Rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 11:05

Wanneer kan ik weer beginnen met rijden? Ik heb gelezen dat na de 6e dag de baarmoeder tot rust gekomen is end at je weer rustig aan kunt beginnen. Vandaag is t veulen 7 dagen oud, en ik wil nu toch wel rustig aan beginnen denk ik.. Eerst wat longeren enzo.
Maar... Hoe doe ik dat met het veulen? Ik heb haar van de week al een keer gepoetst buiten de stal, met Make in de stal..
Kan ik nu gewoon Make in de stal laten en even 5 min. met Camilla weg gaan? En dan steeds langer elke dag??

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 12:30

persoonlijk hou ik daar niet van. het is voor het veulen behoorlijk beangstigend ookal zie je het soms niet aan ze. ik hou Sympie tot twee maanden bij me en dan kan ze als het mogelijk is in de wei blijven, maar alleen laten op deze leeftijd vind ik geen goed idee. wel haal ik soms sympie weg bij exel en ga dan even wandelen. sym gaat altijd mee dus.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 12:34

iemand zei tegen mij dat ik 8 weken niet kon rijden, maar dat vond ik overdreven eigenlijk.
Maar na 2 weken ging ik Jamy en Rodin scheiden van elkaar, eerst 5 minuten weg toen 10 en steeds langer. Toen ben ik een beetje gaan longeren, dat ze weer wat had gelopen enzo. En nu zit ik er alweer op Haha! en dat gaat harstikke goed Rodin blijft gewoon in de stal en ik ga in de bak rijden. Alleen zat er bij mij ene maand tussen de bevalling end at ik weer ging rijden.

Dus ik denk als je het rustig opbouwd dat je wel kan beginnen heel rusitg

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:13

Ik zat er zelfs met een week al weer op vanaf dag 1 even het veulen 2 min alleen laten in de stal 9met iemand erbij) en even met mams het erf over lopen zo rustig opbouwen en na een week 10 min stappen.
met een maandje was ik soms 2 uur weg en vaak bleef het veulen dan al bij de rest van de merrie's en veulens in de wei.
We proberen het eigenlijk met al onze merrie's zo te doen. zo kun je teminste normaal rijden en heb je straks geen problemen met het spenen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 17:36

Zoals ik al zei heb ik camil al uit de stal gehad en dat vond t veulen niet echt erg.. Make loopt ook zo weg bij Camilla.. 1 keer is ze zelfs de stal uitgelopen en gewoon het erf op terwijl camilla nog in haar stal stond, waar ze dus heel snel uit was! Dus ik kan nu wel beginnen rustig aan? Gewoon vanavond of morgen (weetniet zeker of ik vanavond nog ga) even met camil wandelen over t erf en dan weer terug, en dan steeds langer? Wanneer kan ik er dan een keer op gaan? Ik was van plan wanneer ik camil 10 min. bioj t veulen weg kon houden om haar eerst te longeren, en dat op te bouwen, en wanneer ze een kwartier/20 min. bij t veulen weg kan wil ik er rustig op gaan.. is dat goed of..?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:13

hoii

wij beginnen 1.5 week na het veulenen weer met de opbouw van het rijden. Eerst 15 min, en dan steeds per dag 5 erbij. Het veulen blijft gewoon in de stal.

gr linda

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:14

ja gewoon doen hoor ze geeft het zelf wel aan.
gewoon een rondje over het erf wandelen de volgende dag weer hetzelfde rondje misschien iets verder.
de dag erna ga je 5 min lonbgeren de dag daarna bv 10 min en dan 3 dagen later ga je er 15 min op.
Ik had een makkelijk paard dus zat er vaak met een week alweer op en dan ging ik amper 5 min stappen

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:17

als het veulen 20min alleen kan blijven is er niets optegen om rustig aan te beginnen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 21:10

bonita is nu bijna 4 weken oud en ik heb dr er nu soms wel eens anderhalf uur bij weg, we zijn begonnen met 10 minuutjes en iemand erbij en toen om de dag wat meer..
Bonanza is alleen totaal dr conditie kwijt Haha! maar ik ga volgende week weer met de trailer weg (laat veulen thuis) naar les zal ook wel anderhalf tot 2 uurtjes duren...

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 00:50

Ik ben er ook mee bezig, het veulen is nu ruim twee weken.
Ik ben vorige week begonnen met wat stappen, eerst één keer de bak heen en weer en dat opgebouwd. Nu heb ik haar al een aantal keer weer gelongeerd en van de week neem ik m'n zadel maar weer eens mee naar stal!

Lady is nog niet zó relaxed, vooral aan het begin is het even stressen. het vuelen maakt er niet zo'n probleem van (volgens de eigenaar, daar ben ik ze fdus nooit bij), hoewel ze overdag in de wei echt niet van de zijde van haar mams wijkt.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 07:36

Gister avond hebben mn vader en ik even met de 2 meisjes gewandeld. Daarna heb ik Camilla in de stal gezet en Make even mee genomen en haar afgesponst, totaal geen probleem, alleen op t begin een beetje hinniken naar elkaar... Maar make vond t errug lekker. Knipoog