echt goed longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

echt goed longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 20:27

Hoe longeren jullie je paarden altijd? Ik heb een tijd lang met touwtjes gelongeerd maar daar wordt mijn paard niet beter van. De dag er na kun je onder het zadel merken dat hij een stuk taaier is. Hij gaat dus te veel op de touwtjes hangen. Ik las hier al dat je je paard meer moet opdrijven met de zweep. Nu is mijn paard vreselijk vliegerig dus dat werkt ook niet echt, hij zet het dan gewoon op een rennen.
Een pessoa heb ik ook geprobeert maar dat heeft ongeveer hetzelfde effect als de touwtjes.
Mijn vorige paard werkte ik altijd aan de dubbele longe maar dat is met dit paard geen succes. Omdat hij nog wel eens weg kan springen schiet de buitenste lijn te snel onder zijn staart of tussen zijn benen. En dan is het hek van de dam.
Ik longeerde de laatste tijd gewoon aan een halster waarbij ik hem alle ruimte gaf. Het risico daarvan is dat hij dan af en toe te jolig wordt waarbij hij laatst dus al weggleed op de baan en zichzelf blesseerde Boos! .

Weten jullie misschien een oplossing? Ik ben nu bijna alle dagen aan het rijden en dat is me soms wat veel.


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: echt goed longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 20:37

als een paard hangerig is inderdaad meer achter zn broek zitten. sommige teugels nodigen dat meer uit dan anderen. maar ik denk niet dat je nu zomaar even huppekee een tover-teugel erom kan doen die opeens alles oplost. ik denk dat je net de grens moet opzoeken waar hij net niet vliegerig wordt en toch meer gaat lopen.

kan misschien ook altijd gewoon een truukje van hem zijn om onder het werk uit te komen aan de longe dat je wel kan oplossen onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 19-06-02 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 20:45

Een gogue misschien? Daar kan hij niet op gaan hangen, maar als je hem achter niet genoeg kan activeren kan hij wel op de voorhand duiken.
Mijn paard wordt van longeren ook nooit beter, maar ik heb de mazzel dat we een paddock hebben die niet zo groot is, en waarin ik hem dan los om me heen kan laten lopen. Als ik zorg dat ik de snelheid controleer door 'voor' hem te gaan lopen om hem af te remmen, en 'achter' hem om hem op te drijven gaat hij niet compleet uit zijn dak. Ik blijf dus wel in het midden van de paddock, maar pas mijn positie aan zijn buien aan.
Gelukkig loopt hij nu dagelijks in het land voor een paar uur (anders eet hij te veel) en heeft hij geen rare uitspattingen meer. Tot ik erop zit Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 20:50

GEen bijzetteugels iig, daar heb ik nog heel weinig paarden echt fijn op zien lopen. Ik vind et nadeel van longeren altijd dat et zo moeilijk is om een paard echt fijn aan de gang te krijgen, als je erop zit kun je net iets meer been geven of je hand iets teostaan oid. Met longeren is dat gewoon veel moeilijker.

Misschien moet je eens proberen om de touwtjes eens wat anders vast te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 21:23

Toevallig kom ik net van de paarden vandaan, en heb ik de mijne met dubbele longe gelongeerd, werd er zo zat van dat ie snel op touwtjes gaat hangen, en dubbele longe werkt werkelijk ideaal. Net als het pessoa systeem, werkt ook heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 00:12

Jippie, het hangt er ook een beetje vanaf hoe je je touwtje bevestigt en hoe je de longe vastmaakt. Misschien heb je het touwtje wel te strak zodat het erg moeilijk is voor je paard om zich licht te houden. De manier waarop je je longe vastmaakt, maakt heel veel verschil in hoe je ophoudingen doorkomen. Met je longe kun je ook zorgen dat hij niet gaat hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 00:30

Ik heb ook een hekel aan longeren bij sommige paarden. Dan maar liever even kort erop en even buiten stappen oid. Sommige paarden laten zich heel fijn bewerken aan de longe, en andere weten zich dan precies overal onder uit te draaien. Ik ga er liever opzitten, dan voel ik tenminste wat er gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:32

Zep schreef:
Sommige paarden laten zich heel fijn bewerken aan de longe, en andere weten zich dan precies overal onder uit te draaien. Ik ga er liever opzitten, dan voel ik tenminste wat er gebeurt.


