Barley verkopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Barley verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 16:54

Vandaag is margriet geweest van Silverlinde. Barley ziet er goed uit en heeft ook geen 'onbalanzen'. Ze is dus goed gebalanceert.

Ze is alleen heel erg op vluchten gericht. Dat kun je in haar karakter zien en aan haar uiterlijk. Ze is echt een buitenpaard. Dus ideaal voor endurances en lange buitenritten.

Dressuur zit er niet echt in. Ze kan het wel maar is er dus niet echt een type voor.

Het traject van goed opgevoed gereden paardje kan nog lang gaan duren omdat ze dus uit het wild komt en dus nog goed moet leren om met mensen om te gaan. Haar idee is dat het nog goed drie jaar an duren eer ik er fatsoenlijk op kan rijden.En dan nog moest er goede begeleiding bij zijn. Zoals TTeam etc.

Of misschien verkopen en aan een ander paardje gaan denken. Ik weet het ook niet meer hoor. Het bericht kwam toch wel hard aan. Barley verkopen? Mijn lieve meid wegdoen? maar ja als ze gelijk krijgt?

Ik geef Barley in ieder geval nog een tijdje. Een half jaar tot een jaar. gaat het dan nog steeds niet goed. Dat het rijden elke keer een gevecht geeft dan verkoop ik haar.

Pff moeilijk hoor

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 17:05

he bah zoiets is nooit leuk.

Maar een paard waarmee je niet mee kunt doen wat jij leuk vind en zo moeilijk blijft is ook niet echt wat hoe lief ze ook zijn.
aan de andere kant 3 jaar is een tijd hoor misschien heb je er het geduld wel voor maar die 3 jaar kost ze je ook al het stalgeld misschien heb je dat er voor over als je er ooit leuk mee kunt rijden maar als dat niet lukt?

jeetje echt moeilijk ik wens je veel wijsheid

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 17:16

Hmm... wat een moeilijke beslissing zeg. Ik kan me voorstellen dat je niet staat te juichen. Maar je moet wel matchen met je paard, zowel wat karakter betreft als wat gebruiksmogelijkheden betreft. Ik denk dat je er idd verstandig aan doet om het nog even aan te zien. Misschien is ze idd bij iemand anders net iets beter op haar plek en past bij jou toch net een ander paard. Lastig hoor. Neem in ieder geval geen overhaaste beslissing, zet alle plussen en minnen anders eens naast elkaar.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 17:16

Pffff...dat is zeker moeilijk! Vervelend dat je voor zo'n keuze komt te staan...
Ik vind het wel goed dat je het voor zo'n lange tijd nog even bekijkt. Dan weet je in ieder geval zeker dat je er goed over hebt nagedacht.
Veel succes en sterkte!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 17:17

Jeetje dit is niet makkelijk zeg.

Drie jaar kunnen langzaam en snel voorbij gaan. Helaas kun je vooraf niet zeggen, hoe het deze keer zal gaan.
Barley is nog jong en zal zeker ook nog groeien in haar "persoontje". Maar is het de lant die jij wilt?
Wat zegt je gevoel? Heb je er vertrouwen in dat het je over een paar jaar wel lukt om met haar te rijden op de manier zoals jij het graag wil?
Als je er nagenoeg geen vertrouwen in hebt, moet je er misschien niet aan beginnen. Maar heb je het vertrouwen wel, dan zou ik het zeker proberen.
Maar ik kan niet in jou kijken, dus kan ik niet zeggen wat jij moet doen. Ik wou dat ik het je kon zeggen. Maar ik weet wel, wat je ook beslist, mijn steun heb je.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 17:26

Heel moeilijk om nu te beslissen wat je wilt met haar en dat moet je ook zeker niet overhaasten. Bedenk nou wat je met haar wilt en of je et er voor over hebt. Misschien krijg je er een ontzettend fijn paard aan, maar misschien wordt et nooit wat. Succes ermee en overhaast nix!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 17:31

Jemig, dat is niet leuk om te horen.

