Galopswissel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-02 18:00

Hoe leren jullie dat? Gaan jullie van handveranderen in galop, en dan weer terug naar draf en dan weer aanspringen in de andere galop, of doen jullie galop,stap, galop?

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 18:08

mmm,goede vraag...
eerst leer ik ze contragalop.
dan in galop van hand veranderen,stukje contragalop,op de lange zijde in draf{bij b of e}en dan in de hoek in de goede galop aanspringen.
dan steeds korter draven.uiteindelijk van galop-stap-galop.ook dat steeds korter maken{en dan "overval"ik ze meestal,van hand veranderen en in het midden je zit draaien,de stelling veranderen en je benen omleggen}

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 20:11

Ik heb het ze geleerd door een halve grote volte links, gevolgd door een halve grote volte rechts (en andersom natuurlijk) en dan op X in het begin wat overdreven hulpen geven.

Je kunt het ze ook leren door daar een balk neer te leggen en daarover te galoperen en dan om laten springen.

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:37

....... of als je paard goed ontspannen en voorwaarts de overgangen rijdt
eventjes een stukje voor de X terug naar draf en een stukje na de X weer in de juiste galop aanspringen .

Dan gebruik je die drafpasjes om de stelling rustig over te nemen en netjes in de andere galop te zetten.

Als dit goed gaat dan het aantal drafpasjes terugbrengen totdat je gewoon in galop door het omstellen op je been , zit en teugels al ontspannen over kan springen.

Net wat het fijnste werkt bij je paard , als het meteen al in galop met een wat overdreven stelling / hulpen goed gaat dan hoef je er natuurlijk geen drafpasjes tussen te gaan doen Knipoog

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

galopwissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 00:34

A afwenden (of c kan ook) dan appuyeren (in galop uiteraard) naar de hoefslag op het moment dat je op de hoefslag komt stelling om en hulpen geven voor de andere galop. Als het paard alleen voor overspringt blijf je op een volte en geef je hem de hulpen tot hij goed zit. Daarna uitbundig belonen en hem uitstappen. Zeker nooit doorgaan tot je paard doordraaid. Het gaat op een gegeven moment vanzelf een keer goed als ze door hebben wat de bedoeling is.
Als hij ze eenmaal op deze manier snapt kun je het via voltes proberen of doormidddel van het van hand veranderen.
Maar ik denk dat je hier niet alleen mee moet gaan expirimenteren, vraag het aan je instructeur(trice).
Veel suc6

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 10:13

runningkawa schreef:
Je kunt het ze ook leren door daar een balk neer te leggen en daarover te galoperen en dan om laten springen.


Ligt eraan of je het voor springen of dressur wilt aanleren. Met dressuur ben ik geen voorstander van een balkje omdat ze vaak de gewoonte aan leren om achter na te springen. Ik doe het zelf het liefst vanuit contragalop op de tweede hoefslag langs de lange zijde iets opzij voor je nieuwe binnenbeen en omstellen en dan rustig een wissel. Niet een overdreven hulp geven want dat raakt je paard uit balans. Eerst moet je zorgen dat je paard goed de galophulpen kent en dat kun je leren door via draf en stap in de andere galop aan te gaan en ook eens contra aan te springen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 10:16

Wij zijn er nu net mee begonnen en het wil dus voor geen meter.
De eenvoudige wissels gaan super 3 passen galop 2 stap andere galop etc op de a/c lijn , hoefslag maakt niet uit en die springt hij ook mooi recht.
Maar de gewone wissel mijn god het wil gewoon niet.
van handveranderen terugrijden , hulp geven. hij springt dan omhoog maar wisseld niet.. nouja we oefenen nog maar even door..

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 10:22

Wat soms goed wil werken is als je het in een andere omgeving probeert. Wij hebben hier in de buurt van die kronkelpaden en dan stedds in het bochtje de hulp geven en dan springen ze vaak makkelijk om. Veel paarden zijn in de bak iets te bevestigd in de contragalop en dan wil verandering van omgeving wel eens goed helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 10:22

Ik heb het idd de paarden aaltijd aangeleerd voor het springen.
Dus ook al voor ze contra kenden.

Maar nu kan mijn paard waar ik dus nu dressuur meer rijd, de wissel perfect.
Gewoon alleen op de hulpen.

En die springpaarden kende hem ook gewoon op de hulpen.
En netjes voor en achter tegelijk Haha!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 09:45

in princiepe is het rijden van een wissel niet zo heel moeilijk als je paard maar aan de hulpen is en recht is Haha! vooral dit laatste geeft vaan problemen. Probeer gewoon een paar keer de wissel te maken d.m.v. volte wisselingen. snapt hij dit niet dan kan je het oefenen d.m.v. een overgang naar draf en weer aanspringen. maak het aantal passen steeds minder dus de eerste keer 5 passen draf gaat dat goed dan 4 passen draf enz. enz.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:18

Beide manieren die jij noemt zijn NIET de manieren om een paard een vliegende wissel te leren (door draf of door stap).
Ik heb het zo geleerd: je paard moet sowieso goed op eigen benen lopen. Je gaat van hand veranderen, galoppeert even door in contra en in de 2de hoek, 'overval' je hem met je hulpen voor de andere galop. Je komt dus hard in met je been. De eerste keer kent het paard de hulpen nog niet, en moet je heel duidelijk zijn. Later kan je je hulpen gaan verfijnen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 19:19

Ik ben erg tegen het overvallen met de hulp voor de wissel. Op die manier leert een paard in eerste instantie dat een wissel eng is en ga je hem later daarover gerust stellen. Als je een paard goed aan de galophulp links en rechts hebt dan kun je ook de allereerste wissel rijden op een normale hulp. Op die manier blijft hij ook in balans en kan hij de wissel veel makkelijker springen. Sommige paarden hebben niet veel problemen met overvallen maar andere blijven er soms heel lang last van hebben. Vergelijk het maar met een paard dat net zadelmak is en je wilt wegdraven, die kant ook de beenhulp nog niet en die ga je dan ook niet een enorme schop verkopen. Althans wij doen het hier anders.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 19:38

ik zou het juist niet in een hoek doen,met contragalop hebben ze al zoveel evenwicht nodig,en ze dan ook nog omstellen en je hulpen veranderen....
idd,met het appyeren gaat het vaak ook heel goed,dan richt je hem recht en heb je genoeg tijd om hem om te stellen.
verder:ieder paard is anders,ZEKER qua galopwissels etc...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:27

Via een appuyement vind ik toch wel ZZ-L, niet om aan te leren.
Of snap ik ff iets niet Haha!

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:40

Precies wat ik dacht toen ik dat las , is natuurlijk een hele mooie manier om het te doen maar dan moet je eerst appuyeren onder de knie hebben Haha!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:55

Mijn instructrice leerde het mij zo: van hand veranderen, op het midden de hulpen geven. Het lukt waarschijnlijk niet de 1e keer, maar gewoon doorgaan tot het lukte, maar niet op de volte sturen, (en da's echt wel moeilijk om dat niet te doen) want dat gooi je ze als het ware om.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 10:20

pmarena schreef:
Precies wat ik dacht toen ik dat las , is natuurlijk een hele mooie manier om het te doen maar dan moet je eerst appuyeren onder de knie hebben Haha!


Is allebei Z2 dus niet heel raar om beide onder de knie te hebben.

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 12:21

Als je heel gericht voor de dressuursport aan het trainen bent dan niet nee. Eigenlijk is vanuit dat appuyement overspringen de mooiste manier .

Maar als je gewoon wat gehoorzaamheidsoefeningetjes doet en zo nu en dan wat nieuws mee wilt pakken , dat je recreatief rijdt of vooral springt bv , dan is een appuyement wel een hele opgave.

Dan zou je eerst moeten leren appuyeren en daarna pas de galopwissel .
Veel mensen hebben geen behoefte aan het trainen van appuyementen
maar willen wel graag een galopwisseltje kunnen vragen....


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 12:38

Goed wat zouden jullie in mijn geval doen?
paard kan appuyeren in draf nog niet in galop (ofja 2 a 3 passen)Eenvoudige wissels gaan erg goed hij blijft mooi recht en ik kan echt om de 3 passen galop door 2 a 3 passen stap wisselen.
op de A-c lijn of hoefslag maakt allemaal niet uit.
Ik heb nog aardig de tijd hoor de hij hoeft de vliegende wissel niet morgen te kennen.

