Hangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 20:32

M'n leivelingspony op de manege is Julia, zij vind buiten staan (en dan vooral vast) heel eng.
In het begin kon ik nog niet eens met haar naar buiten, maar dat gaat als steeds beter. De vorige keer heb ik het halstertouw door het ringetje gehaald en zelf vastgehouden. Dat ging vrij goed, ze was wel onrustig. Toen kwam er een grote groep fietsers en heb ik haar binnen vast gezet (dat gaat wel goed.)

Maar vanmiddag had ik haar dus weer buiten gezet, maar nu vast, met een veiligheidsknoop. Naast haar stond een heel groot paard en dat was een beetje aan het klieren, hij maakt een onverwachte beweging en ze schrok, ze vond het doodeng en begon te hangen. Ik heb toen meteen de knoop los getrokken en haar binnen gezet en gekalmeerd.

Wat ik me nu afvraag, had ik haar niet gewoon weer vast had moeten zetten. Om haar te laten zien dat het niet eng was. (met de kans dat ze het nog enger vind)
Of wat ik gedaan heb, haar meteen naar een in haar ogen veilige plek brengen en verder gaan waar ik mee bezig was (poetsen).

Ik vroeg dat dus aan een vriendin en zij zei, dat het goed was wat ik gedaan had, omdat ze anders het altijd eng blijft vinden en dat ik het de volgende keer gewoon opnieuw moet proberen.

Nu wil ik graag jullie meing horen!
Bedankt voor het lezen!

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 20:40

Ik zou het gewoon weer proberen.Om toch te laten zien dat het niet eng is.Wij hebben een paard op stal wat de spuitplaats niet op durfde en met geduld(3 maanden) is het toch gelukt en nu kan zij wel gewoon daar staan en gewassen worden.En gaat het uiteindelijk toch niet dan houd het op maar proberen kan altijd.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 20:43

Door je pony tijdens zo'n "incidentje" meteen naar een andere plaats te verhuizen, bevestig je eigenlijk min of meer dat er iets engs gaande is, waar ze beter voor weg kan gaan.
Daarom zou ik denken dat het misschien beter is om je pony te kalmeren op de plaats waar ze in paniek raakt.
Niet meteen daar weghalen dus, daarmee wordt haar angst ook door jou bevestigd; "het moet vast wel eng zijn, mijn baasje vindt het ook".
Vaak werkt het het beste om de pony op die plaats te laten staan, de pony kalmeren en na verloop van tijd (als ze weer kalm is) nog heel even vastzetten.
Als je er dan zelf even bij blijft staan, dan krijgt ze vast het vertrouwen weer snel terug, en dat is weer fijn voor de volgende keer.

Dit is overigens geen kritiek op hoe je gehandeld hebt, je kunt tenslotte niet alles weten.
Ik vind dat je uiteindelijk best goed gereageerd hebt, het valt ook altijd niet mee om meteen de goede beslissing te nemen, daar gaat het vaak allemaal veel te snel voor.
Je hebt er duidelijk over nagedacht wat je het beste kon doen, en op dat moment leek je dit de beste oplossing.
Goed gedaan dus, je hebt je verstand gebruikt en je gevoel gevolgd, en dat is altijd positief.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 23:17

Bedankt voor deze tips!
Meer tips zjin welkom!!! Schijnheilig

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 23:49

optie..knoop een stro(touwtje)tussen het halster en het touw(haak)
Als ze gaat hangen gaat het kapot!(blijf zelf rustig)
Ik heb het ook mee gemaakt met mijn eerste paard!
Kon er ook wat van op zijn tijd...
Ik vind het belangrijk dat een paard vast leert staan.
oefen het zeker!!
Het is een heel vervelende eigenschap,
en kan zeker afgeleerd worden!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-02 13:02

Dat is misschien wel een idee, ja..
Weet je zeker dat het strotouwje breekt..

En ja zelf rustig blijven, ik ben zo bang dat ze zich bezeerd... Lips are sealed

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 14:12

Goed beschreven Oscar, ben het met jouw antwoord eens!
De tip met het stro-touwtje vind ik overgens ook het proberen waard!

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 19:30

hey
een ding als een paard gaat hangen is je reactie dat je ervoor gaat staan, doe dit nooit ik heb dat laatst gehad en hij sprong bovenop mijn tenen Boos!
veel succes ermee
groetjes

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 19:56

Dat van dat strotouwtje zou ik niet doen! Als het breekt krijgt het paard een klap in z'n nek. Je kan beter een touw met een elastieken stuk erin nemen. Het werkt echt, want ik heb het zelf ook gehad met m'n pony.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 07:41

Mijn drie-jarige heeft een tijdje de gewoonte gehad om aan haar touw te gaan hangen. Nadat ze drie touwtjes had gebroken en 2 halsters kapot had getrokken was het tijd voot actie. Want ze ging ronduit misbruik van de situatie maken. (als ik maar hard genoeg trek kom ik gewoon los).
Bij de ruitersportzaak heb ik een zogenaamde "Rubber Rope" gekocht voor ongeveer €18,-. Dit is een rubber touw wat behoorlijk uit kan rekken. Als ze gaat hangen trekt ze haar halster niet meer kapot. Het werkt echt perfect. Ze hangt nu ook helemaal niet meer. Ze weet dat ze niet los kan komen.

Ancy

Berichten: 5
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 23:42

hey vandaag met ancy erbij ging het heel goed! Ancy is the best![/b]

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 23:49

Men neme een binnenband van een fiets.
Die knoop je in een lus aan de ring/balk waar je je pony aan vast zet. Daaraan knoop je met een veiligheidsknoop (just in case) je halstertouw vast.
Mocht ze nu gaan hangen geeft de band mee, waardoor er niks gebeurt, zo leren veel paarden het op een vriendelijke manier, snel af

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 09:00

als een paard het doet om weg te komen..is er maar 1 goede effectieve oplossing
je probeert het eerst natuurlijk met je stem op te lossen
Zodra het paard gaat hangen pak je z(ik heb een lege emmer gebruikt) en die sla je tegen zijn kont aan.
Het enge geluid van de holle emmer..dan springen ze naar voren, waardoor de druk van het touw is.
Dan zijn ze vaak al gekalmeerd.
Mijn paard heeft ook veel gehangen, alles geprobeerd en dat hielp
Als ze nu schrikt of in paniek raakt aan de balk wil ze nog weleens gaan hangen.
NOOIT EEN PAARD LATEN HANGEN OF WACHTEN TOT IETS BREEKT
daar kunnen ze ernstig nekletsel van oplopen
Ik heb nu een kavalastic halster en touw met panieksluiting en een rubbertouw met aan weerszijde een haak voor in de trailer
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 09:19

Ik bind ze altijd vast met strotouwtjes ipv halstertouwen, die trekken ze makkelijker kapot, en ze trekken niet de staldeur eruit. Wat ook kan helpen is een halsband om doen. Dan moeten ze flink hangen willen ze die kapot krijgen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 09:36

Ik heb nu ook het probleem van een hangend paard. Hij deed het wel eens bij de smid of als hij een onverwacht geluid hoorde. Nu is het zo ver dat ik hem niet meer kan vastzetten. Hij heeft een pijnlijke behandeling van een abces ondergaan in de kliniek en sinds dien is het mis.
Tips van een halsband raad ik sterk af. Die band gaat niet los, waardoor het paard kan blijven hangen totdat zijn halswervels beschadiging of gaat liggen en de benen kapot maakt. Mijn paard blijft hangen tot hij los is en is zodoende al twee keer achterover geklapt op beton.

Dus , wie heeft de oplossing.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 13:48

Het ging gister al wel wat beter, ik heb haar gewoon vast gezet met een halstertouw.
Ik heb haar vast gezet en haar wat hooi gegeven. 1x ging ze hangen en heb ik haar losgetrokken. ze rende meteen richting stal, maar ik had het touw nog vast. Ik heb haar toen buiten gekalmeerd een paar rondjes gestapt en weer op de dezelfde plek vast gezet. Met lieve woordjes en wat hooi ging het echt super goed!
Toen het hooi op was, begon ze te schrapen, heb haar meteen een mep gegeven en dat doet ze nu ook niet meer...
Steeds een stapje verder, en het gaat dus eigenlijk heel goed, ze leert super snel!
Bedankt voor alle tips!!