Verkleurende, opgeblazen roodvinzalm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Verkleurende, opgeblazen roodvinzalm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:45

Ik zit net naar mijn aquarium te kijken, en ik zie dat 1 van mijn 30 roodvin zalmen net meer doorzichtig is, maar wittig/roze achtig. Hij is ook bol, opgeblazen. Zijn ogen puilen ook uit.

Voor de rest gedraagd hij zich normaal, hij zwemt normaal, zie er verder niets raars aan, maar hij ziet er wel heel raar uit.

Ik zal proberen een foto te maken, maar de visjes zijn loeisnel, dus ik heb geen idee of het gaat lukken.

Iemand enig idee wat dit is? Moet ik deze vis apart zetten? Is het besmettelijk?

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Verkleurende, opgeblazen roodvinzalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:56

Dat is vreemd...
Zwemt ie bovenin of beneden?

Apart zetten zou ik niet doen, ivm stress, maar ik heb er geen verstand van :=

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Verkleurende, opgeblazen roodvinzalm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:17

Hij zwemt bovenin, maar dat doen eigenlijk alle roodvinnetjes wel. Hij zwemt ook keurig weer ff naar beneden toe, en weer omhoog. Heel normaal.

Ik plaats over n paar minuten foto's

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:23

Ter vergelijking: een gezonde roodvin:

Afbeelding

Afbeelding

En dan de roodvin zoals hij nu is. In een apart bakje. Het bakje hangt nu in het aquarium, zodat het water wel op temperatuur blijft
Afbeelding
Vooral de uitpuilende ogen zijn goed te zien

Afbeelding
Bij zijn buik kun je de kleur een beetje zien

Afbeelding

Zoals je ziet, verder gezond, staart mooi op kleur, niets aan de hand.

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Re: Verkleurende, opgeblazen roodvinzalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:29

zou het een paar dagen aankijken en als het toch erger word de vis apart zetten. Zodat hij de anderen niet aansteekt.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Verkleurende, opgeblazen roodvinzalm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:40

PH 7,5
KH = 5,5 à 6
GH = 8
No2 = 0
No3 = 0

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: Verkleurende, opgeblazen roodvinzalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:48

Misschien de dierenarts bellen, misschien weten ze wat je kan doen & wat het is?

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:51

HeleneDas schreef:
Misschien de dierenarts bellen, misschien weten ze wat je kan doen & wat het is?


De kans dat er een dierenarts is die iets kan met vissen is eigenlijk minimaal. En als ze iets met vissen kunnen zij het vaak koi's, geen roodvinnetjes...

Toch bedankt voor de tip

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Re: Verkleurende, opgeblazen roodvinzalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:53

lijkt mij zo dat het buikwaterzucht is, maar weet het niet zeker.

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:55

Vjestagirl schreef:
HeleneDas schreef:
Misschien de dierenarts bellen, misschien weten ze wat je kan doen & wat het is?


De kans dat er een dierenarts is die iets kan met vissen is eigenlijk minimaal. En als ze iets met vissen kunnen zij het vaak koi's, geen roodvinnetjes...

Toch bedankt voor de tip


Oke

ik zag dit, moet je maar even lezen, misschien is dat iets ofzo? http://aquariumvissen.net/backupsb/Visziekten.php

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:56

heet dat niet buikwaterzucht. staan de schubben ook open ? anders kan je hem beter door de wc spoelen ;( .
anders kunnen je andere vissen ook ziek worden en als ze zeker wilt weten kan je ook naar dierenspeciaalzaak gaan daar hebben ze dingen die je door het water kan doen tegen ziektes :j . ik heb hier standart wat staan oda voor witte stip.
ik heb ook een aquarium :D met tetras zon zuigding en discussen.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:59

Hmmmm ik lees dat bij buikwaterzucht de schubben van de vis af zouten moeten staan, en dat staan ze niet...

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:00

Even contact opnemen met een aquarium speciaalzaak,die weten veel. Anders even op aquariafora neuzen ;)

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:02

HeleneDas schreef:
Oke

ik zag dit, moet je maar even lezen, misschien is dat iets ofzo? http://aquariumvissen.net/backupsb/Visziekten.php


Ik lees dit, en ik zie genoeg om hem voor nu apart te laten zitten en hem morgen mee te nemen naar de speciaalzaak. Het kan buikwaterzucht zijn, maar ik zie geen opstaande schubben. Daarbij zou hij dan ook niet meer normaal moeten kunnen zwemmen, maar dat kan hij wel. Ik lees ook iets over pop-eye, en dat zou met een antibioticakuurtje te verhelpen zijn.

Voor nu blijft hij iig apart zitten, ik wil niet het risico lopen dat het besmettelijk is.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:07

Het lijkt me wel een ziekte
Of ouderdom dat kan misschien ook
Eet hij wel goed

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:09

corientjuhh schreef:
Het lijkt me wel een ziekte
Of ouderdom dat kan misschien ook


Beestje is nog geen jaar oud, ouderdom lijkt me dus niet.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:12

Door de wc spoelen is in elk geval natuurlijk niet de diervriendelijkste oplossing :roll:

Dan kun je hem beter in 1 klap doodslaan, hoeft ie ook niet meer te lijden. Popeye klinkt natuurlijk wel heel verklaarbaar als de ogen zo uitgeplopt zijn, dan zou je dus aan een AB kuur voor een roodvinnetje moeten zien te komen :))

Hoop dat het op te lossen is want ik gok zomaar dat het flink pijn doet die ogen zo onder druk.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:12

Oke hoe oud kan deze soort worden?

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:17

Mindfields schreef:
Door de wc spoelen is in elk geval natuurlijk niet de diervriendelijkste oplossing :roll:

Dan kun je hem beter in 1 klap doodslaan, hoeft ie ook niet meer te lijden. Popeye klinkt natuurlijk wel heel verklaarbaar als de ogen zo uitgeplopt zijn, dan zou je dus aan een AB kuur voor een roodvinnetje moeten zien te komen :))

Hoop dat het op te lossen is want ik gok zomaar dat het flink pijn doet die ogen zo onder druk.


Door de wc spoelen was voor mij iig ook geen optie " :roll: ". Als ik hem uit zijn leiden moet verlossen dan gaat er een lading kruidnagel olie in zijn bakje water.

Morgen ga ik naar de speciaalzaak met hem, als hij AB nodig heeft dan hebben ze dat daar wel. Voor nu moet Kareltje het maar ff volhouden in zijn kleine bakje, hoe sneu het ook is.

Als het niet te genezen is dan haal ik direct kruidnagelolie en dan is Karel er morgen middag niet meer.

Ik heb hem ongeveer een jaar, iets minder, en ze komen uit de winkel en zijn flink gegroeid sinds ze hier wonen, dus ik ga er vanuit dat ze ook ongeveer een jaar oud zijn.

Heb in ieder geval eventjes een doek voor het stuk van het aquarium gehangen waar hij zit met zijn bakje, omdat ik hier natuurlijk gewoon loop, en mijn huisgenotes ook, en hij zich nu niet kan verstoppen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:04

Als het buikwaterzucht in het begin is schijn je iets te kunnen doen met zout en water dat hoeft dus niet meteen einde vis te zijn. Wat precies is denk ik wel terug te vinden op internet. Daarmee heb ik een aantal jaren geleden een van onze buitenvissen kunnen redden, een ander was al te ver heen en heeft van mij een enkeltje vissenhemel gekregen.

Ik ben benieuwd of je een goede DA kunt vinden en wat je vis nu precies heeft.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:33

Mijn vader heeft veel verstand van vissenziektes en ik hoefde alleen maar uitpuilende ogen te zeggen hij had de foto nog niet gezien en hij zei direct buikwaterzucht
Hij zegt dat je er niks tegen kunt doen

Zegt hij even later of ze moeten de vis van 400 meter diepte gehaald hebben
Ik zeg zo het gaat om een roodvinzalm zo klein visje (wijst met vingers lengte aan) en hij zei nee dan is het buikwaterzucht
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 16-02-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 20:35

Hmhm, maar ovral waar je verder kijkt zeggen ze van buikwaterzucht dat ze dan ook uigezetten schubben moeten hebben, en dat heeft hij niet. Vandaar dat ik hem toch mee ga nemen, als hij te redden is dan wil ik dat graag proberen.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Verkleurende, opgeblazen roodvinzalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:53

koud water is een tropische vis 1 een keer dood hoor... klinkt alleen zo kru he haha.
je hoeft je vis niet mee tenemen hoor alleen maar meer stres.!! dan kun je hem helemaal afschrijven.
gewoon uitleggen hoe hij eruit ziet ect. dat is voldoende. en je kan hem wel in aquarium laten zwemmen. want als je iets tegen ziekte moet geven moet je door gehele aqaurium toevoegen;)

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:17

lisch schreef:
koud water is een tropische vis 1 een keer dood hoor... klinkt alleen zo kru he haha.
je hoeft je vis niet mee tenemen hoor alleen maar meer stres.!! dan kun je hem helemaal afschrijven.
gewoon uitleggen hoe hij eruit ziet ect. dat is voldoende. en je kan hem wel in aquarium laten zwemmen. want als je iets tegen ziekte moet geven moet je door gehele aqaurium toevoegen;)


Ja, maar als het iets besmettelijks is en het is NIET te behandelen wil ik hem zo kort mogelijk bij de andere vissen in hebben gehad.

lisch

Berichten: 4650
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Verkleurende, opgeblazen roodvinzalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:29

dat snap ik maar ik heb ook een aquarium en dit ook gehad. bij 1 vis en die is er niet meer. maar neem hem iniedergeval niet mee naar de winkel. warmwater vissen zijn gevoelig voor stres en als ze al ziek zijn is het helemaal niet verstandig om er mee te reizen. ik hou je topic in de gaten:)