Iemand verstand van dekhengsten?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-01 20:01

Ik wil Muzefee graag laten dekken, maar ik weet niet welke hengst het meest geschikt is voor haar.
Muzefee is een donkerbruine fijn gebouwde KWPN-merrie die erg aanhankelijk is, maar op stal nog wel eens van zich af kan slaan. Ook is ze erg eenkennig. Haar vader is Dageraad, een hengst van Nimmerdor.
Ik zat eigenlijk eerst aan Jazz te denken, maar die is nogal schrikachtig. Ik zoek dus een hengst die een beetje vergelijkbaar is met Jazz, maar dan niet zo bangig.

Euh... is het duidelijk zo? En heeft iemand antwoord?


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 20:10

osmium is wel een aparte hengst.een zwate(van ferro geloof ik)of inspectur,vind ik ook een heel mooie,deze is een bruine,of lux Z is ook eeb heel mooie.als je meer info wilt moet je en=igenlijk een indestengen hebben,daar staan er zoveel in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 20:15

Een hengst uitzoeken voor je merrie is best een moeilijke klus. Je moet kijken op welke punten je merie tekort schiet en daarbij een henst zoeken die die punten overcompenseert.
Misschien een leuk idee om een goede foto van je merrie hier te plaatsen, dat geeft een veel beter beeld wat voor een merrie je hebt en wat voor een type hengst ze nodig heeft. Oh ja, en geef darbij ook aan wat voor een type paard je wilt gaan fokken.
Ik ben super benieuwd! Knipoog

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 21:20

We hebben hier een mooie gangmaker een merrie 2 jaar vader Crack C.
Grote maat wordt ze wel! Heel braaf en rustig in de omgang.
Op de hengstenkeuring vond ik Flemmingh, Wellington en Montecristo o.a. leuke afstammelingen voortbrengen.
Zelf ben ik weg van het Clavecimbel bloed die, ondanks niet meer levend aanwezig te zijn, laatst keur geworden is.
Maar goed, probeer een exterieur+gangen+vererfen index te maken van je paard en wat je graag verbeterd ziet, vergelijk met exterieur+gangen+vererfen van een aantal (die jouw aanspreken op bewegen, karakter e.d.) hengsten en dan kom je er misschien wel eens uit ooit....zoveeeeeel hengsten Pling
Bij het KWPN kun je vast meer info krijgen als je op een gegeven moment een paar hengsten hebt uit gezocht.

Groetjes,
Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 21:59

Spring of dressuur?
Ik zou naar een hengstenhouder gaan.
En de hoefslag en in de strengen ed heel goed lezen en kijken welke hengst je aanstaat en bij je merrie past.
Ik ben nogal weg van Montecristo en Junior STV maar die hebben niet zo'n heel makkelijk karakter.
pff en springen ik ken er wel wat maar niet zo heel veel!
Zeg maar wat je leuk lijkt misschien weet er hier iemand iets van hem qua karakter enzo..


een paar links http://www.kwpn.nl]
http://www.dutchstallions.nl
http://www.kwpnpaarden.nl

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-01 22:37

he bedankt. Ik hoorde inderdaad dat Inspekteur ook een leuke is...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 11:59

In de strengen staan ook vaak van die rapporten. Met wat ze goed vererven ed.
Vooral deze tijd goed opletten, en gewoon bellen met hengstehouders.
Wijhadden vorig jaar een lezing van Wiepke van de Lagewal (heet ie zo?) En die mensen willen je best helpen met een hengst uitzoeken hoor! Z'on hengstehouder kent zijn hengsten ook en kan vertellen wat zijn veulens doen!

Let wel op, dat ze je niet belazeren!! Er zijn natuurlijk ook houders die zeggen, oh het is z'on braverd en het is een groot sekreet!! Misschien ook een goed idee om de hengsten die je uitgezocht hebt eens te gaan bezoeken. Weet je direct hoe ze irl zijn!


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 14:01

Inspekteur!
Jaaaa als die past meot je die nemen!
enne Paulus is dat nix. Gelders!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 16:18

Gelders is tof!! Die nieuwe Parcival is ook erg mooi, maar daar heb ik nog niet zo veel van gezien.
Gelders en groningers geven vaak hele mooi karakters!!
En samen met een slanke KWPN er, krijg je mooie paardjes van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 17:45

Ik heb een paar weken geleden nog de kampioenschappen voor de gelderse paarden [rij-typisch] gezien. Sommige paarden waren echt Gelders zoals ik ze ken: hooge halsaanzet, rechte rug en kruis en hooge staartaanzet en natuurlijk vos, meestal met 4 witte beentjes en een scheutje knie-aktie. Maar er liepen er ook een aantal tussen waarvan ik niet kon geloven dat het Gelderse waren, dat waren echt super ranke en fijne bloedbeestjes met ditto karakters en leken eigenlijk meer op kwpn-ers met veel bloed. En het grappige was dat dat de Gelderse die het meest op een volbloed leek een nakomeling van Inspekteur was. Dus kijk eventjes goed naar de nakomelingen van Inspekteur, misschien fokt hij juist wel van die bloederige paardjes en dat is misschien niet wat je zoekt.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 19:34

oja. Paulus is parcival geworden
dom dom dom!

Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 19:58

Samber vind ik ook erg leuk!! Kijk op deze site voor een foto van hem (en andere bonte hengsten) http://www.geocities.com/stablerubywhite/

Hij heeft een 10 voor karakter!! En vererft dat ook aan zijn nakomelingen. Bijvoorbeeld Cioola (ik heb haar een tijdje verzorgt) die is ook erg nuchter en schrikt bijna nergens van, wel is ze een beetje eigenwijs, maarja daar hebben meer paarden (EN mensen!!) last van hahaha...

Voor een foto van Cioola moet je kijken bij foto topic (op paardenpraat) of op Kim der site.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-01 20:19

Samber ken ik inderdaad. Hij geeft erg brave veulens. Muzefee is een echte springmerrie, (v. Nimmerdor) maar ook dressuurmatig loopt ze erg leuk. Aangezien ik ook zowel springen als dressuur leuk vind, moet het een paard zijn die op beide onderdelen hoge punten scoort.
Ik denk toch dat ik eens ga informeren naar die Inspekteur.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 21:57

Mocht je al interesse hebben voor een gelderse hengst, dan wil ik wel wat voor je inscannen. Ik heb het boekje van vorig jaar nog liggen met de hengsten erin. Ook met de cijfers van de verrichtingsonderzoeken. (of oe dat ook maar heten mag!)

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-01 11:20

Hoi Kitty, is Kennedy niks voor je? Prachtig paard, zeer braaf, mooie gangen. Of Kimberley (staat bij Imke Bartels), dit is een Cabochon x Nabuur, een prachtige voshengst, heel braaf, prachtige galop. Flemmingh geeft nogal eens driftkikkertjes, dus als jouw merrie ook een beetje druk is zou ik dat niet doen.

Succes! Mieke

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-01 16:06

Deze paarden ken ik niet. Ik zal eens op de sites van fokstations en bekende dressuur- en springruiters kijken.
Het moet in elk geval geen driftkikkertje zijn, want Muuz is dat al genoeg.
Een betrouwbaar, niet te iele hengst... Moet een erg goede stap hebben, want die is nog te verbeteren bij Muuz. Haar galop is erg goed en ook haar draf is mooi ruim. Maar ja, stap is toch de ultieme basis...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Esperanza, Googlebot, Kaplaars, Lalladidoo, laura22, Poety, xdesix en 46 bezoekers