Ontwormd: Paard poept worm uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Ontwormd: Paard poept worm uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-02 18:14

Van de week heb ik mijn pony's weer ontwormd, wat ik eigenlijk best regelmatig doe..
1 dag later toen ik mijn pony aan het poetsen was begon ze te mesten en zag ik dat er een worm in zat!!! Dood. Dat wel (dat spul doet dus wel goed z'n werk!!) Maar is het nu verstandiger om over 3 a 4 weken haar weer te ontwormen? En moeten dan meteen alle andere ook weer mee?
Of is dat nergens voor nodig?


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 19:33

Paarden hebben altijd wormen, een wormenspuit is volgens mij voor het overtollige. Het teveel aan wormen waar ze last van kunnen krijgen. (heb ik me laten vertellen)

Verder is het dus normaal als er dode wormen in de mest zitten als je net ontwormt hebt. Ik ontworm zelf om de 6 weken, en in de zomerperiode gebruik ik equest dat werkt langer. (12 weken)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 08:48

Hadden mijn dames vorige week ook. rode stonglydes (zoiets) in de mest daags na het ontwormen.
(ik strooi dus swinters NOOIT weer paardenmest over het land).
Die wormpjes zijn vaak rond deze tijd.

Ik ben altijd vrij stipt in het ontwormen, elke twee maanden, het helejaar door, met swinters eqvalan, szomers een goedkoper merk.
Welnu, een week na constatering van de wormen heb ik wederom ontwormt (eqvalan) en toen kwam er eigenlijk niets meer uit. Nu de wormbesmetting toch op het land aanwezig is ontworm ik tot oktober maandelijks, daarna ga ik weer terug naar 2-maandelijks...en maar hopen op een vreselijk strenge winter...

Succes ermee!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:25

je moet gewoon het schema aanhouden dat op je wormkuur wordt aangegeven, en als je een kuur gebruikt waar ivermectine in zit dan doodt je in principe alles voldoende.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 11:00

De meeste wormenkuren doden alleen de levende wormen, maar laten de eitjes onaangetast. Deze komen tussen nu en 3 weken uit. Beste is dus om precies 3 weken na de laatste wormenkuur nog een kuur te geven. Hierna ga je weer terug op je vast schema van eens in de 2/4 maanden.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:05

Welke pasta's doden dan ook de eitjes?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:38

Geen enkele wormpasta doodt eitjes. De dierenarts kan met een maagsonde Ivomec geven maar dit is alleen voor ernstige gevallen. Ik doe in geval van een vermoedlijke besmetting het volgende:

* drie dagen achter elkaar ontwormen om alle larven die op dat moment uitgekomen zijn te doden.
* na drie weken weer drie dagen achter elkaar ontwormen.
* dan na twee maanden het bloed laten controleren.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 21:08

Cowgirl schreef:
Welke pasta's doden dan ook de eitjes?

Idd geen enkele, maar sommige wormenkuren weken langer dan 3 weken en daardoor worden ook de eitjes (als ze uitkomen) om zeep geholpen Haha!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 21:25

Het heeft echt geen zin om een paard 3 dagen achter elkaar te ontwormen. Dat ie wormen heeft is echt niet gek hoor! Elk paard heeft wormen. Hou je zoals Jantien al zegt, gewoon aan het ontwormingsschema dat op de verpakking staat. Dat is echt voldoende, want de fabrikant wil er ook wat aan verdienen, dus vaker ontwormen is echt niet nodig!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:17

Drie dagen achter elkaar doe ik op advies van de dierenarts. (waar ik geen wormspuiten koop dus hij verdient er niet aan) Zijn theorie hierachter is dat je dan zeker weet dat je alle uitgekomen larven bestrijdt, we doen dit dus allen met paarden die een worminfectie hebben die bevestigd is door het bloedbeeld.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appel_33, CarolinePro2, Facebook, IASCrawler, rocky_1995, tengeltje11 en 31 bezoekers