Mee eens, ik rijd ook liever, maar soms ga ik vanuit mijn werk even naar de paarden, en om dan in 2 delig erop te gaan zitten, dus dan effe snel aan de longe.

Wat ik wel eens per week doe, is zonder iets longeren, dus gewoon beweging geven, bij de ruin die ik nu rijd kan dat dus ook, geen longe of wat dan ook eraan, in de bak en de sukkel loopt braaf links en rechtsom om me heen in een volte, stap draf en galop. Binnenkort is de longeerbak klaar dus dan kan het met de anderen ook. Dit vind ik een goede manier om toch beweging te geven, 1 dag per week hebben ze vrij, en dan is dit een fijne manier om ze toch wat beweging te geven, zonder alle tierelantijnen eraan.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:57

Momenteel longeer ik weer met een Gogue. Ik heb een tijdje met touwtjes gelongeerd maar ik ben daar van terug gekomen. Daar bij komt ook nog eens dat je met een Gogue weinig fout kan doen. Het is de bedoeling dat ik over een tijd met een dubbele longe ga beginnen, lijkt mij een erg fijn systeem.
Je zou hier eventueel wel weer mee kunnen beginnen als je de longe over de rug laat lopen.
Ik moet zeggen (zonder op te scheppen) dat ik het longeren aardig onder de knie begin te krijgen en dat ik het nog leuk vind ook om te doen. Ik longeer regelmatig en probeer tijdens het longeren te corrigeren en spieren te trainen.
Er is een man die geeft clinics over longeren en het werk met de lange lijnen/dubbele longe echt een tip om eens naar toe te gaan. Ook leuk om je eigen paard dan mee te nemen. Ik kan nu even niet op de naam komen, ik zal eens even zoeken.

En die man heet Frits Nijskens.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 20-06-02 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:01

Omar zijn hoofd-hals houding wordt een stuk beter aan de longe. In draf en stap (vooral stap) wordt hij er beter van.
Maar daar waar ik onder het zadel problemen mee heb (galop, vooral links) gaat íe aan de longe in protest, en doet 'ie echt niet terwijl ik 'm juist graag wat sterker wil maken aan de longe, zonder een ruiter erop zodat hij het eerst zelf goed voor elkaar krijgt. Scheve mond

:evaw:

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:04

Op het moment dat je paard hangt op de touwtjes (of welke bijzetteugel dan ook), is hij niet goed van achter naar voor gereden tijdens het longeren, maar dat had je zelf ook al geconstateerd Haha! . Het grootste probleem dat jij hebt is eigenlijk dat je paard vlucht voor het been (in dit geval de zweep). Ik weet niet hoe jij je hulpen geeft, maar je kunt drie grofweg drie soorten hulpen onderscheiden: de onderhoudende hulp, de drijvende hulp en de terugwerkende hulp. Die drijvende hulp is wat je paard beter moet accepteren. Wij geven de drijvende hulp door met de zweep een cirkel boven het hoofd (het hoofd van de longeur, niet het paard...) te maken. Dit werkt uitstekend en wordt door de paarden goed begrepen. Is het paard goed voorwaarts, dan kun je dit met de onderhoudende hulp (de zweep wakend achter de achterhand) vasthouden. Moeten we het paard stimuleren meer onder te treden, dan willen we met de slag wel eens het binnenachterbeen aantikken. Om dit te bereiken zonder aanleuning te verliezen, hebben we een slag van ongeveer 1 meter (leren veter) aan de zweep bevestigd in plaats van het kleine slagje dat er normaal aanzit.

Wat veel mensen doen, is drijven door het paard met de zweep 'achterna te zitten'. Vaak verbreek je dan de aanleuning doordat je naar voren stapt op de cirkel en krijgt het paard ook de kans om naar voren weg te vluchten zonder dat je hem opvangt (je lijn is te lang geworden). Bovendien maak je door deze wijze van drijven een paard dat toch al wat vluchterig is, sneller bang voor de zweep.

