zonder ervaring geen paard inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

zonder ervaring geen paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-02 22:54

weet niet of ie hier moet, maar toch.

Bovenstaande stelling hoor ik, met name hier, heel vaak.
Op zich kan ik het begrijpen, maar aan de andere kant, eens moet toch de eerste keer zijn? Anders wordt er nooit geen enkel paard ingereden



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 23:07

Ben het eens met de stelling. De eerste keren (en voor velen geldt: alle keren) dat je een jong paard inrijdt, moet je begeleid worden door een (zeer) ervaren iemand.

Wordt natuurlijk een kip-ei verhaal als je dat terug gaat voeren, dus laten we Ayla maar als de eerste houden (voor de Auel-fans onder ons Haha! )

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 00:28

Het ligt eraan wat je doel is, als je je paard perfect wilt inrijden en geen fouten wilt maken, dan moet je er niet aan beginnen als je geen ervaring hebt. Maar er worden heel veel paarden lekker simpelweg zadelmak gemaakt door zogenaamd onervaren ruiters en amazones, die samen toch heel veel plezier hebben in waar ze mee bezig zijn. Ligt ook een beetje aan het soort paard (karakter) en zo...........

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 00:38

Hallo,
ik heb een kwpnner ingereden,zadelmak gemaakt blabla....
ging goed..een paard met veel temperament en karakter.
Ik was redelijk ervaren,maar niet ervaren genoeg,
om dit paard door te rijden,er er zelf goed de basis in te krijgen.
Ik vind goede begeleiding zeker belangrijk,en zeker niet zelf aanmodderen!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 00:52

Er is denk ik een verschil tussen zadelmak maken en inrijden..... ik denk dat de periode na het zadelmak maken, zeg maar het eerste jaar, waarin je paard z'n balans moet leren vinden, moet leren gehoorzamen, z'n spieren op de goede manier moet leren gebruiken, veel belangrijker is dan het zadelmak maken (wat, als je er wel tijd en geduld voor hebt echt niet zo moeilijk is). Maar daarna heb je begeleiding nodig!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 07:35

Eens moet de eerste keer zijn, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, dus de stappen weten van het inrijden, wat doe ik eerst enz enz.... Tenzij je idd een Ayla bent (heb je deel 5 ook al gelezen son?).
Kennis kun je halen uit boeken en jarenlange ervaring in het rijden zelf en africhten van paarden (rijden is vaak africhten, al beseffen de meesten dat niet, dus niet rondhobbelen op een manege).
Met logisch nadenken kom je al een eind. Maar als ik soms de vragen hier zie over inrijden/zadelmak maken dan weten teveel mensen niet waar ze mee bezig zijn als ze aan een jong paard beginnen. Dan gaan echt mijn nekharen overeind staan en kan ik onvriendelijke opmerkingen nog net inhouden.
Dus bezint eer ge begint!
Aan de andere kant ben ik wel blij DAT ze het tenminste komen vragen, ze kunnen ook aanmodderen en zorgen dat het paard verpest (alszijnde onhandelbaar, niet te rijden) bij een handelaar terecht komt.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 08:02

Ik heb Taran en Max ook ingereden. Ik had het toen nog nooit gedaan en ook niet zo veel ervaring. Het was toen ook niet echt makkelijk, ik ben er ook vele malen afgevallen. Nu gaat het rijden op Taran heel lekker. Max rijd ik niet zelf.
Ik heb vorig jaar een 5-jarige pony ingereden en dat ging best goed, was wel makkelijker, maar de pony zelf was moeilijker, maar ik had toen gewoon meer ervaring.
Ook heb ik dit jaar een pony gecorrigeerd. Hij bokte alleen maar en wilde niet meer voorwaarts, dit was er zo uit.
En binnenkort ga ik weer een pony inrijden. Een 4-jarige merrie.