Maar, even om het hoofd erbij te houden vraag ik me af of je wel genoeg informatie hebt hieraan en of het aansluit bij wat je zelf denkt, voelt.

Ooit heb ik iemand bij mijn paard gehad die net zoiets is en doet als Margriet Dudok (iemand anders dus). Diegene vertelde mij dat ik mijn paard echt met meer lengte en voorwaarts neerwaarts moest rijden, enzovoort. Nu is het zo dat ie normaal gesproken eerder te lang is dan te kort en dat het vw-nw rijden nog nooit een probleem is geweest. Terwijl ik mijn lachen even inhield, vertelde ik haar dat ik dat vooral zou doen. Daarna kon ik haar niet meer serieus nemen en er kwam dus ook een pak onzin uit. De meeste mensen echter, vooral zij die makkelijker twijfelen aan bepaalde zaken, zouden dit misschien voetstoots aan hebben genomen. Op die manier creeert zo'n vrouw dus problemen waar ze niet zijn.

Hoe kwam het nou dat zij die lengte niet zag? Dat kwam omdat Lab een beetje hypernerveus werd van haar en haar laserapparaat en omdat hij niet ontspande en geen tijd kreeg, propte hij zich op. Hij gooide zijn hals omhoog en zijn onderhals leek enorm. Ze heeft me niet zien rijden, ze heeft hem alleen in de stalgang gezien, stilstaand (nou ja, draaiend en piafferend.

Toen op dat moment was mij al duidelijk dat ik bij haar dus verkeerd zat. Niet mijn paard gerust stellen, niks van dat kalme, bezadigde, nagedachte van wat je zou verwachten. Ze had hem makkelijk een persoonlijkheid kunnen aanmeten die hij helemaal niet heeft, en dat deed ze helaas ook.
Ze geloofde niet echt dat je er normaal een kanon naast kan afschieten zolang onbekenden maar van hem afblijven.

Ik vertel dit omdat ik niet zeker weet of je hiermee wel de juiste of volledige informatie hebt, hoe logisch het ook klinkt wat ze zegt. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik er nog eens rustig over nadenken is wat de waarde van haar boodschap nou precies is en hoe je je er eigenlijk zelf onder voelt. En hoe je je natuurlijk voelt t.o.v Barley. Als de boodschap van Margriet aansluit bij wat je zelf eigenlijk al dacht, maar nog niet kon toegeven, dan kan het je helpen. Het kan ook andersom zijn natuurlijk.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 18:05

Tja ik ga met Lovely mee... Lachen
Is dit een versterker van je eigen voorgevoel of komt dit zo koud op je dak vallen...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 18:11

Ik heb al eerder bedacht dat als ik over een jaar nog niet niet haar kan rijden dat ze dan weggaat. Maar ik had altijd nog wel het gevoel"het komt wel goed" Nu Margriet ook nog zegt dat ik het waarschijnlijk niet aankan komt dat toch wel hard aan. Ik heb hulp. (mijn instructrice) Dus we gaan het deze zomer gewoon rustig aan weer oppakken. Lukt het niet....tja dan kom ik voor een moeilijke keuze te staan.

ze is zo mooi en zo sterkt qua karakter. Bij mij toont ze nooit vluchtgedrag. Zelfs als ze buiten verschiet blijft ze bij me staan. Ik wil haar gewoon niet kwijt. Ze betekend nog zoveel voor me.

Maar goed. Ik weet nu dat het moeilijk gaat worden. Aan de andere kant het rijden ging best goed voordat ik eraf viel. Misschien komt het toch goed.

Ik twijfel gewoon nog te erg. Ik denk dat de keuze zich vanzelf opdringt. Ik laat het maar over me heen komen. En zie wel waar het schip strand.