Als je met de dubbele longe longeert en de lijn komt onder de staart, zal dat in het begin bij wat gevoeliger paarden een felle reactie geven, maar dat wordt vanzelf minder. Als de lijn onder de benen door kan, houdt je de lijn te laag en te los. Op het moment dat hij gaat bokken, moet je de buitenlijn echt omhoog houden, desnoods zo hoog dat hij ter hoogte van de kont zit, dan kan hij er in ieder geval niet overheen bokken.

Hopelijk kun je hier iets mee, succes in ieder geval!

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:04

Citaat:
Er is een man die geeft clinics over longeren en het werk met de lange lijnen/dubbele longe echt een tip om eens naar toe te gaan. Ook leuk om je eigen paard dan mee te nemen. Ik kan nu even niet op de naam komen, ik zal eens even zoeken.


Lammert Haanstra?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:10

Ik longeer graag. Kan ik ook beter dan rijden, moet ik zeggen. Ik heb div. hulpteugels die ik afwissel, afhankelijk van het paard en zijn problemen van dat moment.

Wat momenteel bij Kaminka heel goed werkt, is alleen een bijzetteugel aan de buitenkant, de binnenlonge door het bit en dan op dezelfde hoogte aan de singel vastmaken als de buitenbijzet. Ik begin dan vrij laag, ongeveer op ellebooghoogte, als ze daar goed op loslaat, dan bevestig ik de bijzet + longe wat hoger.

Op deze manier moet ze goed nageven op de buitenteugel (waar ik nu met rijden de vruchten van pluk) en kun je met de binnenlonge stelling vragen.

Ik laat haar gigantisch veel overgangen maken, vind ze ook leuk trouwens, waardoor ze achter steeds meer eronder komt en voor lichter. Dit krijg ik bij haar onder het zadel nog niet voor elkaar.

Een qoque vind ik ook heel fijn werken, maar niet bij elk paard. Kaminka is al duikboot, dus das dan niks. Bij toon heeft het een hele tijd goed gewerkt, zijn rug is een stuk verbeterd (rechter geworden, minder badkuip), maar nu longeer ik hem liever met touwtjes of buiten bijzet, zodat hij wat meer op de achterhand komt. Hij gebruikt zijn achterhand namelijk liever niet... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:15

Ik kan dus ook niet fatsoenlijk longeren met Kawa.
Dubbele teugel is na 100 x oefenen nog eng Verward
En bij alle andere mogelijkheden voelt hij dat hij vast zit, ook al hangt het los, en word het 1 bonk stress.

Dus ik longeer zonder iets.
Het gaat mij dan om de beweging en hij loopt dan nog het meest ontspannen ook.
Want hij komt vanzelf met zijn hoofd naar beneden, iets wat ik met touwtjes niet voor elkaar krijg.

tips altijd welkom Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:35

[
Citaat:
quote="runningkawa"]Ik kan dus ook niet fatsoenlijk longeren met Kawa.
Dubbele teugel is na 100 x oefenen nog eng Verward
En bij alle andere mogelijkheden voelt hij dat hij vast zit, ook al hangt het los, en word het 1 bonk stress.quote]


Ik ging gisteren effe mijn jetset ruintje met de dubbele longe longeren, en dat is zo'n eikel!!, draait ie zich ineens om, dus longe om zijn benen, ( als ik zou trekken had ik al zijn vier de benen onder zijn lijf getrokken!!) en nog een keer. Blijft ie stilstaan, mij dom aankijkend, help, dit is toch niet zo heel grappig!!!. Gelukkig is ie erg nuchter!! ( als je er niet op zit, want dan............is iedere zandkorrel eng)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:38

Kitty schreef:
Citaat:
Er is een man die geeft clinics over longeren en het werk met de lange lijnen/dubbele longe echt een tip om eens naar toe te gaan. Ook leuk om je eigen paard dan mee te nemen. Ik kan nu even niet op de naam komen, ik zal eens even zoeken.


Lammert Haanstra?


Nee, ik bedoelde Frits Nijskens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:40

Dat omdraaien doet Kawa dus ook.
En dan weet ik ook wel dat je hem van achteren op moet jagen zodat hij niet kan omdraaien.
Maar bij Kawa moet je dan toch met 2en zijn, en dan denk ik dat hij je nog verrast, want hij loopt vooruit en een seconde later staat zijn hoofd naar je toe.
En Kawa blijft dan niet cool, maar draait door en raakt echt in paniek.

Ik heb er zelf ook niet genoeg ervaring in om met van alles en nog wat te longeren, dus lijkt het voor mij verstandiger om het alleen maar voor de beweging te doen en niet voor de training.
Trainen doe ik dan de dag erop wel weer als ik aan het rijden ben Haha!


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:30

Wat een draken van paarden zijn er toch... Extreme duivel Zo jammer, want longeren is een geweldig element in de training en los daar van is het ook fijn voor het paard om onbelast aan het werk te zijn. Ik heb een paard dat longeren helemaal geweldig vindt en het daarbij ook echt nodig heeft om twee keer in de week zo aan het werk te zijn. Ze is bloedfanatiek (onder het zadel trouwens ook), is heel geconcentreerd aan het werk en laat zich nergens door afleiden.

Volgens mij zijn al die truukjes die paarden aan de longe uithalen gevolgen van ondeskundig longeren en/of het tolereren van dit gedrag (omdat het paard mag uitrazen of omdat men niet weet hoe de problemen op te lossen). Het typische is dat we dergelijk of ander vergelijkbaar gedrag onder het zadel niet accepteren en het wel corrigeren... Voor mij is longeren een daadwerkelijk element van de training en daarom accepteren wij (wij longeren altijd samen, degene die niet longeert kan aanwijzingen geven aan de longeur en bijvoorbeeld cavelletti of balkjes neerleggen) dat gedrag niet.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:35

abby schreef:
Volgens mij zijn al die truukjes die paarden aan de longe uithalen gevolgen van ondeskundig longeren en/of het tolereren van dit gedrag (omdat het paard mag uitrazen of omdat men niet weet hoe de problemen op te lossen). Het typische is dat we dergelijk of ander vergelijkbaar gedrag onder het zadel niet accepteren en het wel corrigeren... Voor mij is longeren een daadwerkelijk element van de training en daarom accepteren wij (wij longeren altijd samen, degene die niet longeert kan aanwijzingen geven aan de longeur en bijvoorbeeld cavelletti of balkjes neerleggen) dat gedrag niet.


Omar heeft onder het zadel moeite met de linker galop, daar zijn we erg mee bezig. Het is zijn moeilijke kant. Aan de longe wil hij links niet in galop, als hij al galoppeerd springt hij rechts aan. Of hij gaat in staking, dat wil zeggen keert zijn kont vliegensvlug in de lengte van de lijn en gaat je aan staan kijken.....
Ik heb gisteren een begin gemaakt om met dubbele longe te longeren, dan kan hij zijn kont ook niet uitgooien.

Ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken.

Het is bij mij dus inderdaad dat ik niet weet hoe ik het op moet lossen.

BTW. los aan het halster zonder "troep" eraan/op gallopeerd hij wel, maar met zijn kop in de lucht en in de verkeerde galop. Als 'k 'm maar iets bijzet (met touwtjes of met bijzet) gaat hij bij galop in staking.

Als iemand tips heeft.....

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:36

Citaat:
Volgens mij zijn al die truukjes die paarden aan de longe uithalen gevolgen van ondeskundig longeren en/of het tolereren van dit gedrag (omdat het paard mag uitrazen of omdat men niet weet hoe de problemen op te lossen). Het typische is dat we dergelijk of ander vergelijkbaar gedrag onder het zadel niet accepteren en het wel corrigeren... Voor mij is longeren een daadwerkelijk element van de training en daarom accepteren wij (wij longeren altijd samen, degene die niet longeert kan aanwijzingen geven aan de longeur en bijvoorbeeld cavelletti of balkjes neerleggen) dat gedrag niet

Ik ben er mee eens dat het bij mij idd een deel ondeskundigheid is, vandaar dat ik maar op gewoon longeren zonder iets doe, dit gaat wel goed en dan verpest ik hem ook niet.
Verder ben ik altijd alleen dus de optie met 2en longeren heb ik helaas niet.
En dan is Kawa gewoon een zeikerd hoor.
Om een voorbeeld te noemen rijden met een dressuur zweep gaat ook niet, dat touwtje aan het einde kriebelt dan wel eens over zijn kont en dan raakt hij ook helemaal gestrest.
Vandaar dat touwtjes/longeer lijnen over zijn kont ook niet zo'n succes zijn.