Goed ik rijd 'm terug verzamel breng mijn gewicht om en verleg de hulpen tijdens het zweefmoment (dat is wat mijn instructeur mij verteld heeft om te doen) Op dat moment springt mijn paard omhoog maakt eigenlijk een galoppas met 2 voorbenen naast elkaar inplaats van links of rechts en gaat dan weer verder in de galop waarin ik al zat.
meer doet ie niet.
eerlijk gezegd ben ik geen geweldige ruiter dus 9 van de 10 keer begrens ik niet genoeg en zwaait ie uit naar links of rechts of gebeurd er helemaal niets.maarja ik moet alles ook leren en dat is soms een nadeel als jij en je paard groen zijn

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:28

Ik weet dat het zo niet hoort, maar ik ben dan wel iemand die hem dan op de volte zet, tijdens dat zweefmoment en dus tijden de hulpen voor de wissel.
Gewoon maar voor een paar keer, zodat hij ff door heeft dat het omspringen de bedoeling is.
Daarna snapt hij het ook als je hem netjes recht houd.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:16

Veel paarden vinden het omspringen op een volte juist heel moeilijk, maar je kunt het natuurlijk altijd een keer proberen. Wat ik je eens kunt proberen is om langs de lange zijde derde hoefslag te rijden in contragalop je paard dan rustig omstellen en wachten totdat hij goed nageefelijk en ontspannen is. (let op niet teveel binnenstelling want dan is het moeilijk voor het binnenachterbeen om mee te springen) Als het omstellen goed voelt iets opzij zetten voor je binnenbeen en dan rustig omzetten. Let hierbij goed op dat je de binnenhand voldoende onspant en de buitenhand laat begrezen. Verder is het nog belangrijk om voldoende sprong te houden in galop omdat je zweefmoment en ritme dan beter is en je als het ware meer tijd hebt om de wissel te rijden. Succes! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:20

Als je het paard goed aan het been hebt, en netjes naar de hand toe, is zo'n wissel zo te leren. Maar ga je Z2 starten ? Ik bedoel eigenlijk moet je het nu kunnen, of vind je het gewoon leuk?

Zelf leer ik het ze niet voor ze M2 lopen, vind het niet nodig.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:48

Pipo, dat vind ik ook. En bovendien zijn de meeste paarden ook zo handig dat je vaak problemen krijgt in je contra. Dan kan je die problemen maar beter wat uitstellen tot later. *LOL*
Wat ik wel doe is het spelenderwijs een keertje meepakken. Een aantal weken geleden sprong Razinda verkeerd aan, door een slechte timing van mij. Toen gaf ik de hulp voor een wissel en ze sprong keurig om. Dan beloon ik haar en blijf er verder af. Met Cres heb ik ook een paar keer een wissel gemaakt, tijdens het springen, even van hand veranderen en de hulp geven. Maar verder doe ik er dus ook niets mee.

Ik vind dus wel dat je de eerste keer de hulp heel duidelijk moet geven, dus toch een beetje overvallen. In het begin moet je sowieso alle hulpen duidelijk geven en pas later kan je alles verfijnen. Wat ook heel belangrijk is, is dat je goed op je kont blijft zitten. Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:51

Jura schreef:
Pipo, dat vind ik ook. En bovendien zijn de meeste paarden ook zo handig dat je vaak problemen krijgt in je contra. Dan kan je die problemen maar beter wat uitstellen tot later. *LOL*


Als je paard goed aan de hulp is dan is de contragalop toch geen probleem?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 15:09

Katja"]
[quote="Jura schreef:
Pipo, dat vind ik ook. En bovendien zijn de meeste paarden ook zo handig dat je vaak problemen krijgt in je contra. Dan kan je die problemen maar beter wat uitstellen tot later. *LOL*


Als je paard goed aan de hulp is dan is de contragalop toch geen probleem?
[/quote]

Op zich niet, maar hoeveel paarden zie je omspringen in de contragalop? Ook paarden die keurig aan de hulpen zijn. Jur kan ook wissels springen (hoewel ze er wel vaak bij bokt), maar ik heb het geluk dat ze de contra zo makkelijk vindt, dat ze dat nooit zal doen. Maar er zijn genoeg paarden die het zo leuk en makkelijk vinden om een wissel te springen, of die gewoon vooruit denken, dat ze het maar vast doen. Net als Jur, die dacht ook altijd mee in mijn proef. Dan besloot ze opeens in de stap dat er nu een keertwending kwam, en dan was ik haar gelukkig wel voor, maar ik weet hoe lastig het kan zijn als paarden alles al willen doen. Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers