en nu?? Ik weet het niet meer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

en nu?? Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-02 20:37

Mijn merrie staat al 1,5 maand op het land. Er staat erg veel gras. Het viel me op dat ze de afgelopen week wel wat dikig is maar toch zie je de ribben. Ik voer haar sinds deze week 1x per dag ruwvoer bij. Raar dat ze toch ronder wordt maar haar ribben kan je toch een klein beetje zien. Heeft ze nu een tekort aan iets of wat kan het zijn? De andere paarden zijn overigens allemaal tonnetje rond, maar die zijn ook stukken kleiner als zei en hebben misschien wel genoeg aan alleen gras.

Het rare is dat ze aan de onderkantachter precies dikig is en boven ietsie de ribben ziet. Ik hoop dat het beter wordt nu ik haar bijvoer.
Laatst bijgewerkt door Manda op 26-06-02 22:29, in het totaal 2 keer bewerkt


Suzzel

Berichten: 488
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 07:52

Stomme vraag misschien!! Heb je haar wel een wormekuur gegeven?


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 08:01

Heeft ze niet gewoon een grasbuik?
Dan hebben ze een volle ronde buik, maar zie je de ribben nog. Zolang je de ribben nog ziet (duidelijk) kan je wat bijvoeren.. De dikte van de buik zegt namelijk niets over hoe 'vet' een paard is.

Het beste is dat te zien in de nek.. als ze echt een speknekkie hebben zijn ze juist weer te dik.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 09:48

batje schreef:
Heeft ze niet gewoon een grasbuik?
Dan hebben ze een volle ronde buik, maar zie je de ribben nog. Zolang je de ribben nog ziet (duidelijk) kan je wat bijvoeren.. De dikte van de buik zegt namelijk niets over hoe 'vet' een paard is.


Klopt inderdaad, alhoewel ik heel erg uit zou kijken met bijvoeren in dit geval.

Citaat:
Het beste is dat te zien in de nek.. als ze echt een speknekkie hebben zijn ze juist weer te dik.

Dit is dus klinkklare onzin. Die van mij heeft er een mooie kam op staan, maar zelfs toen ie tegen mager aan zat, had ie nog steeds dezelfde kam.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 09:52

Lovely schreef:
Citaat:
Het beste is dat te zien in de nek.. als ze echt een speknekkie hebben zijn ze juist weer te dik.

Dit is dus klinkklare onzin. Die van mij heeft er een mooie kam op staan, maar zelfs toen ie tegen mager aan zat, had ie nog steeds dezelfde kam.

Hrm.. kan zijn dat ik het mis heb hoor, maar meestal voel je toch echt alleen een 'vetrandje' als een paard te dik is.
Spieren zijn weer een heel ander verhaal Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 10:27

Hoe oud is die merrie...
Sommigen hebben op jonge leeftijd (1 jr, 2 jr) gewoon zo'n bouw.

Wel het ontwormen goed in de gaten houden, een 'wormenbuikje' ziet er recies zo uit als jij beschrijft.....

Een paard dat geen arbeid hoeft te verrichten en in het volle weiland staat, hoef je niet perse bij te voeren, en helemaal geen kilos brok. Do not overdo it....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 11:33

Ze is in april ontwormt en afgelopen zaterdag ontwomt. Dus mooi om de 2 maanden. Ik had ook het idee dat ze misschien wormen had maar lijkt me sterk als je altijd om de 2 maanden ontwormt (met verschillende merken).

De merrie is 5 jaar.

Het is geen grasbuik nee, dat ziet er heel anders uit.

Ze heeft een gewone nek. De mooie kam spieren is er niet meer zoals eerst maar dat is logisch.

Ik zal eens een foto plaatsen. Het is niet dat je de ribben kan tellen hoor. Je zag ze gewoon af en toe als ze draaide.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:04

Manda schreef:
Ze is in april ontwormt en afgelopen zaterdag ontwomt. Dus mooi om de 2 maanden. Ik had ook het idee dat ze misschien wormen had maar lijkt me sterk als je altijd om de 2 maanden ontwormt (met verschillende merken)....


DAt dacht ik ook altijd, en zo ontwormde ik ook. Toch, een paar weken terug, beide paarden met een GIGA wormbesmetting....
Ik denk dat ik pech heb gehad daarmee, en deze zomer ontworm ik dus maandelijks....

Het hoeft helemaal niet hoor, dat jouw paard daar last van heeft, maar het ziet er wel zo uit...
Trouwens, als je de ribben alleen ziet wanneer ze van je af buigt, dan valt het vast wel wat mee. ik zou het nog even aankijken, het moet niet erger worden...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 13:37

Ik weet het niet meer. Ze wordt steeds dunner terwijl ze genoeg eet, geen wormen heeft of iets anders (dierenarts is geweest).

Straks heb ik zo'n graat....

Ze is al verplaatst naar een andere wei, waar een ruin in staat die ook wat aan de magere kant is. Ze krijgen nu 1x per dag kuil erbij gevoerd.

Maar iks nap het niet. Ze wordt niet gereden en staat alleen maar te eten en toch wordt ze mager. Nu durf ik al helemaal niet meer iets met haar te gaan doen omdat ik bang ben dat ze daardoor alleen maar meer graatachtig wordt....

Huilen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, ImkeTarek, Leen_Evers, LiannePuthzy en 109 bezoekers