weer langzaam opbouwen-> wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

weer langzaam opbouwen-> wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 14:43

Ik heb vanmorgen mijn veearts gebeld dat mijn pony weer helemaal 100% loopt en nou mag ik weer (heel erg) rustig opbouwen. Dus veel stappen en een beetje longeren maar hoe moet ik nou longeren want als ik haar niet bijzet wordt ze helemaal gek en gaat het misschien wel weer mis en dat is nou juist wat we niet moeten hebben wat stellen jullie voor misschien met een gogue longeren zodat ze ook direct haar rug weer gaat gebruiken.

Ik bedoel geen uren he nee gewoon 10 minuutjes per dag en dat langzaam opbouwen zodat ze weer in conditie komt rijden mag niet.

Heeft er iemand advies?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:46

Als ze onder het zadel braaf is met stappen, dan zou ik dat gewoon doen en het eerste drafje ook onder de man doen.
Het longeren zou ik dus voorlopig maar even laten zitten als ze dan helemaal uit haar pan gaat, op een volte lopen is ook nog eens erg belastend, rechtuit stappen en draven is veel beter.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:46

Als ze erg gek doet tijdens longeren, dan zou ik dat even overleggen met de DA, misschien vind hij het dan een beter idee om haar voorlopig niet te longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:49

welke blessure heeft je paard gehad? Dat maakt nogal wat uit namelijk. Bij bijvoorbeeld een peesblessure zou ik longeren absoluut achterwege laten.

Eigenlijk zou je dit met je veearts moeten overleggen, en zou je veearts jou meer houvast moeten geven dan 'langzaam beginnen'

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 14:55

het was een lichte peesblessure.

En met rijden gaat ze ook helemaal uit de "pan" Haha! dus of dat zo'n goed idee is ik heb het er met de veearts over gehad en ze mag zobiezo op een groter stuk land!! Ze mag stappen en draven op een harde ondergrond of in de wei!! Longeren mag ook maar wel rustig aan (hij weet hoe mijn pony is rotknol zei hij tegen haar Boos! ) maar ook weer opeen harde ondergrand of in de wei!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:25

Je kunt het met een rustgevend middel proberen. Iets wat haar kalmer maakt maar niet zo duf dat het gevaarlijk is om erop te stappen....
Vraag het anders aan je dierenarts....

En je hebt inderdaad meer controle erop dan dat je ernaast staat.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 18:05

Ik weet niet hoe ze is als je haar aan de hand stapt. Ik heb een paard met een peesblessure gehad die onder het zadel echt te eng deed en aan de longe vond ik geen optie, dus die heb ik aan de hand opgebouwd. Gewoon op de harde weg stappen en steeds een stukje draven en dat draven steeds iets langer. Heeft bij hem super gewerkt en doordat ik in het begin niet zoveel conditie had heb ik het rustig op kunnen bouwen zonder steeds op de klok te hoeven kijken.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 19:01

Katja schreef:
Gewoon op de harde weg stappen en steeds een stukje draven en dat draven steeds iets langer. Heeft bij hem super gewerkt en doordat ik in het begin niet zoveel conditie had heb ik het rustig op kunnen bouwen zonder steeds op de klok te hoeven kijken.

Hier nog zo iemand! Goed voor de conditie, hoor Haha! ! Ik heb mijn paard in het begin aan de longeerlijn meegenomen die je op lengte van een halstertouw houdt, voor het geval ze gek zou gaan doen; dan heb je net wat meer "speling" mocht je paard iets raars doen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 20:37

Hey sas wij hebben hier wel een bijzetteugel als je die wil gebruiken kan dat wel en ze mag wel in dat grotere stuk waar we maffick en edwine toen inlieten.De bak is ook al bijna weer droog dus kan je haar daar mooi longeren nou ja we praten wel ff als je hier weer komt maar morgen zijn we dr niet want dan heeft marjan een wedstrijd nou mazzel ik hoor t wel

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 15:45

Heeft je DA helemaal niet gezegd heo je kunt gaan opbouwen? Longeren lijkt me niet bepaald goed met een paard wat net een blessure heeft gehad al heb ik et een keer in een noodgeval gedaan toen ik er niet meer mee aan de hand durfde te lopen omdat ie echt gevaarlijk werd. En ik er amper kon opkomen zonder dat ie echt idioot ging doen, dus maar even aan de longeerlijn gedaan en op zijn langst en laten lopen... Paard had alleen geen peesblessure maar een dikke knie. Niet zo heel goed maar er was geen andere weg op dat moment. Aan de hand stappen zou in dit geval ene hele fijne oplossing kunnen zijn. Maar kijk uit voor jezelf en doe een bitje in!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-02 20:06

ja ik mag ook eerst nog even niet longeren maar wel stappen over het harde om de pezen en spieren weer een hard te maken maar om dat het in de schouder zit mag ik er dus niet op rijden want daar ligt het zadel en het gewicht van dan ook nog eens een ruiter wordt te zwaar ze is betuigd en ik weet hoe het moet ik het dan misschien een idee om haar aan de lange lijnen te zetten!!??