Hoelang trainen jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 16:44

Hallo, ik ben benieuwd hoelang jullie trainen per keer. Ik train namelijk helemaal niet lang, hoogstens een half uurtje. Ik kan er niets aan doen, ik weet gewoon niet wat ik moet oefenen...

Maar ik ben benieuwd naar jullie tijden en wat nou ongeveer gemiddeld is...


coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 17:09

Wij rijden bijna 2 uur per dag.
Dat klinkt misschien veel, maar Ling is een beetje hyperactief.
De les is een gewone manegeles en dus niet echt heel erg zwaar voor haar.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 17:12

Normaal gesproken train ik een paard zo'n zes dagen in de week. Afhankelijk van het weer en hoe het allemaal gaat zo'n 30 - 90 minuten per dag. Dit wissel ik wel af door ook eens ipv rijden, te longeren ofzo, zodat het geen sleur wordt. Daarentegen, wanneer ik les heb, rijdt ik ook wel gauw bijna twee uren. Helaas maak ik geen buitenritten, maar dat zou normaal gesproken ook een optie zijn.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 23:33

Ik rij 3 a 4 keer in de week. Rij ik in de bak, rij ik een half uur tot 3 kwartier. Ik bedenk dan van te voren thuis wat ik wil oefenen. de ene keer is het veel tempo-wisselingen in stap en draf. Dan weer heel veel kleine wenidingen, dan weer schouderbinnenwaarts/wijken, dan weer es springen, enzo... Vaak rij ik buitenritten, en dan ben ik op zijn minst 2 uur van huis...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 23:46

Als je echt een keer niet weet wat je moet gaan oefenen, neem dan een proevenboekje mee en probeer een hele proef te rijden. Misschien eerst een beetje uit je hoofd leren. De onderdelen die heel prut gaan oefen je wat extra. Ben je toch al gauw een uur bezig met losrijden en uitstappen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-01 08:36

aha thanks.
Ja ik wou dat we het bos weer inmochten, dan ben ik ook zo 2 uur onderweg *LOL*

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 09:55

ik rij meestal ongeveer 45 minuten per dag op killian, het ligt er een beetje aan hoe die gaat, gaat ie goed rij ik korter,gaat ie minder rij ik iets langer.Ik doe meestal alle dingen die ik in mn les heb gehad of oefeningen uit het proevenboekje.
Hij staat ook minstens 1 dag in de week op rust(dan longeer ik of gooi ik hem los)en
ik rij ook afentoe buiten.
groetjes monique.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 10:01

Ik rijd meestal een half uurtje soms iets langer, ligt er een beetje aan........helaas heb ik nog nooit met Oliva buiten gereden Boos! en dat wil ik zo graag, zodra het weer mag dan ga ik het proberen Pling

casy

Berichten: 131
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 12:30

Ik rijd meestal 5 keer in de week en dan ongeveer een half uur per dag. het ligt eraan hoe goed het gaat. Omdat mijn paard nog erg jong is, is een hlaf uur ook echt genoeg voor haar. Ik probeer wel 1 keer in de week te longeren en 1 keer een buitenrit te maken. Als ik naar buiten ga, dan ben ik vaak wel 1,5 uur of langer onderweg. Je moet een beetje kijken wat je paard aankan qua rijtijd. Als ze snel erg moe is kan je beter korter rijden dan erg lang. je moet het ook een beetje leuk en afwisselend houden. je kunt beter een half uur intensief en goed werken dan 1,5 uur en het gevoel hebben dat het niet echt lekker ging. Nou Succes ermee!
Groetjes, Casy Party!!


Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 13:16

Ik zit er meestal ongeveer een uur op. Eerst 10 minuten stappen, dan 5 tot 10 minuten lang/laag/rond loswerken in draf en galop, weer stappen, dan 15 tot 20 minuten echt aan het werk, gevolgd door lang/laag/rond uitdraven (evt in galop, maar meestal in draf) en 15 minuten uitstappen, waarvan minstens 10 minuten op het harde. (tenzij het hard waait, dan blijf ik in de bak anders stuiteren we alle kanten op en komt van uitstappen weinig terecht Kusje )

Navragen is beter dan afvragen.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 17:00

Ik rijd zo'n 5x in de week. Af en toe een x longeren of een buitenritje. Hoelang ik rijd hangt er van af hoe het gaat. Als het lekker gaat, ben ik binnen een half uur klaar. Gewoon lekker losrijden en wat oefeningen doen.
Als het een x wat minder gaat ben ik ook langer bezig. Ik wil mijn paard gewoon voor elkaar hebben voordat ie op stal gaat. Maar goed, hat kan natuurlijk niet altijd lekker gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 20:07

Ergens tussen de twintig minuten en anderhalf uur.
Twintig minuten wordt het eerder als ik reining train, omdat dat ontzettend zwaar is voor het paard.
Anderhalf uur is het eerder als ik meer aan pleasure en/of conditie werk.
In het weekeinde rijden we zo veel mogelijk in het bos en/of op het strand en dan maken we ritten tussen de twee en vierenhalf uur.

Als ik longeer is dat altijd maximaal een half uur, anders vind ik het te belastend op zo'n kleine volte.

Overigens stop ik ook wel eens na een klein half uurtje, gewoon omdat het zo goed gaat. Dan prijs ik m'n meissie de hemel in en gaan we nog lekker effe tuttelen. Ook lekker!

Sonja

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 20:32

Ik sluit me helemaal bij sonja aan longeren nooit langer dan een half uur vanwege de volte en vaak probeer ik dan nog zoveel mogelijk lopend door de bak te gaan.
rijden soms staop ik na een half uur soms zit ik er ruim een uur op.
Buitenritten ligt eraan waarheen.
bij een korte buitenrit rijd ik vaak wat pittiger dan bij een lange maar soms ga ik maar een half uurtje het bos in en stap ik alleen aan de lange teugel net hoe m'n hoofd en die van Lot er naar staat

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 20:48

verschilt van 10 minuten tot 8 uur. Ligt aan de tijd, vorm van training en zin.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 21:50

Ikzelf rijd 4 x in de week. Fitz heeft 2 dagen in de week echt vrij (= losgooien) en 1 dag wordt hij nog door mijn instructeur gereden.
Mijn instructeur rijdt een half uur, zelf rijd ik altijd wel een uur. Tenzij het heel goed gaat dan ben ik na 50 minuten wel eens klaar. Gaat het wat minder dan train ik ook wel eens langer door.

Over de opbouw: ik stap eerst 10 minuten los, daarna rijd ik hem nog zo'n 20 minuten in de lage lijn, waarbij ik ook veel galoppeer. Ik rijd dan ook stukken contra en schouderbw maar alles vanuit de ontspanning in de lage lijn.
Dan stap ik ongeveer 5 minuten en daarna pak ik hem op en stel hem hoog in. Nu ga ik appuyeren, travers rijden en bv de ene keer een eenvoudige wissel, de andere keer ligt de nadruk weer op een vloeiende keertwending.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-05-16 21:53 ]</font>

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 21:13

Haha!
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 29-11-02 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 15:50

Ik rijd mijn paard 5 dagen op 7, waarvan ik 2 dagen les drie kwartier tot een uur les krijg, afhankelijk van de gemoedstoestand van mijn paard(ze kan soms nogal koppig zijn!) De andere dagen rijd ik op mezelf ook drie kwartier tot een uur. In het weekend rijd ik een half uurtje dressuur en daarna ga ik een half uurtje rustig wandelen. Even het hoofd laten uitwaaien!

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-01 14:54

Bij mij hangt het er vanaf wat ik ga doen. Als ik les heb rijd ik met losrijden en uitstappen minstens 5 kwartier. Als ik voor mezelf rijd ongeveer een uur.
Wat ik ga doen hangt meestal af van wat er nodig is. Soms leren we iets nieuws in de les en dat oefen ik dan de volgende week. Vaak voel je wel wat nodig is. Veel wendingen of veel overgangen, soms een dagje zijgangen, hangt er maar vanaf.
Je eigen rijtijd indelen gaat wel makkelijker als je met je paard ook les hebt. Meestal krijg je dan wel iets mee waaraan je moet werken.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 08:56

Ik geef mijn paard iedere dag beweging. Hij staat iedere dag in de wei. Van 's ochtends tot 's avonds.
Ik rijd of longeer hem 6 van de 7 dagen, hij krijgt dus een dag rust.
Het is afhankelijk van hoe het gaat dat ik met mijn paard rijd. Als het goed gaat rijd ik korter (beloning voor het goede werken) en als het minder gaat. blijf ik verder gaan tot ik bereikt heb wat ik wilde (al dan niet in een mindere vorm als ik vooraf gepland had). Het kan dus voorkomen dat je dan 1,5 uur rijd, maar ook dat ik na een half uur al tevreden ben.
Ook probeer ik iedere week een buitenrit te maken, tijdens die rit wissel ik dan van alles af. Gewoon met de neus vooruit, maar ook netjes afgebogen en stelling lopen naar links of rechts. Zodat hij paard ook dan leert om goed te reageren op mijn hulpen.

Thessa_

Berichten: 123
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 11:24

Hoi, ik rijd Mirza elke dag, soms een dagje vrij of ik zet hem bij aan de longe of een keertje naar het bos ofzo maar meestal trainen we gewoon, het ligt er ook aan of ik concoursen heb als we geen wedstrijden hebben dan rijd ik hem gauw wat minder proefgericht dan normaal, maar soms rijdt ik hem alleen maar over de rug, zo'n half uurtje, maar als we echt gaan trainen toch wel 3 kwartier en op vrijdag privéles, een dik uur, en zaterdag's ponyclub ook een dik uur. als ik concours heb gehad, dan krijgt ze natuurlijk wel een dag vrij, met grote vakantie krijgt ie namelijk een week vrij en gaat ie alleen lekker op de wei.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 22:01

ik rij meestal 5 maal per week en voel aan wat ik met mijn paard moet oefenen. Als iets goed gaat, kan je dat afsluiten voor die dag, en dat voor de volgende keer bij de warming-up meepakken en dan aan iets nieuws beginnen. Ik rij dus, todat ze goed voor elkaar zijn en dan stop ik, want goed is goed, en daar hoef je niet 3 uur om te oefenen, maar beter iedere dag een beetje oefenen. Dus ongeveer 30 min tot 45 min, dan gaan ze ook nog in de molen, wei en aan de fiets. ik galoppeer veel in mijn training om ze op conditie te krijgen voor de cross. veel afwisselend werk proberen te doen!! succes!!

Haha!

Ju-Ju

Berichten: 55
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 11:05

Go!als ik al die reacties lees rijden de meeste toch wel 5 keer per week zucht Haha! ik kom niet verder dan 3 keer per week een half uur en maximaal 3 kwartier. in deze tijd kan ik alles doen wat ik wil merendeels basiswerk en de laatste 20 minuten de wat moeilijke oefeningen.dan uitstappen en klaar.
Deandere dagen loop ok aan de hand buiten zo uurtje om hem wat makker te krijgen longeren maar 1 keer per week en dan op de vrije basis manier.dus zonder hulpmiddelen gewoon lekker los door de bak spelen en er toch een goede beweging aan geven ik ben zelf een tegenstander van longeren dus ik doe dit maar 1 keer per week en dan dus op deze manier. de andere dagen speel ik met hem gaan we rennen door de bak als een hondje achter me aan hobbelen leuk en leerzaam..
Groetjes judith

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 02:55

op mijn verzorg paardje imagnetion rijd ik meestal een uur zonder 1 en uit stappen dat komt er da dus ook nog bij. 1 keer in de week heeft ze vrij en de eigenaarse en ik proberen 1 x per week een buitenrit te maken. als het nou heel warm is longeer ik haar dan meestal gewoon een half uurtje. zonder zadel rijden doen we ook wel is, erg leuk. en oeveningen bedenk ik gewoon tijdens het rijden.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 11:50

hoihoi,

Ik rijd eingelijk elke dag (tenminste dat probeer ik) Ik rijd dan een half uur los soms 3 kwartier ligt aan hoe soepel het paard is ik rijd dan veel tempowisselingen en buig het paard veel in en loop zo alle oefiningen af zoals travers schouderbinnenwaarts dus veel zijgangen en buigingen zodat het paard lekker loskomt dan ga ik effe met hem stappen pak hem daarna op en rijd hem dan 15 tot 40 min actief en hoog opgericht als ie het erg zwaar vind stop ik eerder als het goed gaat ga ik langer door zodat ik hem weer nieuwe dingen kan leren. daarna ga ik afbouwen dus weer lange lijnen buigingen en tempowisselingen lekker de spieren soepel houden een soort cooling down dit vergeten de meeste mensen zij denken alleen aan de warming up. dan ga ik hem uitstappen en dan heb ik er zo'n anderhalf uur opzitten!
groetjes jeannette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 12:15

Ik doe m'n best alle dagen te rijden. Meestal staan er 2, en wissel ik het af. Ik rijd dan zelf wel alle dagen maar de paarden dus niet.
Ik werk niet alle dagen voluit, dat is ook niet te doen. Een paar keer in de week zit ik er een miuut of 20, half uurtje op, en werk dan alleen maar los en doe een "cooling down". De andere dagen vraag ik wat meer en langer, en neem ik wat trainingsoefeningen door. Echt zoals in de proef rijden doe ik vrij zelden. Altijd een cooling down. Laag en rond, goed over de rug, lekker stretchen. Lekker buigen naar alle kanten, alles moet los en soepel. Mijn vorige instructrice riep altijd "nu werk je voor morgen".
Daarna stappen. Een stapmolen zou ideaal zijn...
Ik zie het nut niet zo in van eindeloos proefdingetjes herhalen, maar ik heb redelijk wat proeven "in de benen" zitten, dat scheelt misschien. Als ik naar een hoger niveau ga toewerken dan ik tot nu toe heb gereden zal het wel weer nodig zijn denk ik. Je kunt IMO beter een keer 20 minuten rijden, zorgen dat je paard scherp aan de hulpen is en los, en dan stoppen, dan eindeloos modderen "omdat je toch een uur moet rijden". Stap dan eens lekker buiten uit of zo, is weer eens wat anders.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rocky_1995, Veldbloem, YandexBot en 87 bezoekers