Halsterhoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Halsterhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 22:05

Ik hoor steeds meer over die halsterhoofdstellen in de edurnce sport. is het nu echt zo handig?? wanneer is het nodig om je bit eruit te halen?? ik ben benieuwd naar de voors en tegens van dit hoofdstel.


DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 22:18

Ze worden in Amerika al jaren gebruikt tijdens lange trailrides. Erg handig om je paard te laten grazen in pauzes, zonder meteen alles te moeten wisselen.
Maar voor endurance zie ik ook zo het nut niet.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 08:33

Het is inderdaad weer een "rage", net zoals de Stocks en de Torsions momenteel. Ik moet wel zeggen dat ik dan schijnlijk ook een rageloper ben, want zo'n hoofdstel heb ik ook.

Bij Endurance geeft het mij zekerheid, na het voorkeuren doe ik het halster om, haal d'r een borstel over, leg het zadel op, en hoef dan alleen nog maar het bit eraan te klippen. Het is handig, maar zeker niet noodzakelijk. Ook kan het handig zijn als je in klasse 1 de 20 minuten bij de P/A te pakken hebt, maar sinds ik dit hoofdstel heb is dat niet meer gebeurd (hmm.. toeval?? *LOL* ) dus uit ervaring spreek ik niet. Als je een stuk naast je paard wil lopen, klip je de teugels aan het halster, zodat je je paard niet in z'n mond zit.

Bij klasse 2 of hoger heb je natuurlijk vetgates, waar je sowieso een half uur moet wachten. Scheeld dan dus een hoop gedoe met halsters en weglopende paarden (die heb je er altijd wel tussen zitten Haha! ).

Verder gebruik ik mijne op langere ritten (ook een voordeel in de regen, geen nat leer endergelijke als je een kunststof variant hebt) en trektochten. Ook dan is het erg fijn bij de stops.

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

manzano

Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 14:08

Ik heb ook zo'n ding. Het is eigenlijk een nylon halster met wat meer onderdelen en de mogelijkheid om een bit aan te knippen. Ik heb hem veel gebruikt bij een pony die erg moeilijk in de mond was. Ik wilde haar toen op halster rijden, maar deze kan je toch iets steviger vast maken, dus heb je meer zekerheid. En als ik buiten ging rijden knipte ik ook het bit eraan vast. Ik reed dan met dubbele teugel: 1 aan het bit en 1 aan het halster. Die aan het bit liet ik in principe los hangen, maar soms wilde ze op de ruiterpaden nog wel eens gek doen (uit vrolijkheid enzo) en dan gebruikte ik het bit soms als extra hulp om haar beter onder controle te houden, want dan wilde ze dat halster nog wel eens negeren. Maar het heeft hiervoor ook super geholpen toen ik haar later weer eens met hoofdstel reed was ze weer heel rustig met het hoofd en niet tegen het bit. Helaas heb ik haar maar 2 weken voor iemand gereden en die zag er het nu niet van in, dus na 2 weken was ze weer terug bij af Frusty. Maar ik ga haar nu vaker rijden, en dan ga ik het zeker weer gebruiken.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 19:34

Enig idee wat die dingen kosten. heb er namelijk ook over zitten denken. Wij gaan binnenkort de Dwingeloose vierdaagse rijden (4x 30km) en het lijkt mij reuzehandig onderweg. Op zich kan Des prima eten met bit in, maar toch lijkt me het voor haar prettiger om gewoon met halster te eten. Natuurlijk kan ik in mijn zadeltas een halster meenemen, maar het is idd wel een gepier om buiten halster aan en uit te doen (helemaal met Des, als die eten ziet is ze wild Haha! ).

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 20:09


janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 22:06

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

-

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 23:25

Ik rijdt al jaren met zo'n halsterhoofdstel, gewoon makkelijk. Als ie vies is, mik ik hem in een sopje, even uitspoelen, klaar. Geen hordes werk met poetsen, olieën, vetten en vervolgens een plakkerig hoofdstel.
Ik gebruik Libbys, spul kost rond de 50 euro en is in alle kleuren van de regenboog verkrijgbaar. Zie http://www.libbys-tack.com voor meer info.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 14:30

janna schreef:
afgezien van de verzendkosten, krijg je ook inklaringskosten erbij!! dat loopt dan dus nog best op.

Kleine bedragen komen vaak zo door de douane hoor, alleen hogere bedragen moet je over betalen. Reken bij het totaal aankoopbedrag en verzenkosten 23% dan weet je het evt. totaalbedrag.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 16-06-02 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 15:51

Ik heb er 1tje gekocht bij jumping d8 ik..
Iets van fl 25,- was ik toch kwijt!!
Dus dat viel reuze mee.. Zal dan ook wel niet de beste kwaliteit zijn. Maar ik vind hem zelf ook reuze praktisch voor (lange)buitenritten..

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 17:25

Ik heb er eentje van Harry's Horse, kostte vorig jaar iets van 50,- gulden. Je kan hem gewoon laten bestellen bij een ruitersportzaak, die Harry's Horse spullen verkopen.


Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 18:06

het paardje wat ik nu rijd rijd ik ook met zo'n endurance hoofdstel... heerlijk ding is het hoor, makkelijk met omdoen enzo.
endurance rijd ik niet hoor, maar gewoon dressuur op het moment... maar het is een lekker licht ding en je hoeft zekers veel minder gespejes vast te maken (die waar ik mee rijd heeft helemaal geen gespjes)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 21:24

Jip heeft er sinds kort ook eentje. Het probleem was nl. dat we ze nog nergens hadden gevonden in Cob-maat en de Fullsize past hem niet.
Nou was zijn baasje een paar weken terug in Frankrijk op vakatie en daar hadden ze ze wel in Cob. Wij hebben er dan wel eentje van leer, is toch steviger. En ik vind het heel handig, ik rijd dan (nog?) geen endurance, maar ik maak wel picknickritten en dan is het toch wel zo makkelijk als het bit er makkelijk af kan. Deze leren kostte in Frankrijk 40 euro.
Mijn instructrice maakt ze ook zelf. Een helemaal handgemaakt halsterhoofdstel (van nylon, geloof ik) kost dan compleet met teugels ong. 50 euro, hangt een klein beetje af van wat voor materiaal je de ringen etc. wil hebben. Ze kan ook een bestaand halster aanpassen en er dan bakstukjes en teugels bijmaken, dat is een stuk goedkoper.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xLiez, YandexBot en 47 bezoekers