Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-11 15:19

Ik heb een tijdje geleden heel erg interessant materiaal ontdekt over de effecten van het flexen van de paardenhals, en wou dit zeker met jullie delen.

Veel onderzoek is er nog niet naar gedaan, maar het meest bekende en meest geciteerde onderzoek is dat van de Amerikaanse professor Hilary Clayton. Dit onderzoek wordt meer in ‘mensentaal’ uitgelegd in haar boek ‘Activate your horse’s core’, maar aangezien ik zelf graag het originele onderzoek lees, heb ik dat ook even voor jullie online gezet. Normaal is dit dus een betaal-onderzoek, maar ik kon er aankomen via de universiteit ;)

In het onderzoek onderzocht men 3 verschillende soorten 'stretches'. Ten eerste deden ze drie ‘rondings’- oefeningen die de gewrichten tussen de nek en rug flexen, namelijk kin naar borst, kin tussen knieen en kin tussen kogels. Dan werden er 3 laterale oefeningen gedaan, zowel aan de linker als de rechterkant uitgevoerd. Deze oefeningen zijn: kin naar buik, kin naar flank en kin naar de achterkogel. Ten slotte deed men een ‘neck extension’ oefening. Zoals je kan lezen zijn deze oefeningen eigenlijk gebaseerd op de humane pilates, en hebben ze als doel da stabiliteit en mobiliteit van de ‘core’, middelpunt van je paard te verbeteren. Elke oefening werd 5 keer per dag gedaan, 5 dagen per week, 12 weken lang. Na 4 weken zag men verschil in flexibiliteit, gedetailleerde informatie hier over vind je in de pdf.

Kort gezegd zijn de wetenschappelijk geobserveerde effecten de volgende :
Citaat:
The articulations at the extremities of the cervical vertebral column are primarily responsible for sagittal plane position and orientation of the head and neck. Dynamic cervical flexion also flexes the thoracic intervertebral joints.


De full text van ‘Dynamic mobilisations in cervical flexion: Effects on intervertebral angulations’ kan je dus hier vinden: http://pdfcast.org/pdf/dynamic-mobilisa ... ngulations

Ik heb ook een korter artikeltje waar wel duidelijke foto’s en gemakkelijker uitleg bij staat. Dit was de stand van zaken in 2008, dus niet zo compleet als het afgeronde onderzoek van hier boven: http://pdfcast.org/pdf/mcphail-annual-report-2008, pagina 16 en 17

Mensen die meer willen weten over hun ze hun paard kunnen verbeteren aan de hand van de inzichten van prof. Clayton, nemen best een kijkje op deze link: http://www.equisearch.com/horses_riding ... mpaign=eqs
En ook in deze korte video wordt er een uitleg gegeven over de oefeningen:



MAAR, ik wil jullie graag ook nog iets extra’s tonen. Ik vind het belangrijk dat wanneer er ergens een wetenschappelijk onderzoek wordt vermeld, het echt wel klopt met wat er beweert wordt. Dus ik zoek deze graag op. Zo doende kwam ik ook het volgende tegen:

In het boek ‘Bewuster Paardrijden’ van de familie Bartels wordt het onderzoek van Hilary Clayton gebruikt in het hoofdstuk over de functie van de lage hoofd-halshouding. Ik citeer even (pagina 135, nieuwe versie):
Citaat:
En de internationaal bekende professor Hilary Clayton publiceerde, samen met Narelle Stubbs een interessante praktische gids over de positieve effecten van het stretchen van –onder meer- hoofd en hals (Activate your Horse’s core, Sport Horse Publications, 2008). Naast de positieve uitwerking op de atletische ontwikkeling, en dus op de wedstrijdresultaten, is uit de medische wetenschap bekend dat ontwikkeling van de buik-en rugspieren preventief werkt tegen rugblessures.

Er wordt hier eigenlijk gesuggereerd dat het effect van deze oefeningen hetzelfde zou zijn wanneer er een ruiter op zit, als wanneer je ze (zoals onderzocht in het onderzoek) naast het paard op de grond doet. Er is (voor zo ver mijn zoektocht reikte) nog geen onderzoek gedaan naar het effect van deze oefeningen terwijl het paard belast wordt.