Misschien dat ze bij iemand die fanatiek endurance gericht is beter op haar plaats is? Als recreatiepaardje was ze ook heel geschikt. Maar ja ik wil toch ook dressuur rijden. Als dat niet te combineren is?

Och ik twijfel gewoon nog maar een poosje door. Ze hoeft niet weg dus die tijd hebben we in ieder geval.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 18:25

Succes ermee!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 18:56

Het is altijd een grote schrik wanneer mensen waar jij een heel hoge dunk van hebt, het vertrouwen in de combinatie eigenlijk opzeggen. Maar ik zou toch zeggen: luister naar je eigen hart.
Iets soortgelijks is mijn ook overkomen. Het beleren van mijn Lois liep ook niet bepaald over rozen. Alles duurde veel langer dan was voorzien en op een gegeven moment kreeg ik ook het advies hem maar weg te doen. In mijn geval was dat niet de verkoop naar een andere ruiter maar heel drastisch, de slager Boos!
Lois is ook opgegroeid in het wild en daarom in het begin bang voor alles. Toch hadden wij 2 al heel erg snel een hechte band. Dat lees is ook terug in jou stukje met Barley en haar grote vertrouwen in jou. Door die hechte band ben ik altijd steenvast in mijn paard blijven geloven. Ik heb heel vaak getwijfeld aan mezelf [mijn capaciteiten en ruitergevoel] en daar heb ik ook veel traantjes om gelaten, maar ook dat is goed gekomen.
De vraag aan jou is nu hoe sterk je gelooft in je paard? Want als je doorzet zal dit zeker niet de makkelijkste weg worden. Maar als het lukt misschien wel een mooie weg. Ik heb met Lois altijd het gevoel gehad dat wij samen iets bijzonders, misschien wel magisch hadden. Alleen door dat geloof was het voor mij op te brengen met hem door te gaan. En achteraf kan ik zeggen dat het het helemaal dubbel en dwars waard is geweest.
Jij zult zelf moeten bepalen hoe sterk je gelooft in Barley en jullie band en hoe zwaar dat voor jou telt. Wanneer je ergens in gelooft dan is er veel mogelijk ook al zeggen mensen uit je omgeving heel andere dingen tegen je.
Succes er mee.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 19:04

Ik ga (voor de verandering Haha! ) met Jippie mee. Luister niet naar wat één persoon over jou paard zegt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 19:32

Ik heb zelf een WelshCob die ook nogal snel 'vlucht'. Hij is nu 6 jaar en het dressuurrijden gaat nu wel beter, maar ik kon hem eerst niet goed aan. Ik zou inderdaad het lekker proberen, bij mij heeft het ook lang geduurd. En helemaal zal het er niet uit gaan denk ik.
Een WelshCobmerrie die ik sinds een jaar rijd en is opgegroeid in Wales vertoond nog meer 'vluchtgedrag'. Ze schoot vanalles weg, maar nu gaat het veel beter. Het kan nog beter worden, maar helaas rijd ik er niet op, want ze loopt met een veulen.

Ik zou het dus zeker weten willen proberen als ik jou was. Je hebt haar nu al een poosje en bent er toch wel aan gehecht denk ik. Probeer het en als het dan echt niet gaat en je echt geen toekomst met haar ziet zul je haar een beter thuis moeten geven waar ze meer op haar plaats is. Maar er kan nog veel veranderen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

gillian

Berichten: 4411
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 20:08

met mijn "oude"paard Nico, klikte het gewoon niet maar om de uiteidelijke beslissing te nemen om hem te verkopen heeft ruim een half jaar geduurt, gewoon ziek werd ik ervan Misselijk
ik hoefde hem ook niet weg te doen hoor, hij kwam er iedere dag uit, werd gereden, gelongeerd, kwam in de wei, enz en om het geld hoefde het ook niet.
alleen werd het me steeds duidelijker dat IK er dus echt niks mee kon doen helaas, en om een paard als "my little pony" te houden gaat een beetje te ver vind ik. Haha!