Maar als iemand de moeite wil doen om mij te leren hoe het moet, met Kawa Haha!
nooit te oud om te leren ook niet met longeren.

Verder ben ik wel van mening dat er over longeren te licht word nagedacht.
Met rijden zijn de meeste toch wel zo slim om lest te nemen, maar met longeren klo0ien de meeste maar wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:39

Pipo schreef:
Wat ik wel eens per week doe, is zonder iets longeren, dus gewoon beweging geven, bij de ruin die ik nu rijd kan dat dus ook, geen longe of wat dan ook eraan, in de bak en de sukkel loopt braaf links en rechtsom om me heen in een volte, stap draf en galop. Binnenkort is de longeerbak klaar dus dan kan het met de anderen ook. Dit vind ik een goede manier om toch beweging te geven, 1 dag per week hebben ze vrij, en dan is dit een fijne manier om ze toch wat beweging te geven, zonder alle tierelantijnen eraan.


Dat doe ik dus ook en soms wel meer dan eens per week. Best leuk om te doen en je kunt er ook wel iets leuks van maken. Voor de gehoorzaamheid is het ook wel goed. Zelf doe ik niet alles op de stem of zweep maar ook met opstelling etc. Op deze manier kun je best veel doen, vooral met overgangen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:44

Als het alleen om de beweging gaat zou ik of een dag rust (ik neem even aan dat ie toch in de wei staat) of loslaten in de bak of longeren zonder iets er op of eraan. Als hij zo fel is, is het misschien een idee om hem wat minder brok te voeren.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:46

Mikey schreef:
Als het alleen om de beweging gaat zou ik of een dag rust (ik neem even aan dat ie toch in de wei staat) of loslaten in de bak of longeren zonder iets er op of eraan. Als hij zo fel is, is het misschien een idee om hem wat minder brok te voeren.


Ik weet niet op wie zijn reactie dit slaat maar ik reageer dan toch maar ff.

Als ik Kawa nog minder brok voer krijgt hij niks meer Haha!
Hij krijgt 0,75/ 1 kg per dag.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:03

Ik ben ook nog aan het leren longeren. Ik 'slingerde' het paard normaal ook maar wat in de rondte. Nu krijg ik van iemand op stal hulp met het longeren met touwtjes, en idd een zweep met een verlengd stukje zoals Abby zegt en dat werkt super.

Gam pakt het goed op en vindt het ook erg leuk. Nadeel is wel dat ik het voor het eerst alleen heb gedaan en dat is toch best moeilijk Haha!
Volgende keer maar weer wat hulp vragen, want zoals je leest kan er een boel mis gaan!

Dus Jippie, gewoon blijven oefenen en evt hulp vragen van iemand die er veel ervaring mee heeft!!

Succes

Op zoek naar de zon!!!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:15

Sjimmy schreef:
Omar heeft onder het zadel moeite met de linker galop, daar zijn we erg mee bezig. Het is zijn moeilijke kant. Aan de longe wil hij links niet in galop, als hij al galoppeerd springt hij rechts aan. Of hij gaat in staking, dat wil zeggen keert zijn kont vliegensvlug in de lengte van de lijn en gaat je aan staan kijken.....
Ik heb gisteren een begin gemaakt om met dubbele longe te longeren, dan kan hij zijn kont ook niet uitgooien.

Ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken.

Het is bij mij dus inderdaad dat ik niet weet hoe ik het op moet lossen.

BTW. los aan het halster zonder "troep" eraan/op gallopeerd hij wel, maar met zijn kop in de lucht en in de verkeerde galop. Als 'k 'm maar iets bijzet (met touwtjes of met bijzet) gaat hij bij galop in staking.

Als iemand tips heeft.....



Wat bij mij erg helpt is de volte verkleinen en op het moment dat je hem weer vergroot, laat je het paard aanspringen in galop. Dit paard heeft dan last van zijn halsspier die naar zijn schouder loopt, ik weet niet of dat bij jouw paard ook het geval is? Anders raad ik je ook aan om deze spier goed te masseren voordat je gaat longeren, dan gaat het een stuk makkelijker.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers