Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:06

Mijn ruin denkt, net zoals afgelopen voorjaar,helaas weer dat hij (dek) hengst is...

Vorig jaar was hij de schrik van de merries want hij dekte, ook nog all the way.
Ik heb laten onderzoeken of hij klophengst is, gelukkig is hij dat niet. :D

Een tijd ging het supergoed, stonden er ook geen merries meer bij hem.
Ik zou er een kind mee het bos insturen zo lief en braaf, van de week 2 zalige ritten gemaakt.

En jahoor...vandaag was hij weer macho.
Schreeuwen,schrapen,nek erop,als een gek op het bit knagen,onrustig,dribbelen,bok, dreigen met omhoog komen.
We zijn toch een biutenritje gaan maken en het hele bos heeft denk ik zijn hinnik gehoord :o

De merries zijn namelijk hengstig.
Dit gedrag vertoonde hij vorig jaar ook en ik vind het heel moeilijk en vervelend om mee om te gaan..

Is er iets dat ik door zijn voer kan geven,om hem wat rust in het koppie te geven??



utleta
Berichten: 231
Geregistreerd: 04-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:50

nou ik heb iets voor me merrie want als die hengstig is dan springt ze over het draat en dan gaat ze de straat op naar de buuren!(daar staan hengsten) en dus heb ik iets gekregen voor haar hengstigheid
ik weet niet hoe het heet maar vraag het aan de dieren arts het is normaal voor koeien maar het zelfde spul is supper duur dus zecht ze zelf je kan beter dit nemen

ik heb Dyslexie

Anoniem

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:27

Paardendrogist had ik ook al gezien.
Maar ben vooral benieuwd naar ervaringen.

utleta
Berichten: 231
Geregistreerd: 04-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:47

dat bij mijn merrie werk supper ze gaat nu niet effe een avond je stappen

ik heb Dyslexie

Flames
Berichten: 146
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:17

Temperamental van Equimins

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:44

dat bij de paardendrogist te koop staat is toch voor merries?
ik ken het probleem van de TS, mijn paard denkt ook af en toe nog dat hij hengst is.
ik ben nog geen middel tegengekomen wat hier tegen zou kunnen helpen.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:47

Provarium breeding van Groene Os via paardendrogist, helpt om de hormoonhuishouding van zowel merries als hengsten aan te pakken. Het kruid dat er in zit werd vroeger door monikken in kloosterees gebruikt om de onthouding vol te kunnen houden. En ja het schijnt echt te helpen (in VS wordt het ook vaker gebruikt bij lastige hengsten) zowel voor je erg hengstige of hormonale merries als je erg hormonale ruinen dan wel hengsten. Het kruid werd ook wel gebruikt voor vrouwen in de overgang (hormonale problemen).

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:22

fargo schreef:
Provarium breeding van Groene Os via paardendrogist, helpt om de hormoonhuishouding van zowel merries als hengsten aan te pakken. Het kruid dat er in zit werd vroeger door monikken in kloosterees gebruikt om de onthouding vol te kunnen houden. En ja het schijnt echt te helpen (in VS wordt het ook vaker gebruikt bij lastige hengsten) zowel voor je erg hengstige of hormonale merries als je erg hormonale ruinen dan wel hengsten. Het kruid werd ook wel gebruikt voor vrouwen in de overgang (hormonale problemen).


zou ik niet zomaar gebruiken. Werkt in op de hypofyse !

Meen je nu echt dat je het hengstengedrag van je ruin wil onderdrukken ? Misschien betere oplossing om ruinen en merries gescheiden te weiden ? Veel ruinen vertonen namelijk nog hengstengedrag....

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:06

http://home.tiscali.nl/genezenmetkruide ... peper.html

Hier staat een verklaring van het kruid Monnikspeper en de werking.. Provarium Breeding bestaat uit
dit gemalen kruid.

Monnikspeper bevat o.a. etherische olie en iridoïdglycosiden.
Gebruikte plantendeel: gedroogde, rijpe bessen. Inname: 3 x daags 10-15 druppels.

Monnikspeper kan toegepast worden bij zenuwzwakte, premenstruele spanningen (PMS), depressiviteit, een gebrek aan libido, onvruchtbaarheid en menstruatieklachten. Monnikspeper stimuleert de hypofyse, het centrale regelorgaan van de hormoonhuishouding. Monnikspeper bevordert vooral de functie van de eierstokken. Monnikspeper normaliseert de productie van oestrogeen en progesteron. Monnikspeper werkt ook krampstillend. Dit middel herstelt de hormonenbalans na het stoppen met de anticonceptiepil. Ook mannelijke haargroei bij vrouwen wordt door dit middel verminderd. Monnikspeper vermindert klachten van de overgang. Monnikspeper stimuleert de melkproductie. Klachten die samenhangen met het premenstrueel syndroom, zoals vochtophoping, pijnlijke en gevoelige borsten en hoofdpijn kunnen met Monnikspeper worden verlicht. Monnikspeper kan ook toegepast worden als ondersteunend middel bij fibromyalgie. Bij fibromyalgie is o.a. sprake van een verstoord hormonaal evenwicht.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Anoniem

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:23

het lijkt allemaal nog mee te vallen.
meneer was 1 dagje aan het brullen,maar gedraagt zich nu weer netjes.
merries en ruinen apart is niet iets waar wij over gaan,dat doet de pensionhouder(die overigens al veel gewisseld heeft,en ook met zijn handen af en toe in het haar zit met onze kuddewensen).

Ik voer nu wat Naf5 star bij,relax.
we zullen zien...

Themba

Berichten: 1454
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:48

Het boefje is weer tot leven...
Al moet ik zeggen na 1x bijna door hem over gelopen te zijn heb ik een zweep mee de wei in genomen en even een pets verkocht en nu hinnikt die op afstand hihi... Hij mag ook niet te dicht bij komen dan komt drop er weer bij en gaat die etteren... Loop nu toch wel even met zweep het weiland in puur voor mezelf want gezeur terwijl ik me paar dnog vast heb hou ik niet zo van... is ook puur bij het terug zetten en eruit halen..
vriendin van mij had het laatst ook over een supplement zal eens vragen wat dat was

You make my world perfect


Anoniem

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:07

Nou,hij is juist weer rustiger geworden.
Heb vandaag in elk geval geen enkel probleem met hem gehad, Kim liet hem niet eten dus wandelde hij maar rustig weg...

gitbadru
Berichten: 97
Geregistreerd: 29-08-08

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:39

ik heb vorig jaar provarium breeding gegeven omdat mijn ruin in een grote gemengde kudde stond en de merries dekte. Het hielp goed, hij was niet meer geinteresseerd in de hengstige merries. Nu is hij goed gewend aan de kudde en ga ik het deze zomer weer zonder proberen.

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:48

Ik ben ook tevreden over Provarium Breeding. Mijn ruin dekte ook en dat gedrag is vrijwel verdwenen. Het begon wel pas na ca 4 wk te werken, dus je moet 't even de tijd geven en door blijven voeren.
Ik heb volgens mij bij Doc shop een emmer gekocht voor iets van € 42,00. Daar heb ik denk ik wel een maand of 7 mee gedaan, dus de kosten vallen wel mee.

M1+10

Anoniem

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:51

Klinkt alsof het toch wel goed werkt dus.
Misschien schaf ik me nog wel een emmertje aan...
Ik kijk even aan, het was nu maar 2 dagen vervelend...

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:13

Ik ben dus degene van die ander ruin die de baas is en ook weer gaat lopen dekken.
Ik denk dat er maar 1 oplossing is, de merries en ruinen weer scheiden want dit gaat alleen maar meer worden na mate het voorjaar nadert.
En het ging heel goed toen ze samen stonden.
Vind het wel kl*te dat het weer gebeurt maar ik zou hem niet daarvoor speciaal iets geven hoor Dark!
Hij is de laagste verder in rang en het zijn nu eenmaal de gevoelens die de twee boeven van ons hebben.
Ik ga mezelf echt niet op kosten jagen omdat er hengstige merries in de wei staan want die bieden zichzelf ook behoorlijk aan, dat is dan zaak van de stalhouder om dit (weer) op te lossen en niet aan ons.
Moet zeggen dat ik totaal nog geen vervelend gedrag heb bemerkt in de wei met jou boeffie, eerder met dat geval van mij.
En Roon ook niet en die is toch een aardige poos in de wei bezig geweest vandaag.
Als er een vervelend doet is dat die lummel van mij wel met zijn bezitterige gedrag.
Bahhh al dat gewissel en verander....ik word dat ook wel een beetje zat eerlijk gezegt want die ruinen van ons worden er nu weer op aangekeken!
En straks moet het weer verandert worden en zie je onze knollen weer helemaal down worden want die weten zo zachtejs aan ook niet meer waar ze aan toe zijn.