ik zou het nog een poosje aanzien, lekker van haar genieten, straks weer het rijden op gaan pakken, dan kun je alsnog zien wat je ZELF wilt.
neem geen overhaaste beslissing, want daar krijg je spijt van.
iig veel succes.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 21:45

Ik ga toch met Lovely mee. Ik het het vaker zien gebeuren in mijn omgeving. Ik zou persoonlijk eerder zoiets krijgen van "ik ga er juist mee door" gewoon omdat ik wel uitmaak of iets wel of niet kan en zolang er niets bewezen is is er ook niet bewezen dat het niet kan en kan het dus wel.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 22:08

Ik zit nu alweer een stuk sterker in mijn vel. En ga barley eerst een kans geven. Kijken of we iets vooruit gaan. Verkopen kan altijd nog, nietwaar.

Nee ik ga ervoor!

Ik ga haar behandelen als twee jarige. Dus gewoon een beetje longewerk en heel soms een half uurtje stappen. Over een half jaar kijk ik wel weer verder. Het is nu nog zo'n uk. En vier jaar is ook nog erg jong.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 22:27

Jeetje, moeilijke beslissing Heike!
Je moet op zo'n moment bedenken wat je wilt, maar uiteindelijk doe je het toch voor je plezier. Is dat de 'pijn' van het verkopen waard?

Trouwens, dat ze zoveel cluchtgedrag omdat ze uit het wild komt, lijkt mij een beetje bullshit om het even cru te zeggen. Onze Jimmy heeft ook drie jaar in Wales in het wild rondgesjouwd, en die is echt goed te hanteren. Ik zeg dus niet dat hij makkelijk is, dat is zeker niet zo. Hij vertoont ook wel vluchtgedrag (bij smalle doorgangen, enge dingen, nieuwe omgevingen...) en is ontzettend eenkennig. Ik kan hem niet eens fatsoenlijk opzadelen, Eelke kan er echt verreweg het best mee overweg.
Vluchtgedrag vertoont/vertoonde mijn eigen sensibele merrietje ook!
Op wedstrijden is er eigenlijk nu niks meer met Jimmy aan de hand, in het begin leip ik met hem aan een halstertouwtje (Eelke erop) naar het losrijterrein, anders kwam het echt niet goed. Nu kijkt hij gewoon rustig om zich heen en vertrouwt dat soort situaties.

Mijn idee is juist dat je haar erop moet 'trainen' dat ze vertrouwen in jou heeft, dat iets niet eng is als jij er bij bent. Dus juist veel overal mee naartoe nemen, allerlei dingen doen, vooral niet te voorzichtig daarmee zijn. (dat is gewoon in theorie, ik ken het dier natuurlijk niet)

Je hebt toch alle tijd, of niet?
Succes!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 23:07

Ga er voor Heike. Je wilt het zelf en dan zal het je zeker lukken. Stop er al je energie in en blijf positief denken. Ik weet zeker dat het je zal lukken.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 23:48

ik zou niet op een mening afgaan,
Voornamelijk op je eigen gevoel en idee,
Als jij zo blij met haar bent, waarom weg doen?
ik zou nog eventjes wachten met beslissen...

succes met je keuze!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:23

Moeilijk probleem inderdaad, waar jij alleen het antwoord op kunt geven. En het lijkt me goed om over orri's 'vraagstelling' na te denken: was dit een versterking van je eigen gevoel of kwam het echt koud op je dak? Uiteindelijk kan de hele wereld zeggen wat ie wil, het jou paard en jij moet ermee doen wat jij leuk vindt. Het is niet aan 1 persoon die jouw paard sporadisch ziet om een oordeel te vellen over dat gebruiksdoel.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:42

Ik ben het helemaal met Zep eens maar ik moest er na het lezen ook meteen aan denken dat jij een paard als Julius hebt gehad. Ik heb ook zo'n paard gehad waarmee ik kon lezen en schrijven en ik vond het heel erg moeilijk (nog steeds) om een ander paard datzelfde vertrouwen te geven. Misschien zit ik er helemaal naast maar het zou kunnen zijn dat dit toch meespeelt.
Elk paard na dat ene paard heeft een onmogelijke achterstand in te halen. Hoe veel je ook van je nieuwe paard houdt, onbewust zal je hem toch vergelijken en misschien heb je daarom wel het idee dat het niet helemaal gaat zoals het zou moeten gaan.