Ik ben het gedeeltelijk met de stelling eens. Je moet wel goede begeleiding hebben, maar eens moet de eerste keer zijn dus ook met inrijden.
Ik ben wel van mening dat je enige ervaring nodig hebt, de ervaring die ik had was tekort, maar gelukkig had ik veel doorzettingsvermoigen en geduld anders was het niet gelukt.
Dus de stelling ben ik het wel mee eens, maar mits je genoeg ervaring heb moet er een eerste keer zijn.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 08:09

Met goede begeleiding kom je een heel eind. Begin niet zomaar zelf als je totaal niet weet hoe het moet of als je een aarzelend persoon bent.
Om een paard in te rijden moet je niet aarzelen, ook geen angst laten voelen, die maakt een jong paard namelijk onzeker en het paard gaat streken uithalen die je dus met je gedrag onbewust aanleert.

Maar ik vind ook dat eens de eerste keer moet zijn, maar je moet er als ruiter ook klaar voor zijn. En niet iedereen is er in z'n hele leven klaar voor. Vraag dus altijd hulp, zodat als het toch niet gaat dat de ander het over kan nemen, zodat je toch een leuk paard overhoudt.
Paarden verrijden is makkelijker dan paarden aanrijden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 08:28

Sonja schreef:
Ben het eens met de stelling. De eerste keren (en voor velen geldt: alle keren) dat je een jong paard inrijdt, moet je begeleid worden door een (zeer) ervaren iemand.

Wordt natuurlijk een kip-ei verhaal als je dat terug gaat voeren, dus laten we Ayla maar als de eerste houden (voor de Auel-fans onder ons Haha! )


Off topic: heb je shelters of stone al gelezen?

en on topic: sluit me helemaal aan bij de stelling. Maar, 'ervaring' kan ook komen van degene die je helpt, omdat het idd een keer de 1e keer moet zijn. En hulp heb je toch altijd nodig, helemaal in je 1tje doen gaat toch niet.

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 08:43

Zonder ervaring geen paard inrijden zonder ervaren en kundige hulp.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 08:59

Ik vind het heel dapper hoe je sommige mensen hoort praten over paarden in het algemeen, laat staan inrijden.
Je kunt nooit kennis genoeg hebben, dus zeker bij het inrijden zou ik de hulp inschakelen van iemand die er meer van af weet.

Inderdaad valt er uit boeken heel veel te halen, maar het zijn net de kleine dingen, iets zien, iets voelen, die je dan over het hoofd ziet.

Hoe is Shelters of Stone? Het aanschaffen waard?

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 09:12

bij mij is een meisje begonnen met het zadel en hoofdstel er op gooien, die kwam op een gegeven moment niet meer, toen moest ik het alleen gaan doen, maar ik wist niet hoe het moest, we hebben het rustig opgebouwd, en aan het einde van de rit reed ik er wel mooi op, en kon ik er wedstrijden op gaan rijden, je hoeft niet perse ervaring te hebben, maar dat is wel handig meegenomen, je moet in ieder geval weten wat je doet metdie pony die je aan het in rijden bent, en niet zomaar iest doen. Het is wel handig om er iemand bij te hebben die het kan, zelf moet je natuurlijk wel kunnen rijden, anders kan je de carriere van een pony verknallen als je zelf helemaal niet kan rijden dat is zonde.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: zonder ervaring geen paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 09:34

stef schreef:
weet niet of ie hier moet, maar toch.

Bovenstaande stelling hoor ik, met name hier, heel vaak.
Op zich kan ik het begrijpen, maar aan de andere kant, eens moet toch de eerste keer zijn? Anders wordt er nooit geen enkel paard ingereden

Ben het ook met je eens hoor. Alleen moet je wel iemand in de buurt hebben die je vertelt wat je moet doen en vooral moet laten. Ik ben toch ook eens begonnen met zadelmak maken en inrijden. Ik zei dat ik dat helemaal niet kon, maar hij zei van wel en hij legde uit hoe ik het moest aanpakken. Ik heb die paarden echt niet verknald hoor.

