Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 17:19

Zoals de titel al aangeeft, ben ik vandaag tot de vaststelling gekomen dat de voeders van Mijten blijkbaar toch de chemische anti-oxidant Ethoxyquine bevatten.

Nu voer ik zelf al jaren naar volle tevredenheid de Quattro en de Herbamix van Mijten in de veronderstelling dat deze voeders geen Ethoxyquine bevatten. Mijten gaat trouwens zelf prat op "natuurlijk voer". Mijn voergevoelige pony doet het hier zeer goed op.

Vandaag ging ik een nieuwe zak Quattro halen en naar goede gewoonte controleer ik steeds even de houdbaarheidsdatum. Nu viel mijn oog meteen op het aangepaste etiket waar dus blijkbaar nu alle anti-oxidanten ook op vermeld staan en ik zie in dat rijtje ook Ethoxyquine staan.
Een hele tijd geleden is er echter hier op Bokt een lijst bekend gemaakt van welke voeders welke toevoegingen bevatten en Mijten stond in het rijtje van de Ethoxyquine-vrije voeders.

Is dit sinds kort veranderd? Is dit toch altijd al zo geweest?
Wie weet hier meer van?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:21

ik weet niets van veranderingen, maar ben hier nu ook wel benieuwd naar... Mijn merrie doet het ook super op de herbamix en deze wordt door mijn DA ook nog steeds als de beste keuze gegeven...

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:57

Naar mijn weten en voorzover ik kan nagaan is dit altijd al geweest.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:09

Dat prat gaan op natuurlijk, tja zijn er wel meer die dat doen. Voor t gemak 'vergeten' ze te vermelden dat in de aangeleverde grondstoffen vaak wel troep zit. En ethoxiquine is echt ronduit troep. Tis niet voor niets al jaren verboden in voedingsmiddelen voor mensen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:24

Snel van voer wisselen:

Ethoxyquine (Code E 324), is de ergste van allemaal. Het is een rubberstabilisator, landbouwbestrijdings middel dat gebruikt wordt voor de bestrijding van ongedierte en onkruid (dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant), dat bij de productie van vee-, honden- en kattenvoer gebruikt kan worden. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren.
Ethoxyquine is voor menselijk gebruik dan ook absoluut verboden en u zult E324 inde menselijke E-lijsten ook niet aantreffen.
Er wordt ook aangegeven, dat de darmbacteriën door Ethoxyquine ernstig beschadigd en sterk verminderd worden. Hierdoor wordt de balans in de darmflora verstoord, wat als gevolg kan hebben, dat de vacht droog en broos wordt, en er daardoor dus droog uitziet, zijn glans verliest en/of uitvalt. De huid wordt schilferig en ziet eruit als bij schurft. Het haar blijft weg en de huid kan zich ontwikkelen als een zgn. olifantshuid.
De dieren hebben veel jeuk en krabben zich, waardoor de mogelijkheid van ernstige infecties ontstaat.
Aan al deze problemen moet iets gedaan worden, om ernstige veranderingen van de huid en de vacht te voorkomen.
Medisch is daar weinig tegen te doen. Wisselen naar een voer dat vrij is van Ethoxyquine is het enige alternatief.
Het kan 3 – 4 maanden duren voor de giftige stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.
Er zijn berichten over leverkanker, schildklierkanker en nierfunctiestoringen in samenhang met Ethoxyquine. (bron: internet)

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:29

@Petitparis: dierenartsen en voer, laat me niet lachen. Die paar uur 'voeding' tijdens hun opleiding stelt echt niets voor. Veel dierenartsen hebben (en nog) toendertijd Eukanuba, Hill's e.d. voorgeschreven als zijn beste voer voor katten en honden. Beiden stonden stijf van de chemische troep (nog?). Das puur commercie omdat ze gesponsord worden door die merken. Heb dit soort voeders 15 jaar geleden al afgezworen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:35

ik voer ook mijten quattro en was in de zelfde veronderstelling als de TS.

heeft iemand een lijstje met voeders zonder die E nummers?
Laatst bijgewerkt door loulou op 26-03-11 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:39

De 'veilige'anti-oxidanten zijn vitamine C en Vitamine E onder de nummers:
300–305 ascorbates (vitamin C)
306–309 Tocopherol (vitamin E)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:34

In mijten toch niet ? Ik weet wel dat het in belgie nog in veevoer mag, het zit b.v. wel in cavalor.
In Mijten voer zat vroeger wel E321 ( BHT ), misschien hebben ze een drukfout gemaakt ( e-324 ipv e-321 ) ???
Misschien even mailen met Mijten ?

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:47

BHT is bijna net zo erg.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:48

Dat mag nog wel in menselijke consumptie gebruikt worden, dus lijkt me minder erg.....

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:33

Ik zeg ook bijna net zo erg. Let wel dat de toegestane hoeveelheid voor mensen veel lager ligt dan voor dieren. Maar ja, tis allemaal lekker goedkoop he ;)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:45

BTH is een houdbaarheidsmiddel toch, heeft verder niet met goedkoop etc te maken. Als ze het gebruiken is het voer langer houdbaar, gebruiken ze het niet ( is dus goedkoper ) dan is het voer veel korter houdbaar.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:19

Yep een chemische anti oxidant dus. Mn bedoeld om de oliën/vetten langer houdbaar te maken.
Vitamine C en E kan dito, maar is dus, zoals ik al aangaf vele malen duurder. Dat bedoelde ik met lekker goedkoop, ethoxiquine, BHA en BHT kost geen drol. Google maar eens ff op BHA en BHT, kijken of dat je er dan nog zo happy mee bent.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:40

Ik voer voer waar dat niet in zit ;)

Renee1990
Berichten: 903
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 09:43

OMG cavalor ook.. al die tijd naar tevredenheid cavalor gevoerd!
heeft iemand die lijst waar die voeder opstaan die het gebruiken..

ben benieuwd wat marstall doet, aangezien ik daar op over wil stappen.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Re: Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 11:19

Is er iemand die beschikt over een recente lijst van paardenvoeders die deze middelen niet bevatten?
De vorige topics zijn al enkele jaren oud.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:31

Ik voer ook Marstall. Voor zover mij bekend zit het daar niet in, maar heb ze van de week toch maar ff een mail gestuurd met een vraag hierover.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:31

Rosaly schreef:
Is er iemand die beschikt over een recente lijst van paardenvoeders die deze middelen niet bevatten?
De vorige topics zijn al enkele jaren oud.

De meeste - zo niet alle- producten die granen bevatten, en dan met name ontsloten granen zoals o.a. muesli, bevatten dergelijke stoffen. Dit omdat dergelijke producten anders zeer kwetsbaar zijn voor schimmels, welke al standaard alszijnde in de vorm van sporen, in granen zitten.
Lang niet alle producenten vermelden de houdbaarheidstoffen, ook niet als je ze er direct naar vraagt.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:42

Reden genoeg dan om het niet te voeren... Als ergens geen rommel in zit hoef je dat ook niet te verstoppen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:33

aslo schreef:
@Petitparis: dierenartsen en voer, laat me niet lachen. Die paar uur 'voeding' tijdens hun opleiding stelt echt niets voor. Veel dierenartsen hebben (en nog) toendertijd Eukanuba, Hill's e.d. voorgeschreven als zijn beste voer voor katten en honden. Beiden stonden stijf van de chemische troep (nog?). Das puur commercie omdat ze gesponsord worden door die merken. Heb dit soort voeders 15 jaar geleden al afgezworen.


ik heb zelf al vaak ondervonden dat de meeste DA's geen jota afweten van voer. Diegene die ik nu heb is de enige die ik hier over de vloer gehad heb die het niet normaal vind dat er bij een klein paard van 450kg en maagzweren 3-4kg krachtvoer wordt aangeraden door de voorgangers... Vandaar dat het mij "verwondert".
Mijten bevat ook genetisch gemodificeerde soja, wat op termijn ook nadelig kan zijn...

Nu ja mijn paard krijgt maar 1schep meer per dag dus nog geen kilogram, dus ik sta niet te springen om te veranderen tenzij de kruidenmuesli van Lannoo bij ons verkrijgbaar zou zijn...

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:11

getver, ik voer al jaren naar tevredenheid mijten, eerst de gerstenmix en nu de quatro
ik had ooit begrepen dat het het beste merk voer was vanwege de weinige extra stoffen
ik blijf dit even volgen en ga eens op mijn zakken kijken

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:33

Jannepauli schreef:
Snel van voer wisselen:

Ethoxyquine (Code E 324), is de ergste van allemaal. Het is een rubberstabilisator, landbouwbestrijdings middel dat gebruikt wordt voor de bestrijding van ongedierte en onkruid (dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant), dat bij de productie van vee-, honden- en kattenvoer gebruikt kan worden. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren.
Ethoxyquine is voor menselijk gebruik dan ook absoluut verboden en u zult E324 inde menselijke E-lijsten ook niet aantreffen.
Er wordt ook aangegeven, dat de darmbacteriën door Ethoxyquine ernstig beschadigd en sterk verminderd worden. Hierdoor wordt de balans in de darmflora verstoord, wat als gevolg kan hebben, dat de vacht droog en broos wordt, en er daardoor dus droog uitziet, zijn glans verliest en/of uitvalt. De huid wordt schilferig en ziet eruit als bij schurft. Het haar blijft weg en de huid kan zich ontwikkelen als een zgn. olifantshuid.
De dieren hebben veel jeuk en krabben zich, waardoor de mogelijkheid van ernstige infecties ontstaat.
Aan al deze problemen moet iets gedaan worden, om ernstige veranderingen van de huid en de vacht te voorkomen.
Medisch is daar weinig tegen te doen. Wisselen naar een voer dat vrij is van Ethoxyquine is het enige alternatief.
Het kan 3 – 4 maanden duren voor de giftige stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.
Er zijn berichten over leverkanker, schildklierkanker en nierfunctiestoringen in samenhang met Ethoxyquine. (bron: internet)

hmm ik voer 2 weken cavalor en alles staat met mok, merrie's, hengst en veulens. Misschien dat het hier iets mee te maken had. Met een maand op ander voer was alles er ook weer vanaf gelukkig.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:52

Wat een onzin bericht van de fabrikant.... Een leverancier laat het wel om 'zomaar' iets te veranderen, ook zij hebben een verplichting. Denk eerder dat de fabrikant de kosten wil drukken omdat de graanprijzen zijn gestegen; zodoende een ander product besteld die goedkoper is. Btw, vitaminen worden niet op de 'wereldmarkt' gekocht, daar zijn aparte bedrijven voor die landelijk actief zijn...

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Voeders van Mijten bevatten toch Ethoxyquine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:21

Ja, en die voegen dan ook weer vanalles toe aan die vit. en min. en deze hoeft de "eind" fabrikant dan weer niet te vermelden.............