tips voor het kopen van n paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 14:57

zoals sommige al weten krijg k (eindelijk) een eigen paard... Haha!
heeft iemand nog tips/ervaringen die wel handig kunnen zijn voor mij????


coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 15:19

Maak een lijstje wat je wel en niet wilt.
Bijv.
Wel Niet
ruin/merrie hengst
enz.
Vraag ook of je er even op mag rijden(misschien ook langs de weg, verkeersmak)
En denk er even over na of je dat paard echt wil, niet kopen omdat hij zo mooi is ofzow.

Maarre kei gaaf dat je een paard mag!!!
Heel veel succes. Party!!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 15:21

Gaaf hoor, een eigen paard! Inderdaad is een lijstje maken met wat je wel en niet wilt erg handig. Vooral ook: wat wil je met 'm gaan doen? Dressuur, springen, buitenrijden, endurance?

Hihi, doet me er aan denken dat Heike ook zo'n lijstje in haar hoofd had zitten:

- geen merrie
- geen vos
- geen 2-jarige

En toen kocht ze Barley... *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 15:40

eh heike heeft op der site een stukje staan bij tips over het kopen van een paard. is leuk om even door te kijken.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 15:41

Volgens mij had Heike een heleboel informatie over het kopen van een paard op haar site http://www.welshcob.nl staan.

Misschien een handige tip om daar even te kijken?

Mijn tip: probeer een proeftijd voor elkaar te krijgen, desnoods op stal bij de verkoper zelf, en probeer daar van alles met het paard. Let ook op hoe hij bij andere paarden weggaat of hij alleen op stal kan staan, hoe hij reageert als zijn buurman uit de box wordt weggehaald en hij geen gezelschap meer heeft. Erg belangrijk, want ik weet uit ervaring hoe ellendig een klever is! Heb honderd keer liever een luchtzuiger of wever dan een klever!! Heb met alle varianten ervaring, dus ik weet in dit geval waar ik over praat! (Natuurlijk is een luchtzuiger of wever ook niet acceptabel, maar dit is slechts een voorbeeld)

Zadel het paard liefst zelf op en let goed op zijn reacties, kijk naar wondjes van singel, sporen, bit. Kijk hoe hij zijn stal in- en uitloopt.

Een volwassen paard wat over je heen dendert leer je dit niet zo snel meer af, is mijn eigen ervaring. Is het een jong dier, kan er nog wel wat veranderen in zijn gedrag, als je van jezelf weet dat je zeer consequent kan zijn.

Wees bescheiden over je eigen rijkwaliteiten, een paard wat je makkelijk aan kunt zal je meer plezier geven dan eentje die bloedmooi is en waar je met het zweet in je handen op stapt. Lijkt logisch, maar helaas gaat het hier vaak mis.

Persoonlijk heb ik het allemaal fout gedaan bij het kopen van mijn paarden, dus ik zal je behoeden voor mijn foutjes!

Enne: natuurlijk klinisch laten keuren en duidelijk zijn over wat je met het paard wilt gaan doen. Een keuring kan beter wat strenger zijn dan te soepel.

Veel succes !

Mieke

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 15:43

Hoe vaag Zit ik hier net een stuk te tikken, staat het er niet...
Maar ja ik wilde dus zeggen (wat mieke inmiddels al gezegd heeft)
probeer een proeftijd te regelen dan kan je kijken of het ook op stal 'klikt' met het paard.
Succes!

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 16:40

Heel erg gefeliciteerd dat je een paard krijgt, WOW dat is echt super!!! Party!!

Een tip bij het kopen van een paard.
Als ik het goed heb is dit je eerste eigen paard. Ga voor jezelf na wat je van een paard verwacht en wat je er mee wilt gaan doen. Vind je het vooral belangrijk dat je rustig door eht dorp kunt stappen of wil je serieus wedstrijden gaan springen, of misschien wel beide. Vind je het belangrijk om van het paard te leren of wil je een paard beleren?
Als je nog niet zo'n ervaren ruiter bent zou ik adviseren een fijn leerpaard te kopen. Er zullen vast mensen zijn die het niet met me eens zijn maar een leerpaard kan je veel vertrouwen geven als je zelf nog ziet zo zeker en ervaren bent.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 18:20

hmm, ik kan weinig nieuws toevoegen aan het bovenstaande, proeftijd is inderdaad een aanrader dan leer je je paardje pas echt kennen, en eventuele gbreken ook!
Keuring is echt een must, en een lijstje is ook handig, al kom je dan vaak bedrogen uit.
Ik wilde een ruin, e-pony of klein paard, en het liefst dbruin/zwart-->> kwam thuis met: een merrie, d-pony en vos Haha! ga op je gevoel af dus,ga voor love at first sight, en dan niet om het uiterlijk natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 18:52

Het belangrijkst (wat mij betreft) is dat je op een paard valt. Je moet hem leuk vinden, niet alleen qua kleur, maar ook qua uitstraling.
Heike had het en ik heb het ook gehad. Zelf wilde ik perse geen jong paard (eigenlijk helemaal geen paard). Toen kwam ik dus per ongeluk oog in oog te staan met Lab. Donder, bliksem, de hele rataplan. Daarna ging hij dus niet meer uit mijn hoofd.
Bij mij was het heeeel erg, dat is geen vereiste hoor. Je moet hem wel willen.
als je moet kiezen tussen een paard waar je kriebels van krijgt en eentje met een mooiere draf, dan moet je zelf weten wat je wilt. Vergeet niet dat je elke dag met je paard moet werken.....
Veel succes.


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 20:04

Haha! Ik zocht ook een leerpaard, maar kwam uit op Orry na de nodige paarden op proef en zelfs 1 miskoop....
Lovers ik leer veel van Orry juist door hem te beleren en elke fout die je maakt krijg je net zo hard terug!
Het leuke van een jong paard is dat hij gaat staan aan je eigen hulpen en dat je niet andermans problemen probeerd te corrigeren.
En over het vertrouwen, je kunt een net 4 jarige treffen die 200% braaf is zoals de mijne of een 7 jarige
die <font size="+1">-</font>200% braaf is waar je nauwelijks op kunt blijven zitten omdat hij gemeen bokt en steigerd, ervandoor gaat...mijn miskoop dus....(die is mij verkocht onder valse voorwendselen, leek (waarschijnlijk verdooft) een heel braaf paard heb er mee buiten gereden).

Mijn idee is om over een jaar of 5 er een goed leerpaard bij te kopen, maar dan wel een leerpaard van goede klasse.

Weet je ook wat voor prijsklasse je zoekt?
En of je bij een particulier of handelaar wilt zoeken?? Spannend hoor!!
Orry heb ik na 5 maanden zoeken gevonden Lovers
Was eigenlijk het enige paard dat me direct vanaf digitale foto's per e-mail echt aansprak, zijn gangen kon ik niet echt beoordelen omdat hij GEEN voorwaarts knop had en ik heb hem gekozen op karakter en bouw. Ik heb hem 1x zien lopen onder de fokker en hem daar 3x gereden maar kreeg hem telkens maar 2 passen in sukkeldraf *LOL* wel liep hij heel braaf door de plassen heen in de bak, waren haast alleen maar plassen Knipoog
Nu hij voorwaarts is blijkt dat hij heel netjes kan lopen dus is eigenlijk een mazzeltje *LOL*

"You can't always get what you want,
you get what you need!"

Spannend hoor, succes!!
Lachen

_________________
<table border=0><tr><td><FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT></td></tr></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-05-14 21:06 ]</font>

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 21:48

Ik had het ook...ik wou absoluut geen merrie en geen heethoofd en toen zag ik Amiga.....

Maar je moet vooral goed weten wat je ermee wilt idd en wat je mooi vindt.
Verder vond ik (en m'n ouders) het fijn een deskundige (in mijn geval instructrice) mee te hebben toen we paardjes gingen kijken, iemand die er verstand van heeft.

Succes hè, en gaaf voor je dat het nu mag!!!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 22:21


Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 22:26

He gefeliciteerd zeg! Echt super!

Het is inderdaad geen gek idee om voor jezelf een beetje een lijstje te maken, al zou ik daarbij niet teveel over kleur of zo zeuren, want in de praktijk kijk je daar niet echt naar.

Het moet klikken, het paard moet je wat doen. Ik ben eens een paard gaan kijken op een handelsstal, en terwijl ze die voorreden was er een meisje met een 4-jarige bezig. Ik was helemaal niet in dat andere paard geinteresseerd, en we gingen vrij snel weg, maar die 4-jarige heeft de hele autorit in m'n hoofd gezeten en zodra we thuis waren heb ik gebeld dat ik voor dat paard terug wilde komen. Opeens heb je zo'n gevoel: dit is 'm. (Tis net als de liefde eigenlijk)

Als je erop zit moet je er een goed, vertrouwd gevoel bij hebben. Als je, zoals eerder gezegd, er met het zweet in je handen opzit kun je beter een beetje verder kijken.

Laat je paard altijd keuren door een onafhankelijke arts. Zoek een beetje een goede uit, niet elke veearts kan goed naar paarden kijken. (Een goede handleiding is bijvoorbeeld het lijstje van klinieken dat de PROK-merries röntgent, via KWPN) Hoe je laat keuren hangt er een beetje vanaf wat je er mee wilt. Ik zou hem altijd volledig klinisch laten keuren, en accepteer geen oudere keuring dan een week of twee. Wij laten het standaard opnieuw doen, hoe recentelijk ook. Röntgenfoto's is een optie bij een wat duurder paard waar je misschien sportverwachtingen van hebt. Veel verzekeringen willen het vanaf een bepaald verzekerd bedrag hebben. accepteer geen oudere foto's dan een half jaar. Bij jonge paarden 3 maanden.

Maak goede afspraken over wie wat betaalt. Heel gangbaar is dat de koper de keuring betaalt (immers, hij is degene die het paard verder wil onderzoeken) maar mocht het paard niet goedgekeurd worden dan betaalt de verkoper. Maak hier goede afspraken over en zet die desnoods op schrift, bij mij is dit wel eens fout gegaan.

Het geven van proefperiodes bij de eigenaar thuis is steeds minder in trek. Het kan nogal problemen geven als er iets met het paard gebeurt en de meeste eigenaren willen dat risico niet. Wat je wel kunt afspreken is dat je het paard binnen een redelijke termijn (bijv 3 weken) terug mag brengen als het niet goed gaat. Doe dat dan ook als je het gevoel hebt dat het niks wordt! Het kan heel zinnig zijn dit soort dingen op papier te zetten.

Heel veel plezier en succes bij het vinden van je paard!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 09:04

Neem iemand mee die verstand van paarden heeft en jou ook goed kent zodat diegene weet wat je zoekt en wat bij jou past.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 15:10

leuk!!!!!!ik had dat ook: we wouden 2 Welsh cobs van een jaar of 10, niet te duur, kwwamen thuis met een 3 jarige halve Welsh Cob die helemaal niks kon en ook zker niet goedkoop was Haha!

Irisje
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 16:47

Hi, hi, ik ben gelukkig niet de enige. Ik had ook een mooi lijstje gemaakt toen ik op zoek ging naar een paard. Het moest een ruin zijn, e-pony, al wat kunnen, ed. Toen zag ik Prox en dat was het einde van mijn lijstje. Hij is inderdaad ruin en heel braaf, maar verder ook 3 jaar en kon nog nauwelijks iets. Zo zie je maar; zoek gericht, maar vind iets anders.
Mijn advies nog even: neem de tijd, weet zeker dat het klikt met het paardje. Twijfel je, kijk dan verder.
Een miskoop kan vervelende gevolgen hebben, of zoals bij mij zelfs een gebroken rug door een "heel braaf" paard (maar dan wel alleen op hun erf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 17:01

Ja dat klinkt lekker bekend. Zo kocht ik mijn eerste paard ook. Wij zochten een leerpaard maar ik werd smoorverliefd op een 3-jarige onbeleerde hengst, oef! Lovers
Hij bleek een heel fijn karakter te hebben anders was dat nooit goed gegaan.

Zo heftig als met die heb ik dat nooit meer meegemaakt, maar toch moet zo'n paard je wat doen als je hem ziet of erop zit. Je merkt meestal vrij snel of het hem is of niet. En soms valt het heel erg tegen als je dan weer een keer teruggaat, dan kun je hem ook beter laten staan. Dat is me wel eens overkomen.

Het moet klikken, en alles van africhtingsniveau tot gezondheid komt daarna (maar is absoluut niet onbelangrijk natuurlijk!!)

Veel succes met zoeken!

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 17:33

Ik heb een lijstje gemaakt!!! Pling
Even mn examens goed maken en daarna heb k al die tijd van de wereld om t zoeken...

manon,
mn moeder betaalt ong. 5000 en de rest moet k zelf betalen...
dus ik zoek een paard van bij de 5000....
ik hoef geen super sportpaard namelijk...
af en toe een onderlinge wedstrijd is al genoeg voor mij.
ik ben geen suuuuper dressuurruiter en springen vind k gewoon wel leuk....

ga maar doro met de tips hoor!!! Party!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 18:12

Hihihi... Haha! dit komt me allemaal errug bekend voor...ik dacht echt dat ik een paint horse ruin zou kopen als ik ooit een paard zou kopen...maar Escala is een arabier, merrie, vosje!!! Maar ja, ikke helemaal Lovers verliefd op Scaal he...dat vind ik toch het belangrijkst, dat het klikt met een paard. Dus kijk wat er qua karakter bij je past (ik vind het prettig als een paard bij het rijden gewoon errug braaf en leergierig is, maar meisje van mijn stal heeft liever een paard met wat kuren... Verward Verward Verward -hihihi- , dat vind ze een uitdaging... Haha! dus Escala past inderdaad ook veel beter bij mij dan bij haar Knipoog) Maar eh...heb je inmiddels al een beetje een ideetje van wat je zoekt???! Zelf koop ik liever van een particulier, Escala heb ik van de eerste eigenaar, die heeft haar van veulen af aan t/m haar 8e jaar gehad, dan ken je tenminste de voorgeschiedenis van een paard. Ook heb ik toch gauw het idee dat je bij (sommige)particulieren een wat leukere prijs kan krijgen omdat ze het belangrijker vinden dat het paard een goed tehuis krijgt! In ieder geval heeeeeeel veel succes met de zoektocht en dat je je droompaardje maar gauw mag vinden!
Groetjes, Jasja

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 18:17

Sommige particulieren vragen veels te veel vanwege de emotionele waarde!
Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 18:20

*LOL* *LOL* *LOL* dat zijn dan particulieren die hun paard niet echt willen verkopen volgens mij... Knipoogvriendin van mij moet helaas 1 van haar paarden verkopen, wil ze helemaal niet, maar ze zou haar paard dus liever nog gratis weg geven dan naar de handel bijvoorbeeld...voor een heel goe thuis...hihihi

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 18:28

Nou ja, vooral in N-Holland en Breda en lager, heb ik me laten vertellen, schijnt iedereen te denken een topper in huis te hebben!! Zo keek ik eens naar een paard afstamming Piloot, 1.70 + , 7 jaar, L-dressuur en nog nooit uitgebracht op wedstrijd, 20.000 vroegen ze ervoor....
Een andere leuke ruin, maar met cornage, had het meisje gekocht van iemand die hem mishandeld had voor 3,500 en nu vroeg ze er, hij was 10 en M-dressuur 35.000 voor omdat ze zeker wist dat hij het waard is.
Paard zonder papieren ook.... Gaaaap

Overigens Johan Wiersma in Roodkerk verkoopt niet zulke prijzige paardjes. En ook AnyDaleTrading gaat wel.
Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Fitzroy

Berichten: 25040
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 07:34

Ik vind ook dat het liefde op het eerste gezicht moet zijn bij een paard. Ga daarna nog een aantal keren terug om te rijden en sluip eens langzaam langs zijn stal om te kijken of hij geen stalondeugden heeft. Je moet je vooral niet op laten jagen door de verkopers.
Mijn ervaringen zijn bij handelsstallen stukken beter dan bij particulieren, maar dat is heel persoonlijk.
Je moet het gewoon treffen, maar laat hem/haar alsjeblief keuren, dat is nog 1 van de belangrijkste dingen!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, NinaZ en 13 bezoekers