Om dit nog duidelijker te laten zien heb ik een artikel uit de Hoefslag gevonden, wat een onderdeel van een lessenreeks van Imke Schellekens-Bartels was. Dit was deeltje 5, en het gaat over balans en aanleuning. In het artikel vermeld ze het onderzoek van Clayton (wiens naam hier als Clinton werd geschreven, foutje dus): http://www.mijnalbum.nl/Foto-EWTSCYDC.jpg

En het gaat hier dus ook over het gebruik van deze oefeningen onder het zadel. Geen correcte veralgemening volgens mij. Zeker geen verwijt naar de academy Bartels toe, want ik vind zelf dat dit onderzoek moet gebeuren. Ik wou enkel even laten zien dat je vaak kritisch moet kijken naar onderzoeken die (zeker in paardensportartikels) worden gebruikt. Mensen die een mening hebben over het effect wanneer belast en wanneer niet, laat het zeker achter!


Zo, het is een hele boterham geworden :D Maar ik vond dit te interessant om niet te delen, dus bij deze! Feel free to discuss haha :P ! En als er nog meer informatie over dit bestaat of beeldmateriaal, dan mag dit zeker gedeeld worden! ;)

Wat ik nog even wil zeggen, dit topic gaat NIET over HYPERFLEXIE en ROLLKUR! Het gaat over het FLEXEN van de hals als oefeningen dus gelieve niet in deze lijn te discussiëren, daar zijn al heel wat oneindige topics over op bokt dus daar vind je wel je gading als je het niet kan laten :)

Mensen die problemen hebben met het Engels mogen mij zeker een pb'tje sturen, ik kan het meeste wel vertalen.
+ Ik sta altijd open voor verbetering of weerlegging :)

You must live in the present, launch yourself on every wave, find your eternity in each moment.

[RT-D] Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)


spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:44

Ik ben wel bekend met Activate Your Horses Core en doe de oefeningen ook met mijn eigen paard. Hij is hier zeker flexibeler van geworden.

MAAR.....ik stretch ook na het sporten. Dit is ook goed voor het lijf. Maar bewegen met gestretchte spieren is volgens mij gevaarlijk. Hier krijg je lijkt mij meer schade van dan dat je er profijt van hebt. Daarnaast is het evenwicht ook veranderd zodra je met gestretchte spieren gaat sporten. Lijkt mij niet gezond. Ik begrijp uit bovenstaande dat hiernaar ook nog geen onderzoek is gedaan?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:38

spokie79 schreef:
Ik ben wel bekend met Activate Your Horses Core en doe de oefeningen ook met mijn eigen paard. Hij is hier zeker flexibeler van geworden.

MAAR.....ik stretch ook na het sporten. Dit is ook goed voor het lijf. Maar bewegen met gestretchte spieren is volgens mij gevaarlijk. Hier krijg je lijkt mij meer schade van dan dat je er profijt van hebt. Daarnaast is het evenwicht ook veranderd zodra je met gestretchte spieren gaat sporten. Lijkt mij niet gezond. Ik begrijp uit bovenstaande dat hiernaar ook nog geen onderzoek is gedaan?


spokie79, waar heb jij die oefeningen dan geleerd ?

Hier nog een fimpje : http://www.youtube.com/watch?v=a3E3sR9qk4w

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:50

Ik heb de DVD :).

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:08

ga er vanavond even lekker voor zitten, bedankt !

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-11 18:20

Spokie79, heb jij zowel de dvd als de gelamineerde boek ? Ik zou deze zelf ook heel graag willen, maar vind het echt ontzettend duur := Zowel het pakket als die hoge verzendkosten :D

En voor zo ver ik kan vinden is er idd nog geen onderzoek gedaan naar het effect van deze oefeningen tijdens het rijden, want ze werden altijd op de grond gezet en dan weer in de stal gezet. Dus geen beweging er vlak na of tijdens ;)
Persoonlijk vind ik dat er een groot verschil zit tussen 'ik lok je met een wortel, maar als je zo ver niet kan dan doe ik hem wat dichter' of 'ik zit op je rug en vraag je met druk in je mond te lopen terwijl je een halsflexie doet' :D

You must live in the present, launch yourself on every wave, find your eternity in each moment.

[RT-D] Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:30

Liene, ik heb alleen de DVD.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:52

Boek en DVD kosten samen 50 EUR, inderdaad een beetje veel voor maar 32 blz.

Spokie79, heb je effect geconstateerd van de oefeningen (waar en hoeveel)?

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:55

Hij is soepeler geworden in de oefeningen. En hij heeft ook meer bespiering gekregen. Maar dat kan misschien ook komen omdat ik afgelopen periode meer aan de dubbele longe heb gedaan, omdat ik niet kon rijden. EN omdat ik nog steeds niet gereden heb, weet ik niet of hij onder het zadel ook veranderd is. Ik hoop het je volgende week te kunnen vertellen :).

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:34

Zijn deze oefeningen geschikt voor een paard met peesblessure? Aangezien ze niet in beweging worden gedaan? Ik merk dat mijn merrie ontzettend stijf wordt nu ze alleen maar mag stappen, en ik kan haar niet longeren omdat ze dan gaat rennen en een rodeo houden, wat natuurlijk helemaal niet mag. Misschien dat dit flexen een manier is om haar weer soepeler in haar lijf te krijgen. Wat is de titel van boek en DVD?
Die filmpjes geven wel een idee, maar om het zelf uit te voeren heb je iets duidelijker beeldmateriaal en uitleg nodig denk ik...

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:38

joyce B, ik zou zelf nooit gaan stretchen bij een niet opgewarmd paard. Volgens mij breng je de spieren dan meer schade toen dan dat je goed doet. Volgens mij heb je zelf kans op spierscheuren.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:03

ze mag wel stappen aan de hand of onder het zadel...

Maar het stretchen wat ik in het 1e filmpje zag, leek me stretchen vanuit reacties van het paard zelf, dus niet dat iemand aan een paard gaat "trekken" om hem op te rekken. Overigens is trekken om te rekken altijd verkeerd,ook als je opgewarmd hebt, omdat de natuurlijke reactie terugtrekken is, waardoor je spieren juist aanspant en korter maakt, terwijl het doel van stretchen ontspannen en oprekken is...

Ik overweeg werken aan de hand, maar daar belast je de benen ook weer meer mee. Hiermee hoe je geen cirkels te rijden en belast je het paard niet in beweging waarbij het meer gewicht op minder benen moet nemen. Ik ben er dus wel benieuwd naar...

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:09

Als je je paard warm kan stappen, zie ik geen probleem.

Ook stretchen vanuit eigen beweging kan schade geven als de spieren niet warm zijn. Trekken is inderdaad not done :).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:23

Grappig, ik doe al een tijdje soortgelijke oefeningen op aanraden van de osteopaat :)

Ik doe ze altijd nadat mijn paard beweging heeft gehad. Na het longeren als mijn paard goed uitgestapt is, tussen de VD-oefeningen door (ik verwerk ze zodanig dat het ook VD lijkt voor de buitenstaander haha) of na een dagje weidegang.

Ik ga echter niet zelf staan trekken en sleuren aan mijn paard. Ik laat mijn paard het uit zichzelf doen. Ben gestart met een stukje appel en paard dan zodanig te laten plooien tot ze op het punt zit waar ze moet en dan krijgt ze dat stukje natuurlijk. Ik heb er ook tegelijk steeds een commando aan gekoppeld. Naar de borst, dan wijs ik naar haar borst met commando "tik". Naar de knie is met commando "knie" en naar de kogel is "laag". Hoofd tussen de voorbenen door is "buig".

Opzij is het gewoon commando "plooi" en ik wijs waarheen ze moet. Intussen zit het zo ingeburgerd dat ik gewoon het commando kan geven, of naar haar flank kan wijzen en met een vingerknip weet ze dan wat van haar wordt verwacht. Spelenderwijs vindt ze het super om te doen.

Ben er al een paar maanden mee bezig, in combi met longeerwerk. Ik merk meer souplesse, meer ontspanning. Bij het werk aan de lange teugel in menpositie viel na een tijdje toch wel op dat stelling en buiging vragen veel makkelijker ging.

En ze vindt het ook veel makkelijker om tijdens het loslaten in de piste om met haar kont opzij te zwaaien om te trappen uit gekheid :')

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:11

Er stond een laatst ook een verhaal in de bit over strechen en flexen, bij het paard. Daarbij werden verschillende onderzoek aangehaald maar ze gaven niet allemaal een positief resultaat. Was toen een pagina waarom wel en een waarom niet. Was ook best intressant!

Ironically common sense is not common...

VERAx
Berichten: 3508
Geregistreerd: 19-11-09

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:21

Ik doe ook de oefeningen die de vrouw op het filmpje doet. Ik doe dit op aanraden van een fysiotherapeut, en ik doe dit nu zo'n 2 maanden. Ik merk echt heel erg veel verschil, mijn pony is veel losser geworden en vooral met rijden en longeren merk ik dat hij makkelijker zijn rug wilt gebruiken en wilt nageven. :j

              Everything is nothing
              with a twist

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:37

Wat mij is bijgebleven uit het artikel in bit is dat je het niet meer dan 2 keer per week mag doen. Vaker doen heeft weer een averechts effect.
Ik heb het een tijd gedaan alleen staat ze nu met een blessure en ben ik er tijdelijk mee gestopt. Pas als ze weer goed is ga ik het nadat ze is opgewarmd het weer 2 x per week doen. Ik noem het de wortel test.
Overigens vind ik de manier in het filmpje met de borstel nu niet echt lekker. Ik doe het met mijn vingers of voorzichtig met een botte sleutel.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 06-03-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:43

Wat ik nu niet snap is.. dat de voorbeeld paarden geen voorbeeld zijn van een los paard qua spieren :\
Dan ben ik er eigenlijk gelijk al weer klaar mee :+
Als spieren (en wervels) echt los (gemaakt) zijn kan een paard dit vanzelf

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:48

de manuele therapeut/fysio is vandaag hier geweest voor een pony en heeft wat oefeningen laten zien. De "wortel" halsbuigoefening adviseerde ze ook, en dan dat je zelf bij de schouder staat en om je heen laat buigen.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:47

spokie79 schreef:
Ik ben wel bekend met Activate Your Horses Core en doe de oefeningen ook met mijn eigen paard. Hij is hier zeker flexibeler van geworden.

MAAR.....ik stretch ook na het sporten. Dit is ook goed voor het lijf. Maar bewegen met gestretchte spieren is volgens mij gevaarlijk. Hier krijg je lijkt mij meer schade van dan dat je er profijt van hebt. Daarnaast is het evenwicht ook veranderd zodra je met gestretchte spieren gaat sporten. Lijkt mij niet gezond. Ik begrijp uit bovenstaande dat hiernaar ook nog geen onderzoek is gedaan?



Kan je hiermeer info over geven?

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:49

Juangi, waarover precies?


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:17

ik heb jaren geturnd (wedstrijden zowel nationaal als regionaal)
Een turnster loopt eerst warm en gaat daarna rek en strek oefeningen doen om leniger te worden.
Vervolgens de training, zowel algemeen als op de verschillende toestellen, en dan nog regelmatig krachtoefeningen en tenslotte nog wat rek en strekoefeningen met de cooling down.

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met trainen met gestretchte spieren...

Bedoel je dan je niet moet rekken en strekken voor de training? Dan ben ik het niet met je eens.

Bedoel je dat je niet met spieren in de uiterste stand nog verder moet willen gaan of kracht willen zetten? dan ben ik het wel met je eens.

Als ik paarden rijd, houd ik altijd de opbouw van mijn turntrainingen in het achterhoofd.
Dus: warm lopen, stretchen en basisoefeningen, specifieke oefeningen en regelmatig afwisselen (verschillende spiergroepen, verschil in halslengte, aanspanning/ontspanning, verzamelen/basistempo/verruimen) tegen verzuring en tenslotte een cooling down met nog wat rek en strek oefeningen ter ontspanning van de spieren. En dan wissel ik meestal een intensieve training af met een iets minder intensieve training of buitenrit of longeerwerk in het geval van een paard.

Maar goed, dit is al weer off-topic. Het ging hier over onbelast rekken en strekken stilstaand of aan de hand werkend, om je paard leniger en sterker te krijgen.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:28

Joyce, ik bedoelde niet rekken met koude spieren. Voor de training is inderdaad wel een goede ook. Dus beter voor en na, maar wel met opgewarmde spieren :).

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:36

spokie79 schreef:
Juangi, waarover precies?



Waarom je dus niet mag bewegen met gestretchte spieren. Maar zag dat je daar al antwoord op had gegeven (? )

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:05

Ik zou juist zeggen dat je juist na het rijden/stappen gaat stretchen/flexen omdat de spieren
dan al warm zijn.. je gaat toch ook geen uitgestrekte draf oefenen als je niet hebt ingestapt?

Ik ben zo'n geit die iedere dag voor de peeskapjes omdoen de benen een keertje afstrijkt.
Let op: Een keertje, want heb gehoord dat naar beneden niet zo goed is voor het afvoeren van
afvalstoffen maar dat paarden dan even geactiveerd worden door het feit dat aangegeven wordt
dat ze 4 benen hebben. (waarom een paard dat zou vergeten is me niet helemaal duidelijk, maar
heb ik eens gelezen)

Wat ik wel zo eens in de paar weken 2x doe is een keertje om mij heen naar links en naar
rechts buigen richting MIJN heup. Maar doe ik meer uit speels bezig zijn zo van "pak het snoepje dan!"

Ben ook wel geinteresseerd naar meer onderzoek of het nu echt slecht is of goed is en wanneer
wel en wanneer niet te doen.

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers