2e hands zadel goed merk of doorsparen voor nieuw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

2e hands zadel goed merk of doorsparen voor nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 17:20

Hoi
Ik ben aan het sparen voor een dressuurzadel. Nu heb ik veel interesse in de Euroriding Diamant. Die kost nieuw minimaal 1200 euro (goedkoopste model) Momenteel ben ik in het bezig van 750 euro, een bedrag waarvoor ik best een aardig 2e hands zadel kan kopen. En heel eerlijk gezegd, vind ik 750/800 euro ook wel genoeg om aan een zadel uit te geven.

Nu twijfel ik wel; koop je met 2e hands toch vaak de ellende van een ander, zoals bijvoorbeeld scheve zadels van scheve paarden?
Bovendien kan ik er wel een aantal mensen naar laten kijken, maar vind ik het toch eng; 2e hands kopen. Van Rijs komt echter alleen langs voor nieuwe zadels aan te meten.

Kortom; wat zouden jullie doen???


shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

hey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 17:32

hey
ik zou persoonlijk doorsparen voor een nieuw zadel ,
want voorr €800 heb je echt wel een knap dressuurzadel hoor.
Haha! kijk eens bij vroegop, divoza of morgan je kan kijken naar leer kunstof bv wintec .
want je hebt goede kans dat het zadel idd scheef is en dan heb je aleen maar problemen en een zadel is een van de belangrijkste dingen die je nodig hebt voor je paard en dat moet wel goed zijn
xxxxx shari

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 17:45

Je kunt een 2e hands zadel ook goed laten passen en passend laten meken dmv opvullen, dus dat vind ik niet zo'n bezwaar, je koopt natuurlijk niet het eerste het beste zadel dat je tegenkomt, maar ook hier moet je goed passen en testrijden om te kijken of jij ook lekker zit.
Dus een 2e handszadel kan gewoon ook heel erg goed zijn.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 18:02

Ik ben zeer tevreden met mijn tweedehands zadel (nou ja... 3 maanden oud, dus nog vrijwel nieuw). Ik heb hem wel helemaal opnieuw laten opvullen, want de kussens waren toch niet 100% recht.
Persoonlijk vond ik 1500 euro voor een nieuw zadel ook teveel. Dat kan ik gewoon niet opbrengen als studentje, terwijl ik wel een goed zadel wilde hebben. Ik heb ook nog andere interesses en andere dingen waar ik geld aan wil kunnen uitgeven. En ik heb geen zin om echt op m'n tenen te gaan lopen of om schulden te gaan maken alleen voor een zadel.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 18:19

Ik heb ook een nieuw zadel gekocht. Een kieffer, toen zo rond de 900 Euro ofzo? Vond ik zelf veeeeeels te duur, maar we hebben rond de 30 zadels gepast, maar dit was gewoon echt het enige zadel wat ECHT goed lag.. (kon aangepast worden) Ben er nu heel blij mee, alleen ben ik nu wel een beetje verwent, geen enkel paard zit nog zo lekker als die van mij.. *LOL*
Zelf zou ik weer voor een nieuwe gaan, en dan idd een nieuwe niet eentje van 1200 Euro..
Ik heb toen heel wat "pruts" zadels gepast, waar ze ook nog een hoop geld voor vroegen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 19:27

In principe maakt een 2e hands zadel niet veel uit, als je de kussens op laat vullen is het zadel weer recht. + dat een 2e handszadel net zo goed kan liggen als een nieuwe, en het je veel geld scheelt.

Ik heb mijn kieffer wien dressuurzadel 2e hands gekocht, heel knap zadeltje voor f700 en het past Flair goed.


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 19:34

Voor 750 euro kun je inderdaad al best een knap tweedehands zadel kopen.
En 't is best lastig om een keuze te maken tussen een goed gebruikt zadel, of toch maar een nieuw zadel Verward
Ik koop zelf eigenlijk altijd een nieuw zadel, daar is gelukkig ook financieel de ruimte voor (nee, het groeit ook bij mij niet op m'n rug, maar 't kennet Haha! ).
Maar als ik een ander zadel zou zoeken en tegen een goed tweedehands aan zou lopen dat ook nog super past, dan zou ik er ook geen probleem mee hebben.
't Scheelt een heleboel geld, en nieuw is het toch maar 1 dag, daarna is het feitelijk ook al gebruikt.
Misschien is het een goed idee om eerst eens te kijken welke zadels geschikt zijn voor jou en je paardje.
Ik heb ook een Euroriding Diamant, dat bevalt me prima.
Maar het blijft natuurlijk de vraag of dit ook goed past, dat zou je eigenlijk eerst eens uit moeten proberen.
Of misschien is er wel een goedkoper zadel dat even goed zit en even goed past.
Als je eenmaal weet uit welke zadels (= bijbehorende prijsklasse) je een keuze kunt maken, dan heb je misschien ook al een beter idee wat de mogelijkheden zijn.
En mocht je een Euroriding Diamant willen passen, dan ben je welkom om het bij mij uit te proberen hoor !

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 20:27

Wij zijn op het moment ook op zoek naar een nieuw zadel. Maar nu hebben wij het geluk dat er bij ons in de buurt iemand zit die met nieuwe en 2e hands zadels langs komt om te passen. Dus die laten wij nu komen.
Maar in principe lijkt mij niets mis met een 2e hands zadel zolang het goed ligt.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 21:09

Ik heb 2 tweedehands zadels. Nieuw vind ik te duur en het is voor mijn verzorgpaard. Uiteindelijk heb ik wel een vzh zadel gekozen die een beetje allround passend is, een Stübben Siegfried. De andere is een dressuurzadel, die ook meteen goed lag, een Kieffer Wien PdL.
Ik zou wel altijd een A-merk 2e handszadel kopen. Als ie niet past kun je 'm vaak voor hetzelfde geld kwijt en er blijft vraag naar. Zijn ook kwalitatief beter. Prima zadels!

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 22:05

Ook aan een nieuw zadel kan wat mankeren , kan naderhand toch niet zo goed blijken te liggen als je dacht , en nieuw is "heerlijk" stug leer Lachen

Goed verzorgd 2ehandsje is alvast lekker soepel en daar kun je ook beter de kwaliteit aan zien , hoe het eruit ziet na gebruik.

Daarbij kun je dus ook een superfijn zadel treffen dat maar heel kort gebruikt is en op wat haren na bijna nieuw !
Scheelt dan wel flink in de prijs vergeleken met een nieuw zadel.
(dat er na een uurtje rijden al hetzelfde uitziet Knipoog

Maar als ik het zo lees vind je het geen fijn idee , dus dan kan je beter voor een nieuwe gaan denk ik , anders zit je toch niet op je gemak ...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 22:14

ik heb twee 2e hands zadels en zweer erbij. Ik zou wel naar een goede ruitersportzaak gaan, waar je er een aantal kunt proberen. Bij mij in de buurt (bij Den Bosch) weet ik er een, maar dat is voor jou erg ver.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 23:12

Een goede opmerking van Oscar; nieuw is het maar 1 dag. Daar is wat over te zeggen ja. En Lielle, hier om me heen heb ik twee goede zaken (nee, niet divoza en hypodrama) maar Van Rijs en Stahro. Daar is het niet zo dat ik er een paar mee kan nemen, maar ik kan er wel 1 kopen en dan uitproberen uitgebreid thuis en als het niet goed is, kan die weer terug. Dat is wel fijn dus. Ik heb ook wel mensen op stal die er wel meer van weten dan ik maar het is nu juist zo fijn als die zaken langskomen he.
En het gekke van die zaken is dat ze wel langskomen voor een nieuw wintec zadeltje bijvoorbeeld van 700 gulden, maar niet voor 2e hands zadels van 1700 gulden..............snap ik niet zo, maar zal wel aan mij liggen.

En oscar; bedankt voor je uitnodiging. Ik heb er ooit een keer op gereden van een stalgenootje, maar ik vond het goddelijk zitten, vandaar m'n interesse. Die maat pastte Mirage echter niet, dus ik kan niet gericht op die maat zoeken.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 23:23

Divoza verkoopt tweedehandszadels niet om er geld aan te verdienen maar uit service oogpunt.
Het verschil tussen inkoop en verkoop is maar 20-50 euro vandaar dat er niemand langs kan komen om deze zadels te komen passen.

Maar om ook even op de vraag terug te komen, het voordeel van een tweedehandszadel is dat je ze vaak wel een week goed mag uitproberen.
Zo kun je er toch een tijdje op rijden om te kijken of je het echt een lekker zadel vindt en of het goed op het paard past natuurlijk.
Een nieuw zadel kun je vaak maar een minuut of 10 proberen omdat ze daarna niet meer als spliksplinternieuw te verkopen zijn, je kunt het met name erg goed zien bij de singelstoten.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:02

Ik heb ook een 2de hands zadel, ging er vanuit dat het tijdelijk zou zijn tot ik genoeg geld had voor een nieuw zadel. Maar eigenlijk ligt deze zo goed op haar rug dus waarom zou ik dan een nieuwe willen??

Zolang het zadel goed past op de rug van je paard, maakt het denk ik weinig uit of het 2de hands is of nieuw. Zolang het gewoon goed is onderhouden, maakt het mij weinig uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:11

Ik heb liever een goed 2e-handszadel van een degelijk merk, dan een nieuwe van veel minder kwaliteit/slechter "zitcomfort". Het is alleen vaak net iets langer zoeken voor je wat gevonden hebt dat echt goed past. Veel succes!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:22

Ik heb 10 jaar geleden een Kieffer Wien gekocht voor 1000 gulden, die was toen 2 jaar oud.....nu dus 12 jaar en ik rij er zo'n 3 paarden per dag mee!! Hij ziet er nog steeds netjes uit en er is nog nooit iets aan kapot gegaan (heb alleen een keer de singelstoten laten vervangen).

Als je een beetje geduld hebt loop je vaak wel tegen een goed zadel aan...je moet wel weten welke je zoekt (welke goed op je paard ligt!), want je kunt neit ruilen, dus probeer zadels van anderen of laat een keer zo'n passervice komen..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 08:12

En dat is inderdaad het probleem; ik weet bij god niet welke merken wel en welke niet lekker liggen op mirage. Zo'n passervice laten komen doen ze dus alleen voor nieuwe zadels, dat is overal zon' beetje.
Nou ik ga wel een beetje rondkijken wat er te koop is en dan is het toch proberen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 08:39

Lielle schreef:
ik heb twee 2e hands zadels en zweer erbij. Ik zou wel naar een goede ruitersportzaak gaan, waar je er een aantal kunt proberen. Bij mij in de buurt (bij Den Bosch) weet ik er een, maar dat is voor jou erg ver.


Langeraap, de zaak waar ik het over heb, komt dus ook met 2ehands zadels lans om te passen. Bij mij is hij met zo'n 20 nieuwe en 2e hands zadels gekomen, die ik allemaal kon proberen (Pablo werd er gek van). Ik was helemaal weg van 2 zadels, een nieuwe Ainsley en een 2e hands Passier GG. Het is uiteindelijk de Passier geworden, rechtstreeks van mijn stalgenoot, zonder dat Langeraap er nog tussen zat (!), maar anders zou hij me gewaarschuwd hebben zodra er een 2e hands Ainsley binnen was. Dat noem ik dus service! Ik kom er ook vaak, maar dat is zo ook niet zo raar.
Delft is wel erg ver, maar wie weet ben je ooit in de buurt?

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 09:25

Nou, MirageGidran,
als je nog eventjes kan wachten, mijn Kieffer Aachen komt in september vrij en dat is een goede koop. Dat zadel is wel 5 jaar oud maar je kan er nog jaren lang plezier van hebben, het is niet scheef en het ziet er nog echt goed uit....
Dan kan je voor 400 euro al knap zitten.....
(18 inch, zwart)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 21:05

Nou, ik ga in ieder geval morgen ns kijken bij van rijs en misschien even bij divoza wat ik zoal kan krijgen voor 750/800 euro.....

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 22:13

Heb je vervoer om je paard mee te nemen? Je kunt bij Sta Roh en bij van Rijs namelijk wel zelf langsgaan. Dan kunnen ze je toch adviseren. Stah Roh heeft zelf een bak en van Rijs heeft vlakbij een bak die hij mag lenen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-02 09:03

Hoi Manon, dat weet ik dat dat kan ja. Stahro heeft niet zo'n gigantisch groot aanbod maar wel handig die bak. Van Rijs heeft dat ook aangegeven dat dat kan, maar heeft niets over een bak gezegd, alleen dat m'n paard goed verkeersmak moest zijn............eh......ahum....gaat nog niet altijd goed.....Ik ga nu eerst even kijken bij van rijs zometeen en als er iets leuks ligt, kan ik het meenemen naar huis. Mochten er nou een aantal zadels in aanmerking komen, zou ik er inderdaad graag heen willen met Mirage, maar ja, het vervoer he.................dan moet ik Mirage achter op de brommer vastbinden.....hahahha

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 11:01

waar is van rijs?

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-02 18:00

in Zevenhuizen, achter zoetermeer

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: 2e hands zadel goed merk of doorsparen voor nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:30

MirageGidran schreef:
Nu twijfel ik wel; koop je met 2e hands toch vaak de ellende van een ander, zoals bijvoorbeeld scheve zadels van scheve paarden?
Kortom; wat zouden jullie doen???

Zadels worden meestal 2e hands aangeboden omdat de ruiter op een ander zadel is overgestapt, of stopt met de sport of omdat het zadel niet meer past op het nieuwe paard. De meeste 2e handse zadels van stubben, kieffer, KN, Passier, County, BR, Diamant, Hulsebosch en andere merken in die klasse zijn nog zeer goede zadels die nog tientallen jaren mee kunnen (hangt natuurlijk wel af van de huidige leeftijd). maar ze worden niet verkocht omdat er iets mis mee zou zijn.

Er zijn trouwens ruitersportzaken die de moeite nemen om ook 2e handse zadels te komen passen. er zijn nieuwe zadels te koop van 750 euro. Die moeten ze ook komen passen. WAarom zouden ze niet met een 2e hands zadel willen komen voor hetzelfde bedrag?

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, joyce83, Maartje_M, MarykeS, nikky888 en 81 bezoekers