Galopprobleem waar ik niet goed van word...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 09:45

Nou, Toon's achtergrond weten jullie inmiddels wel, dus daar hoef ik niet nog eens over uit te wijden. Nooit goed ingereden dus en ik heb hem nog geen jaar in mijn bezit en moest hem dus min of meer totaal opnieuw inrijden.

Het galopperen is het moeilijkste onderdeel van het rijden met Toon. Toen ik hem net had ben ik begonnen met hem op mijn stemhulp aan te laten springen aan de longe. Dit snapte hij vrij snel.

Daarna onder het zadel het aangalopperen geleerd met behulp van mijn stem. Werkte goed, vooral rechtergalop ging heel goed. Linkergalop bleef een tijd problematisch, ook aan de longe kon hij dat niet zo goed. Dit was echt pure zwakte. Veel geoefend en uiteindelijk kon hij heel goed vanuit de achterhand aanspringen zowel linker- als rechtergalop.

Toen kregen we een tijdje het probleem dat hij nadat hij keurig een draf-galop overgang had gemaakt, niet door wilde galopperen en bijna onmiddellijk weer in draf viel. Dat is nu ook weer opgelost.

Sinds een week of drie wil Toon niet meer rechts aanspringen en gaat links super! Ik dacht in eerste instantie dat hij misschien ergens last van had en dramde verder maar even niet door. Aan de longe deed hij het wel goed.

Nu is hij nog steeds dwars met aanspringen in de rechtergalop, als hij al aanspringt doet hij het in de verkeerde galop. Op diverse manieren geprobeerd: stelling overdreven naar binnen, stelling naar buiten om de schouder ruimte te geven, proberen vanaf een kleine volte aan te springen, wel in een hoek en niet in een hoek, teugels lang, teugels normaal, VW-NW of opgericht, maakt allemaal niet uit. Zelfs op mijn stemhulp reageert hij niet meer... Boos! Boos!

Ik heb hem dinsdagavond vrij hard aangepakt omdat ik het idee begon te krijgen dat ik flink in de maling werd genomen. Nou is hij niet zo snel ergens van onder de indruk, dus ik moest echt even heel erg kwaad worden voordat hij eindelijk in de rechtergalop aansprong. Toen meteen beloond en een rondje op de weg uitgestapt en klaar.

Nu is mijn vraag: zou het werkelijk zo zijn dat een paard als ik rechtergalop vraag en hij na veel gezeur dan wel aanspringt maar in de verkeerde galop, dit doet om onder het werk uit te komen? Of zou er toch iets mis zijn? Hij galoppeert namelijk veel beter in de rechter- dan in de linkergalop, dus dit klopt allemaal niet met elkaar.

Helaas heb ik op dit moment door die mkz geen les en dat mis ik nu wel even hoor.

Graag hoor ik jullie mening!

Groetjes Mieke


moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 10:07

Misschien ligt je zadel niet goed??
groetjes monique.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 10:31

Heb ik ook aan gedacht en het dus ook een paar keer met een ander zadel geprobeerd. Helaas maakte dat niet uit...

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Groetjes Mieke

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 10:58

Bij barbje had ik het probleem dat hij plat door de bocht ging met galloperen, toen heb ik het zadel iets naar achteren gelegd sindsdien doet hij dat niet meer. Misschien als je dat nog niet hebt geprobeerd? Succes


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 11:14

Effe vraagje, hoe is hij in de lengtebuiging naar rechts? kan hij dat wel goed?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 11:53

Lengtebuiging naar rechts is vanaf het begin al beter dan naar links, alhoewel dat ook al een stuk beter gaat.

Hij was ook in het begin wel bespierd (nou ja, een beetje!) op zijn linkerschouder en niet op zijn rechter, die was heel plat zeg maar.

Nu zie je bijna geen verschil meer, gelukkig en hij houdt ook niet echt meer vast aan de linkerkant, wat hij in het begin ook nog af en toe deed.

Ik ben er wel achter gekomen dat mijn zadel niet helemaal goed meer ligt. Ook wel logisch, want hij is op Toon's rug aangepast toen ik hem pas had en qua bespiering is er dus wel wat gebeurd! Dus ik moet daar ook aan laten sleutelen. Maar ik heb een aantal keren met christa's zadel gereden en dat maakte voor bovenstaand probleem geen verschil.

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 12:38

Ik denkdat Toon niet genoeg aan je hulp is en dat hij zijn schouder naar binnen gooit bij het aanspringen. Als hij lichamelijk helemaal OK is dan is dit een vorm van verzet.
Je moet eerst leren je paard netjes recht te houden. Blijf je zelf wel recht boven je paard of ga je hem overdreven helpen. Grote kans dat hij zich daardoor op verzet.
_________________
zorgen moet je niet maken maar doen (Loesje)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-05-17 13:39 ]</font>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 13:31

Daar kun je nog wel eens gelijk in hebben Jippie. Ik probeer hem waarschijnlijk teveel te helpen en breng hem daardoor juist misschien wel uit balans?

Maar het blijft vaag dat we eerst probleemloos aansprongen in de rechtergalop en dat hij dat nu in eens vertikt!

Ik was juist begonnen om de hulpen wat te verkleinen en zelf wat stiller te gaan zitten omdat het zo goed ging rechtsom.... Boos!

Helluuupppp!

Mieke

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 13:34

Wat bij mijn vorige paard heel goed hielp, was een cavaletti in de hoek over de hoefslag leggen en daar overheen aanspringen. Omdat ze toch al een sprongetje maken, is het makkelijker om daarna door te gaan in galop. Voor de rest sluit ik me bij Jippie aan.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 13:45

Goeie tip anne marie! Toon is dol op springen dus dat zal denk ik wel eens kunnen helpen!

Jullie horen nog van mij! Vanavond gaat Christa misschien op Toon naar buiten, zoniet dan ga ik het aanspringen eens oefenen met balkje!

Ik laat het jullie weten en nogmeer tips zijn uiteraard welkom!

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 14:17

Het zou iets tijdelijks kunnen zijn wat weg gaat door consequent vragen van die galop, dat doe je al.
Een paard wat ik rij, probeert ook altijd verkeerd aan te springen rechtsom. Bij zijn eigenaresse frommelt ie er ook nog een drafpasje tussen om maar niet goed aan te springen. Bij hem zit het dus wel degelijk tussen zijn oortjes dat hij niet wil.
Als ik hem zelf rij, vraag ik minstens 2 keer elke galop. Hij moet van mij dus sowieso 2 keer goed aanspringen. Meestal is de tweede keer al veel beter dan de eerste, dat geeft mij weer de kans om hem heel erg te belonen.

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 10:38

hallo,
is Ton een haflinger?
Ik ken namelijk een haflinger die verkocht is en ook nogal een probleem met de gallop had!
Groetjes greetje

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 12:09

Nee, Toon is geen haflinger!

Het is een.... Verward Ik zou het dus niet weten! We vermoeden een mengsel van Gelder, Groninger en Holsteiner, maar daarin kunnen we het ook wel mis hebben! Het is in ieder geval een hele stevige jongen!

Foto: toon is degene die vooraan loopt!
[img]../upload/123/mvc-hoefslag.jpg[/img]

Helaas geen papieren bij mijn paardebeest!

Groetjes Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-05-18 13:13 ]</font>

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 12:30

ff off topic (sorry)
wat 'n gave foto!
Als ze nou nog dezelfde witte benen of geen witte benen gehad zouden hebben zou het zo tweeling kunnen zijn, 1 wel en 1 niet geschoren. Zelfs de benen staan precies in dezelfde houding op de foto...

:evaw:

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 13:20

Ook ff off-topic: deze is nog leuker:

[img]../upload/123/mvc-ikzie.jpg[/img]

Groetjes Mieke

BTW: het andere paard (op deze foto dus links) is Isard, Toon's grote vriend!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 13:22

echt cool...
op de manege zoeken ze nog steeds Sjors zijn tweeling broer...
Sjors en .....Sjimmie Knipoog
Jij hebt 'm al gevonden *LOL*

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 13:58

Mieke, ik zou me er niet al te druk om maken. Je ziet het heel vaak bij paarden die problemen met een galop hebben. Als dan die moeilijke kant eindelijk goed gaat, slaat de balans ineens helemaal om en gaat de makkelijke kant ineens helemaal niet meer.
Ik denk dat dat bij Toon nu ook even aan de hand is.

Ik denk dat het verkeerd aanspringen inderdaad een manier is om er onderuit te komen.
Waar ik erg benieuwd naar ben, is of hij het ook doet als je al in een heel vroeg stadium, met het losrijden, gaat galopperen. Springt hij dan ook verkeerd aan? Het kan nl. ook zijn dat jij je onbewust wat druk zit te maken om die galop; het juist aanspringen, achterhand eronder en grrrr als hij nou maar goed aanspringt.... Door jouw spanning zou je het paard wat kunnen blokkeren.

Heb je ook al eens geprobeerd om op een totaal "vrije" volte (dus nergens dicht bij een aanleuning als een hek) aan te springen (juist niet te klein rijden) en dan je gewicht ietsje op je BUITENbeen houden? Daarmee hinder je eigenlijk de buitenschouder een beetje, en geef je de binnenschouder de vrijheid om netjes naar voren gezet te worden.
Moet je geen jaren blijven doen, want je moet natuurlijk netjes recht boven je paard zitten. Maar als je steeds verkeerde-gaopproblemen hebt, mag je dit gerust tijdelijk als hulpje gebruiken. Eventueel even een zacht tikje of duwtje met een kort (spring-)zweepje tegen de binnenschouder en uiteraard de hemel in prijzen als hij het goed doet.

Ik zou je niet aanraden om maar 1 keertje te galopperen per training, want hij zal er toch meer handigheid in moeten krijgen. Begin ook niet automatisch steeds met de makkelijke kant als je gaat galopperen (die neiging hebben de meeste mensen nl.) en zorg dat je niet steeds op dezelfde plek aanspringt, anders krijg je daar weer problemen mee.

Succes ermee!

Sonja

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 14:05

Dank je Sonja, dit geeft de burger weer moed! *LOL*

Ik ga het dit weekend gewoon proberen met alle tips die ik hier gekregen heb. Galopperen doe ik inderdaad al vrij snel bij het losrijden, omdat Toon daarna veel meer voorwaarts is dan voor het galopperen. Wordt-ie wakker denk ik!

Groetjes en jullie horen van mij na het weekend!

Mieke

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 10:02

Nou, het galopprobleem van Toon is dus over....!

Het was blijkbaar al voldoende dat ik vorige week zo kwaad op hem geworden ben, want hij springt nu keurig aan: links en rechts...

Wat een dweil!! Het wordt tijd dat ik hem toch wat strenger aan ga pakken, dat blijkt wel: hij neemt af en toe een loopje met me!

In ieder geval bedankt voor het meedenken en mocht ik opnieuw problemen krijgen dan ga ik jullie tips uitproberen. Had ze nu niet eens nodig!! *LOL*

Groetjes Mieke

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 10:53

Nou Mieke, als ik zo je problemen hoor, dan moet ik meteen aan Tonko denken. Tonko is net zo stevig als Toon, het kon wel familie van elkaar zijn... Ik heb ook geen papieren van haar (ondanks haar brandmerk...) maar ik denk zwaar in de richting van Gelders. Maar dat doet er nu niet toe. Tonko is sinds een half jaar van mij, maar ik rij er al drie jaar op. Het eerste jaar was de galop het allerergst. De eigenaar ging regelmatig op een zij in de bocht, zo hard ging ze. Gewoon neer in de bocht met de ruiter erop! Gelukkig heb ik dat niet meegemaakt zelf. 3 Passen en ze was de bak rond! Dat probleem heb ik er gelukkig wel redelijk uit kunnen rijden. Maar nu zit ik dus met het aanspringen. Ze loopt netjes aan de teugel in de draf, en ook in de galop. Maar tijdens het aanspringen, ooohhh Boos! Meteen de neus naar voren en hup echt een zwaai met haar hoofd omhoog. Ze drukt gewoon haar rug weg. Daarna kan ik haar terugpakken. Ik krijg hier dus ook kriebels van intussen. Maar het is gewoon moeilijk om er iets aan te doen. Ik heb ook al vanalles geprobeerd, lange of korte teugel, stelling links of rechts etc... Ook het aanspringen duurt meestal 2 passen. Dat irriteert me ook mateloos, maar ja, ik heb inmiddels geleerd om me te beheersen en niet meer superkwaad te worden, dat helpt toch niks.

In ieder geval fijn voor je dat het nu beter gaat, nu Tonkelientje nog...

R.I.P. allerliefste Tonkie... 1987-2009

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 11:30

Ik ben er nu ook wel achter dat als je het ene probleem hebt opgelost het volgende alweer voor de deur staat!

Toon dramt nu dus weer door mijn binnenbeen heen en wil de hoeken niet meer goed in stelling en buiging door. Even aangepakt en toen snapte hij plotseling weer waar mijn binnenbeen ook weer over zeurde! *LOL*

Omdat hij niet zo'n fijn verleden heeft ben ik denk ik wel eens te soft tegen hem en pak ik hem niet genoeg en niet snel genoeg aan, waardoor een klein probleempje op een gegeven moment een groot probleem wordt. Al doende leert men!

Kaminka, mijn andere drama *LOL* , had ook zo'n moeite met galopperen en gleed vaak uit in de bochten... Doodeng! Ze is dus ook eens met iemand op haar rug onderuit gegaan, gelukkig hadden ze allebei niets... Sindsdien ben ik zelf erg huiverig op paarden die nog niet in balans galopperen. Ik voel me zelf niet echt op mijn gemak, wat het galopprobleem alleen maar verergert.

Tja, er is dus een hoop werk aan de winkel, zowel aan mezelf als aan mijn paardjes...

Dat Tonko haar hoofd zo omhooggooit bij het aanspringen is denk ik toch nog een teken van zwakte. Misschien kun je haar bijgezet longeren en haar op die manier sterker maken? Veel draf/galop overgangen aan de longe oefenen? Tis maar een idee!

Groetjes Mieke

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 11:48

Mij is weleens verteld dat als de slechte kant ' omdraait' dat juist goed is Dat is een teken dat de speiren die eerst onderontwikkeld waren, nu dus verder zijn dan de spieren die vroeger het sterkste waren.
Zoiets in elk geval.
Mooi dat je het nu in elk geval weer goed hebt. Helemal zelf opgelost? Geeft toch een goed gevoel hè?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 12:20

Ja, das grappig, op het moment dat je het niet meer ziet zitten gaat het plotseling weer beter!

Eerlijk gezegd heb ik altijd zo'n spijt als ik kwaad op mijn paard ben geweest, ook al weet ik best dat het terecht was. Dat blijkt nu maar weer!

Groetjes Mieke

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 14:37

Ja Mieke, daar ben ik inderdaad ook mee begonnen, longeren met bijzetteugel. Pas net begonnen dus ik kan nog weinig zeggen over het resultaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 14 bezoekers