Themba

Berichten: 1454
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:16

Vandaag weer rustig in de wei en sluit mij verder bij onassa aan.. Die s l e t van mij bied zich ook erg aan moet ik zeggen... maar ben benieuwd hoe dit wee ropgelost gaat worden... merrie wei dekt die haf ook weer.. beetje jammer dat er zoveel gewisseld word.. ps heb nog even met je drop staan knuffelen vandaag :)

You make my world perfect

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:22

Mijn idee is toch gewoon weer scheiden, merries bij merriws, ruinen bij ruinen net als bij de overige pension paarden.
Dat ging toen goed, dus snap eigenlijk ook niet zo goed waarom dat niet zo gebleven is.
Dit veroorzaakt gewoon veels te veel onrust zo.
Nu worden onze ruintjes weer lekker gemaakt en straks worden de sappige hapjes weer weg gehaald.
En dan gek vinden dat ze heel down worden....
Want ik weet bijna wel zeker dat Bert dit niet zo laat.
dat wat werkt dat werkt en dan denk ik, laat het dan zo.

gitbadru
Berichten: 97
Geregistreerd: 29-08-08

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:49

Zo duur is het niet hoor. Het kost nu nog geen 18 euro bij de paardendrogist en ik heb die pot nog steeds niet op en zeker 3 maanden gegeven.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:55

het probleem is dat wij op een biologische boerderij staan en ook nagenoeg geen toevoeginge mogen bij voeren, alleen indien de DA dat als noodzakelijk acht en dan moet dat in de papieren bij de stalhouder vermeld staan.
Zo niet en er komt controle krijgt hij daar veel gezeik mee.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:45

Provarium Breeding werkt totaal niet! Het spul werkt in op de hormoonhuishouding van het paard, het zal dus alleen wat doen als er spraken is van een verstoring van de hormonen. Als jou paard goed gecastreerd is dan maakt hij geen manlijke hormonen aan en doet het spul weinig tot niets.

Mijn paard was ook onuitstaanbaar, brullen, zich groot maken, dekken en alles er op en er aan wat bij een hengst hoort. Ik heb hem laten testen en bloed afgenomen, hij bleek geen manlijke hormonen meer aan te maken dus dat was het probleem niet. Ik heb toen Provarium Breeding geprobeert maar dat gaf geen verschil. Bij mijn paard was het puur gedrag en geen hormonen kwestie en daarom werkte het spul niet.
En ik denk dat dit bij de meeste ruinen die dit gedrag vertonen zo is, uitzonderingen daar gelaten.

De oplossing bij mijn paard:
Hij heeft een half jaar totaal geen contact gehad met merrie`s, hij heeft geen merrie`s kunnen zien, horen en ruiken (natuurlijk wel ruinen). Nu een half jaar later gedraagd hij zich heel normaal naar merrie`s, hij vind ze nog steeds wel leuk, maar het brullen, dekken enz is totaal over.

Nou had mijn paard ook andere gedragsproblemen, maar dit heeft voor zijn hengsten gedrag wel heel goed gewerkt.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:29

Ik ben sowieso van mening dat veel zogenaamde supplemneten pure geldklopperij is.
En hij is verder goed gezond, dus hij heeft het echt niet nodig Dark.
Gebruik je centen maar voor iets leukers ;)
Je hebt vorig jaar al genoeg kosten gemaakt voor al die onderzoeken, ik neem niet aan de de eigenaresses van de merries die problemen met zijn gedrag hadden hebben mee betaald aan die DA rekening.

Anoniem

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:32

Nee klopt...die onderzoeken hebben een fikse rekening gebracht...
Ga ook verder niets meer doen. Tenzij ik zelf heel veel last van zijn gedrag krijg,dan stap ik wel naar de de pensionhouder.
En verder geloof ik het wel, hij gedraagt zich nu prima en volgens mij is er niks mis met hem,haha.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:35

Nee vandaag was Anne bij me en ook zij zei dat hij superlief in de wei is en zelfs wat onderdanig.
Ik hoorde dat Drop verliefd is op die nieuwe haf, dat hij steeds over het draadje met haar staat te kroelen.
Wel spelen Drop en de jouwe samen, met elkaar beetje rennen en speels in elkaars dekens happen...kijk, dat was ooit wel anders en dan ben ik heel blij dat te horen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fnpetter1990 en 36 bezoekers