krijgt alleen gras te eten (en soms een appel of wat brood)
Ik poets hem niet vaak nu hij buiten staat. Rijden doen we nog niet (hij is pas 2)

In de winter staat hij op stal, krijgt dan een kilo treurniet brok per dag en voldoende kuilgras, word elke dag uitgemest/opgestrooid, komt er iedere dag minstens 2 uur uit (vaak langer). Geen dekens en dat soort dingen. Afspuiten misschien 1x per week als hij ontzettend vies is en op stal word hij wel iedere dag grondig gepoetst.

Hij word 2x per jaar inge-ent elke 8 weken ontwormd en gaat naar de smid wanneer dat nodig is.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 09:53

Ik heb ook een verzorgpony.. Ze heeft alleen een wei meer niet. ja ook een super schattig klein huisje waar de zadels in liggen en waar de brokken en musli instaat etc. en een poetsplaats maar ze heeft geen stal waar ze bijv in de winter staat. Ze heeft wel een dikke winterdeken en in de wei staat wel een klein stalletje waar ze zelf in kan gaan wanneer ze wil (niet dat ze dat ooit doet) maargoed.. geen stal dus maar ze heeft het goed hoor. Ze glanst is vrolijk (ook met rijden etc) enz.

Ik poets haar altijd vantevoren gewoon haar benen enz alles. krab haar hoeven uit en zadel haar op (lekker logies) en soms doe ik was vaseline op haar mondhoeken dat die ff wat soepeler zijn (haar vel "breekt" snel) ik vet haar hoeven in etc.. en na het rijden krijgt ze soms een appel wortel ofzo (als ikd at bij me heb) en anders krijgt ze brokken omdat ze zo goed gewerkt heeft.. en dan mag ze weer op de wei zonder bescherming. ze is wel wat gewend

Hella
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 10:04

hoi
8 verzorgpaarden.
5 friezen waar ik er eigenlijk maar 1 van doe.
ze heet fiona.
(kijk ff bij vraag maar raak)
ik ga altijd eerst aan de baas vragen of ik mag rijden en poetsen.
dan ga ik haar altijd eerst ff vangen en dan ff kroelen en dan ga ik poetsen.
dan doe ik het zadel op en dan doe ik achter banages op en dan alsik mijn cap heb enzo dan pas het hoofdstel.
ik wil wel altijd dat de bak schoon is voordat we gaan rijden.
en dan zadel ik haar rustig af.
en krijgt ze altijd wat te eten en kroel ik heel veel.
en wij zijn echte dikke maatjes van elkaar geworden.
dan doe ik ook nog een shetlander.
eerst mest ik haar stal uit.
Bij die fries ook hoor.
maar dan ga ik haar goed poetsen en dan ga ik longeren stukje fietsen of rijden of springen aan de hand.
bij haar doen we niet iets speciaals.
en dan 2 andere(de paarden van dyonne)
dan rijd ik soms op de halflinger max.
maar dat doe ik samen met Miranda.
en dan als het zomer is dan doen we wat zonnebrand op en als we gaan springen dan doen we wel de beschermers om.
nou dit was het wel
bij mij gaat het verzorgen eigenlijk om de of ze een schone stal hebben of de bak of land niet vol poep licht en dat ze wel wat beweging krijgen en dat ze er schoon uitzien en het belangrijktst is dat je veel met ze kroelt.
doeg
hella