De hond is de betere mens

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 09:37

Paintje schreef:
Hoe is Shelters of Stone? Het aanschaffen waard?


zie nieuw topic op Algemeen, voordat we helemaal off topic gaan.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 12:23

Ik denk dat als je je gezond verstand blijft gebruiken en goed kijkt naar wat je paard je 'verteld' dat je weinig fout kan doen met het inrijden van een paard. Natuurlijk is het wel zo dat als je zelf niet zo goed kan rijden dat je het paard niet alles al kan leren... maar het is natuurlijk ook heel leuk om de 'moeilijkere' dingen samen met je paard te leren....

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 12:35

Als je geen ervaring hebt met het INRIJDEN, van paarde/pony`s dus verder wel veel rijervaring en de kwaliteit om een paard/pony goed in te kunnen rijden, vind ik dat je met de juiste begeleiding wel een paard/pony in kunt rijden.

Zonder begeleiding zou ik het dus aboluut niet doen voor de eerste keer. Het inrijden van een paard is niet zomaar iets, je hoeft maar iets fout te doen en het paard is verpest.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 12:53

Toen wij onze pony (haflinger, ruin) hebben ingereden hebben we eerst 2 prive lessne genomen om te leren waar je op moet letten. De rest hebben we daarna zelf gedaan en het is nu een prima (sport) pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 13:40

Je moet zelf al redelijk kunnen rijden, goede balans hebben en goed met de beweging van een paard mee kunnen zijn. ook als hij een keer bokt of weg springt.

Maar hiermee zeg ik meteen iets gevaarlijks want "iedereen" kan dat al want op de wilste pony op de manege kunnen ze ook al rijden.
De helft van de (pony)ruiters zien helemaal nog niet in dat ze er niet bekwaam genoeg voor zijn.

Dus rij altijd onder begeleiding op jonge paarden, dit is toch de groep paarden die het eerst bang gemaakt kunnen worden of juist het omgekeerde.

Dus met zadelmak maken al helemaal altijd onder deskundige begeleiding en daarmee bedoel ik niet een meisje dat 2 jaar ouder is als jezelf en een shetlander zadelmak heeft gemaakt. Dus deskundige hulp.

Misschien kost het in het begin wat geld om zulke mensen te laten helpen maar dat geld krijg je dubbel en dwars terug.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 14:10

Citaat:
Dus met zadelmak maken al helemaal altijd onder deskundige begeleiding en daarmee bedoel ik niet een meisje dat 2 jaar ouder is als jezelf en een shetlander zadelmak heeft gemaakt. Dus deskundige hulp.


ik ben het hier mee eens. ik denk dat een onervaren ruiter nooit een paard in zou moeten rijden.
ik ben er wel van overteugt dat een ervaren ruiter die nog nooit een paard heeft ingereden dit wel kan maar dan met deskundige hulp!!

en hier vind ik het eens moet de eerste keen toepasselijk maar dan wel alles op zijn tijdt. ik zie genoeg mensen die na een halfjaartje 1x per week leshebben gehad meteen een paard van 4 kopen en dan na een jaar vreselijk in de problemen komen. dus eerst leren paardrijden en dan pas een paard inrijden (met hulp dus)

gr musje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 14:20

Citaat:
en hier vind ik het eens moet de eerste keen toepasselijk maar dan wel alles op zijn tijdt. ik zie genoeg mensen die na een halfjaartje 1x per week leshebben gehad meteen een paard van 4 kopen en dan na een jaar vreselijk in de problemen komen. dus eerst leren paardrijden en dan pas een paard inrijden (met hulp dus)

idd, helemaal mee eens.
En dan is het ineens een rot knol want zelf reden ze al zo goed en daar lag het zeker niet aan Lips are sealed

Maar het moeilijke van zoiets is nu, wanneer rij je goed genoeg.
daar zijn helaas geen richtlijnen voor.
En zolas ik al zei, en dit is niet gemeen bedoeld, maar met 5 jaar op een manege rijden kun je nog steeds niet rijden.
Ik heb het genoeg irl gezien, ze stapte dan op een "echt" paard en die pieuwde er dan meteen tussen uit.
En de ruiters daarna helemaal verbaasd want ze konden de "wildste" paarden op de manege aan.

Dus zeer moeilijk. Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 14:59

tja, het moet eens de eerste keer zijn.
maar wel als je denk dat je het kan.
ik ga passion ook zelf inrijden, en het is ook de eerste keer voor me.
als het allemaal soepel gaat, doe ik het zelf, anders met een kennis die al vele paarden heeft ingereden.
maar ik denk gewoon dat ik er wel klaar voor ben, en in de theorie weet ik het wel, waar je eerst mee moet beginnen enzo.
en ik heb nog een jaar de tijd om goed mn benen stil stil te houden enzo(niet dat ik nu met mn benen wiebel ofzo, maar dat ligt heel erg aan het paard waar ik op rijd)

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 15:17

ik vind dat je wel wat ervaring moet hebben om een paard in te rijden en ook met hulp van een andere ervaren persoon.....

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 16:26

Ik heb zelf ook meegeholpen met het beleren en inrijden van een welsh cob merrie en ik kan je vertellen dat het vies tegenviel. Inderdaad, ik weet hoe de basis MOET zijn, maar of ik het kan overbrengen aan zo'n jonge dier...is maar net de vraag. Je kan zoveel boeken lezen als je wilt, maar de praktijk is heel anders.
De hengst die ik nu rijd was ook niet helemaal volledig ingereden, hij kon nl. niet eens 1 minuut normaal galopperen, stap en draf kon hij wel. Nu kan ik (dankzij met de hulp van mijn instructrice/ vriendin) normaal rondgalopperen. Hier heb ik absoluut geen behoefte aan, ik laat mijn jonkie gewoon inrijden door profs, dan weet ik zeker dat het goed gebeurt. Ik heb simpelweg gewoon niet genoeg ervaring en tijd ervoor..dan kost het maar iets meer hoor.

Galactica Wadim X Gemini

snowie
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: amsterdam

zonder ervaring geen paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 20:35

Sinds enkele weken ben ik bezig met het inrijden van een paard, het is niet de eerste keer ik heb er verschillende ingereden over het algemeen paarden die beschadigd zijn door voorgangers die de paarden behoorlijk hebben verreden.
Het paard waar ik nu mee bezig ben werd gekocht als beleerd, De eerste persoon die er op stapte toen het diertje op stal stond is er na twee rondjes afgestapt, (het enigste wat het dier kon was vluchten voor de berijder).De tweede dorst alleen maar met begeleiding er naast te rijden want zodra jeje benen er tegen aan legde raakte ze helemaal in paniek. Het paard werd op een gegeven moment door niemand meer gereden en stond op de nominatie om verkocht te worden als onberijdbaar en onbetrouwbaar.
ik heb mijzelf aangeboden om het paard te berijden,. wat bleek als je veel geduld had en met rust en ontspanning wilde ze wel degelijk voor je werken, ze was wel degelijk beleerd maar het was er in geschopt en geslagen, ze was panisch voor de zweep en in het begin als je je benen goed wilde leggen en ze van het zadel afhield werd ze ook panisch, voor mij een teken dat de vorige eigenaar haar op die manier vooruit had geschopt ( je ken het wel benen eraf en dan maar goed voorruit trappen)
.Het was zo erg dat op het moment dat je op wilde stappen het diertje gewoon over het hele lichaam stond te trillen.
Dit dier is dus duidelijk niet door een ervaren iemand ingereden, ik ben van mening dat als je er geen verstand van hebt blijf er dan in godsnaam vanaf, want de berijder gaat door naar een ander paard,( want als het uit de hand loopt en een paard verreden is moet het paard wijken voor een nieuwe, (want dan ligt het natuurlijk aan het paard, het arme dier krijgt de schuld) en is met een beetje pech hier de rest van zijn leven de dupe van .

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 23:22

je moet pas paarden gaan inrijden, als je zelf ervaring hebt.. Niet groen op groen. Maar als je ervaring hebt, moet je het eens proberen ,maar onder goede begeleiding.
Maar het excuus van eens moet de eerste keer zijn ,egld alleen als je veel ervaring hebt.. Ik gooi jou toch ook niet zonder uitleg het vliegtuig ui met parachut?? eerst effe oefenen!

Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 47 bezoekers