vast rechts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

vast rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 23:19

Smiles zit dus rechts een stuk vaster. Dit is mijn schuld omdat ik me daar onbewust vastzet. Het is zijn moeilijkere kant en hij gaat dus hangen op die hand. En zo komt alles in een circel waar mijn knuffel en ik niet beter gaan worden. Ik probeer nu heel erg te denken aan het ontspannen, maar dit kost mij uiteraard veel moeite. heeft iemand nog tips voor mij om de circel te breken.
Ik heb de tip gehad om te spelen met mijn rechterteugel, maar buiten dat ik mezelf daar te onervaren voor vind (spelen wordt vaak te hard) en tegen die manier ben, gaat hij ervan in een heel vals krulletje lopen, wat niet mijn bedoeling is.
Maar dit is gewoon een vraag om extra tips, ik werk er zelf ook hard aan en heb ook (prive)les.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 08:58

elke keer als hij gaat hangen halt houden. Ik snap alleen je opmerking over dat spelen niet? hoezo hard? spelen is juisd een andere benaming van een halve ophouding? en dit heb je toch echt nodig wil je je paard goed rijden?

je kan ook even het zoek programma gebruiken deze vraag is de laatste tijd vaak gesteld en er staan handige tips bij.

gr musje

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 09:05

Ik heb ook zo'n periode gehad op mijn vorige paard.
Ik hield onbewust mee vast op rechts, waardoor het paard zich op een gegeven moment vast ging zetten daar.
En liep dan ook niet recht.
Dat je priveles neemt is al heel goed, dat heeft bij mij enorm geholpen. Desnoods neem je gewoon even wat vaker les, voor dit probleem.

Je houdt rechts dus vast, en links zit minder aandacht.
Wat bij mij hielp, is gewoon eerst eens tijdens het stappen, je teugels gelijk houden, met een normale verbinding met de mond, en hem alert op het been houden. Ga niet vragen, of rechts meer vragen. Gewoon gelijk houden, en contact houden. Dus recht houden.
Goed met je been gaan rijden, hou hem voorwaarts, en laat hem goed reageren op je been en natuurlijk je zit. Met sturen, overggangen rijden enz.
Als jij dat contact houd, en je concentreerd op je been en zit, gaat je paard lekker op zijn eigen benen lopen, en loopt recht.

Ik ben echt een rund in het uitleggen hoor, maar ik kan je verzekeren dat dit helpt.
Ik heb namelijk precies hetzelfde gehad, en heb d,v les, het zo kunnen oplossen.
Dus puur op been, zit en ontspanning rijden.
Denk niet na over je hadn, of dat hij nageeflijk moet lopen.
Zorg eerst dat hij lekker recht, ontspannen en alert loopt.
Laat hem niet overdreven hollen, gewoon lekker voorwaarts en actief op de hulpen.

Echt je zult merken, dat je paard op een gegeven moment heerlijk ontspannen gaat nageven, en lekker door zijn lijf loopt.
Als hij namelijk op een kant wordt vastgezet, loopt hij ook niet lekker door zijn lijf heen.

Het klinkt allemaal heel simpel uitgelegd, maar zo is het bij mij ook verholpen.
Ik kreeg op een clinic zelfs het compliment dat het paard zo heerlijk door de rug liep en zo ontspannen was. Party!!

Neem er alle tijd voor, en blijf dat priveles houden.

Succes ermee! Lachen

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 13:42

musje schreef:
elke keer als hij gaat hangen halt houden. Ik snap alleen je opmerking over dat spelen niet? hoezo hard? spelen is juisd een andere benaming van een halve ophouding? en dit heb je toch echt nodig wil je je paard goed rijden?

je kan ook even het zoek programma gebruiken deze vraag is de laatste tijd vaak gesteld en er staan handige tips bij.

gr musje

Spelen noemt ik kneepjes zonder een echte reden dus voor het 'aan de teugel lopen' bv. Maar ik weet van mezelf dat ik dat niet kan doen omdat ik dat niet kan. Anderen misschien wel, maar ik niet

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:22

sorry maar ik denk dat het verstandig is dat je even een lesje neemt zodat iemand je goed de basis kan uitleggen.

gr marjolein

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 17:15

Ik heb/had precies hetzelfde. Sevin zat vast op rechts, ging daardoor op mijn rechterhand hangen en dus hield ik recht onbewust strakker.

Het is heel vervelend, maar vooral op die rechterhand gaan rijden. Veel voltes en blijven spelen. Bijgezet longeren kan ook helpen om hem weer door de hals te krijgen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 19:17

musje schreef:
sorry maar ik denk dat het verstandig is dat je even een lesje neemt zodat iemand je goed de basis kan uitleggen.

gr marjolein

Ik heb les, maar ik vroeg om extra tips

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 19:23

rij veel voltes linkson en dan rechtsom,
meer rechtsom dan linksom, en stel je paard op de linker hand is naar buiten (contrastelling), zodat hij rechtsom buigt op de linkerhand, dan maak je hem daar al wat losser en als je paard dan wat losser wordt ga je rechtsom, succes

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 20:15

Rij heel veel volte's op de rechterhand, en gebruik een overdreven stelling. Dus je hand ver van de hals afzetten maar niet naar je toehalen, alleen opzij. Rij met je binnenbeen naar je buitenhand toe:
Druk op je binnenbeen = binnenhand ontspannen. Hand openen, niet continu druk blijven houden op je been (wakend been), beendruk valt lichtelijk *weg* ( nog steeds wakend been) , hand sluiten.

Rij heel veel door S van hand veranderen
(i.v.m overnemen druk = geen tijd om te hangen, en het soepeler maken door het lijf.) en dan van b- e en dan meteen e-b en zo 5/6 keer achter elkaar, een keer een volte en daar weer een S. Blijven draaien. Zorg dat je continu je druk overneemt ( dus veel van hand veranderen) bedenk veel figuren waarin je continu moet draaien ( eerst een linksomkeert, dan een gebroken lijn, meteen een rechtsomkeert, dan meteen door S van hand veranderen, meteen op de volte, etc etc)
Probeer elke keer heel overdreven je stelling om te zetten, op het moment dat je voelt dat hij vast gaat zetten, hand openen en stelling terug zetten op de volte.
Snap je het nog Lachen
Ik ben niet zo goed in uitleggen maar ik heb m'n best gedaan Knipoog