g

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 14:32

g
Laatst bijgewerkt door janna op 07-02-22 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

-


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 14:38

Ik zou in ieder geval vragen of je het paard zelf mag uitproberen, nog niets beslissen, eerst thuis er nog eens rustig over nadenken. Desnoods het paard een tijdje op proef en altijd laten keuren natuurlijk.
Dan kan er weinig fout gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 14:39

Wat voor paard zoek je?

Het voordeel van een handelsstal is dat ze vaak meerdere paarden in 1 keer kunnen laten zien, en het is vaak ook makkelijker om een paard terug te brengen als het niet blijkt te werken oid. Ik denk dat je het meest belazert wordt door van die koeienhandelaren die er dan ook wat paarden bij verhandelen, je kent dat wel. Vaak is de ruiter van de stal ook wel bereid jou de eerste tijd met het rijden te begeleiden oid als dat problemen geeft. Ik zou het gewoon proberen. Je kunt altijd gaan kijken!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 14:42

Bij particuliere fokkers kun je ook goed kopen. Je merkt vanzelf hoe ze ermee om gaan.
Stel deze vraag anders eens direct aan jippie, zij staat op een bekende stal.

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 15:53

Hoi Janna, als ik jouw berichtjes af en toe lees, dan heb je volgens mij voldoende ervaring met, tussen, op en onder de paarden om zelf te beoordelen of een paard bij je past of niet.

Bovendien is het altijd aan te raden om het paard te laten keuren en een proefperiode proberen te bedingen, maar dat zul je zelf vast al wel bedacht hebben.

Je wordt vaak gewaarschuwd voor handelaren, omdat er (helaas) ook in dit wereldje een aantal louche figuren opereren. Ik bedoel maar, iedereen kent wel iemand of heeft van iemand gehoord waar de paarden verdoofd werden, slecht behandeld, etc. Deze mensen verpesten het, zoals in zoveel gevallen, voor de mensen die wel oprecht en eerlijk zijn. Ik denk alleen dat je er een beetje vanuit moet gaan dat een bekende handelsstal of africhtingsstal (waar het hun beroep voor is en niet zomaar iets "erbij") er normaliter zulke praktijken niet op nahoudt, want een slechte pers kunnen ze zich in het paardenwereldje niet veroorloven.

Misschien is het ook verstandig om iemand mee te nemen die verstand heeft van paarden en op wiens oordeel je vertrouwt. Ik heb o.a. mijn hoefsmid meegenomen om van hem een objectief advies te krijgen of hij vond dat het paard bij me pastte. Hij stond er toch wat verder vanaf en kijkt er met andere ogen tegenaan, want voor mij was dit eventueel mijn eigenste paardenbeest en ik was toch al wel een boel veel voor hem gevallen... Knipoog

Anyway, veel plezier met rondkijken en veel succes met een keuze maken enne natuurlijk vind ik het leuk voor je dat er een paardje bijkomt!!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 16:10

c
Laatst bijgewerkt door janna op 14-02-22 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 17:36

Er zal ongetwijfeld wel eens een mindere tussen zitten, maar je moet niet vergeten dat de ruiters op zo'n handelsstal vaak wel een stukje beter kunnen sturen dan de gemiddelde particulier. Je hoeft zo'n paard ook niet in 1 keer te kopen, ga gewoon rustig eens kijken.
Ik heb zelf 2 keer een paard op een handelsstal gekocht en dat is goed bevallen. De eerste keer had ik eerst een merrie waar ik niets mee kon, en nadat we echt geprobeerd hebben haar aan de gang te krijgen heeft de handelaar haar ook gewoon weer teruggenomen. Uiteindelijk viel ik Lovers voor mijn eerste paard.

Toen Levi's weg was ging ik op zoek naar een opvolger en heb ook heel wat particulieren bezocht. Ik ben wel eens zo'n beetje het erf af geschopt omdat ik durfde te beweren dat hun paard niet helemaal geschikt zou zijn voor mijn doel (dressuur op niveau) Verward Verward Ja sorry, maar als je er zo lyrisch over bent waarom hou je hem dan niet zelf?
Op een handelsstal heb je dat gezeur niet. je kunt ook de handelaar opdracht geven voor jou te zoeken, en dat bespaart je een hele hoop tijd. Neem bij het kijken bijvoorbeeld je trainer mee en laat hem altijd goed keuren.

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 08:19

Hoi Janna,
Ik heb mijn paard ook bij een handelsstal vandaan en zoals je weet ben ik ontzettend blij met mijn paard. Ik was ook een aantal particulieren afgegaan, maar die hebben toch vaak mindere paarden. Bovendien heb je bij handelsstallen veel meer keus en zitten ze ook niet zo aan te dringen. Na jou komt wel weer een andere koper.
Ik had bedongen dat ik mijn paard 3 maanden kon uitproberen en als hij niet zo bevallen kon ik hem weer inruilen.
In die 3 maanden heb ik van alles gedaan, buitenritje, wedstrijd, springen enz. Gewoon om te kijken hoe hij alles oppakte.
En Fitz is met glans geslaagd!!! Ik ben nog steeds helemaal gek van dat paard maar het was dan ook liefde op het eerste gezicht. Lovers
Dus ik kan je aanbevelen om bij een handelsstal een paard te kopen. Mocht je willen weten waar ik mijn paard vandaan heb, moet je maar even een PB-tje sturen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kirsha en 160 bezoekers