c

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

c

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 09:32

c
Laatst bijgewerkt door janna op 14-02-22 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

-



Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 09:38

De vroegere eigenaar had ook moeite met mijn paard. Niet dat het aan haar lag, maar naar mijn mening vroeg ze teveel van het paard, en kwam die daardoor in verzet. Maar om toch door te komen, had ze zo'n gebroken pelham(?) je weet wel met verschillende ringetjes zodat je de inwerking kunt varieren. Op eengegeven moment werd er een stang ingelegd, plus een halsverlenger. dat werkte niet dus een martingaal. Nou ja, van alles is uitgeprobeert. Ik rij nu gewoon op een dikke gebroken trens, en zonder neusriem. ok, ze loopt misvhien niet zo netjes bij mij, maar dat wijdt ik ook aan mijn eigen rijkunst (ik weet dat het paard het kan, maar hoe moet ik het doen?) Ik wil graag weer les, maar heb daar op het moment nog geen geld voor 9we zijn druk aan het sparen voor een ander huis met wat grond)

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 11:16

Toen ik mijn Yslander kocht werd hij gereden met een Yslands bit, vergelijkbaar met gebroken pelham. Hij was nog geen 5 jaar en achteraf hebben we het vermoeden dat hij als 4 jarige al is beleerd! Voor een Ysje veeeel te vroeg!!! Ik heb heel veel moeite gehad met hem, maar gelukkig rijd ik hem nu met een dikke watertrens en het gaat heel goed. Mijn eigen ervaring is dus dat hoe scherpere middelen je gebruikt hoe moeilijker het is om je paard er weer vanaf te krijgen. Je moet er nl. voor zorgen dat je paard iets voor je doet omdat hij het prettig vind en niet omdat hij anders pijn gaat voelen. Ik rijd hem nu zelfs rustig zonder zadel en met halster buiten. Gewoon omdat we elkaar hebben leren vertrouwen en daar is wel 3 jaar overheen gegaan. Zo zie je maar: wat in een paar maanden tijdens inrijden is verpest kost dus 3 jaar om het weer goed te krijgen! Ik verkoop hem nu wel, maar dat is omdat ik meer wedstrijden wil rijden en daar is hij niet geschikt voor. Dus is er iemand die deze lieverd wil kopen voor lekkere lange ritten in een comfortabele tolt? Stuur voor meer info maar een prive-berichtje of mail me gewoon. Kijken en uitproberen kan altijd.

Doei, groetjes van Heleen.

Have fun with Icelandic Horses!!!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 13:00

dit is dus 1 van de redenen waarom ik zo dolblij ben met een paard van mezelf!

Ik kan daar niet tegen he. en het liefste hangen ze er dan nog zo hard aan dat jij 3 keer nodig hebt om 'm weer een beetje rustig te krijgen van voren en dan rijd zij er weer op *huil*
veel sterkte

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 13:17

Ik rijd zelf ook op Isolda (nou ja reed dan) met een pelham, gebroken dan wel.
Is ze braaf, kan ze met ontspannen teugel, maar aangezien Isolda een jantje lacht, jantje huilt is.... Dan is het heel makkelijk als er iets gebeurt je even iets meer te vertellen hebt! Ik ben dus zelf heel tevreden met een gebroken pelham!
maar dan weer alleen bij Isolda, want bij Berber is het een ramp. Die loopt alleen op een dikke trens. Als ze er al vandoor vliegt houd ik me maar goed vast en hoop dat ik er niet naast lazer. Als iker bij haar een pelham in hang, gaat ze in stap al tekeer!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 13:26

*huil*
ik heb dit zelf ook gedaan eerder: pony luisterde niet, pessoa erin, en gewoon doorrijden. Maar het is geen oplossing! Ik zeg niet dat er altijd iets mis is met andere (scherpere) bitten, soms is het nodig (dat is bij Woody ook het geval), maar ten aller tijde heb je dan begeleiding nodig! Ik rijd Wood nu met een dressuurstang en iedereen die daarop wil katten moet het uiteraard zelf weten, maar ik rijd hem er goed en verantwoord mee, en hij is er happy mee: liever 1 keer de stang en dat hij meteen weet wat hij moet doen, dan een half uur lang etrek in z'n bek met een trensje en dat hij nog steeds niet snapt wat ik bedoel. Maar, begrijp me goed: Woody is geen huis-tuin-en-keuken-paard, maar een draver, die 10 jaar lang een sulky+pikeur heeft getrokken op een trensje!
Maar juist doordat ik nu weet wat voor schade ik in het verleden hebt aangericht (en in ons geval ging het dus om een Pessoa), zal ik me met hand en tand verzetten tegen mensen die ik zulke dingen zie doen. Meestal doen ze het uit onwetendheid, en als je ze uitlegt hoe of wat, dan schrikken ze best, en zullen ze hun best doen.

Maar laten we allemaal wel zijn: geen 2 paarden zijn hetzelfde!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 22:06

Ik weet wat je bedoelt, echt waar. Ik had ook een verzorgpaard waar ik ontzettend veel mee trainde en die niet de makkelijkste is, en waar andere mensen rustig mee gingen rouzen.

Ik kon er niet tegen, ik ben er mee gestopt.

Ik heb nu een verzorgpony waar niemand zich mee bemoeit....heeerlijk

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 16:06

Het is niet de kunst om er ijzerwerk in te hangen, het is de kunst om van dat ijzerwerk af te blijven!

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 16:07

Een ongebroken bit is trouwens zachter dan een gebroken bit.

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 18:19

He? Hoe kan dat nou? Een gebroken bit neemt toch meer de vorm van de mond aan? Ik rijd met dubbel gebroken omdat dat het meest vriendelijke zou zijn. Of klopt dat dan wel? Ik heb er geen verstand van hoor, maar probeer het wel te krijgen. Kun je het uitleggen?

Have fun with Icelandic Horses!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, douschka, GabberGill, MaanNaam, MairiMacBran, Nele80, Titsia, wisja en 130 bezoekers