Als je Barley nu wegdoet denk ik dat je vreselijke spijt gaat krijgen en je zal blijven afvragen of je wel de goede keus gemaakt hebt. Als je, zoals je zelf zegt, een jaar wacht en het gaat nog niet dan is het inderdaad tijd om uit te kijken naar een ander paard maar geen enkel paard zal Julius kunnen vervangen. En dat wil je waarschijnlijk ook niet echt maar het blijft knagen. Tenminste daar heb ik zelf last van en misschien betrek ik jouw situatie wel teveel op de mijne maar ik hoor ook vaak van anderen die zo'n speciaal paard hebben gehad dat het heel moeilijk is om daarna weer verder te gaan met een nieuw paard ook al is die nog zo geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 00:51

Percy schreef:
misschien betrek ik jouw situatie wel teveel op de mijne maar ik hoor ook vaak van anderen die zo'n speciaal paard hebben gehad dat het heel moeilijk is om daarna weer verder te gaan met een nieuw paard ook al is die nog zo geweldig.


Ik weet niet of er altijd een paard "tussen" moet zitten, maar het gevoel dat ik met mijn vorige paard Levi's had had ik voor het eerst weer met Rio vorig jaar. Terwijl ik intussen ook andere paarden voor anderen heb gereden, en Nescio van mezelf heb. Nescio heb ik nu 3 jaar en ik kan inmiddels lezen en schrijven met hem, ik snap hoe hij "denkt", maar ik heb het echt moeten leren. Het zit er niet al bij voorbaat gevoelsmatig, zoals ik dus met andere paarden wel heb (gehad).

Hoe je het ook wend of keert, zoals met Julius wordt het nooit. Maar volgens mij heb je dat zelf heel goed in de gaten, Heike. Als het goed voelt voelt het goed, en dan komt de rest vanzelf wel. Dan duurt het maar een jaartje langer. Het gaat nu eenmaal niet allemaal vanzelf.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 01:00

Stel jezelf nu even het volgende scenario voor: Stel dat het nu niet lukt met de dressuur, iets wat je heel graag zou willen: ben je bereid consessies te doen? Eventueel zelf Endurance gaan rijden als je paard het aangeeft? Ben je daartoe bereid zou ik zeggen, ga ervoor. Als je je persoonlijke wens de dressuur in te gaan de voorkeur geeft, zou ik zeggen: bereid je voor op een afscheid. Het gaat pijn doen, maar wapen je hart en zoek een goed baasje voor Barley. Staar je niet blind op het vertrouwen dat hij je geeft, dat krijgt een ander ook voor elkaar (heel gemeen gezegd, maar het is echt zo) .
Neem de tijd, laat het bezinken. Je hebt geen haast. Over een poosje zal het allemaal veel duidelijker worden. Misschien loop je in de tussentijd wel tegen een paard aan waar je helemaal voor wilt gaan.

IK wens je veel wijsheid en kracht in het nemen van de goede beslissing...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 02:19

Mooi zo dat je je al wat beter voelt, probeer dat gevoel vast te houden. Vanavond heb ik er eens over na lopen denken (had zelf even een moeilijke situatie en een bang paard), maar ieder paard is een vluchtdier van nature. Het is natuurlijk wel zo dat dat bij de een meer aan de oppervlakte komt dan bij de andere, maar het zit in ieder paard. Het is dus ook nog steeds mogelijk om meer vertrouwen te ontwikkelen met Barley, zodat zij misschien minder vliegerig wordt zodat je fijner kunt samenwerken.

Heike schreef:
Ik ga haar behandelen als twee jarige. Dus gewoon een beetje longewerk en heel soms een half uurtje stappen. Over een half jaar kijk ik wel weer verder. Het is nu nog zo'n uk. En vier jaar is ook nog erg jong.


Ze is inderdaad nog erg jong, jong genoeg om nog een hoop bij te leren. Maar het is ook een slim dametje en erg 'doenig', tenminste die indruk krijg ik van haar uit wat je vertelt. Met dat in het achterhoofd zou ik er misschien niet voor kiezen om heel veel simpele dingen te doen.
Waarom niet? Ze is geen twee meer en ze is al veel wijzer dan dat. Barley is ook niet verreden of overwerkt dus dat is geen reden om een tandje lager te gaan.
Ik zal met een voorbeeld proberen uit te leggen wat ik bedoel. Er was eens een dame met een paard van bijna 4. Een moeilijk paard, eentje die echt karakter had en het haar eigenaar ook echt moeilijk maakte. Wat deed die dame nou, zij ging haar paard 'opnieuw' zadelmak maken. Ze ging dus ook echt doen alsof dat dier helemaal van niks wist. Fijn voor dat paard zou je denken, lekker makkelijk. In feite was het dus allemaal ietsjes te makkelijk want het paard kende dat allang allemaal. Uit verveling ging dat dier dus ook dingen doen die niet de bedoeling waren.
De kern is eigenlijk dat die mevrouw dat paard ging behandelen alsof het niks wist en dat was dus helemaal niet waar. Eigenlijk vond ik het nogal oneerlijk en eerloos om dat paard zo te behandelen. Antwoord van het paard kwam in nog meer truken en toestanden, waar de eigenaar geen antwoord op had. Deze mevrouw geloofde dus niet in haar paard en liet haar niet in haar waarde door te ontkennen wat het beestje allang al had begrepen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je op moet letten dat je het je paardje niet te gemakkelijk maakt. De dingen die je met haar wilt gaan doen, zul je op een manier kunnen doen dat ze toch nog uitdagingen en verrassingen voor je paard hebben. Als je daar voor zorgt, dan kan Barley nog weer een heleboel dingen van jou en samen met jou leren. Er zijn zo enorm veel dingen die je met haar kunt doen. Maar pas op dat je haar geen kleuterschoolwerk geeft terwijl ze al 2 klassen hoger zat. Kijk goed naar haar en probeer uit te vogelen met wat voor dingen je haar aandacht vast kunt houden. Je weet er vast al een heleboel, maar er zijn er nog wel meer. Daarmee kun je ook de band versterken en het wederzijdse begrip.
Uiteindelijk komen jullie er samen wel uit wat nou het beste is om te doen. Wie weet ga je wel springen of endurance rijden, of wat dan ook.

PS. Bij ons op stal worden de achterste bakken met de giertank van water voorzien, daar moesten we vlak langs toen ik Lab naar de wei bracht. De bestuurder van de trekker had geen zin rekening te houden en reed recht op ons af en kwam heeeeel dichtbij. Lab liet zien dat hij piaffe kan en passage en als sluitstuk een capriole. Hij deed van alles, maar hij bracht het wel op om bij me te blijven. Dat doet hij niet omdat hij niet weg wil, hij doet dat omdat hij door de jaren heeft geleerd dat hij niet weg hoeft. Dat gaat niet vanzelf hoor, daar doe je even over. Het is gelukt omdat ik het altijd heb geloofd en hij net zo goed, samen dus.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 07:46

Dat is moeilijk zeg. Iets wat je niet een twee drie kan beslissen, en er is ook niemand die dat voor je kan doen.
Sterkte ermee


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cabochon1, Claudia1993_, Em_, josien_m_, MairiMacBran, Miiej, mooney, Sanet, SentiBot, Slmt9, Vagabondo, XladyX en 105 bezoekers